Additionally, paste this code immediately after the opening tag: AWOL of Vlieg&Fiets - Forum Wereldfietser

AWOL of Vlieg&Fiets

Beste mensen,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om deze zomer in Maleisie of Bali/lombok te gaan fietsen. Omdat we slecht 3 weken hebben en momenteel erg druk zijn zien we het niet zitten om zelf een route uit te stippelen, ivm de kans om dan de mooie plekken te missen. We zijn daarom van plan via Asian Way Of Life of Vlieg & Fiets een ticket met routeboekje en een paar overnachtingen te boeken.

Zijn er positieve of negatieve ervaringen over een van deze bedrijven die iemand met ons wil delen?
Voor welk bureau zouden jullie kiezen, AWOL is ca. 180 euro goedkoper (ik ga er maar van uit dat de hotels bij aankomst van gelijkwaardige kwaliteit zijn).

Alvast bedankt.

De producten van Asian Way of Life en Vlieg en Fiets lijken veel op elkaar. Daar ligt niet aan. Is ook niet zo toevallig, want de eigenaar van Asian Way of Life, Bert Breukers, was destijds een van de oprichters van Vlieg en Fiets.
Belangrijk verschil in aanbod is dat Asian Way Life zich alleen toelegt op fietsen in Azie, terwijl Vlieg en Fiets ook reizen heeft in Afrika, Amerika en Europa. Praat gewoon nog eens met beide organisaties en bekijk welke benadering je het beste bevalt en maak vervolgens een keuze.

Als ik uit deze twee moet kiezen dan zou mijn keuze absoluut op Vlieg&Fiets vallen. Simpel: AWOL heeft ook een reis naar Myanmar (Birma) en gezien de politieke situatie met uitbuiting en onderdrukking van de bevolking daar, vind ik dat je daar niet aan mee moet werken als westerling. Maar ja, of jij ook politiek en mensenrechten in je keuze laat meetellen is een persoonlijke zaak.

Overigens denk ik dat je heel simpel (en goedkoper!) zonder zo'n club kunt. De meeste hotels moet je nl. toch zelf regelen (dat was met V&F in Sri Lanka wel in elk geval) en de route kun je van diverse internetsites plukken. Kijk maar eens bij de vele reisverslagen.
Trudy,

S.v.p. geen politiek, mensenrechten mag wel maar hoeft denkt ik ook niet, op dit FORUM.
Moraliserende preken vanuit de politiek hebben wij al voldoende!!!
Een Wereldfietser weet best wel wat er in de Wereld gaande is.

Wil

Trudy,

Een aantal jaren geleden heb ik door Indonesië gefietst. Na een info-avond van Vlieg en Fiets beloten dit op eigen houtje te doen, en dat ging ook prima: er zijn maar weinig wegen daar, dus er valt niet zoveel te kiezen, en onderdak moet je toch zelf regelen (is heel eenvoudig). We kwamen onderweg fietsers tegen die wel een V&F route hadden, die hebben we toen gekregen en hij voegde héél weinig toe. De overnachtingsadressen die er in stonden waren aan de chique kant, in de lonely planet die we bij ons hadden stonden veel leukere en goekopere alternatieven.

Kortom: investeer voor je reis een paar uurtjes in de voorbereiding (leuk toch?) en hou geld over voor leuke dingen aldaar.

groet,

Petra

Trudy,

Goed zo. Wereldfietsers hoeven geen oogkleppen op te hebben. Mensenrechten horen overal thuis, ook op dit forum.


Gerd

Stelt iemand nietsvermoedend een informatieve vraag op dit forum, krijg je zoiets voor je kiezen. Misschien was dat niet de bedoeling, maar de toonzetting is nogal onprettig en ongenuanceerd. Jazeker, de mensenrechten in Birma worden ernstig geschonden. Trudy, het is prima als je er om die reden niet wilt fietsen. Je bent waarschijnlijk ook op de hoogte van al die andere landen in zuid oost azie waar in meer of minder ernstige mate de mensenrechten worden geschonden. Je fietst dus niet in Indonesie, China, Laos, Philipijnen, Thailand, Vietnam, Maleisie (vergeet ik er nog een?). Het maakt me niet uit of bezoekers van dit forum af en toe hun politiek correcte gedrag even willen uiten, maar in een forum als dit is de nuance gauw zoek en we schieten er dan weinig mee op. Het gaat mij wat ver om op te roepen om een reisorganisatie te boycotten, die misschien vinden dat je een onderdrukt volk juist wel moet opzoeken. Het is een eeuwig dilemma en alleen de Birmezen kunnen je vertellen wat zij graag zouden willen. Tja, dan moet je er wel naar toe, want zij mogen niet naar jou toe........
Overigens heb ik ervaring met beide organisaties. Je krijgt wat ze beloven: een vliegreis, een busje om je naar het hotel te brengen en een routeboekje. Verder ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Het kan zonder organisatie als je flexibel kunt reizen en je het geen bezwaar vindt om aan het einde van de dag ergens aan te komen zonder de zekerheid dat er een overnachting is. Velen reizen op die manier. Wij fietsen met kind, dus willen we gewoon wat meer zekerheid, een zekerheid die we niet hoefden toen we nog zonder kind fietsten. Het advies van Bert lijkt me prima, ga eens met ze praten. Dat had gekunt op de fietsvakantiebeurs, maar die is net achter de rug.
Martin

Tja, politiek. Dan zou je ook niet met Vlieg en Fiets kunnen gaan, want die heeft een reis naar Zimbabwe.

Persoonlijk heb ik alleen ervaring met Vlieg en Fiets, ben in mei 2004 naar Noord-Vietnam geweest en heb van hun diensten gebruik gemaakt. Alles was prima geregeld.

Succes

Over boycoten van Birma vanwege de politieke situatie of nu juist wel gaan hoor ik verschillende geluiden. Je kunt stellen: "Ik ga niet naar Birma vanwege het bestuur." Ik heb van fietsers gehoord die daar rondtrokken dat zij vooral overnacht hadden in gelegenheden die niets te maken hadden met het bestuur, maar gerund werden door gewone plaatselijke mensen. Mensen die heel blij zijn met jouw bezoek en die jouw bezoek ervaren als een ondersteuning. Juist de fiets biedt de mogelijkheid om buiten de controle van het bestuur te reizen en in contact te komen met de gewone inwoners.
Ik vind dus dat je een reisorganisatie niet mag afrekenen op het feit dat zij individuele reizen op de fiets aanbieden naar Birma. Of je wel of niet naar Birma gaat is een persoonlijke afweging. Ik vind het wel raar als je vanwege de politieke situatie in Birma niet met een bepaald reisbureau naar Indonesie zou gaan.

Wat is iedereen aangebrand over mijn opmerking. Maar goed, als mijn toon niet correct was, bij deze mijn excuses, over de inhoud blijf ik hetzelfde denken. Waarom zou je als Wereldfietser, 'gewone' vakantieganger of in welke situatie ook niet aan politiek kunnen of mogen denken? Er werd gevraagd wat 'men' zou doen. Als een van die 'men' zou ik dus niet met Awol gaan, precies om die reden die ik gegeven heb, want er is een alternatief. Als er geen alternatief zou zijn, dan ligt de vraag misschien anders, misschien ook niet.

Beste Trudy,

Ik voel me absoluut niet aangebrand. Ik vind uitstekend als je als wereldfietser verder kijkt dan je neus lang is. Dat je voor, tijdens en na een reis de politieke situatie in landen in de gaten houd en wantoestanden aan de kaak stelt. Dat mag van mij op een zeer scherpe toon, maar richt je pijlen op dat bestuur. Als een multinational meewerkt aan de corruptie en de ondrukking van een bepaald regiem is zo'n multinational medeverantwoordelijk en kun je die daar op aanspreken. Als een piepklein reisbureau reizen onganiseert in Birma die grotendeel buiten de controle vallen het bestuur en het inkomsten ten goede komen aan gewone mensen die niets met dat bestuur te maken hebben en daar ook niet gelukkig mee zijn en die tocht zorgt ook voor ontmoetingen met gewone mensen, dan vind ik jouw boycot te ver gaan bij een keuze voor een reis naar Maleisie en Indonesie. Je kunt natuurlijk wel stellen: van als dat voor mij de keuze zou zijn, is dat mijn persoonlijke mening. Je moet je wel realiseren dat je bezig bent met mensen te beinvloeden die voor een keuze staan. Overigens vind ik het niet zo sterk van je dat jouw keuze zonder alternatief wel eens anders zou kunnen zijn. Dat vind ik niet erg consequent.
Onderweg kom ik altijd heel veel mensen tegen die het niet eens zijn met een bepaald bestuur. Ik denk altijd aan de mensen en niet aan een bestuur.
Je kunt bepaalde landen mijden. Je kunt ze als tegenstander van het bestuur ook expres die landen opzoeken om zaken aan de kaak te stellen. Boris Dietrich ging als toerist naar Cuba om tegenstanders van het bestuur te ontmoeten. Het is hem niet gelukt, maar leverde wel veel aandacht op. Maar heeft Boris Dietrich onmiddellijk uitgeroepen dat hij nooit zal op pad zal gaan met Vlieg en Fiets, omdat Vlieg en Fiets Cuba op het programma heeft staan?

Hallo Bert,

Je hebt gelijk als je zegt dat een keuze voor een dergelijk land bij geen alternatief inconsequent is. Dat bedoel ik echter niet. Ik zou nooit voor Myanmar kiezen zolang deze junta er is. Ik kan me echter voorstellen dat als je op doorreis een dergelijk land aandoet, juist omdat er geen alternatief is.

En wat betreft het bestuur van een land: ook daar heb je gelijk in, dat daar de meeste kritiek moet liggen. Maar een klein bureau als Awol werkt m.i. wel mee aan het deels in stand houden van zo'n foute club. En daarom zou ik niet met ze reizen. Misschien ben ik wat star in mijn opvattingen daarover, dat kan je/men vinden. Ik weet ook wel dat er veel meer landen zijn waar stront aan de knikker is. Moet je die allemaal mijden? Lastige vraag, waar leg je de grens? In het geval van Myanmar is het voor mij zo duidelijk, zoveel repressie dat daar een grens overschreden wordt om er een bewuste keuze voor te maken. En ik denk dat soms harde acties nodig zijn om organisaties en bedrijven te overtuigen, daar ben ik genoeg 'politiek dier' voor. Jouw vergelijking met Cuba vind ik niet opgaan. Weet je nog, geen Outspan-sinaasappelen kopen omdat in Zuid-Afrika apartheid het machtsmiddel was? Dat is toch een vergelijkbare situatie?

Jouw vergelijking gaat niet helemaal op.
Pers geen Zuid-Afrikaan uit! Dat was destijds het motto van de actie. Op de Outspan-sinaasappelplantages werkten mensen voor een hongerloontje. De grote (witte) bazen verdienden er grof geld mee. Die grote witte bazen hielden het apartheidsregiem in stand. Terecht dus die actie. Als ik in Birma fiets, gaat mijn geld dus grotendeels naar gewone mensen. Mensen die mijn geld heel goed kunnen gebruiken. Ik zie daar toch heel duidelijk een verschil in.
Je kunt Cuba geen vergelijking vinden, maar ook in Cuba mogen tegenstanders van het bestuur dat niet openlijk zeggen. Zij mogen ook geen Nederlandse Tweede Kamerleden ontmoeten. Ik heb destijds zelf meegedaan met demonstraties tegen de door USA opzette inval in de varkensbaai en sta daar nog steeds achter. Nu vind ik dat het bestuur van Cuba te halsstarrig vasthoudt aan een systeem dat inmiddels volkomen uit de tijd is en dat met repressie in stand houdt. Klopt niet mijn ideeen over mensenrechten.
In Zimbawbe is de situatie echt bar en boos. Ik vind het schrijnend dat je Zimbawe zomaar terzijde schuift.
Als je echt boycotten wilt, doe het dan consequent. Of je nu met Vlieg en Fiets of met Asian Way of Life gaat, je vliegt wel met dezelfde luchtvaartmaatschappijen die ook op Birma vliegen!

Bedankt voor de antwoorden... ik heb een keus gemaakt.

Ik koop gewoon een ticket bij Singapore Airlines (ik heb het ge-googled en kon niks vinden over misbruik van medewerkers, dieren, onzuinige vliegtuigen etc) en hoef me dus niet schuldig te voelen. :) Op 2 tickets bespaar ik me zo ook nog eens 42 euro tov AWOL.

Ik heb daardoor nog ruim de tijd (ticket heb ik immers al) om te bedenken of ik zelf een route uitstippel of een boekje koop. Het boekje zou 2 x 144 betekenen en dat is idd wel 288 euro. Voor 88 euro moeten er toch best 2 nachten hotel te boeken zijn via www.hotels.com dacht ik zelf.

Een LonelyPlanet en kaart heb ik sowieso nodig dus daar probeer ik zelf een route mee uit te stippelen. Een goede opmerking in de posts trouwens: zoveel wegen zijn er niet. Zo bespaar ik nog eens 200 euro...

Verder ben ik na het lezen van alle antwoorden gelijk maar lid geworden van zowel de vvd als groenlinks (kon niet kiezen en je wil toch iets voor de maatschappij betekenen) en ben ik nu sponsor van AmnestyInternational. :)

Serieus: een politieke gedachte hebben en deze op dit forum uiten is okay maar ik vind dit wel erg ver gezocht. Als AWOL 200 Birmezen aan het werk zou hebben om kleren te naaien dan zou ik me er bezwaard over kunnen voelen. Als ze reizen naar Birma organiseren is dat voor mij geen reden om niet met hen naar Indonesie te vliegen. Als ik getwijfeld zou hebben tussen Birma en Bali dan zou de situatie daar ook een rol kunnen spelen in de beslissing...

Desalniettemin bedankt voor de antwoorden.

PS: totaalprijs AWOL zou ca. 1144 pp zijn...V&F 1375... Best veel verschil voor een product dat in mijn ogen niet echt afwijkend kan zijn.

En nu dus terug naar het oorspronkelijke onderwerp - en dan toegespitst op nut & noodzaak van AWOL of Vlieg&Fiets ....

Ik zwerf door Europa zonder voorbereiding, zie wel waar ik aankom. Niks leuker dan door Zuid Frankrijk peddelen met een Michelin kaart in de hand. (Bert S. niet te na gesproken - Spanje moet nog komen, Bert, en dan z?ker gebruikmakend van jouw expertise!)

Maar: hoe doe je het met de "bagagevrijdom" als je naar Azi? vliegt en je dot het zelf? AWOL en V&F hebben 35 kilo uitgehandeld, hoe krijg je dat zelf voorelkaar? En, heel eerlijk gezegd, als je in Maleisi? in Kota Bharu aankomt, doodop van overstappen in Singapore en Kuala Lumpur, dan is het wel erg lekker als je afgehaald wordt en je plek voor de nacht is geregeld. Toch?