sjefke schreef:
Het is Europees RECHT neergelegd in o.a. een Nederlandse wet. Europese regels verander je niet zo gemakkelijk... De termijn van een half jaar staat volgens mijn informatie nergens.
Wil ik wel graag weten waar dan. Uiteraard zijn slijtageonderdelen altijd uitgesloten van garantie. De andere voorwaarden, die je noemt, golden ook vóór 2009, toen er een garantietermijn van 1 jaar gold. Toen kon men ook nog afschuiven op fabrikant of importeur. Dat kan niet meer.
Ik maak graag gebruik van de link die Liz heeft gegeven:
Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Of ook:
http://www.eccbelgie.be/de-garantie-in- ... s40481.htm waar staat:
2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?
De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor je de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.
En een soortgelijk verhaal op:
http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm
En natuurlijk kan je de Europese richtlijn zelf eens doornemen (waar die half jaar ook vermeld staat):
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
sjefke schreef:
Ik ben benieuwd naar die nuanceringen.
Nuanceringen gaan over gebruikersgoederen, tweedehandsgoederen, bepaalde slijtagegevoelige onderdelen, over de tijd die men heeft om een probleem aan te kaarten na het ontstaan van het probleem (dit kan in sommige Europese landen 2 maanden zijn), over levende goederen, ...
Ik ben zeker geen specialist ter zake en ben meer thuis (en dan nog slechts in beperkte mate) in de Europese richtlijn en de Belgische wetgeving dan in de Nederlandse. Maar toen die Europese richtlijn van kracht werd, was dat belangrijk op mijn werk en heb ik me er toen behoorlijk in verdiept. Ik weet niet hoe goed u in deze materie thuis bent, maar heb de indruk dat je er niet voldoende in thuis bent om mij terecht te wijzen. Misschien je eerst zelf wat inlezen?
sjefke schreef:
Het is Europees RECHT neergelegd in o.a. een Nederlandse wet. Europese regels verander je niet zo gemakkelijk...
Overigens ga je ook niet op de essentie van mijn boodschap in, namelijk dat 'garantie hebben' nog niet hetzelfde is als 'garantie krijgen'. Harder roepen dat je recht heb op garantie, wijzigt niets aan het gegeven dat het in werkelijkheid niet altijd zo eenvoudig is.
Renaat
P.S.: Het gebruik van hoofdletterwoorden geeft wat je schrijft niet meer waarde. Het staat in de nettiquette gelijk met roepen en ik ben geneigd roepende personen niet zo ernstig te nemen.