Ik heb een mooi reisplan voor deze zomer: Alle landen van het voormalig Joegoslavië en Albanië.
De reis ga ik maken per trein, boot en fiets.
za 13 jul 13: Thuis – Freilassing
zo 14 jul 13: Freilassing – Kamnik
Trein naar Villach.
Met lange stop in Freilassing voor overnachting.
Zondagochtend de trein naar Villach en met de fiets de Wurzenpass over.
Vanaf Jesenice lokale trein nemen.
ma 15 jul 13: Verblijf Kamnik
di 16 jul 13: Verblijf Kamnik
Dagtrip Koper/Triestë en waarschijnlijk nog een dag oostelijker kijken
wo 17 jul 13 Kannik – Zagreb
Met trein en vervolgens fietsend grens over.
do 18 jul 13: Verblijf Zagreb
Naar het oosten.
vr 19 jul 13: Zagreb – Boot
za 20 jul 13: Boot – Ploče
Met de trein van Zagreb naar Rijeka om daar de boot te nemen.
Nachtboot vertrekt om 19.00, 's middags kom ik aan op Korcula. Door stukjes fietsen en lokale veerdiensten kom ik 's avonds in Ploče aan.
zo 21 jul 13: Verblijf Ploče
Dagtrip Bosnië.
ma 22 jul 13: Ploče – Dubrovnik
di 23 jul 13: Dubrovnik – Kotor
wo 24 jul 13: Kotor – Bar
In drie dagen fietsen van Ploče naar Bar
do 25 jul 13: Verblijf bar
Waarschijnlijk treinen en fietsen in het noorden.
vr 26 jul 13: Bar – Shkodër
Korte fietstocht van Bar naar Shkodër
za 27 jul 13: Shkodër – Tirana
's Ochtends heel vroeg te trein naar Tirana en maar hopen dat de fiets mee mag.
zo 28 jul 13: Verblijf Tirana
Ik zie wel, waarschijnlijk Dürres.
ma 29 jul 13: Tirana – Ohrid
di 30 jul 13: Ohrid – Bitola
Van Tirana naar Bitola. Met de trein tot aan Librazd, vervolgens 68 km fietsen naar Ohrid.
De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.
wo 31 jul 13: Bitola – Skopje
Met de trein.
do 1 aug 13: Verblijf Skopje
vr 2 aug 13: Verblijf Skopje
Dagtocht Kosovo en een dag rondkijken in Macedonië.
za 3 aug 13: Skopje – Niš (Servië)
Met trein van en naar de grens. Fietsen over de grens.
zo 4 aug 13: Verblijf Niš.
Dagtrip naar Bulgarije.
ma 5 aug 13 Niš – ?
di 6 aug 13 ? – ?
wo 7 aug 13 ? – Belgrado
In drie dagen tijd van Niš naar Belgrado fietsen.
Fietsen officiëel niet mogelijk in de trein en ik krijg zo wel veel te zien van Servië.
Probleem is dat er weinig hotels zijn. De ligging van hotels (op Booking.com) zorgt voor een traject waarbij de laatste etappe naar Belgrado 105 km is. Dit vind ik wel een probleem, maar ik weet niet hoe het op te lossen.
De combinatie van 105 km fietsen naar Belgrado en de dag daarna al om 6.00u weer in de trein is niet heel gelukkig..
do 8 aug 13: Belgrado – Vác
Eerst 's ochtends vroeg met de internationale trein waar fietsen in mee kunnen naar Subotica.
Vanuit Subotica fietsend de grens over. Als het slecht weer is alleen naar Kelebia, als het goed weer is de rest van de dag gebruiken om verder te fietsen richting het noorden tot aan de laatste trein.
vr 9 aug 13: Verblijf Vác
Een dagje in Vác. Reservedag voor het geval ik door omstandigheden er langer over doe om vanuit Niš naar Vác te reizen.
Als alles echter mee zit en het is goed weer, dan heb ik nog een leuke Hongarije dag.
za 10 aug 13: Vác – Berlijn
zo 11 aug 13: Berlijn – Thuis
Sparpreis voor 59 Euro van Vác naar Gronau(Westf)
Met 16-urige tussenstop in Berlijn zodat ik kan slapen en een behoorlijk relaxte terugreis heb.
Ik ben niet de eerste die een trein/fietsvakantie onderneemt naar de Balkan. Ondanks de reisverslagen toch wat vragen:
- Vragen over de fietstocht Villach - Jesenice
* Is die Wurzenpas enigszins te doen? Ik heb een hybride fiets met 21 versnellingen, maar heb natuurlijk wel de nodige bagage bij me. Desnoods loop ik stukken.
* Hoe zit het met de beren die daar leven? Kans dat je die tegen komt als je gewoon op de weg blijft?
Ik kan eventueel omrijden via Italië, maar dan is de route een stuk langer.
- Vragen over fietstocht Ploče naar Bar
Dag 1: Ploče (hotel is in Opuzen) - Dubrovnik, 87 km
Dag 2 en 3 Dubrovnik - Kotor, twee etappe's van ca. 75 km, overnachting in de buurt van Kotor.
* Is dit te doen?
* Op Google maps zie ik een pont tussen Kamenari en Lepetane. Vaart deze en kunnen fietsers mee?
- Vragen over fietstocht Librazd - Bitola:
Twee dagen 68 km fietsen. Van Librazd naar Ohrid.De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.
* De route loopt door bergachtig gebied. Is het te doen?
* Is het voor fietsers mogelijk om de route ten westen van het meer van Ohrid te nemen? Google maps maakt een omweg oostelijk van het meer zodra je kiest voor voetgangersroutes. M4 en de M5/E-65 enigszins te doen voor fietsers wat betreft het verkeer?
* Is de weg door het grensgebied naar Struga veilig voor een alleenstaande fietser?
- Vragen over de fietstocht Nis - Belgrado
* Tips voor overnachtingsplekken? Het lijkt mij mbt. Booking.com niet om drie gelijke etappe's te krijgen, omdat er gewoon heel weinig hotels zijn. Daardoor wordt de laatste etappe naar Belgrado vrij lang, wat niet echt prettig is gezien de vroege trein de dag erna.
- Algemene vragen:
* Dit is de eerste keer dat ik een reis doe met lange fietsetappe's zonder dat er een spoorlijn ligt. Wat als het onweert of een dag zeer slecht weer is? Sommige stukken zijn volgens mij heel dunbevolkt. In Kroatië schijnt onweer nogal snel op te komen vanaf zee. Het weer is mijn grootste zorg.
* Is het in Macedonië en Albanië gemakkelijk om de fiets mee te krijgen op een bus? Dan heb ik in ieder geval iets achter de hand in geval van nood.
De reis ga ik maken per trein, boot en fiets.
za 13 jul 13: Thuis – Freilassing
zo 14 jul 13: Freilassing – Kamnik
Trein naar Villach.
Met lange stop in Freilassing voor overnachting.
Zondagochtend de trein naar Villach en met de fiets de Wurzenpass over.
Vanaf Jesenice lokale trein nemen.
ma 15 jul 13: Verblijf Kamnik
di 16 jul 13: Verblijf Kamnik
Dagtrip Koper/Triestë en waarschijnlijk nog een dag oostelijker kijken
wo 17 jul 13 Kannik – Zagreb
Met trein en vervolgens fietsend grens over.
do 18 jul 13: Verblijf Zagreb
Naar het oosten.
vr 19 jul 13: Zagreb – Boot
za 20 jul 13: Boot – Ploče
Met de trein van Zagreb naar Rijeka om daar de boot te nemen.
Nachtboot vertrekt om 19.00, 's middags kom ik aan op Korcula. Door stukjes fietsen en lokale veerdiensten kom ik 's avonds in Ploče aan.
zo 21 jul 13: Verblijf Ploče
Dagtrip Bosnië.
ma 22 jul 13: Ploče – Dubrovnik
di 23 jul 13: Dubrovnik – Kotor
wo 24 jul 13: Kotor – Bar
In drie dagen fietsen van Ploče naar Bar
do 25 jul 13: Verblijf bar
Waarschijnlijk treinen en fietsen in het noorden.
vr 26 jul 13: Bar – Shkodër
Korte fietstocht van Bar naar Shkodër
za 27 jul 13: Shkodër – Tirana
's Ochtends heel vroeg te trein naar Tirana en maar hopen dat de fiets mee mag.
zo 28 jul 13: Verblijf Tirana
Ik zie wel, waarschijnlijk Dürres.
ma 29 jul 13: Tirana – Ohrid
di 30 jul 13: Ohrid – Bitola
Van Tirana naar Bitola. Met de trein tot aan Librazd, vervolgens 68 km fietsen naar Ohrid.
De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.
wo 31 jul 13: Bitola – Skopje
Met de trein.
do 1 aug 13: Verblijf Skopje
vr 2 aug 13: Verblijf Skopje
Dagtocht Kosovo en een dag rondkijken in Macedonië.
za 3 aug 13: Skopje – Niš (Servië)
Met trein van en naar de grens. Fietsen over de grens.
zo 4 aug 13: Verblijf Niš.
Dagtrip naar Bulgarije.
ma 5 aug 13 Niš – ?
di 6 aug 13 ? – ?
wo 7 aug 13 ? – Belgrado
In drie dagen tijd van Niš naar Belgrado fietsen.
Fietsen officiëel niet mogelijk in de trein en ik krijg zo wel veel te zien van Servië.
Probleem is dat er weinig hotels zijn. De ligging van hotels (op Booking.com) zorgt voor een traject waarbij de laatste etappe naar Belgrado 105 km is. Dit vind ik wel een probleem, maar ik weet niet hoe het op te lossen.
De combinatie van 105 km fietsen naar Belgrado en de dag daarna al om 6.00u weer in de trein is niet heel gelukkig..
do 8 aug 13: Belgrado – Vác
Eerst 's ochtends vroeg met de internationale trein waar fietsen in mee kunnen naar Subotica.
Vanuit Subotica fietsend de grens over. Als het slecht weer is alleen naar Kelebia, als het goed weer is de rest van de dag gebruiken om verder te fietsen richting het noorden tot aan de laatste trein.
vr 9 aug 13: Verblijf Vác
Een dagje in Vác. Reservedag voor het geval ik door omstandigheden er langer over doe om vanuit Niš naar Vác te reizen.
Als alles echter mee zit en het is goed weer, dan heb ik nog een leuke Hongarije dag.
za 10 aug 13: Vác – Berlijn
zo 11 aug 13: Berlijn – Thuis
Sparpreis voor 59 Euro van Vác naar Gronau(Westf)
Met 16-urige tussenstop in Berlijn zodat ik kan slapen en een behoorlijk relaxte terugreis heb.
Ik ben niet de eerste die een trein/fietsvakantie onderneemt naar de Balkan. Ondanks de reisverslagen toch wat vragen:
- Vragen over de fietstocht Villach - Jesenice
* Is die Wurzenpas enigszins te doen? Ik heb een hybride fiets met 21 versnellingen, maar heb natuurlijk wel de nodige bagage bij me. Desnoods loop ik stukken.
* Hoe zit het met de beren die daar leven? Kans dat je die tegen komt als je gewoon op de weg blijft?
Ik kan eventueel omrijden via Italië, maar dan is de route een stuk langer.
- Vragen over fietstocht Ploče naar Bar
Dag 1: Ploče (hotel is in Opuzen) - Dubrovnik, 87 km
Dag 2 en 3 Dubrovnik - Kotor, twee etappe's van ca. 75 km, overnachting in de buurt van Kotor.
* Is dit te doen?
* Op Google maps zie ik een pont tussen Kamenari en Lepetane. Vaart deze en kunnen fietsers mee?
- Vragen over fietstocht Librazd - Bitola:
Twee dagen 68 km fietsen. Van Librazd naar Ohrid.De dag daarna 68 km fietsen van Ohrid naar Bitola.
* De route loopt door bergachtig gebied. Is het te doen?
* Is het voor fietsers mogelijk om de route ten westen van het meer van Ohrid te nemen? Google maps maakt een omweg oostelijk van het meer zodra je kiest voor voetgangersroutes. M4 en de M5/E-65 enigszins te doen voor fietsers wat betreft het verkeer?
* Is de weg door het grensgebied naar Struga veilig voor een alleenstaande fietser?
- Vragen over de fietstocht Nis - Belgrado
* Tips voor overnachtingsplekken? Het lijkt mij mbt. Booking.com niet om drie gelijke etappe's te krijgen, omdat er gewoon heel weinig hotels zijn. Daardoor wordt de laatste etappe naar Belgrado vrij lang, wat niet echt prettig is gezien de vroege trein de dag erna.
- Algemene vragen:
* Dit is de eerste keer dat ik een reis doe met lange fietsetappe's zonder dat er een spoorlijn ligt. Wat als het onweert of een dag zeer slecht weer is? Sommige stukken zijn volgens mij heel dunbevolkt. In Kroatië schijnt onweer nogal snel op te komen vanaf zee. Het weer is mijn grootste zorg.
* Is het in Macedonië en Albanië gemakkelijk om de fiets mee te krijgen op een bus? Dan heb ik in ieder geval iets achter de hand in geval van nood.