Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Termen - Forum Wereldfietser

Termen

Op dit forum komen best veel termen langs. Aangezien ik en sommige mensen ie termen niet kennen is het misschien handig om een lijst te maken wat alles betekent. Voor degene die erover praat makkelijk want die hoeft het niet uit te leggen en voor de andere ook die hoeft het niet te vragen.
PimvandenHeuvel schreef:Op dit forum komen best veel termen langs. Aangezien ik en sommige mensen ie termen niet kennen is het misschien handig om een lijst te maken wat alles betekent. Voor degene die erover praat makkelijk want die hoeft het niet uit te leggen en voor de andere ook die hoeft het niet te vragen.
Geef eens een paar voorbeelden? Jij begint;)! Welke termen ken je niet?
PimvandenHeuvel schreef:Op dit forum komen best veel termen langs. Aangezien ik en sommige mensen ie termen niet kennen is het misschien handig om een lijst te maken wat alles betekent. Voor degene die erover praat makkelijk want die hoeft het niet uit te leggen en voor de andere ook die hoeft het niet te vragen.
Ik sluit niet uit dat er termen zijn waarvoor dat handig is. Maar meestal kan de lezer zich perfect behelpen door even te googlen of de zoekfunctie op dit forum te gebruiken. (Fora zouden al de helft minder posts bevatten als mensen dat zouden doen.)
En als men daar te lui voor is (en niet zeldzaam fenomeen), dan is men meestal ook te lui om een op een andere locatie staand lijstje met termen door te nemen.

Renaat
Afbeelding
Leon schreef:Afbeelding
Ik mis: "spatbord".

Maar zonder gekheid: misschien kan Pim wat duidelijker aangeeft welke termen worden bedoeld?
Wat denk je van deze: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=19849? het duurde toch echt even voor ik wist of dit een voor mij relevant onderwerp was (antwoord overigens: nee).
Had pas een vraag over een voorvork en toen kreeg ik vragen van bolhoogdpen, lockout enzovoort. Nu weet ik wel wat lockout en bolhoofdpen is maar er zijn vast nog meer van dat soort woorden.
Wat denk je van deze: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=19849? het duurde toch echt even voor ik wist of dit een voor mij relevant onderwerp was (antwoord overigens: nee).

Dit vind ik een goed voorbeeld Arno
PimvandenHeuvel schreef:Had pas een vraag over een voorvork en toen kreeg ik vragen van bolhoogdpen, lockout enzovoort. Nu weet ik wel wat lockout en bolhoofdpen is maar er zijn vast nog meer van dat soort woorden.
Wat is een bolhoogdpen dan... :roll:
Google maakt er bolhoedje van!
PimvandenHeuvel schreef:Wat denk je van deze: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=19849? het duurde toch echt even voor ik wist of dit een voor mij relevant onderwerp was (antwoord overigens: nee).

Dit vind ik een goed voorbeeld Arno
Die moest ik ook even zien thuis te brengen. Maar eigenlijk ligt de oplossing voor de hand: in het topic had je kunnen vragen om uitleg over wat dat precies is. Daar is een forum voor, vind ik. Op die manier leer je het meest, zeker als het in de context van een vraag wordt geplaatst anders dan alleen een droge feitelijke beschrijving.
Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat je wat hulp kunt gebruiken bij het zoeken op internet?
In mijn eerdere bericht heb ik al een link geplaatst naar onze Wiki (waar ook het plaatje op staat uit het bericht van Leon) en naar Duck Duck Go (Google algoritme, maar anoniem zoeken i.p.v. Big Brother). Maar vragen kun je natuurlijk altijd stellen op het forum. Niet iedereen is ingenieur. :wink:
ipv iemand heel veel werk te bezorgen :?: om een woordenboek samen te stellen zou je ook gewoon een term even kunnen googlen of het kunnen opzoeken in een boek. Iets opzoeken in een lijst doe ik nooit want googlen (evt met behulp van afbeeldingen) is nog sneller ook.
Ik vind het op zich geen slecht idee. In het engels is het al wel eens gedaan: http://sheldonbrown.com/glossary.html
Soms kijk ik op google. Net als met lockout. Echter kreeg ik nog geen helder beeld wat het moest zijn.

Als iemand/paar mensen een lijst maken met woorden. Dat je al ongeveer weet oo dat zit daar. Als je naar naaf kijkt niet dat je dan bij je zadel ofzo gaat zoeken.
PimvandenHeuvel schreef:Soms kijk ik op google. Net als met lockout. Echter kreeg ik nog geen helder beeld wat het moest zijn.

Als iemand/paar mensen een lijst maken met woorden. Dat je al ongeveer weet oo dat zit daar. Als je naar naaf kijkt niet dat je dan bij je zadel ofzo gaat zoeken.
Ja weet je, ik denk dat je niet moet wachten op anderen om zoiets op te stellen. Je zou ook zelf dat initiatief kunnen nemen door zelf vragen te stellen over wat iets ís of betekent, en dat vervolgens te posten in een topic dat je bijhoudt. Dat hoef je natuurlijk niet met me eens te zijn.
Er is in de wiki zelfs een zoekvak. Het is niet semi-intelligent zoals google maar zoekt stomweg de wikidocumenten waar het woord in voorkomt. Je moet ook correct spellen anders vindt hij niks.
Leon
Zulke lijsten zijn er wel, maar je moet er toch nog naar zoeken. Ook met een lijst ergens op dit forum of elders op de site van Wereldfietser zal dat het geval zijn.

Je kunt lijstjes maken tot je een ons weegt, het helpt allemaal geen bal als mensen er niet naar zoeken.

.tsooJ
Inderdaad... Het voordeel van internet is júist dat lijstjes overbodig worden....

(net zoals het sorteren van je email door de zoekfunctie min of meer overbodig is geworden..)
eric190173 schreef:(net zoals het sorteren van je email door de zoekfunctie min of meer overbodig is geworden..)
Haha, dat probeerde ik in 2003 al uit te leggen aan de archivarissen bij Rijkswaterstaat die nog steeds druk bezig waren met het toevoegen van vele categorieën en trefwoorden aan tekstuele archiefdocumenten. 'Knikker het maar op een grote schijf' werd als tip niet echt gewaardeerd. Logisch, want dan konden ze het in een ochtend per week wel af.
Leon