Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan - Sofia naar Mostar/Zadar - Forum Wereldfietser

Balkan - Sofia naar Mostar/Zadar

Hoi WFers!

Aankomende zomer (over een maand vlieg ik al!) ga ik 4,5week fietsen in de West Balkan. Van Sofia richting het westen. Uiteindelijk vlieg ik terug vanaf Zadar in Kroatië. Maar er zijn vele bussen langs de kust in Kroatië waar fietsen in mee kunnen. Dus eindig ik mijn route bij Mostar, Bosnië, maar dan aan de kust. Om die bus naar het noorden te pakken en mijn andere hobby, duiken, nog een paar dagen uit te kunnen voeren bij Zadar in de buurt.

Al regelmatig heb ik de zoekfunctie gebruikt op het forum en daar is deze route uit gekomen.
Een leidraad voor mijn vakantie; onderweg verander ik waarschijnlijk nog van alles, maar het is een beginnetje.
http://www.bikemap.net/nl/route/2119254 ... saved=true
+-1400 kilometer, 20 fietsdagen a 70km per dag. in totaal heb ik 33 vakantiedagen, waarvan ik er op het eind nog een paar wil duiken en mn terugvlucht moet voorbereiden.
Lijkt mij haalbaar?

In grote lijn:
* Sofia
* Dimitrovgrad (iemand een tip voor alternatieve route, ipv de directe grote weg?)
* Poganovo klooster
* Jerma kloof
* Vlasina meer
* Trgoviste
* Bujanovac
* grens met Kosovo over (is deze grensovergang wel open?)
* Pristina
* National Park Sar Planina
* Prizen
* Dakovica
* grens met Albanie over (is deze grensovergang wel open?)
* Fierze
* boot Komani Lake
* Shkoder
* grens met Montenegro over
* Podgorica
* Cetinje
* Lovcen National park
* Kotor
* Durmitor National Park
* grens met Bosnie over
* Sarajevo
* Mostar
* grens met Kroatie over
* Opuzen, fiets in bus naar Zadar

Ik nog opzoek naar fietsers die in deze gebieden gefietst hebben en me nog wat leuke tips willen geven.

De warmshowers rondom mijn voorlopige route staan al genoteerd voor het geval ik bij een aantal in de buurt kom qua overnachtingen.

Graag zou ik onderweg willen wildkamperen, maar ik heb toch wel enige angst dat het lastig te zien is of een veld gebruikt word, en dat er dus geen landmijnen meer liggen. Zouden alle velden waar landmijnen te vinden zijn ook bordjes hebben? Of zouden er nog vele velden zijn zonder bordjes en met landmijnen? Dan word wildkamperen een ander verhaal.
Hoe is jullie ervaring met het vragen of je in tuinen van mensen mag kamperen? Hoe werd je ontvangen?

Sommige grensovergangen tussen Servie en Kosovo worden nog afgeraden om te nemen, vooral in het noorden. Maar van sommige wegen op de kaart kan ik lastig informatie vinden of dit ook grensovergangen zijn die daad werkelijk open zijn. Ik heb hier de ambassade een mailtje over gestuurd.

In Servië moet je je, als je niet in hostels/hotels/b&b's slaapt, zelf melden bij de politie. Als je het niet doet, risico op boete als je het land uit gaat. Iemand ervaring met jezelf aanmelden bij de politie in Servië?

Heeft er iemand van de WF wel eens als meisje alleen door deze gebieden gefietst? Hoe heb je dat ervaren?

Vele vragen, maar vooral heel veel zin om die landen te gaan ontdekken.
Ik hoor graag jullie tips, reuze bedankt alvast!
Sanne
Nog geen informatie of dit jaar voor wat de grenzen tussen Servië en Kosovo betreft, maar vorig jaar had ik geen enkel probleem de grens over te komen, netjes stempels gekregen. Grensovergangen tussen Bulgarije en Servië en naar Albanië toe zouden helemaal geen probleem moeten zijn. (Veel Kosovaren zijn ethnisch Albanees)
Pristina, is relatief gezien duur (vanwege alle EU en UN bemoeienis) net als Podgorica, en hebben eigenlijk maar weinig bezienswaardigheden.
Vanaf de camping bij Mostar (Blagaj, Mali Wimbledon) kun je binnendoor naar Pocitelj, dat is beter dan over de hoofdweg met veel vracht en busverkeer van en naar Mostar. Vanuit Capljina of Metkovic heb je denk ik betere busverbindingen naar Zadar.
kijk even op http://www.autobusni-kolodvor.com/en/timetable.aspx, en zie dat je aardig vroeg uit de veren moet.
In Kosovo zijn er pal naast de hoofdwegen vaak ventwegen die een stuk rustiger zijn.