Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brander komt niet los van campinggaz tank, wie weet trucje? - Forum Wereldfietser

brander komt niet los van campinggaz tank, wie weet trucje?

Hallo ben onderweg op de fiets met mijn campinggaz brandertje, twister genaamd. Hij zit op een CV300 tankje, heeft 2 uur achtereen op sudderstand dienstgedaan en komt nu niet meer los. De verbinding is ook niet goed meer, want gas loopt maar 4 tellen en stopt dan.

Nieuwe tankje eronder clicken gaat nu niet.

Wie kent dit probleem, en/of weet een oplossing?

Ik herken het probleem niet, ervaring met gas is alweer van 20 jaar geleden, toen op benzinebrander omgeschakelt. Ga niet lopen klooien en al helemaal niet met gas. Gooi deze weg en koop een nieuwe of schakel over op benzine, in aanschaf iets duurder, dit haal je er met de kosten van elke keer nieuwe blikjes gas over tijd wel weer uit. Het ligt er natuurlijk wel aan in welk deel van de wereld je je bevindt, dit kan je keuze beperken.
bbeej schreef:Hallo ben onderweg op de fiets met mijn campinggaz brandertje, twister genaamd. Hij zit op een CV300 tankje, heeft 2 uur achtereen op sudderstand dienstgedaan en komt nu niet meer los. De verbinding is ook niet goed meer, want gas loopt maar 4 tellen en stopt dan.
Heb je onmiddellijk na het sudderen geprobeerd het tankje los te krijgen, of bestaat het probleem nog na een poos afkoelen? Ik heb geen ervaring met kliksystemen, maar een priksysteem met schroefdraad krijg je met geen mogelijkheid los als hij al even heeft staan branden, dan moet de boel eerst afkoelen voor je de brander los kunt draaien.

Succes gewenst,

Carl
Nee, ik herken het probleem niet. En Pman heeft gelijk dat je met gas niet moet klooien. Ik weet niet waar je bent, maar in grote delen van Europa (vooral in Frankrijk) zijn genoeg leveranciers van campingaz, die je vast wel kunnen helpen.

In dit geval zou ik best wel een gokje durven wagen...
campingaz is butaangas, dat onder een relatief lage druk in die ketel zit. Butaan wordt vloeibaar bij temperaturen rond 0°C. Na 2 uur sudderen zal de inhoud van het tankje ook wel rond het nulpunt beland zijn. Of leeg. Tankje krimpt dus, en gaat strak om de (warme) brander zitten.
Probeer overdag nog eens de tank los te krijgen.

Mocht dat niet helpen...
De tank is van aluminium. De cv300 is een tankje met een zelfsluitend ventiel.
Het gas is zwaarder dan lucht, dus zakt meteen weg naar de grond.
Zoek een open plek op, zonder hout, bomen, open vuur of elekticiteit in de buurt. Hou de tank ruim boven de grond. Dan kun je met wat wrikken, draaien en buigen de tank los proberen te krijgen. Als er iets breekt of barst, dan zal het de tank zijn, en vrijkomend gas zal meteen naar de grond stromen.

Niet zagen, boren, slijpen, beitelen, vijlen of andere handelingen waar de vonken vanaf slaan.
Pman schreef:Ik herken het probleem niet, ervaring met gas is alweer van 20 jaar geleden, toen op benzinebrander omgeschakelt. Ga niet lopen klooien en al helemaal niet met gas. Gooi deze weg en koop een nieuwe of schakel over op benzine, in aanschaf iets duurder, dit haal je er met de kosten van elke keer nieuwe blikjes gas over tijd wel weer uit. Het ligt er natuurlijk wel aan in welk deel van de wereld je je bevindt, dit kan je keuze beperken.
Ik heb fietskampeerders ook flink zien klooien met benzinebranders: of ze kregen ze niet aan de praat, of er kwam een gevaarlijke steekvlam uit.
Zo nu weer even on topic:
Herkenbaar probleem, tankje zit niet helemaal juist op/aan de brander geklikt.

Zet je brander ergen in het "open veld", trek een handschoen aan en neem je blikopener van je zakmes (als je die hebt), prik een klein gaatje in bijv. de bovenkant van het tankje, gas stroomt er nu uit. Let op dat je afstand houdt.
Als tankje leeg is kan je "veilig" wrikken en draaien.

Blijft het probleem dan is waarschijnlijk de koppeling van je brandertje niet goed, misschien kan je hem omruilen.
svalan schreef:prik een klein gaatje in bijv. de bovenkant van het tankje, gas stroomt er nu uit. Let op dat je afstand houdt.
Als tankje leeg is kan je "veilig" wrikken en draaien.
Als je aan de bovenkant van een gastank een gat maakt verdampt het gas gedeeltelijk en blijft er koud gas in het tankje staan waarna het een uur kan duren voordat het tankje leeg is. Je zou het tankje ba het maken van het gat onderstersteboven moeten zetten zodat het gas er vloeibaar uitloopt. Dan is hij snel leeg. Het eigenlijke advies is: niet doen, levensgevaarlijk.
Bij windstilte zal het vleoibare gas buiten het tankje snel verdampen en als een zware deken over de camping of waar je bent zwermen, op zoek naar een vonk.
Leon
bbeej schreef:Hallo ben onderweg op de fiets met mijn campinggaz brandertje, twister genaamd. Hij zit op een CV300 tankje, heeft 2 uur achtereen op sudderstand dienstgedaan en komt nu niet meer los. De verbinding is ook niet goed meer, want gas loopt maar 4 tellen en stopt dan.

Nieuwe tankje eronder clicken gaat nu niet.

Wie kent dit probleem, en/of weet een oplossing?
Waar ben je? Is er een loodgieterszaak of een gasfitterswinkel in de buurt?
Mocht je hem loskrijgen en de tank loopt leeg let dan op de mogelijke waakvlam van een koelgast op gas! misschien totaal niet van toepassing maar ik heb ooit het effect gezien........ (weg tent, auto en alle losse spullen)
Leon schreef:
svalan schreef:prik een klein gaatje in bijv. de bovenkant van het tankje, gas stroomt er nu uit. Let op dat je afstand houdt.
Als tankje leeg is kan je "veilig" wrikken en draaien.
Als je aan de bovenkant van een gastank een gat maakt verdampt het gas gedeeltelijk en blijft er koud gas in het tankje staan waarna het een uur kan duren voordat het tankje leeg is. Je zou het tankje ba het maken van het gat onderstersteboven moeten zetten zodat het gas er vloeibaar uitloopt. Dan is hij snel leeg. Het eigenlijke advies is: niet doen, levensgevaarlijk.
Bij windstilte zal het vleoibare gas buiten het tankje snel verdampen en als een zware deken over de camping of waar je bent zwermen, op zoek naar een vonk.
Leon
Slechts een woord: onzin.
Wel eens een doorpriktankje verkeerd op een adapter geschroefd? Is in 1 minuut gewoon leeg.
[cynische mode]450 gr of minder gas zal op een camping idd een explosie ala 9/11 veroorzaken[/cynische mode]
bert sitters schreef:
Pman schreef:Ik herken het probleem niet, ervaring met gas is alweer van 20 jaar geleden, toen op benzinebrander omgeschakelt. Ga niet lopen klooien en al helemaal niet met gas. Gooi deze weg en koop een nieuwe of schakel over op benzine, in aanschaf iets duurder, dit haal je er met de kosten van elke keer nieuwe blikjes gas over tijd wel weer uit. Het ligt er natuurlijk wel aan in welk deel van de wereld je je bevindt, dit kan je keuze beperken.
Ik heb fietskampeerders ook flink zien klooien met benzinebranders: of ze kregen ze niet aan de praat, of er kwam een gevaarlijke steekvlam uit.


Ik heb zelfs een keer een olifant gezien.
svalan schreef:
bert sitters schreef:
Pman schreef:Ik herken het probleem niet, ervaring met gas is alweer van 20 jaar geleden, toen op benzinebrander omgeschakelt. Ga niet lopen klooien en al helemaal niet met gas. Gooi deze weg en koop een nieuwe of schakel over op benzine, in aanschaf iets duurder, dit haal je er met de kosten van elke keer nieuwe blikjes gas over tijd wel weer uit. Het ligt er natuurlijk wel aan in welk deel van de wereld je je bevindt, dit kan je keuze beperken.
Ik heb fietskampeerders ook flink zien klooien met benzinebranders: of ze kregen ze niet aan de praat, of er kwam een gevaarlijke steekvlam uit.


Ik heb zelfs een keer een olifant gezien.
Uit een brander ?:lol:
bert sitters schreef:
svalan schreef:
bert sitters schreef: Ik heb fietskampeerders ook flink zien klooien met benzinebranders: of ze kregen ze niet aan de praat, of er kwam een gevaarlijke steekvlam uit.


Ik heb zelfs een keer een olifant gezien.
Uit een brander ?:lol:
Koken met een Belgisch biertje "Roze Olifant" erbij ;-)
svalan schreef:
Leon schreef:
svalan schreef:prik een klein gaatje in bijv. de bovenkant van het tankje, gas stroomt er nu uit. Let op dat je afstand houdt.
Als tankje leeg is kan je "veilig" wrikken en draaien.
Als je aan de bovenkant van een gastank een gat maakt verdampt het gas gedeeltelijk en blijft er koud gas in het tankje staan waarna het een uur kan duren voordat het tankje leeg is. Je zou het tankje ba het maken van het gat onderstersteboven moeten zetten zodat het gas er vloeibaar uitloopt. Dan is hij snel leeg. Het eigenlijke advies is: niet doen, levensgevaarlijk.
Bij windstilte zal het vleoibare gas buiten het tankje snel verdampen en als een zware deken over de camping of waar je bent zwermen, op zoek naar een vonk.
Leon
Slechts een woord: onzin.
Wel eens een doorpriktankje verkeerd op een adapter geschroefd? Is in 1 minuut gewoon leeg.
[cynische mode]450 gr of minder gas zal op een camping idd een explosie ala 9/11 veroorzaken[/cynische mode]
Wat ik WEL gezien heb is iemand die met met een hevig vloeibaar gas lekkende gastank op een vol kampeerveld komt vragen wat ik er aan kon doen. Als je er niet in geïnteresserd bent of ik dit toen vervelend vond vind ik dat niet erg, als je voortaan maar ver weg van me vandaan gaat staan op de camping.
Leon
Leon schreef:Wat ik WEL gezien heb is iemand die met met een hevig vloeibaar gas lekkende gastank op een vol kampeerveld komt vragen wat ik er aan kon doen. Als je er niet in geïnteresserd bent of ik dit toen vervelend vond vind ik dat niet erg, als je voortaan maar ver weg van me vandaan gaat staan op de camping.
Leon
Dat was zeker de gastank van zijn auto dan.
Kampeer en kook al meer dan 30 jaar en heb nog nooit dergelijke onzin meegemaakt.
Ik stond op een camping op zo'n 1700 meter hoogte. Hier stond een groot gezin met een tent, auto en aanhanger. De man had een kleine jerrycan met benzine mee (maximaal 5 liter). Deze stond bol dus vond hij het slim deze te ontluchten naast de tent. Hij vergat de waakvlam van zijn koelkastje. De tent begon te branden. Door het erg droge gras ging dit door naar de auto die naast de tent stond. De meerdere kookstelletjes op gas ontploften (wat er behoorlijk spectaculair uitziet) en de auto begon te branden. Deze begon te rollen doordat het handrem doorgebrand was. Deze stortte daarna het ravijn (5 meter diep) naast de camping in. Binnen 20 minuten was alles behalve de aanhanger in rook op gegaan. De brandweer moest helemaal uit het dal komen en kon dus weinig meer doen dan de restjes en de auto te blussen.
Sindsdien ben ik toch wel iets voorzichtiger met gas en benzine....
svalan schreef:Dat was zeker de gastank van zijn auto dan.
Kampeer en kook al meer dan 30 jaar en heb nog nooit dergelijke onzin meegemaakt.
Dit forum is er dan ook voor om ervaringen met anderen uit te wisselen.

Het waren 'dit priktankje past toch wel?'-
en 'zijn er meer soorten priktankjes dan?'-gevallen.

Leon
Heb na afkoelen nog een keer geprobeerd of ie los kwam, helaas
Vervolgens heb ik brander losgewrikt...helaas waren zowel brander als tankje daarna niet langer bruikbaar.

Opening van tankje was geforceerd en lekte, die heb ik op een veilige plek leeg laten lopen
Bij brander kon ik nu zien dat het grijze draai/click mechanisme wat op ventiel gaat, niet meer draaide, dit zat muurvast.

Mijn conclusie: gesmolten door oververhitting
Jammer dat Campinggaz daar geen waarschuwing/advies over geeft

Ga nu absoluut overstappen op benzine brander....alleen was er in de winkel voor handen alleen campinggaz beschikbaar, tja.... voorlopig dus geen 2 uur durende culinaire uitspattingen meer.

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties!

(sterk verhaal met de afbrandende auto & tent - iets voor 12 steden, 13 ongelukken :)

Ciao!
Let ook op bij de aankoop van een nieuwe brander, niet alle branders kan men zo zacht zetten dat men iets uren kan sudderen.
De nieuwste Op Pad heeft een test met multi fuel branders