Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Winter - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Winter

Kan iemand mij vertellen welke kleding je het beste kan aanschaffen om te fietsen in de winter? Ik ben van plan om grote afstanden (+- 120 km per dag) af te leggen op een racefiets gedurende iets meer dan 30 dagen. Tot welke minimum-temperaturen kan je je kleden om warm te blijven?
Ik wil je aanraden om eerst eens een zoekopdracht op dit forum te doen ("zoeken" in de blauwe balk bovenaan). Er zijn al wat draadjes over.

Daarnaast: wat vind jij "winter"? Waar ga je heen? Op welk type fiets? Iets meer informatie over je plannen kan denk ik geen kwaad.
Ja, dit is misschien wel erg kort door de bocht...

Ik wil eind december vertrekken vanuit Londen en dan fietsen naar Sotsji (Rusland). De planning is om daar begin februari aan te komen. We route die we in gedachten hadden loopt van Londen-Calais-Munchen-Adriatische kust-Noord Griekenland-Istanbul en dan langs de kustlijn Zwarte Zee, op een van de Turkse steden een veerboot nemen richting Rusland. Deze route is haalbaar, zelfs in de winter.

Een andere optie die we nu graag willen onderzoeken is: Londen-Calais-Brussel-Luxemburg-Nurnberg-Praag-Bratislava-Budapest (en dan of naar Constanta of naar Odessa) en vanaf daar langs de kust naar Sochi.

We willen op een racefiets rijden, er zal een bus ons volgen. De vraag is eigenlijk of deze alternatieve route haalbaar is in de winter onder zeer koude omstandigheden. Is het mogelijk dan op een dag 120 km af te leggen terwijl het -10 is? Kan je je daarop kleden?

Dank voor eerdere tip, dit forum is een vondst..!
De vraag is ook: hoe lang is het licht, dan? Ik vermoed dat forummember Shane zich wel meldt, die heeft er enigszins ervaring mee.
Jazeker kan dat, dat is geen probleem. Zeker met een busje achter je aan. Bij vrieskou is 1 ding het meest belangrijk: niet transpireren.
De grootste uitdaging zal dus in de heuvels worden met wisselingen van benodigde isolatie. In bergachtig terrein zal dat makkelijker zijn omdat dan langere tijd achter elkaar een bepaalde isolatie benodigd is.
Verder kan extra aandacht voor de extremiteiten (handen, voeten, oren, neus, schaamstreek) ervoor zorgen dat je geen extra isolatie nodig hebt voor je bovenlichaam.

Als je 's nachts je muts en handschoenen kunt drogen (hotel? camping?), kun je met 1 setje toe. Ga je echt kamperen, dan moet je voor de veiligheid een extra set meenemen. Dat is een ongeschreven wet onder de koud-weerreizigers en is al vele malen goed van pas gekomen.

Voor meer tips kun je ook eens bij gebruiker Shane op zijn blog kijken. Die heeft afgelopen winter in Lapland gekampeerd per fiets.
Top, veel dank. Dit zijn bruikbare tips. Meer info is vanzelfsprekend welkom :)
Tom Harris, van Tomsbiketrip.com (zie:http://tomsbiketrip.com/adventures/norw ... nter-2011/. Reed naar de noordkaap tijdens de Noorse winter.

Als je door sneeuwgebied komt, dan lijkt een racefiets mij een slecht idee. Aangepaste banden zijn dan echt nodig en smalle racebanden gaan weinig tot geen grip geven. (tip: gemengd parcours asfalt-beetje sneeuw: continental topcontact Winter II, veel sneeuw-nauwelijks asfalt: Schwalbe Marathon winter). Een veldrij-cyclocross fiets is meer aangewezen, en zorg voor spatborden, want dag in dag uit met smeltwater en zout in je bilspleet rondrijden lijkt me niet echt.
En zoals terecht wordt aangehaald een naafdynamo en goede verlichting is wellicht geen luxe in de winter.

Verder is het een kwestie van de juiste kleding maar die is vrij gemakkelijk te vinden, zorgen dat je knieën warm blijven want die als de pezen over de knie te stram worden dan heb je snel last van bursitis.
Tadah....... :P

http://wintercycletouring.com/2013/03/c ... r-cycling/

Met veel ruimte voor verbetering....
Je zal mij nooit horen zeggen dat iets onmogelijk is, maar 120km per dag op een racefiets lijkt me best een uitdaging, zeker als je af en toe dit tegen komt.

Afbeelding
Ice road cyclists

Afbeelding
IMG_0210 by

En volg auto en binnen slapen zal het wel een stuk makkelijker maken, kan je in ieder geval af en toe de tenen weer opwarmen.

Denk goed na hoe je je handen en tenen warm gaat houden. Zelfs met sorel winterschoenen hadden wij vaak koude voeten en moesten een stuk lopen om die warm te houden.

Afbeelding
IMG_0295 by

Als Robertjan al aangaf, zweet is je grootste vijand

Afbeelding
P1010341 by

maar goed, winterfietsen heeft wel wat en levert mooi plaatjes op :D

Afbeelding
wintercycletouring
Volgens mij is december tot februari geen 30 dagen. Voor de oplettende haha.

Mijn vraag is alleen, waarom in godsnaam in de winter?
PimvandenHeuvel schreef:Volgens mij is december tot februari geen 30 dagen. Voor de oplettende haha.

Mijn vraag is alleen, waarom in godsnaam in de winter?
Londen......Sotsji..... Zal iets met de olympische spelen te maken hebben vermoed ik.
PimvandenHeuvel schreef: Mijn vraag is alleen, waarom in godsnaam in de winter?
Waarom niet?........
Yup het is te koud voor het jaar - maar om nou het draadje Fietsen in de Winter voortdurend omhoog te gooien .... Laten we de goden niet verzoeken :? We willen Lente!
Al jaren niet aangepast, maar toch nog erg bruikbaar: http://www.icebike.org/

Renaat
Een racefiets is echter echt een dwaas plan: te smalle bandjes, en geen mogelijkheid winterbanden te monteren. Bovendien kunnen er geen spatborden op.
Wim
Afbeelding

.tsooJ
Ik heb ook een fiets met zulke opzetspatborden. Het is beter dan niets, maar meer ook niet.
Wim
Ze voorkomen de bekende natte streep, en dat is alles wat ze moeten doen. Voordeel is dan weer wel, dat je ze gemakkelijk monteert en verwijdert, wat in winterse omstandigheden best eens kan voorkomen. Bij sneeuw liever geen spatborden, bij nattige kou wel.

Maar ik zou inderdaad niet voor de racert kiezen. Eerder een CX of een Randonneur met plek voor wat dikkere (Conti winter)banden en, mocht het nodig zijn, zelfs spijkerbanden. Maar da's makkelijk met een volgwagen: gewoon een extra wielsetje meebrengen.

.tsooJ
Vanwege het gebruik van een volgwagen ging ik ervan uit dat de topicstarter warm en droog overnacht, bagage niet zelf hoeft mee te nemen en op afroep andere kleding kan kiezen. Dat maakt het natuurlijk van een heel ander karakter (en kaliber) dan winterkamperen.

Het gebruik van de racefiets beperkt natuurlijk wel (heel erg) de keus in wegen.
En in (type) banden.

.tsooJ