Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 20 inch buitenband - Forum Wereldfietser

20 inch buitenband

Ik heb een igoo weehoo fietskar om m'n zoon tijdens de fietsvakantie in te vervoeren. Nu zit daar een 20 inch wiel omheen met één of ander el cheapo Chinees bandje dat al een paar keer lek geraakt is. Ik ben op zoek naar een iets degelijkere (antilek)band. Ik heb een beetje gegoogled en kom 20 inch antilekbanden van schwalbe of continental tegen. Deze kosten tussen de 32 en 38 euro. Eigenlijk vind ik dit wel veel geld voor een band voor een fietskar.
Is er iemand die een iets meer betaalbare 20 inch fietsband weet die toch redelijk antilek eigenschappen heeft?
De ideale band voor een kinderkar is wat mij betreft de Schwalbe Big Apple (zelfs 60 m als het past): lage rolweerstand, degelijk en heel veel comfort. Dat laatste is erg belangrijk voor kinderen in een kar (je hoeft een BA niet hard op te pompen). Ze kosten in deze maat denk ik iets van 20 euro per stuk, maar dat zijn ze wel waard.
Wim
pinkbike schreef:Ik heb een igoo weehoo fietskar om m'n zoon tijdens de fietsvakantie in te vervoeren. Nu zit daar een 20 inch wiel omheen met één of ander el cheapo Chinees bandje dat al een paar keer lek geraakt is. Ik ben op zoek naar een iets degelijkere (antilek)band. Ik heb een beetje gegoogled en kom 20 inch antilekbanden van schwalbe of continental tegen. Deze kosten tussen de 32 en 38 euro. Eigenlijk vind ik dit wel veel geld voor een band voor een fietskar.
Is er iemand die een iets meer betaalbare 20 inch fietsband weet die toch redelijk antilek eigenschappen heeft?
Alles is vermoedelijk beter als een chinees no-budget bandje. Als het niks mag kosten is er ook de Schwalbe active line met bv een Road cruiser vanaf een tientje
M'n huidige band is 20 x 1.95, de big Apple is 20 x 2.
Zal dat om de velg passen of gaat dat problemen geven?

@ Wim, wat bedoel je met 60 m?
pinkbike schreef:M'n huidige band is 20 x 1.95, de big Apple is 20 x 2.
Zal dat om de velg passen of gaat dat problemen geven?

@ Wim, wat bedoel je met 60 m?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Banden
Tikfoutje: ik bedoelde 60 mm breed. 1.95 inch breed is nominaal hetzelfde als 50 mm, maar zal in de praktijk allebei wel op ongeveer 45 mm uitkomen (banden zijn in werkelijkheid meestal smaller dan de opgave). 60 mm geeft nog wat meer comfort. Die velg zal vermoedelijk het probleem niet zijn, zeker niet als je de band niet erg hard oppompt. Maar heb je er ruimte voor?
Wim
Zojuist de Schwalbe 20x2,00 proberen te monteren maar die is echt centimeters te groot, veel te veel ruimte om de velg heen.

Meer info dan Iso-9001 en F-252-03 staat helaas niet op de band.
Geen ETRTRO maat.
(deze info even voor de zoekmachines die deze vraag misschien tegenkomen)
Of met de oude band naar de fietsenwinkel en vragen om iets beters, anders contact opnemen met de fabrikant wat voor maat het nu echt is..
406, staat op de mijne. Courante maat, dus moet geen probleem zijn.
Wim schreef:De ideale band voor een kinderkar is wat mij betreft de Schwalbe Big Apple (zelfs 60 m als het past): lage rolweerstand, degelijk en heel veel comfort. Dat laatste is erg belangrijk voor kinderen in een kar (je hoeft een BA niet hard op te pompen). Ze kosten in deze maat denk ik iets van 20 euro per stuk, maar dat zijn ze wel waard.
Wim
Ik heb gisteren ook big apples om de velgen van de fietskar gelegd (60mm). Schwalbe schrijft echter voor een bandendruk van 3,5 tot 6 bar. Bij 2 bar zijn de banden echter al kneiterhard... Deze banden nog niet gebruikt met ons 4 maanden oude dochtertje in de kar, maar volgens mij gaat de kar flink stuiteren...

Hoeveel lucht moet er nu echt in??

richard.
richard9722 schreef:
Wim schreef:De ideale band voor een kinderkar is wat mij betreft de Schwalbe Big Apple (zelfs 60 m als het past): lage rolweerstand, degelijk en heel veel comfort. Dat laatste is erg belangrijk voor kinderen in een kar (je hoeft een BA niet hard op te pompen). Ze kosten in deze maat denk ik iets van 20 euro per stuk, maar dat zijn ze wel waard.
Wim
Ik heb gisteren ook big apples om de velgen van de fietskar gelegd (60mm). Schwalbe schrijft echter voor een bandendruk van 3,5 tot 6 bar. Bij 2 bar zijn de banden echter al kneiterhard... Deze banden nog niet gebruikt met ons 4 maanden oude dochtertje in de kar, maar volgens mij gaat de kar flink stuiteren...

Hoeveel lucht moet er nu echt in??

richard.
Ik denk dat het voor een fietskar wat minder uitmaakt... je stuurt daarmee niet actief, en de banden worden niet aangedreven, dus... precies zoveel lucht dat je dochtertje niet tegen het dak zit, zou ik zeggen. Gaat er nog meer gewicht in die kar? Dan wat meer.
Komt er dus op neer dat er zo'n 1 bar in gaat.

Mochten de banden er toch niet tegen kunnen, dan hebben ze pech gehad.
Comfort van m'n dochtertje is toch wel wat belangrijker en haar nekje helemaal.
Dit snap ik niet. Als ik op de site van Schwalbe kijk zie ik bij de 55 mm brede 406 (iets breders is er niet meer) als aanbevolen druk 2-4 bar. 2 bar ljikt me dan een mooi begin. Er staat ook 30-55 psi. Dat is hetzelfde, maar op zijn Engels: Pounds per Square Inch. Ben je daar mee in de war?
Wim
Nee, niet in de war.
Op de kaart die om de banden zit geniet staat letterlijk min 3.5bar en max6.0bar.

Op de band zelf minimaal 2.0bar. Zoals gezegd is die 2.0 bar ook al kneiterhard....

Maar laat er gewoon nog flink wat lucht uitlopen.
Dit is echt raar. Hoort het kaartje wel bij deze band? De Marathon Greenguard in 20 inch moet 3.5-5 bar hebben. Maar hoe dan ook: volg je eigen oordeel, en zorg dat de beladen band iets van 15% inveert.
Wim
Kaartje is van de big apple 55-406 (20*2,15). Dat is ook de band, dus dat klopt. Mogelijk dat het kaartje een algemeen iets is....

Anyway, ik pomp de band uiteindelijk op tot zo'n 1,0 bar. Dat komt wel redelijk overeen met jouw advies.

Eerder antwoord van Travelmaster had me ook al gerust gesteld. Die geadviseerde druk is vooral voor aangedreven of actief gestuurde wielen/banden. De fietskar hoeft alleen maar te volgen.
Never underestimate your own common sense :P !