Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route Laos en visa, een paar vraagjes - Forum Wereldfietser

route Laos en visa, een paar vraagjes

Ik zit mijn fiets vakantie voor komende december te plannen. Vanuit Chiang Mai wil ik een groote noordwestelijk ronde gaan rijden. Een van de optie is om een stuk door Laos te gaan doen.

Ik wil dan de grens oversteken bij Chiang Khong en dan met de slow boat naar Pak Beng. Van daaruit wil ik verder zuidwaarts fietsen over weg 4 en en uitkomen bij de grenspost Khaen Thao / Thai Li. Ik heb echter een paar vraagjes en diverse sites lijken elkaar tegen te spreken.

- is de 4 een mooie geasfalteerde weg? of gravel? Ik wil gaan fietsen met 32 mm banden of gaat dat hier niet goed werken?
- Hoe is de 4 verder qua accomodatie onderweg? Hostels, bevoorrading etc?
- Ook over de grenspost lees ik verschillende verhalen. Is die nu wel of niet open voor buitenlanders en kun je er een entry visa voor Thailand krijgen?

En ook nog een extra visum vraagje:
Als ik besluit om een kleiner stukje Laos te doen dan kom ik wellicht in de knoop met visa. Als ik arriveer in Chiang Mai krijg ik gratis een 30 dagen visum. Daarna fiets ik Laos in en moet ik dus een Laos visum kopen. Als ik dan Thailand weer in fiets, is mijn eerste visum dan nog geldig of moet ik me dan behelpen met een 15 dagen visum (immer, ik kom nu over land). Of bestaat er ook zoiets als een re-entry visum voor Thailand?

Wie heeft wat meer info? Liefst eigen ervaringen uiteraard.

groet Rob
De slowboat naar Pak Ben is leuk maar basic.
Over weg 4 weet ik niet zoveel omdat ik ben doorgevaren naar Luang Prabang
Als je van Laos weer Thailand in wil krijg je inderdaad maar een 15 dagen visum

32mm banden is wel erg weinig want je komt ongetwijfeld ook slechte stukken tegen,wij reden destijds met 37 mm

Veel plezier
Dirk
Hoi Rob,
Kijk eens op de site http://www.gt-rider.com
weliswaar voor motorrijders, maar geven ook veel info over routes,
gps tracks en trip reports.

veel fietsplezier, Laos is heel leuk om te fietsen.
José
Het visumverhaal is zoals hierboven gezegd. Wil je na re-entry langer kunnen bijven, dan moet je dat regelen voordat je Thailand weer ingaat.

Handige sites:
forum lonelyplanet.com
crazyguyonabike.com

Over die weg weet ik niet veel, tenzij het die berucht steile is (25-30 procent). Van die ene steile weg weet ik dus dat die berucht is, meer niet. Maar genoemde sites hierboven kunnen wat opleveren.
Weg nr 4 hebben wij een paar jaar geleden deels gefietst, het eerste deel vanaf de afslag van weg nr 13 is deels geasfalteerd tot aan de Mekong, de rest moest nog gedaan worden. Het deel na de Mekong heeft slechte stukken en was toen nog onverhard. Overigens zou ik in Laos altijd met 50 mm banden willen fietsen er zitten in sommige wegen veel gaten en ook het asfalt ontbreekt op veel plaatsen.

Groet,

Paul Snoeij
@Paul,
Hoe heb je de rest van weg 4 afgelegd??
Is het erg bergachtig, ala LP-Phou Khoun??
Is er op redelijke afstanden accommodatie??
Of heb je gekampeerd??
Ben erg benieuwd naar ervaringen over deze weg,
of heb je een site met reisverslag??
groeten José
jose de waard schreef:@Paul,
Hoe heb je de rest van weg 4 afgelegd??
Is het erg bergachtig, ala LP-Phou Khoun??
Is er op redelijke afstanden accommodatie??
Of heb je gekampeerd??
Ben erg benieuwd naar ervaringen over deze weg,
of heb je een site met reisverslag??
groeten José
Luang Prabang naar Phou Khoun is niet echt superzwaar, behalve een kort stuk kort voor de eerste top. De weg is geasfalteerd en goed. Er zitten twee lange klimmen in, maar de weg gaat geleidelijk naar boven. Als je in een juist klimritme weet te komen, dan is het prima te doen. Ik heb in Laos echt vel zwaardere wegen mee gemaakt.
@Bert,
Vraag ook niet of het superzwaar is, maar bergachtig!!
Zijn de afgelopen 10 jaar 4x naar Luang Prabang gefietst vanuit div. richtingen en sta open voor nieuwe wegen naar/van Luang Prabang, wat wij nog altijd de moeite waard vinden om weer naar toe te fietsen.
groeten José
jose de waard schreef:@Bert,
Vraag ook niet of het superzwaar is, maar bergachtig!!
Zijn de afgelopen 10 jaar 4x naar Luang Prabang gefietst vanuit div. richtingen en sta open voor nieuwe wegen naar/van Luang Prabang, wat wij nog altijd de moeite waard vinden om weer naar toe te fietsen.
groeten José
Er zijn andere mensen die schrikken van die hellingen van Luang Prabang naar Phou Khoun. Erg bergachtig lijkt erg.
Vandaar mijn nuancering.
@bergbeklimmer: Heb je nog meer informatie kunnen vinden over fietsen vanaf Pak Beng naar het zuiden? Ik ben zelf benieuwd naar het eerste stuk, van Pak Beng naar Nangeun aan de Thaise grens, en dan oostwaarts naar Hongsa (wegdek en zwaarte).
@eindgebruiker
De Belg Ludo Linden heeft dit stuk van Luang Prabang naar Pakbeng
dit jaar gefietst.
Je vindt zijn verhaal op www.tangatanga.com
Laos: Simply beatifull (2)
Mijn plannen zijn inmiddels licht gewijzigd. Niet dat ik ineens niet meer na Laos ga, maar de route wordt waarschijnlijk een beetje anders. Ik zit er nu over te denken om bij Chiang Kongh de grens over te gaan en via Luang Namtha, Oudomxay naar Luang Prabang te fietsen. En van daaruit via Sayabouli en Nanguen weer naar Thailand. Geen boot dus en geen 4 naar het zuiden.

De reden is omdat ik via verschillende verslagen en de gt-rider site het vermoeden heb dat daar de beste asfalt wegen liggen.

@Jose, dat verslag van Ludo gaat volgens mijn kaart over een klein pietepeuterig weggetje. En als ik zijn verslag lees (redelijk heftige ervaring), klopt dat aardig met wat ik zou verwachten na een blik op de kaart. Ik zou zo'n weg niet eens overwegen.
Hallo,

wij zijn 3 jaar geleden via Chiang Kong de grens overgegaan.
Vandaar op de fiets naar Luang Namtha, Muang Sing, en Udom Xai.
Vandaar op de fiets verder naar Pak Beng, mooie route langs de rivier en kleine dorpjes. Daarna met de boot terug naar Chiang Kong.

Er werd een nieuwe brug gebouwd over de Mekong. Dit zou kunnen betekenen dat je nu via de brug naar Laos zou moeten. Ik heb er nog niets over gelezen maar hij zou al gereed moeten zijn.

Mooie rit.
Verslag heb ik en een bestandje met de wegen en afstanden.

Gr. Lieneke Castel
Ik ben inmiddels terug van mijn Thailand/Laos trip. Bij deze nog een samenvatting van de route en mijn ervaringen. Wellicht hebben anderen hier nog iets aan.

Ik ben begonnen in Huay Xai en vervolgens met de slow boat naar Pak Beng. Vandaar op de fiets verder naar Oudomxay en vervolgens over de 13 naar Luang Prabang. Dan een stuk van weg 4 naar Salabouily en via Hongsa en Nguen weer Thailand in. De weg vanuit Pak Beng naar Oudomxay is redelijk goed asfalt met af en toe een paar weg opbrekingen en kuilen. Na Oudomxay heb ik de 13 gevolgd en de eerste 80 km tot aan Pakmong was een groot drama. Er zit geen halve kilometer asfalt in de route dat niet onderbroken wordt door onverharde stuiterwegen. En de onverharde stukken waren niet egaal maar alleen maar butsweg en soms ook vervelend lang. Daarnaast was het die dag ook goed nat en daardoor ook heel erg modderig. Na 80 heb ik de pijp aan Maarten gegeven. In Pakmong zaten een paar guesthouses en mijn organen zaten allemaal op een nieuwe plek. Dit was geen leuke dag.

De weg (13) vanaf Pakmong naar Luang Prabang is verder redelijk. Daarna naar Salabouily. In deze etappe van 110 km zit een lang stuk van zo'n 20 km met een redelijk fietsbaar onverhard stuk. En er is een nieuwe brug over de Mekong! Geen boot meer maar een heuse brug. Weg 4 naar Hongsa was smal en met veel kuilen maar omdat het droog was, wel goed te doen. En ook heel veel klimmen in dit stuk. 2500 hoogtemeters op 90 km. Na Hongsa ligt een hele mooie nieuwe brede asfalt weg. Dit heeft alles te maken met een nieuwe energiecentale die gebouwd wordt. Het lijkt erop dat deze weg vanuit de energie centrale wordt doorgetrokken tot aan Luang Prabang. De grensovergang bij Nguen is gewoon open voor buitenlanders.
Dank voor je verslag bergbeklimmer.
Een nieuwe weg naar Luang Prabang!!
Goed om te weten.
Hoop dat je organen inmiddels weer hun eigen plekje hebben teruggevonden. :lol:
Voor wie angst heeft om door Vang Vieng te rijden - we waren voor kort. Ze hebben er schoon ship gemaakt en de tubing bars zijn opgeruimd. In het centrum kom je nog wel costa brava toerisme tegen - maar dat heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld even bangers met mash in de Ierse pub of andere europese gerechten kan eten. Wel eens lekker als je langer onderweg bent! Wij zijn er uiteindelijk 4 dagen gebleven maar dan helemaal aan de zuid rand in hostel Jammee. Je kijkt uit over een koe, kippen en bergen. Heerlijk rustig alsof je in een dorpje zit en ver genoeg weg van het centrum. we betaalden 8 euro plus goed ontbijt.
@bergbeklimmer: je zegt dat je in Huay Xai bent begonnen, maar hoe kwam je daar? Ben je via de nieuwe brug vanaf Chiang Khong gekomen? Zo ja, hoe heb je je fiets getransporteerd?
Ik ben van Chang Khong naar Huay Xai gereisd, gewoon met het bootje de Mekong over. De nieuwe friendship brug ging pas de volgende dag open. Ik heb die hele brug verder niet gezien; ik wist ook niet dat die er was. Ik betaalde 40 baht voor mezelf en ook nog eens 40 baht voor de fiets.
Afbeelding
bergbeklimmer schreef:Ik ben van Chang Khong naar Huay Xai gereisd, gewoon met het bootje de Mekong over. De nieuwe friendship brug ging pas de volgende dag open. Ik heb die hele brug verder niet gezien; ik wist ook niet dat die er was. Ik betaalde 40 baht voor mezelf en ook nog eens 40 baht voor de fiets.
Afbeelding
Helaas, dat kan niet meer!
Klopt, bergbeklimmer heeft net geluk gehad. Wij niet. Ik open even een nieuw draadje met info.