Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kwaliteitsverschil deore/lx/xt - Forum Wereldfietser

kwaliteitsverschil deore/lx/xt

Januari (na de beurs in mechelen) koop ik mijn nieuwe fiets, ik was overtuigd de koga randoneur te kopen , ondertussen ben ik toch beetje veranderd van idee en het gaat een avaghon worden (dat staat nu wel vast)
Ik ga gewoon een basis model nemen (in geen geval een rolof) met normale versnellingen.
Vraag: in welk opzicht zit het verschil in deore/lx/xt ivm slijtage?
Het soepeler schakelen van de ene tov de andere is voor mij onbelangrijk, ik bedoel de degelijkheid, gaat het ene sneller stuk zijn dan de andere bij gelijk gebruik?
hoeveel km mag je normaal rekenen voor er onderhoud en/of vervanging nodig is bij een vakantiefiets?


kan je eigenlijk bij de fietsen van avaghon later gewoon veranderen naar een andere groep ? (gewoon als weetje....)

voor de kenners waarschijnlijk simpele vragen maar voor mij....?

bij de dragers zie ik ook de mogelijkheid om RVS dragers te nemen, zijn die sterker of gewoon meer bling bling?

alvast bedankt voor de respons!
quote="johnny-vs"
> hoeveel km mag je normaal rekenen voor er onderhoud en/of
> vervanging nodig is bij een vakantiefiets?
Ruwe indicaties:
Ketting smeren elke 250 km. Eerste check van de nieuwe fiets na 500 km. Ketting 2500 km. Kransjes 5000 of 7500 km. Kettingbladen 10.000 à 20.000 km afhankelijk van gebruik. Derailleurwieltjes 10.000 - 20.000 km. Schakelkabels 10.000 km. Remkabels (preventief) 15.000 km. Remblokjes Kool-Stop 10.000 - 25.000 km. Velgen 30.000 km (bij moddertrektocht met vervelende shimanoblokjes 5000 km). Derailleurs allees als ze een douw hebben gehad. Naaf lagers alleen als er slijtagesporen zijn. Trapsaslagers alleen als ze niet meer mooi draaien (5000 à 75.000 km)
Het voordeel van een dure derailleurfiets ten opzichte van een goedkope is vooral dat de dure mooier blinkt en het dus leuker is om hem te onderhouden :D

Lees ook dit: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... snellingen
En de andere wikipagina's.

> kan je eigenlijk bij de fietsen van avaghon later gewoon
> veranderen naar een andere groep ? (gewoon als weetje....)
Als je betaalt... als alles 9 speed is kan het zonder meer. In andere gevallen kan het vaak.

> bij de dragers zie ik ook de mogelijkheid om RVS dragers te nemen,
> zijn die sterker of gewoon meer bling bling?
Mijn standaard Tubusdragers hebben beide al meerdere keren de rest van de fiets overleefd. De voordrager zit inmiddels op het vijfde frame....

Leon
dank je wel Leon voor het uitgebreide antwoord, hier kan ik mee verder!
mercie!

word dus een gewone deore , scheelt weer paar centen....
Altijd LX ipv XT. LX is sowieso veel goedkoper en is volgens mij robuuster. XT is puur voor de wedstrijdsport ontworpen als een mountainbiker in een fractie van een seconde een ander tandwiel moet hebben. Bij vakantiefietsers is dat niet het geval.
Over de ketting. Ik gebruik mijn ketting zo rond de 6000 km. Beetje overdreven natuurlijk om de ketting al na 2500 km te vervangen. Natuurlijk schakelt die aan het eind minder goed.
Over de voorste bladen. Je kan kiezen tussen een vaste set met drie bladen of los. Het grote blad voor sluit eigenlijk het minst hard om dat je dat in praktijk niet zo heel veel gebruikt.
En over smeren. Hangt van de weersomstandigheden af.
Succes!!
van xt had ik al vernomen dat het niet echt robuust was rn dat lx een betere keuze zou zijn....
maar denk gezien de uitleg van leon dat het een gewone deore gaat worden, zijn trouwens de onderdelen om te vervangen ook ni zo duur van he
Leon schreef: Trapsaslagers alleen als ze niet meer mooi draaien (5000 à 75.000 km)
5.000 als het HollowtechII is, en 75.000 voor vierkante as? ;)

Carl
Het verschil tussen deore en deore lx is voornamelijk dat lx mooier is afgewerkt, zowel uit- als inwendig. In de praktijk merk je daar niets van zolang je niet kickt op een iets gelikter uiterlijk.
dat is niet waar. Een kennis van mij fiets zeer grote afstanden al vanaf 1982, Hij is net thuis gekomen van een fietstocht van 22000 km en heeft toen pas zijn hollow tech moeten vervangen.

Mario

http://www.jkoelstra.nl/jier/jier.html
supermario schreef:dat is niet waar. Een kennis van mij fiets zeer grote afstanden al vanaf 1982, Hij is net thuis gekomen van een fietstocht van 22000 km en heeft toen pas zijn hollow tech moeten vervangen.

Mario

http://www.jkoelstra.nl/jier/jier.html
Over hollowtech assen/lagers is de algemene consensus:
- your mileage may vary, maar in het algemeen is de afdichting zo gemaakt dat in een nederlandsachtig klimaat er vocht in de (slecht afgedichte) lagers wordt gezogen waardoor deze versneld kapot gaan tov een standaard vierkante as zoals de un55.
- het afsterven/kapot gaan van de lagers is lang niet altijd een geleidelijk proces. Ze kunnen zonder enige aankondiging ineens in 100km kapot zijn. Vervelend. Bij de un55 gaat dit heel langzaam en voorspelbaar.
- als de lagers kapot gaan kan met een beetje pech de as (= crankstel) ook kapot gaan als je er te lang mee doorrijdt.

Kortom, een vierkante as heeft enkele voordelen (en natuurlijk ook nadelen).
avaghon gebruikt alleen vierkante as, wat zijn daar dan de nadelen van ?
johnny-vs schreef:avaghon gebruikt alleen vierkante as, wat zijn daar dan de nadelen van ?
Dat je minder keuze hebt in cranckstellen voor een vierkante as.
o als dat alles is.....mooi zo
zwaarder, minder stijf, uitlubberend vierkant als je niet goed/te vaak (de)monteerd, nog maar beperkt verkrijgbaar en niet meer de industriestandaard dus beperkte keuze in assen en cranks en beperkte verkrijgbaarheid onderdelen, gekloot met kettinglijn als je niet precies weet wat je doet.
Wat me zo snel te binnen schiet, maar er zijn er vast nog meer.
JaapG schreef:zwaarder
Aan zinloos grammenjagen hebben de meeste fietsers die zelf (al dan niet aan hun lichaam) vele kilo's te veel meesleuren weinig aan. De meeste mensen zijn geen wedstrijdrijders.
JaapG schreef:minder stijf
Een verschil dat de meeste totaal niet zullen merken. Ook enkel relevant voor de mensen die er het uiterste uit willen halen.
JaapG schreef:uitlubberend vierkant als je niet goed/te vaak (de)monteerd
Hoeveel mensen zouden vaak hun trappers demonteren? Hoe vaak is dat een echt probleem?
JaapG schreef:nog maar beperkt verkrijgbaar
Hoe zit dat in de rest van de wereld?

Renaat
Ik heb nergens gezegd dat de nadelen relevant zijn. Ik rij zelf met veel plezier met een vierkante as.
Over verkrijgbaarheid in de rest van de wereld moet je je geen zorgen maken. Zolang je bracktpot zo standaard mogelijk is kun je bij grote problemen altijd cranckstel én as eruit halen en vervangen door wat ter plaatse verkrijgbaar is.
Het voordeel van de goedkopere versies van vierkante as-onderdelen je financieel risico niet groot is. Een een keer een hele nieuwe set monteren is geen punt en het ziet er weel fris uit, klaar voor een lange reis.
Leon
als ik dit dan weer lees word de keuze er voor een leek zoals ik niet makkelijker op.....pffff :cry:
johnny-vs schreef:als ik dit dan weer lees word de keuze er voor een leek zoals ik niet makkelijker op.....pffff :cry:
Het beetje meergewicht is een feit (maar ik weet eigenlijk niet hoeveel het scheelt). De rest van de nadelen heb ik zelf niet aan de hand gehad. Dat uitlubberen kan, maar een fiets moet je toch onderhouden en af en toe controleren. Als je een mooie fiets als een Avaghon koopt ga je dat vast gewoon doen, dus de kans dat het fout gaat is erg klein.
Het nadeel van de holle as dat je nooit helemaal zeker weet of je de komende 1000 km nog haalt vind ik veel vervelender. Dat is iets wat ik gewoon niet wil laten afhangen van een simpel onderdeel, zeker niet als het nog meer geld kost ook. Er zitten al genoeg onderdelen aan een fiets die stuk kunnen.
Leon
Ik heb Jan nog even gemaild naar zijn ervaringen met zijn XT hollow-tech as. hij schreef mij:

na ongeveer 10 a 15000 km komt er speling in de externe lagers en omdat je er niets aan kunt instellen moeten de lagers worden vervangen.

Ik heb nu met mijn XT crankstel meer dan 110.000 km gefietst en er is zo langzamerhand een kleine groef in ontstaan waar de crank in de lagers geklemd zit. Als dit nog erger wordt gaat dit speling veroorzaken en dan zal de crank vervangen moeten worden.

Mario
Als je de filosofie hanteert dat je fiets zo degelijk mogelijk moet zijn (binnen alle redelijkheid), en als er iets kapot gaat dit voorspelbaar moet zijn (zodat je het aan ziet komen en er voortijdig iets aan kunt doen) dan is een vierkante as voor een vakantiefiets te prefereren boven een hollowtech oid.
Want:
- voorspelbaar slijtageverloop
- lagers gaan lang mee
- goedkoop
- makkelijk te vervangen en servicen.

Over de nadelen:
- uitlubberen is alleen een probleem als je vaak (zeg meerdere keren per jaar) de cranks verwijderd (trappers hebben hier niets mee te maken). Dit doe je normaal gesproken niet.
- stijfheid is alleen echt belangrijk als je de 52x11 trapt in een wedstrijd oid. Op een vakantiefiets is een vierkante as meer dan stijf genoeg.
- gewicht is betrekkelijk, zeker op een vakantiefiets. Goedkope crankstellen met vierkante as zijn zwaarder, dan heb je het over 500 gram oid. Dit komt voornamelijk door het gebruik van stalen kettingbladen op deze crankstellen. Bladen vervangen door aluminium exemplaren kost een cent maar lost dit voor een groot stuk op (of natuurlijk een duur crankstel monteren). En als je nog 100 gram meer wilt besparen monteer je een Token as.
Mijn vierkante as met crankstel (750 gram samen) is zelfs een stuk lichter dan de meeste hollowtech varianten.
- In den vreemden zijn nog steeds overal makkelijk vierkante assen te krijgen, meestal ook wel in de goede maat.
- er zijn nog steeds voldoende cranks en assen te koop. Niet meer zoveel als vroeger, maar nog steeds genoeg. En ze zijn lekker goedkoop, voor nog steeds een fatsoenlijke en soms zelfs uitmuntende kwaliteit.
- kettinglijn is geen issue als het crankstel al gemonteerd is: de goede maat as zit er al in, en kan later dus ook makkelijk vervangen worden. Een as met dezelfde lengte vind je altijd wel ergens, in het ergste geval een dagje zoeken. En je hebt de tijd want het afsterven van de lagers kondigt zich al duizenden kilometers vantevoren aan.

Kortom, ben blij met een vierkante as :).