Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ATB racewielset - Forum Wereldfietser

ATB racewielset

Beste allemaal,

Ik zit met een vraagje. Ik heb een Scott Tampico waar ik altijd mijn rondjes in de omgeving mee draai. Ik gebruik deze fiets puur in het bos en op de weg. (zo'n 750 tot 1000 km per jaar) (dus niet voor reizen. Daar komt binnenkort een bijzondere fiets voor)
Mijn gebruikelijke fietsendealer heeft er een tijdje terug andere banden
onder gelegd aangezien het originele setje rubber helemaal versleten was.
Het zijn heerlijke banden voor in het terrein maar op de weg bevallen ze me toch minder. Ze zijn een stuk breder dan de oude en lopen behoorlijk zwaarder.

Ik zit nu te twijfelen over een setje "race" wielen voor onder de ATB.
Ik rij in de zomer op de weg (asfalt en schelpenpaadjes) en in de herfst in het bos globaal gezien dus zou dat goed kunnen. Nu zou ik alleen graag een paar dingen weten:

- Hoe makkelijk is het wisselen van de cassette? (dus dat het niet zo'n klus is dat je er tegenop ziet)
- Zou de velg even dik kunnen blijven met toch bijna gladde banden zodat de remmen qua afstellingen kunnen blijven staan?
- Welke goedkope maar goede velgset zouden jullie mij aanraden?
- Wat voor banden zouden er dan onder moeten? (dus voor schelpenpaadjes en asfalt)

Ik zit zelf het meeste richting de producten van Rose te kijken.
Lennart-Tampico schreef:Beste allemaal,

Ik zit met een vraagje. Ik heb een Scott Tampico waar ik altijd mijn rondjes in de omgeving mee draai. Ik gebruik deze fiets puur in het bos en op de weg. (zo'n 750 tot 1000 km per jaar) (dus niet voor reizen. Daar komt binnenkort een bijzondere fiets voor)
Mijn gebruikelijke fietsendealer heeft er een tijdje terug andere banden
onder gelegd aangezien het originele setje rubber helemaal versleten was.
Het zijn heerlijke banden voor in het terrein maar op de weg bevallen ze me toch minder. Ze zijn een stuk breder dan de oude en lopen behoorlijk zwaarder.

Ik zit nu te twijfelen over een setje "race" wielen voor onder de ATB.
Ik rij in de zomer op de weg (asfalt en schelpenpaadjes) en in de herfst in het bos globaal gezien dus zou dat goed kunnen. Nu zou ik alleen graag een paar dingen weten:

- Hoe makkelijk is het wisselen van de cassette? (dus dat het niet zo'n klus is dat je er tegenop ziet)
- Zou de velg even dik kunnen blijven met toch bijna gladde banden zodat de remmen qua afstellingen kunnen blijven staan?
- Welke goedkope maar goede velgset zouden jullie mij aanraden?
- Wat voor banden zouden er dan onder moeten? (dus voor schelpenpaadjes en asfalt)

Ik zit zelf het meeste richting de producten van Rose te kijken meestal.
Cassette vervangen: Klik
Niet erg ingewikkeld dus, maar waarom zou je dat willen?
Ja de velg zou even dik kunnen blijven, je kan er ook prima alleen andere banden onder leggen in plaats van ook andere velgen, bijvoorbeeld de Big Apple's
Bedankt voor je reactie. Ik zou de cassette willen wisselen tussen
de 2 sets om de ketting minder te laten sluiten als dat ik er 2 verschillende cassettes gebruik.

Andere banden zou ook kunnen maar dat vind ik een minder handige optie.
In de herfst ga ik echt vol het bos in en dan in de zomer vol de weg op. Een tussenband bevalt me niet zo. Een cassette is dan sneller te wisselen dan de banden zelf.

Ik zat dan te denken aan zoiets zeg maar:

http://www.rose.nl/artikel/atb-wielset- ... aid:401720

+

http://www.rose.nl/artikel/continental- ... aid:314149
Lennart-Tampico schreef:Bedankt voor je reactie. Ik zou de cassette willen wisselen tussen
de 2 sets om de ketting minder te laten sluiten als dat ik er 2 verschillende cassettes gebruik.
Sluiten, je bedoelt slijten? Ketting slijt juist minder hard bij gebruik van meerdere cassettes.
Als je twee keer per jaar een wissel wilt uitvoeren zou ik gewoon deze wielen houden en in de herfst en lente je banden wisselen.
gios schreef: Sluiten, je bedoelt slijten? Ketting slijt juist minder hard bij gebruik van meerdere cassettes.
Dat wist ik niet. Dank!
Hm dus toch nog niet zo makkelijk allemaal als ik dacht/ hoopte.
Banden wisselen heb ik minder mee aangezien die 2 keer een globale
hoeveelheid is. Als ik tussendoor even snel het andere terrein op wil
is dit een snellere oplossing. (en de velgen die eronder zitten zijn over 1/2 jaar ook aan vervanging toe)
Op mijn mbt monteer ik in de zomer 28" wielen van rose. Txx-19 velgen. Gisteren de galibier nog mee gedaan. Deze wielen heb ik al enkele jaren, samen met continental grand prix 28 mm banden een voordelige combinatie waar ik na 7000 km rijden (zonder bagage!) geen slecht woord over kan zeggen. Zit zelf rond de 75kg, echt afzien doen deze wielen wel niet bij mij. De 26" wielen die er in de winter onder gaan, komen van Ernie Frieke en zouden mij nieuw ca. €900 kosten, ze zijn erg licht, knetterhard gespaakt en ik ben maar wat blij dat ik ze tweedehands heb kunnen aanschaffen.

Op mijn ligfiets staan ook rose wielen (26", ik dacht zx19) en die geven al 12000 km geen krimp met 50 mm kojaks. Op een ligfiets doe je niet veel aan gewichtsverplaatsing bij oneffenheden, deze wielen zien dus wat meer af.

Cassette wisselen is zo gebeurd, aankoop tweede cassette ook te overzien. Banden wisselen is ook niet moeilijk en het wordt een handigheid als je het enkele keren gedaan hebt, het is maar wat je zelf wilt. Remmen stel ik altijd bij, minuutje werk. Derailleur moet ik vaak ook een klein beetje bijregelen bij wissel 26" naar 28" wiel. De laatste keer was dit niet het geval, toeval?
Mwah, op vakantie 2x een kapotte buitenband gehad. Ik kan verklappen dat het verwisselen van buitenband zo gepiept is. Je moet het alleen even een paar keer doen om er handigheid in te krijgen.
Qua banden voor asfalt én schelpenpaadjes zou je kunnen denken aan Schwalbe Kojak op 50mm dikte (als je de 559-maat hebt). De nieuwe Marathon Almotion krijgt van Schwalbe ook de maximale score voor snelheid en is in 50mm verkrijgbaar in maat 622.
Oke bedankt! Hoe wisselen jullie ATB buitenbanden eigenlijk? Ik krijg die er namelijk nooit goed af. Ze zitten zo verschrikkelijk strak rond de velgrand.
Toen ik andere buitenbanden wilde ook geprobeerd wat me een kapotte bandenlichter opleverde... Een normale stadsband op mijn stationsfiets wisseling ik
binnen 10 minuten (inclusief losschroeven en weer vastzetten)
De meeste ATB/MTB's kunnen 700C (28") racefietsen prima hebben, mits de banden niet te dik zijn (sorry, Wim). Dus laat een setje velgen op MTB-naven monteren en je keus in snelle, soepele slicks is meteen een stuk groter.

En een extra setje cassette en ketting(en) kost je ook de kop niet.

.tsooJ
Lennart-Tampico schreef:Oke bedankt! Hoe wisselen jullie ATB buitenbanden eigenlijk? Ik krijg die er namelijk nooit goed af. Ze zitten zo verschrikkelijk strak rond de velgrand.
Toen ik andere buitenbanden wilde ook geprobeerd wat me een kapotte bandenlichter opleverde... Een normale stadsband op mijn stationsfiets wisseling ik
binnen 10 minuten (inclusief losschroeven en weer vastzetten)
Offroad vouwbanden zijn zonder probleem met je blote handen te wisselen toevallig vanmiddag nog gedaan. 2 banden gewisseld van wielen los maken tot weer rijdklaar ruim binnen de 10 minuten. Smallere slicks kostenwel wat meer kracht, maar voor conti sportcontacts 1.3" heb ik in principe ooks geen bandenlichters nodig.

Wil je toch 2 sets wielen, dan raad ik je aan dezelfde velgen en achternaaf te gebruiken, dan hoef je waarschijnlijk je velgremmen en derailleur helemaal niet te verstellen.
Hoe wisselen jullie ATB buitenbanden eigenlijk? Ik krijg die er namelijk nooit goed af. Ze zitten zo verschrikkelijk strak rond de velgrand.
Dan heb je pech. Mijn ervaring is tegengesteld. Vaak krijg ik mtb-banden (altijd draadbanden) er zelfs zonder enig gereedschap af.
Ik hoef er natuurlijk niet bij te vertellen (maar doe het toch maar) dat de binnenband helemaal leeg moet zijn en dat je de buitenband zo veel mogelijk naar het midden van de velg moet duwen, daar waar de omtrek het kleinst is.
Alien schreef:De meeste ATB/MTB's kunnen 700C (28") racefietsen prima hebben, mits de banden niet te dik zijn (sorry, Wim). Dus laat een setje velgen op MTB-naven monteren en je keus in snelle, soepele slicks is meteen een stuk groter.

En een extra setje cassette en ketting(en) kost je ook de kop niet.

.tsooJ
In L-T zijn verhaal lees ik, tussen de regels door, dat hij velgremmen gebruikt. Dan gaat dit sowieso niet werken.
Ook ik pas mijn banden graag aan de omstandigheden aan. Binnenkort gaan de winterbanden er weer op. Bandjes verwisselen is wat mij betreft een makkelijker en minder vies klusje dan cassette verwisselen. De snelste atb banden die ik persoonlijk ken zijn de Compass 26x1.75 (door Panaracer gemaakt in een Pasela mal met een Grandbois stijl karkas en duur rubber). Ze zijn breed genoeg om een stug atb frame te temmen, en om grip te hebben op bospaadjes. Het profiel is niet erg diep, maar net genoeg om op die bospaadjes niet onderuit te gaan zolang het geen modder is, en glad genoeg om snel te rijden op asfalt. Het zijn wel een beetje kwetsbaarder banden, maar dat hoort bij snelle chique banden. Wil je hetzelfde idee maar dan veel goedkoper, kies dan de Panaracer Pasela zelf, bij voorkeur ook weer zonder lekbescherming (soepeler en sneller dan met antilek).
Als je ooit andere wielen moet kopen zou ik overigens een naafdynamo overwegen. Ik zelf vind het prettig 's avonds na het eten nog een rondje te maken in het bos, en dan is goede verlichting erg fijn.
Wim
detrage schreef:
Alien schreef:De meeste ATB/MTB's kunnen 700C (28") racefietsen prima hebben, mits de banden niet te dik zijn (sorry, Wim). Dus laat een setje velgen op MTB-naven monteren en je keus in snelle, soepele slicks is meteen een stuk groter.

En een extra setje cassette en ketting(en) kost je ook de kop niet.

.tsooJ
In L-T zijn verhaal lees ik, tussen de regels door, dat hij velgremmen gebruikt. Dan gaat dit sowieso niet werken.
Met deze adapters van mavic lukt het mij al enige jaren!
Maar waarom zou je als er ook snelle 26 inch banden zijn?
Voor mij persoonlijk: ik vind het er beter uit zien. Voor de theoretisch iets lagere rolweerstand doe ik het niet.
Met dunne bandjes heb je een punt, maar met brede snelle banden ziet het er toch heel normaal uit? Dat rijdt ook wel zo lekker en daarmee kom je nog eens op een bospaadje.
Wim
Heb je helemaal gelijk in. En dan te weten dat ik 26" wielen met gemonteerde 50mm kojaks onder m'n ligger heb zitten... Ik ga het eens proberen.
Bedankt allemaal voor de tips en reacties. Ik ga in de herfstvakantie eens richting Rose om een set op te halen. (maak ik er meteen een leuke dag van)