Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteitsniveau van Fahrradmanufactur? - Forum Wereldfietser

Kwaliteitsniveau van Fahrradmanufactur?

Een tijd geleden schreef Eric Schuit dat de kwaliteit van de fietsen van Fahrradmanufactur zichtbaar slechter was dan die van Koga, Snel en Avagnon.
Is dat nu nog steeds of zijn er veranderingen/verbeteringen?
BertKremer schreef:Een tijd geleden schreef Eric Schuit dat de kwaliteit van de fietsen van Fahrradmanufactur zichtbaar slechter was dan die van Koga, Snel en Avagnon.
Is dat nu nog steeds of zijn er veranderingen/verbeteringen?
Sorry hoor, beetje onzin en erg kort door de bocht.
VSF heeft gewoon een prima prijs/kwaliteitsverhouding,
Wij rijden al 5 jaar op VSF fietsen zonder problemen
VSF Fahrradmanufaktur wordt ieder jaar ietsje beter. (tegenwoordig betere velgen een en exxentrische as, maar nog steeds goedkope pedalen, pomp en zadel)
Maar VSF haalt nog niet het niveau van een idworx, Santos of Koga.

Ze worden nog steeds als bagger aangeleverd. Dat wil zeggen; alles zit er op geschroefd, maar nergens een likkie montagepasta en beroerd (of helemaal niet) afgesteld.
Wij zijn in de werkplaats vaak een uur langer bezig dan de perfect afgeleverde idworxen en Santossen.
De klant merkt daar niets van als hij een VSF bij een serieuze zaak koopt :lol:.
Want ik heb wel eens VSFfen gezien waar alle stickers nog op zaten en waarvan alleen het stuur was rechtgezet, de pedalen waren vastgedraaid en het zadel een stukje hoger was gezet.

Eerlijk gezegd word ik daar erg gelukkig van.
Want zo kunnen wij en de betere collega's ons onderscheiden :twisted:
Na 40.000 km in 6 jaar alleen het zadel vervangen!!

De pedalen kies je zelf als je een fiets koopt je weet dat de bij geleverde niet de kwaliteit hebben, en een fiets tas pompje kost gewoon geld dus daar betaal je dan ook extra voor.

Er is niets mis met de VSF fietsen gezien de prijs erg goed zelfs, tja een winkel verkoopt liever een duurdere fiets met meer marge.

Martin
Zijn ook bijna de helft van de prijs van de door jou genoemde merken. :D
Vergelijken doe je toch binnen de zelfde prijsklasse? :roll:

Rij al 2 jaar met veel plezier op de T 400 en heb inderdaad precies die door jou genoemde onderdelen & banden bij aflevering vervangen door andere.

Gelukkig bij een van jou betere collega :wink:
Conclusie: Wil je de fietsenmaker blij maken, koop een Idworx of Santos... :lol:
Eric Schuijt schreef:VSF Fahrradmanufaktur wordt ieder jaar ietsje beter. (tegenwoordig betere velgen een en exxentrische as, maar nog steeds goedkope pedalen, pomp en zadel)
Maar VSF haalt nog niet het niveau van een idworx, Santos of Koga.

Ze worden nog steeds als bagger aangeleverd. Dat wil zeggen; alles zit er op geschroefd, maar nergens een likkie montagepasta en beroerd (of helemaal niet) afgesteld.
Wij zijn in de werkplaats vaak een uur langer bezig dan de perfect afgeleverde idworxen en Santossen.
De klant merkt daar niets van als hij een VSF bij een serieuze zaak koopt :lol:.
Want ik heb wel eens VSFfen gezien waar alle stickers nog op zaten en waarvan alleen het stuur was rechtgezet, de pedalen waren vastgedraaid en het zadel een stukje hoger was gezet.

Eerlijk gezegd word ik daar erg gelukkig van.
Want zo kunnen wij en de betere collega's ons onderscheiden :twisted:
Zadel en pedalen mogen van mij van wegwerpkwaliteit zijn; bij 'confectie' fietsen zijn ze zelden of nooit van het ideale type en ik vervang ze door wat er op mijn vorige fiets zat.

Het voordeel van VSF is dat hun fietsen betaalbare pakketten van degelijke onderdelen zijn, dat maakt ze aantrekkelijk. Mijn vrouw kocht in 2003 een T400 en die is zeer betrouwbaar gebleken. Het is ook goed te bedenken dat destijds ontzettend veel fietsen werden uitgerust met een geveerde vork en een alu frame, juist in het goedkopere segment. VSF ging tegen die trend in en het prijsverschil met vergelijkbare fietsen waar we naar keken (Wanderer, Idworx, Snel, de Villiger Cabonga, etc.) was groot. Vreemd genoeg was een stalen 'back to basics' 26" fiets bijna altijd een topmerk. Misschien is dat nu anders.

Het was een stalen frame met deore onderdelen, tubus achterdrager en rigida velgen die juist nu net vervangen worden. Ik denk niet dat daar voor 600 euro nog veel aan te verbeteren valt, en vraag me dus af of hun aanbod door de jaren alleen maar beter is geworden. Ik heb liever een 100% deore afmontage met een tubus drager dan een deore/xt mix met alu drager.

Ik zou best een VSF overwegen als ik een nieuwe fiets zou kopen. Had ik er één met een plat stuur gewild dan was het vorig jaar wellicht een TX800 geworden, maar hun randonneur vind ik niet geweldig. Als de fietsen meer werk nodig hebben dan zou dat bij de klant in rekening gebracht kunnen worden, het prijsverschil is volgens mij groot genoeg om ze aantrekkelijk te houden. En wat betreft een goedkoop pompje: een beetje jammer dat ze zoiets niet gewoon weglaten en een paar euro besparen, want dat is m.i. juist de kracht van het merk.
En hoe zit het de stabiliteit van de VHS? In vergelijking met de andere Nederlandse of Duitse merken?
BertKremer schreef:En hoe zit het de stabiliteit van de VHS? In vergelijking met de andere Nederlandse of Duitse merken?
die won het uiteindelijk van Betamax, Video2000 maar heeft uiteindelijk ook het loodje gelegd :lol:
De 400 is 26" fiets met een "kleiner" frame. Volgens de OpPad test van vorig jaar gaat de 28" (TX800) zwabberen met zware tassen. Heeft VSF dat dit jaar verbeterd?
Mijn T400 (2012) is met 30 kg bagage (voor+achter) tot 30 km/u stabieler dan mijn Avaghon en daarboven iets minder stabiel.
De T100 van mijn vriendin, mixte frame, is met alleen 20 kg achterop bijzonder stabiel.

Ik vind het jammer dat VSF de goedkopere T-400 van 699 euro uit het assortiment heeft genomen, de markt voor eenvoudige 26" vakantiefietsen is er aan de vraagzijde nu wel, maar er is geen aanbod.

Leon
Op Pad testen geef ik niet veel om. De testers hebben soms wel erg nauwe banden met fabrikanten. Natuurlijk is een stalen frame wat minder stijf dan een alu frame, maar dat heeft ook voordelen. Bovendien kun je ook besluiten minder mee te nemen. Dan is het probleem op de mooiste manier opgelost. Maar in ernst. Natuurlijk moet je altijd een proefrit maken, en met een vakantiefiets moet dat met zware bagage.
Wim
Hier ook sinds 2 jaar een heel tevreden gebruiker van een t-400 26 inch slx. Heb de fiets hier en daar getweaked :zadel en pedalen veranderd, stuur iets ingekort...zelf alles eens goed afgevet...enne op mijn lijf afgesteld. Ik heb hem in Duitsland gekocht omdat indertijd had nog niemand in Zeeland of Vlaanderen van Vsf gehoord... Intussen is er in Gent wel een kleine ambachtelijke fietsenmaker die VSF verkoopt. :D

Een Santos of Idworx zal misschien wel net iets vlotter lopen. maar indien ik voor een Nederlands merk had gekozen, was ik ettelijke euri's meer kwijt geweest. En een Nederlands merk betekent echt nog niet Nederlandse makelij...

Ik heb er nog niet de wereld nog mee rondgefietst, maar toch wel al uitgebreide fietsreizen mee gemaakt. Vorig voorjaar het noorden van Noorwegen in niet altijd beste omstandigheden... t beestje heeft geen kik gegeven!
Afbeelding
Op hogere snelheid volbepakt gaat ie inderdaad iets minder stabiel, maar is toch nog goed onder controle te houden hoor!
Indien ik opnieuw zou kiezen: waarschijnlijk weer Een Vsf, maar dan toch Rohloff, want een derailleur is toch onderhoudsintensief.
aangeleverd als bagger, uur extra werk, de klant merkt daar niets van als hij bij een goede zaak koopt
Dit is even vervelend voor de winkelier, de extra arbeid kan in theorie wel worden doorgerekend aan de klant, maar de VSF concurreert nadrukkelijk op prijs, dus is het ook van belang niet duurder te zijn dan andere VSF handelaren in de wijde omgeving.

Zijn er ook kwaliteitsverschillen (tussen VSF en bijv. Santos) waar de klant wel wat van merkt als de VSF bij een goede zaak gekocht is?

Dan heb ik het niet over makkelijk te vervangen onderdelen als pedalen en pomp, die voor een paar tientjes anders kunnen, maar echt over: Zal de VSF klant tijdens een zware wereldreis eerder tegen fietspech oprijden dan de Santosklant? En zo ja, waar zit het hem dan in?

Trouwens, lees ik hier dat de VSF Rohloff nu een excenter heeft? Als het goed is wordt de fiets dan weer wat praktischer.
javb2812 schreef:Trouwens, lees ik hier dat de VSF Rohloff nu een excenter heeft? Als het goed is wordt de fiets dan weer wat praktischer.
En als het niet goed is. :?: Wat is er praktischer aan een excentrisch verplaatsbare trapas?

Piet.
javb2812 schreef:Zal de VSF klant tijdens een zware wereldreis eerder tegen fietspech oprijden dan de Santosklant? En zo ja, waar zit het hem dan in?
Dan zul je de fietsen onderdeel voor onderdeel moeten vergelijken. Er is een lijstje voor: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... delen-stuk
Leon
de praktische voordelen van een excenter zijn dat het achterwiel veel makkelijker in en uit de fiets kan, zeker vergeleken met de oude VSF. Ook het spannen van de ketting is als het goed is makkelijker. Bij de oude VSF moesten alle moeren los en moest je een extra korte inbussleutel hebben voor het loshalen van de kleine reactiearm. Daarna moesten alle moeren weer vastgezet worden zonder dat het wiel mocht bewegen. Is allemaal te doen maar excenter is in mijn ervaring sneller en makkelijker.

Als het goed is, daarmee bedoel ik, als het VSF excenter handig is ontworpen.
Ik vind schuif-patten veel praktischer. Voor het uitnemen van het achterwiel maakt het weinig uit. Wil je overstappen van versnellingsnaaf naar derailleur of omgekeerd, wissel je van schuif-patten. Schade aan derailleurbevestiging, nieuwe schuifpat.

Bij verdraaing van de excentrische trapas zul je het zadel in gelijke mate moeten bijstellen. Het makkelijkste is een excenter op de zadelpen. :D
Ik zie de voordelen van een excenter t.o.v. schuifpatten niet. Bovendien ben ik niet gecharmeerd van een lomp bracket in een slank stalen frame, dat ook nog meer onderhoud vraagt.

Piet.
?... zadel aanpassen bij het verdraaien van de excenter? Nooit gedaan, nooit nodig gehad. herken dat niet en heb toch veel verschillende excenters.
Marco Meijerink schreef:?... zadel aanpassen bij het verdraaien van de excenter? Nooit gedaan, nooit nodig gehad. herken dat niet en heb toch veel verschillende excenters.
Ach, het gaat echt om millimeters, waardoor je gerust kan zeggen dat het buiten voor hypergevoelige fietsers of profwielrenners die absoluut het onderste uit de kan moeten halen, het allemaal 'in het hoofd zit'. Dat als argument tegen een excentrische bracket vind ik extreme muggenzifterij en wie dat echt merkt zal wel weken zoet zijn om bij een nieuwe fiets alles op punt te krijgen.

Ik vraag me af of PietV wel ervaring heeft met een goede excentrische bracket.

Renaat