Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapmatje - Forum Wereldfietser

slaapmatje

ondertussen heb ik zowat alles wat ik moet hebben om terug te gaan fietskamperen, echter 1 ding onbreekt nog wel....een slaapmat.
ik heb nog wel mijn oudere therm a rest die ik destijds gekocht heb maar dat ding is veel te groot en te zwaar, plus je moet er heel erg voorzichtig mee zijn of het is lek...

zijn er na al die jaren wat betere dingen op de markt gekomen die lichter zijn en veel betere kwaliteit hebben, of liefst iets dat niet lek kan en geen kilo's weegt...?

ik kan idd zoeken via google enzo of hier maar daar geraak ik ook niet veel wijzer uit , ik ken van die materialen helemaal niets.....

ik weet dat er ook van die matten bestaan (zonder lucht)gemaakt van een erg licht materiaal, is dat iets voor op te slapen of te hard?
BTW sorry voor mijn vele vragen hierzo, nog even en ik heb alles wat ik nodig heb en krijg je niet meer voordurend materiaal vragen meer van mij.... :)
johnny-vs schreef: ik kan idd zoeken via google enzo of hier maar daar geraak ik ook niet veel wijzer uit , ik ken van die materialen helemaal niets.....
Het zou toch handig zijn als je dat wel eventjes doet en dan je vragen concreter maakt. Of op zijn minst duidelijker maakt wat je eigen gebruikswensen zijn (b.v. winterkamperen) en wat je budget is.

Aanraders zijn wat mij betreft de NeoAir matjes van Thermarest of de SynMats van Exped. (Er zijn ook veel mensen tevreden over de DownMats van Exped, maar gezien het daarbij horende dierenleed ben ik daar zelf geen voorstander van.)
Wat de beste keuze is, hangt echt van je eigen gebruikswensen af.

Renaat
Om het eenvoudig te houden:
Kan wel lek: Therm-a-Rest NeoAir XLite maat S. Tevens behoorlijk warm, behalve wellicht voor winter-gebruik.
Kan niet lek: EVA-matje. Te koud voor de winter, dus daar zul je wat op moeten verzinnen.
De Exped UL matjes kraken wel een heel stuk minder dan de Neoairs. Dat was voor mij doorslaggevend. Ik heb een Exped Synmat UL gekocht, van 460 gram en goed tot iets boven nul (Exped zegt lager, maar dat is het probleem met al dit soort opgaven). Als je iets degelijkers en goedkopers wilt met een ook wat groter temperatuurbereik is er de Exped Synmat Basic, maar door het ontbreken van tussenschotjes iets minder comfortabel volgens Leon. Hij is ook zwaarder en volumineuzer in je tas.
Wim
Gezien de R-waarde van de Exped SynMat UL's, moet ik dan mijn opmerking over de NeoAir XLite aanpassen: deze is ook geschikt voor wintergebruik met dezelfde beperkingen als Wim hier vermeldt. De R-waardes komen namelijk overeen met elkaar.
Ik kan alleen mijn eigen ervaring geven.
Eerste matje was thermarest trailpro. Prima matje, ook onder nul dusdanig warm dat je geen kou voelt optrekken. Maar uiteindelijk heb ik toch de therarest neo air all season gekocht omdat ik wilde besparen op volume en gewicht. In tegenstelling tot de trailpro moet je deze wel helemaal zelf opblazen, maar dat is ook zo gedaan. Ook met -4 graden voel je geen kou optrekken, maar dan moet je hem wel voldoende hebben opgeblazen zodat je niet met je billen de grond raakt. Overigens hoor ik mijn neo air niet kraken (wel mijn exped opblaaskussentje).

Over lekbestendigheid kan ik niet zoveel zeggen, want zo intensief gebruik ik m'n matje niet.
Hier een gebruiker van een Exped downmat UL. Kan iets verder onder 0 gebruikt worden en dat voor 560gr.

Zeer tevreden van, alleen lekbestendig? Tja als je het met wat zorg behandeld en uitkijkt waar je het neerlegt zal dik geen probleem vormen. En de pompzak is ideaal op te vullen tot kussen, dus je hebt er 2 in 1.
bedankt weer voor de info hier...
wanneer het kwik onder nul gaat is het kamperen over, zover wil ik niet gaan...
ik wil een matje dat niet gemakkelijk kapot gaat en geen kilo's weegt....
mag ook een 3/4 matje zijn
prijs heeft geen belang, die dingen kosten op zich al niet veel dus....
Als je matje kapot gaat van scherpe stenen etc. heb je al een groter probleem: een kapot grondzeil. Ik ga er dus vanuit dat kapot gaan van iets wat op de grond ligt geen probleem is, want daar let je op bij het opzetten van de tent (ik althans wel). Een NeoAir of andere mat die kapot gaat door andere oorzaak is óf pech( door een dier), of door eigen toedoen (domme dingen). Lijkt me dus niets om rekening mee te houden.
Fabricagefouten zijn met ieder product mogelijk, maar zijn zover ik weet niet bekend bij de NeoAir XLite. Maat S is een driekwart-model waardoor deze slechts 230 gram weegt.
Nog even over temperatuurbereik. Robert Jan zegt terecht dat de Neoair extralight en de Synmat UL dezelfde R waarde hebben, en noemt die geschikt voor wintergebruik (Exped zegt geloof ik min 4). Ik heb de Synmat UL rond het vriespunt gebruikt, en voelde het koud optrekken. Vandaar mijn oordeel geschikt "tot iets boven het vriespunt". Wat mij betreft is dat geen wintergebruik. Daarvoor heb ik een Exped Downmat (niet de UL versie).
Wim
Dag Johnny,

Zondag zien we elkaar ivm de tent.
Als je wilt kan ik dan ook mijn Exped Synmat Basic meenemen. Niet om te verkopen :) maar gewoon om te laten zien. Ik heb deze een paar jaar geleden gekocht en inmiddels hebben we er thuis allemaal een, en mijn fietsreispartner is ook overstag gegaan en alleen maar tevreden.

Ik heb destijds geen downversie genomen vanwege verhalen over opblazen van een mat terwijl je liever geen vocht bij dons wil, en geen UL-versie omdat ik duurzaamheid verkies boven superlichtgewicht. (Op IJsland had ik bij nader inzien graag de donsversie gehad want de vrieskou kwam dwars door het matje heen, maar goed.)

Ik heb trouwens ook nog de exped air pillow Lite M, weegt geen drol en nooit meer pijnlijke oren als je op je fleecetrui slaapt. Ook handig om op te leunen als je op je mat aan het lezen bent. Ook niet om te verkopen hoor 8)
prima willem, als je die dingen eventueel kan meebrengen om eens te bekijken!