Eric Schuijt schreef:VSF Fahrradmanufaktur wordt ieder jaar ietsje beter. (tegenwoordig betere velgen een en exxentrische as, maar nog steeds goedkope pedalen, pomp en zadel)
Maar VSF haalt nog niet het niveau van een idworx, Santos of Koga.
Ze worden nog steeds als bagger aangeleverd. Dat wil zeggen; alles zit er op geschroefd, maar nergens een likkie montagepasta en beroerd (of helemaal niet) afgesteld.
Wij zijn in de werkplaats vaak een uur langer bezig dan de perfect afgeleverde idworxen en Santossen.
De klant merkt daar niets van als hij een VSF bij een serieuze zaak koopt
.
Want ik heb wel eens VSFfen gezien waar alle stickers nog op zaten en waarvan alleen het stuur was rechtgezet, de pedalen waren vastgedraaid en het zadel een stukje hoger was gezet.
Eerlijk gezegd word ik daar erg gelukkig van.
Want zo kunnen wij en de betere collega's ons onderscheiden
Zadel en pedalen mogen van mij van wegwerpkwaliteit zijn; bij 'confectie' fietsen zijn ze zelden of nooit van het ideale type en ik vervang ze door wat er op mijn vorige fiets zat.
Het voordeel van VSF is dat hun fietsen betaalbare pakketten van degelijke onderdelen zijn, dat maakt ze aantrekkelijk. Mijn vrouw kocht in 2003 een T400 en die is zeer betrouwbaar gebleken. Het is ook goed te bedenken dat destijds ontzettend veel fietsen werden uitgerust met een geveerde vork en een alu frame, juist in het goedkopere segment. VSF ging tegen die trend in en het prijsverschil met vergelijkbare fietsen waar we naar keken (Wanderer, Idworx, Snel, de Villiger Cabonga, etc.) was groot. Vreemd genoeg was een stalen 'back to basics' 26" fiets bijna altijd een topmerk. Misschien is dat nu anders.
Het was een stalen frame met deore onderdelen, tubus achterdrager en rigida velgen die juist nu net vervangen worden. Ik denk niet dat daar voor 600 euro nog veel aan te verbeteren valt, en vraag me dus af of hun aanbod door de jaren alleen maar beter is geworden. Ik heb liever een 100% deore afmontage met een tubus drager dan een deore/xt mix met alu drager.
Ik zou best een VSF overwegen als ik een nieuwe fiets zou kopen. Had ik er één met een plat stuur gewild dan was het vorig jaar wellicht een TX800 geworden, maar hun randonneur vind ik niet geweldig. Als de fietsen meer werk nodig hebben dan zou dat bij de klant in rekening gebracht kunnen worden, het prijsverschil is volgens mij groot genoeg om ze aantrekkelijk te houden. En wat betreft een goedkoop pompje: een beetje jammer dat ze zoiets niet gewoon weglaten en een paar euro besparen, want dat is m.i. juist de kracht van het merk.