even er nieuw topic van gemaakt omdat anders "Nat en koud" gekaapt zou worden.PietV schreef:Snel fietsen zonder "zorgen" is niet voor een ieder weggelegd. Ik lees te vaak op wielrenners-sites de vele chronische klachten en -blessures bij fietsers op snelheid.Yopie schreef:Nu is mijn BMI precies goed en ben ook geen gel-slurper maar drijf altijd snel uit een regenpak, ondingen zijn het.PietV schreef:Niet alleen de BMI is bepalend. Vele fietsers rijden zich het snot voor de ogen. Staan stijf van de cortisol en eten verkeerd. Loze calorieen. Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat jou voedt. Alle gel-sleurpende fietsers krijgen langzaam een leververvetting en minder ruimte voor de opslag van glycogeen. Als ze even tegen wind moeten trappen, zweten ze als een beer.
Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.
Een zelden zwetende vakantiefietser, die in een gesloten regenpak niet klam of koud wordt. Piet.
En Piet, het is toch echt:
fiets lekker snel en zonder zorgen
want dan kom je er vandaag en niet pas morgen!
en ik hou juist wel van gekken, vooral van fietsende gekken
Door ervaring wijzer geworden ben ik me gaan verdiepen in duurzaam bewegen en voeding. Dat is me goed gelukt. Gestopt met sporten en gaan bewegen.
Nu, 1200 dagen later, beweeg ik veel gemakkelijker zonder aan duurvermogen in te leveren. Ben wel gemiddeld ruim 20 gram per dag lichter geworden zonder 1 dag sport-stress. Dat had ik met sporten nooit bereikt. Heb ook geen last van schommelingen in gewicht na een week intensief gewegen.
Bovendien is mijn stofwisseling of metabolisme veel efficienter geworden. Door beter fuctionerende bijnieren. Ik eet en drink selectiever en sla nu veel minder naar binnen, zonder te kort aan voeding en vocht. Mijn "thermostaat" staat scherper afgesteld en ook de aanvang en de mate van transpireren is sterk verbeterd. Scheelt op een fietstocht tenminste 1 liter drinken daags. Heb het nu minder snel warm bij- of koud na inspanning.
Ruim 20 gram daags is niet veel, maar over 1200 dagen tikt het aan. Het gewicht is van 105 naar 79 kg gezakt. Maar nog steeds fors gebouw en veel spieren.
Op de vlakke weg merk ik er weinig van. Alleen bij het wegrijden. Bij het klimmen ga ik relexter naar boven en schakel tenminste 1 keer minder terug met de Rohloff dan voorheen. En dat alles zonder pijntjes of blessures. Hartslag rust tussen de 50 en 55 slagen/min. Tegen wind en op hellingen maximaal 160% van de rustslag. Rustig en zonder zorgen. Afstand en tijd onbelangrijk. Ben dus niet geinteresseerd in km/h.
Vroeger was ik competitief en wilde ik nooit verliezen. Nu ben ik een levensgenietende vakantiefietser.
Piet.
Hoi Piet,
Kun je iets meer verdieping brengen onder je verhaal. Iets met links of zo?
Sjirk