Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beginnende roest - Forum Wereldfietser

beginnende roest

Heb er de eerste weekends en weekje op zitten met mijn Santos 2.8, met af en toe wat regen en flinke ochtend condensatie... en moet toch vaststellen dat er op verschillende vijzen/bouten al wat lichte roest begint te vormen... vooral op de vijzen door santos zelf gebruikt, zoals stuurpen bout, bevestiging poot, bevestiging voorlicht, beetje in de zadelklem...

Doet iemand hier wat aan of lekker laten verder roesten?
Als je wilt dat rvs helemaal niet roest krijg je staal dat heel zwak is. Kortom, dit is altijd zo.
Wim
Ik weet niet of je de fietsenmaker of producent nu moet gaan verdenken van het gebruik van niet-rvs gereedschap, want dat werkt roest in de hand. Meestal te zien op plaatsen waar de kracht in/op de bouten resp. moeren wordt overgebracht.
Niet dat ik het beter doe, maar ik woon ver van de kust en dat is gunstig voor RVS.
Leon
Wim schreef:Als je wilt dat rvs helemaal niet roest krijg je staal dat heel zwak is. Kortom, dit is altijd zo.
Wim
Ik heb ditzelfde probleem bij Santos aangekaart, geen reactie...

Wim, waar baseer jij op dat echt corrosiebestendig RVS met voldoende sterkte niet bestaat? Ik pas het dagelijks toe in mijn ontwerpen :) Santos is gewoon te stom om 2 euro extra te spenderen aan een fiets met duurdere boutjes die niet roesten. Die boutjes zijn met dezelfde sterkteklasse (en zwaarder) verkrijgbaar als die er nu op zitten.

Ik heb overigens een Santos TM 2.8 Alu. Daar zitten behalve goedkope boutjes ook constructiefouten in waardoor galvanische corrosie optreedt. Ik heb dit in al mijn welwillendheid uitgelegd in een mail aan Santos (gratis advies) maar ook daar kreeg ik uiteindelijk geen reactie op. Bij nabellen kreeg ik te horen dat de grote baas van Santos (Robert neem ik aan) op vakantie was en daarna zou reageren, je kunt wel raden wat er (niet) gebeurde.

Wat ik er van moet denken weet ik niet. Is Santos arrogant? Ik gebruik dagelijks met plezier mijn Santos maar ik schaam me voor het bezitten van een (Nederlandse!) fiets van €3500 die nog geen maandje Nederlands weer roestvrij doorstaat. Dat doet zelfs Gazelle beter...
ddo schreef:Doet iemand hier wat aan of lekker laten verder roesten?
Demonteren een waar te weinig pasta is gebruikt flink smeren. Alle boutjes die gebruikt worden bij direct contact met staal isoleren met pasta en kunsstof washers. Het beste vervang je ze door A4-70 of A4-80 boutjes. Die hebben hetzelfde potentiaalverschil maar roesten ondanks dat nauwelijks bij staalcontact op een fiets. Wanneer de geleidbaarheid wordt verbeterd door bijvoorbeeld een hoog osmotische oplossing (pekelwater bijvoorbeeld) zou ik hoe dan ook regelmatig je fiets afspoelen.

Ik heb onlangs een Tubus lowrider gekocht en daar zaten A4-70 boutjes bij (ter info, A4 boutjes hebben materiaalkwaliteit DIN 316/ werkstofnummer 1.4404).
Op mijn Santos zitten ook Tubus dragers maar dan met A2-70 boutjes! Raraaaa..
Leon schreef:Ik weet niet of je de fietsenmaker of producent nu moet gaan verdenken van het gebruik van niet-rvs gereedschap, want dat werkt roest in de hand. Meestal te zien op plaatsen waar de kracht in/op de bouten resp. moeren wordt overgebracht.
Niet dat ik het beter doe, maar ik woon ver van de kust en dat is gunstig voor RVS.
Leon
Daar heb ik ook al menig boutje meer verklooit ja... :oops:
De mijne is eveneens een 2.8 alu... en ik moet toegeven dat ik misschien wel met niet-rvs gereedschap aan sommige bouten heb zitten klooien... maar niet alle bouten waar ik aan geklooid heb roesten... En eveneens sommige die ik niet heb aangeraakt.

Ik had idd verwacht dat een fiets van meer dan 2000 euro niet na een vochtige week al begon te roesten.
Hans,
Hartelijk dank voor de correctie. Dit was zoals het mij verteld is en zoals ik het onthouden heb. Inmiddels heb ik even zitten zoeken, en ontdekt dat het verhaal inderdaad veel ingewikkelder is.
Wim
oei....en dat voor een santos waar iedereen zo over roept.....als ik dit hier nu allemaal lees hmmmm......
Na jou, iedereen. Voor de duidelijkheid, het zijn nette fietsen, en er is beter over nagedacht dan bij Koga, maar toch.
Er zijn genoeg mensen die denken dat bv. een koga van 3 ruggen met derailleur ook niet kapot gaat. Ik koop een koga en spendeer er 3 ruggen voor uit... Toch gaat tie stuk, hoe kan dat?
Net even bij onze fietsen (Santos 2.8 en Idworx) gekeken.... Geen roest bij de boutjes te zien m.u.v. een paar boutjes waarvan ik weet dat ik ze zelf later heb aangebracht.

Volgens mij is het flauwekul om verongelijkt te doen over de kwaliteit van de fietsen. Stoort een beetje vliegroest je? Vervang dan het boutje door een boutje van superieure kwaliteit zonder over die twee euro extra te klagen.

Maarten
Beste ddo,
Vervelend van die roestvorming. Hans B heeft ons hierover enige maanden geleden goeie feedback gegeven waarmee we waarschijnlijk (deels, want niet alle boutjes mogen we van onze leveranciers vervangen i.v.m. productaansprakelijkheid) je problemen kunnen oplossen.
Als je contact met ons (Santos) wilt opnemen dan gaan we het proberen op te lossen.
Groet,
Robbert
Robbert Rutgrink schreef:Beste ddo, ...
Het lijkt de tv wel hier, breng het probleem naar voren in Radar en/of Kassa en de oplossing komt eraan :wink:
Leuk voor de topicstarter natuurlijk, maar hoe zit het met alle andere Santosgebruikers; fietsen terugroepen of betere boutjes gratis opsturen of een gratis potje Vaseline met de Kerst?
Beste Michael,

Feedback krijgen we op verschillende manieren. Per mail en telefoon, via dealers, direct van consumenten of tijdens bezoeken bij ons in de showroom in Sassenheim.

In dit geval werd ik door een Santos rijder op dit topic gewezen en heb gevraagd of de betreffende Santos rijder zich bij ons wil melden. Via de winkel of direct. Dan kunnen we het proberen op te lossen.

Zijn er andere rijders met gelijke, of andere problemen, dan hoop ik dat die zich ook bij ons of hun dealer melden. Dan kunnen wij en/of de dealer er iets aan doen.

En kom ik Santos rijders ergens anders tegen (bv als ik zelf aan het fietsen ben) en hoor ik iets en denk ik dat ik ze kan helpen, dan zal ik ze altijd vragen met ons contact op te nemen. Zo werk ik sinds ik met Santos ben begonnen, inmiddels al weer 16 jaar gelden.

Robbert
Robbert Rutgrink schreef:Beste ddo,
Vervelend van die roestvorming. Hans B heeft ons hierover enige maanden geleden goeie feedback gegeven waarmee we waarschijnlijk (deels, want niet alle boutjes mogen we van onze leveranciers vervangen i.v.m. productaansprakelijkheid) je problemen kunnen oplossen.
Als je contact met ons (Santos) wilt opnemen dan gaan we het proberen op te lossen.
Groet,
Robbert
Hi Robert,

Bedankt voor het vriendelijke aanbod.

De roest is momenteel echt nog peanuts en oppervlakkig, beperkt tot een 3 of 4 bouten maar ik stond er gewoon een beetje verbaasd van. Het is vooral zichtbaar op de bout bovenaan in de knik in de stuurpen en aan de bevestiging van het voorlicht en de pletscher stand.

Ik zal je als ik later wat meer tijd heb wat foto's door mailen en dan kunnen we zien wat we er eventueel aan kunnen doen.

Alvast bedankt!
Hoi ddo,
Prima. Mijn mail is robbert@santosbikes.com of bel 0252-426123.
Grt. Robbert
Maarten & Line schreef:Net even bij onze fietsen (Santos 2.8 en Idworx) gekeken.... Geen roest bij de boutjes te zien m.u.v. een paar boutjes waarvan ik weet dat ik ze zelf later heb aangebracht.

Volgens mij is het flauwekul om verongelijkt te doen over de kwaliteit van de fietsen. Stoort een beetje vliegroest je? Vervang dan het boutje door een boutje van superieure kwaliteit zonder over die twee euro extra te klagen.

Maarten
Maarten,

Ik ben zeer tevreden over de fiets hoor... vroeg me gewoon af of anderen dit ook hadden en of ze er iets aan deden. De fiets rijdt toppie en kan er echt niet over klagen.
Waar kun je dergelijke A4-70 boutjes eigenlijk kopen? De lokale ijzerboeren en fietsenwinkels hebben ze niet.
-Daan- schreef:Waar kun je dergelijke A4-70 boutjes eigenlijk kopen? De lokale ijzerboeren en fietsenwinkels hebben ze niet.
Hoi Daan. Dat is inderdaad lastig, uiteraard zijn A4-80 boutjes ook prima.
De codering betekent A4 (RVS, AISI 316 / ws. 1.4404) - 70 (sterkteklasse). 80 is sterker dus kan ook.
Je bent op webshops aangewezen ben ik bang.
http://www.tooltopper.nl/inbusbout/rvs/ ... j7jjji2gc7

Ik heb Robbert op zijn verzoek het adres van een groothandel gegeven die ze verkoopt.
Wat me een beter idee lijkt is dat Robbert er 10000 besteld bij een groothandel en daar alle nieuwe fietsen voorziet, en (aangezien die dingen een grijpstuiver kosten) uit coulance een handvol in een envelop gooit voor de mensen die ze willen vervangen op hun reeds aangeschafte Santos.