Een erg belangrijke vraag daarbij is, voor wat voor vakantie?
Een fietstocht rond de wereld over onverharde paden door niemandsland vraagt nu eenmaal heel wat anders dan een weekendje Nederland over verharde fietsroutes.
Renaat
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Zoekfunctie al geprobeerd? Als het met voordehandliggende zoektermen niet lukt, probeerd dan eens 'paklijst'. Er is al enorm veel geschreven over dit onderwerp.JevL schreef:Vraagje; Wat nemen jullie nou allemaal mee als je op een fietsreis gaat? Je kan namelijk nooit álles meenemen
Een spaak kan je toch niet vervangen zonder cassette afnemer?bergbeklimmer schreef:- Reserve spaken in de goede maat.
- Achterpat
- binnenbanden (3)
- plakspul
- bandenlichters
- imbus sleutels + steek sleutels (alleen de benodige maten)
- quick link
- crankafnemer voor een hollowtech crank (dat ding weegt toch niets)
- spakenspanner
- pompje
- smeermiddel
En dat voor zo'n vier weken vakantie.
wat dus niet:
- cassette afnemer
- buitenband (monteer nieuwe of bijna nieuw voor vertrek)
- ketting + cassette (idem met buitenband, zorg dat deze voor vertrek goed is)
een NBT2 weegt ook niet veel en je kunt wel een spaak aan de cassette kant vervangen. http://www.m-gineering.nl/nbt.htmJevL schreef:Een spaak kan je toch niet vervangen zonder cassette afnemer?bergbeklimmer schreef:- Reserve spaken in de goede maat.
- Achterpat
- binnenbanden (3)
- plakspul
- bandenlichters
- imbus sleutels + steek sleutels (alleen de benodige maten)
- quick link
- crankafnemer voor een hollowtech crank (dat ding weegt toch niets)
- spakenspanner
- pompje
- smeermiddel
En dat voor zo'n vier weken vakantie.
wat dus niet:
- cassette afnemer
- buitenband (monteer nieuwe of bijna nieuw voor vertrek)
- ketting + cassette (idem met buitenband, zorg dat deze voor vertrek goed is)
Zoiets inderdaad. Plus nog wat boutjes, ringetjes, een stukje spaak (om de missing link los te maken), houten wasknijper (om de bajonetsluiting van de Rohloffkabels te sluiten), spaken, velglint. Bij een lange reis nog buitenband (want we rijden op 28"), setjes remblokjes (hoogstwaarschijnlijk overbodig).
Het probleem met "tools" (wat in het Engels het doodgewone woord voor gereedschap is, dus verwacht niet dat ook een engelssprekend persoon je meteen begrijpt) is dat ze vaak of meestal juist niet volwaardig zijn ten opzichte van "gereedschap".Kees Kuijper schreef:Ik mis in alle antwoorden een goede volwaardige tool. Wel zwaar, maar het heeft me in veel pechgevallen enorm geholpen.
Vaak echter zitten pedalen zo vast dat je met je inbussluetel niks klaarkrijgt. Dus moet je thuis eerst de pedalen los en weer vast maken en niet te lang op reis gaan als je het met de inbussleutel wilt doen. Menige conussleutel is ook redelijk geschikt om een pedaal in incidentele gevallen te (de)monteren. Let op de maten die je nodig hebt.Christophorus schreef:Pedalen hoeven niet altijd met een steeksleutel 15 op en af gedraaid worden. Vaak kan er aan de binnenkant een inbus 8 in en die zitten in menig mini toolkitje. Scheelt weer een zware steeksleutel.
Ik heb ook een 'multitool', maar die gebruik ik steeds minder. Niet dat die vaak niet werkt maar er zit van alles op dat ik voor mijn fietsen nooit nodig heb (b.v. bepaalde maten inbussleutels) en wat er wel opzit is dan ook zelden optimaal. Met een doordachte keuze van los gereedschap heeft men minder gewicht mee als met een zware multitool en heeft men beter werkend gereedschap.Kees Kuijper schreef:Ik mis in alle antwoorden een goede volwaardige tool. Wel zwaar, maar het heeft me in veel pechgevallen enorm geholpen.
Precies, minus de reserve-remblokjes en plus reserve rem/versnellingskabelsnins schreef:Zolang ik fiets in Europa neem ik niet meer mee dan:
- reserve binnenband
- pomp (waarmee ik ook echt mijn band op kan pompen )
- bandenplakspul en banden lichters
- twee reserve remblokjes
- inbusboutjes (de driehoek en nog twee hele kleintjes)
- een mini-schroevendraaiertje
Gewoon vooraf fiets goed laten onderhouden.