Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor kopen vakantie/tour fiets - Forum Wereldfietser

Advies voor kopen vakantie/tour fiets

Hoi, Ik ben me aan het oriënteren op een vakantie/tour fiets. Ben al behoorlijk aan het rondkijken, maar zie nogal wat verschil in prijs voorbij komen.
Ik wil de fiets vooral binnen de Benelux gaan gebruiken. Ik heb me voorgenomen dat ik €800,- tot €1200,- een mooi budget vind.

Ik wil sowieso Magura hydraulische remmen
28" wielen
Minimaal Shimano Deore groep
Vlinderstuur

VSF T300, VSF TX 400 vind ik mooie fietsen en vallen heel mooi binnen het budget, al komt de TX 400 wel behoorlijk boven mijn budget uit als ik er nog een vlinderstuur bij wil kopen.

Ben zeer benieuwd naar jullie adviesen. :)
zat ook te kijken naar VSF en ze worden aangeboden bij fietsmaster met 15% korting een 400 kost daar € 1.099. Maar ik weet niet bij garantie hoe dat werkt want ze zijn geen officieel dealer :roll:
Of iemand 0% of 100% dealer is, speelt totaal geen rol. De verkoper is voor minstens 24 maanden degene die garant staat voor het verkochte product. Dat is al sinds 1 januari 2009 in de hele EU wet! Het lijkt wel of niemand dit weet!
sjefke schreef:Of iemand 0% of 100% dealer is, speelt totaal geen rol. De verkoper is voor minstens 24 maanden degene die garant staat voor het verkochte product. Dat is al sinds 1 januari 2009 in de hele EU wet! Het lijkt wel of niemand dit weet!
Dat klopt (met hier en daar wat nuanceringen), maar volgens de Europese wet recht op garantie hebben is natuurlijk nog niet hetzelfde als vlot garantie krijgen. En in dat laatste zitten er wel degelijk fundamentele verschillen tussen verschillende handelaars. Zeker omdat - als mijn geheugen mij niet in de steek laat en ik me dus niet vergis of de wetgeving niet nog recent gewijzigd is - de bewijslast dat het probleem ontstaan is door een ondeugdelijk product (productiefout, ...)) en niet vanwege foutief gebruik na een half jaar bij de consument ligt. (Enkel het eerste half jaar, dient de handelaar te bewijzen dat het probleem ontstaan is door het toedoen van de klant.)

Als je dus met een handelaar te doen hebt, die niet spontaan haar klanten een degelijke garantie levert, dan kan het nog een vervelende juridische strijd worden om die garantie (na een half jaar) ook te krijgen.

Renaat
Misschien heb je hier iets aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Revanho schreef: Dat klopt (met hier en daar wat nuanceringen),
Ik ben benieuwd naar die nuanceringen.
Revanho schreef: maar volgens de Europese wet recht op garantie hebben is natuurlijk nog niet hetzelfde als vlot garantie krijgen. of de wetgeving niet nog recent gewijzigd is - de bewijslast dat het probleem ontstaan is door een ondeugdelijk product (productiefout, ...)) en niet vanwege foutief gebruik na een half jaar bij de consument ligt. Als je dus met een handelaar te doen hebt, die niet spontaan haar klanten een degelijke garantie levert, dan kan het nog een vervelende juridische strijd worden om die garantie (na een half jaar) ook te krijgen.
Renaat
Het is Europees RECHT neergelegd in o.a. een Nederlandse wet. Europese regels verander je niet zo gemakkelijk... De termijn van een half jaar staat volgens mijn informatie nergens.
Wil ik wel graag weten waar dan. Uiteraard zijn slijtageonderdelen altijd uitgesloten van garantie. De andere voorwaarden, die je noemt, golden ook vóór 2009, toen er een garantietermijn van 1 jaar gold. Toen kon men ook nog afschuiven op fabrikant of importeur. Dat kan niet meer.
Kijk bij vragen over garantie en andere consumentenrechten op Consuwijzer.
sjefke schreef: Het is Europees RECHT neergelegd in o.a. een Nederlandse wet. Europese regels verander je niet zo gemakkelijk... De termijn van een half jaar staat volgens mijn informatie nergens.
Wil ik wel graag weten waar dan. Uiteraard zijn slijtageonderdelen altijd uitgesloten van garantie. De andere voorwaarden, die je noemt, golden ook vóór 2009, toen er een garantietermijn van 1 jaar gold. Toen kon men ook nog afschuiven op fabrikant of importeur. Dat kan niet meer.
Ik maak graag gebruik van de link die Liz heeft gegeven:
Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Of ook: http://www.eccbelgie.be/de-garantie-in- ... s40481.htm waar staat:
2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?

De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor je de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.
En een soortgelijk verhaal op: http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

En natuurlijk kan je de Europese richtlijn zelf eens doornemen (waar die half jaar ook vermeld staat): http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
sjefke schreef: Ik ben benieuwd naar die nuanceringen.
Nuanceringen gaan over gebruikersgoederen, tweedehandsgoederen, bepaalde slijtagegevoelige onderdelen, over de tijd die men heeft om een probleem aan te kaarten na het ontstaan van het probleem (dit kan in sommige Europese landen 2 maanden zijn), over levende goederen, ...


Ik ben zeker geen specialist ter zake en ben meer thuis (en dan nog slechts in beperkte mate) in de Europese richtlijn en de Belgische wetgeving dan in de Nederlandse. Maar toen die Europese richtlijn van kracht werd, was dat belangrijk op mijn werk en heb ik me er toen behoorlijk in verdiept. Ik weet niet hoe goed u in deze materie thuis bent, maar heb de indruk dat je er niet voldoende in thuis bent om mij terecht te wijzen. Misschien je eerst zelf wat inlezen?
sjefke schreef: Het is Europees RECHT neergelegd in o.a. een Nederlandse wet. Europese regels verander je niet zo gemakkelijk...
Overigens ga je ook niet op de essentie van mijn boodschap in, namelijk dat 'garantie hebben' nog niet hetzelfde is als 'garantie krijgen'. Harder roepen dat je recht heb op garantie, wijzigt niets aan het gegeven dat het in werkelijkheid niet altijd zo eenvoudig is.

Renaat

P.S.: Het gebruik van hoofdletterwoorden geeft wat je schrijft niet meer waarde. Het staat in de nettiquette gelijk met roepen en ik ben geneigd roepende personen niet zo ernstig te nemen.
Fijn jongens, hier heeft TS veel aan :?

TX 400 is een prima fiets. En met de dealer is vast een deal te maken over een vlinderstuur. Modellen van de Trekking-serie hebben ook geen voordrager. Maar misschien heb je die niet nodig?
Qua garantie zal het wel goed komen, daar maak ik me geen zorgen over.

Voordrager zou ik niet perse nodig hebben. Mijn vriendin kan ook tassen nemen op haar fiets :)
Qua prijs gaat op dit moment mijn keus naar de T300 en dan met de dealer regelen dat er een vlinderstuur op komt. Maar als iemand mij kan overtuigen dat de TX400 een betere keuze is (vind het zelf ook wel een mooiere fiets, met betere specs). Twijfel nog, vanwege de prijs.
Beste Nonneel,

Misschien heb je wat aan dit draadje

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18709

Groeten en succes, Willem