Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terugreis trein zuid frankrijk - Forum Wereldfietser

terugreis trein zuid frankrijk

Beste medefietsers,

Dit jaar wil ik de groene weg fietsen van Roermond naar Valras plage. Mijn bedoeling is daar eind juni/begin juli aan te komen en vanaf Beziers de trein terug te pakken naar Amsterdam. Aangezien ik niet precies weet welke dag ik in Zuid Frankrijk aankom, en ook niet wil fietsen met een deadline betreft de datum van de terug reis, wil ik in Frankrijk een kaartje kopen voor de treinreis terug incl. fiets. Dit zal dus eind juni/1e week van juliu zijn.
De treinreis winkel adviseert mij om dit niet te doen en adviseerd om van te voren een kaartje te reserveren.
Aangezien ik voor mijn gevoel nog "vroeg" in het seizoen zit vraag ik mij af of dit echt noodzakelijk is, of dat de kans groot is dat ik in Beziers gewoon een kaartje kan kopen.
Heeft iemand hier recente ervaring mee of nog handige tips?
Vriendelijk bedankt.
marshaarlem schreef:Beste medefietsers,

Dit jaar wil ik de groene weg fietsen van Roermond naar Valras plage. Mijn bedoeling is daar eind juni/begin juli aan te komen en vanaf Beziers de trein terug te pakken naar Amsterdam. Aangezien ik niet precies weet welke dag ik in Zuid Frankrijk aankom, en ook niet wil fietsen met een deadline betreft de datum van de terug reis, wil ik in Frankrijk een kaartje kopen voor de treinreis terug incl. fiets. Dit zal dus eind juni/1e week van juliu zijn.
De treinreis winkel adviseert mij om dit niet te doen en adviseerd om van te voren een kaartje te reserveren.
Aangezien ik voor mijn gevoel nog "vroeg" in het seizoen zit vraag ik mij af of dit echt noodzakelijk is, of dat de kans groot is dat ik in Beziers gewoon een kaartje kan kopen.
Heeft iemand hier recente ervaring mee of nog handige tips?
Vriendelijk bedankt.
In de TGV's waarin fietsen ongedemonteerd meekunnen is slechts plaats voor een paar fietsen: in sommige types slechts twee. Beziers is met de fiets een lastige verbinding, dus moet je een paar keer overstappen. Tijdig reserveren is dus belangrijk.
Wil je niet het gevoel hebben van jagen naar een deadline, dan zou je de datum van je terugreis ruim kunnen vaststellen en als je een paar dagen eerder aankomt een extra lus in kunnen lassen, of een paar dagen wat anders doen.
Je kunt ook op een groter station in Frankrijk vooraf reserveren, als je wat meer zicht hebt op de datum van aankomst. Zou dan wel een of meerdere reservedagen inplannen.
Let op: in Frankrijk kun je geen fietskaartjes kopen voor Belgie en Nederland!
In Frankrijk heb je geen fietskaartjes nodig van de TER-treinen.
marshaarlem schreef:Beste medefietsers,

Dit jaar wil ik de groene weg fietsen van Roermond naar Valras plage. Mijn bedoeling is daar eind juni/begin juli aan te komen en vanaf Beziers de trein terug te pakken naar Amsterdam. Aangezien ik niet precies weet welke dag ik in Zuid Frankrijk aankom, en ook niet wil fietsen met een deadline betreft de datum van de terug reis, wil ik in Frankrijk een kaartje kopen voor de treinreis terug incl. fiets. Dit zal dus eind juni/1e week van juliu zijn.
De treinreis winkel adviseert mij om dit niet te doen en adviseerd om van te voren een kaartje te reserveren.
Aangezien ik voor mijn gevoel nog "vroeg" in het seizoen zit vraag ik mij af of dit echt noodzakelijk is, of dat de kans groot is dat ik in Beziers gewoon een kaartje kan kopen.
Heeft iemand hier recente ervaring mee of nog handige tips?
Vriendelijk bedankt.
In de TGV's waarin fietsen ongedemonteerd meekunnen is slechts plaats voor een paar fietsen: in sommige types slechts twee. Beziers is met de fiets een lastige verbinding, dus moet je een paar keer overstappen. Tijdig reserveren is dus belangrijk.
Wil je niet het gevoel hebben van jagen naar een deadline, dan zou je de datum van je terugreis ruim kunnen vaststellen en als je een paar dagen eerder aankomt een extra lus in kunnen lassen, of een paar dagen wat anders doen.
Je kunt ook op een groter station in Frankrijk vooraf reserveren, als je wat meer zicht hebt op de datum van aankomst. Zou dan wel een of meerdere reservedagen inplannen.
Let op: in Frankrijk kun je geen fietskaartjes kopen voor Belgie en Nederland!
In Frankrijk heb je geen fietskaartjes nodig van de TER-treinen.
Er is slechts 1 mogelijkheid: neem de regionale treinen terug. Zelf ben ik met mijn vriendin uit de TGV gezet met onze verpakte fietsen. De conducteurs worden niet bepaald blij van fietsen in de TGV, zelfs als ze bij de verkoopbalie zeggen dat het voorverpakken van je fiets in karton afdoende is.
paulemans schreef:Er is slechts 1 mogelijkheid: neem de regionale treinen terug. Zelf ben ik met mijn vriendin uit de TGV gezet met onze verpakte fietsen. De conducteurs worden niet bepaald blij van fietsen in de TGV, zelfs als ze bij de verkoopbalie zeggen dat het voorverpakken van je fiets in karton afdoende is.
Er zijn TGV's in Frankrijk waarin fietsen alleen gedemonteerd en verpakt in een hoes meemogen. Je fiets moet wél passen in het bagagerek bij diverse deuren. Het pakketje mag niet langer zijn dan 1.20 meter. Je kunt niet voor je fiets reserveren in deze TGV's.
De bodybag van http://www.groundeffect.co.nz is bij mij altijd geaccepteerd. En ik heb flink wat ritjes gemaakt. Overigens sta ik soms verbaasd wat reizigers allemaal meenemen in de TGV.
Print de regels van de SNCF uit voor het geval dat een conducteur zijn dag niet heeft.

Er zijn óók TGV's in Frankrijk waarin fietsen wél ongedemonteerd en onverpakt meekunnen. Er zijn zelfs fietsenhaken, waar je écht geen verpakte fiets aan kunt ophangen. Het aantal plaatsen is echter beperkt. Meestal op een van de koppen (of staarten) van de trein. Let op het rijtuignummer. Dit staat op het perron aangeven en ook bij de deuren van de trein. Je moet reserveren à 10 Euro per rit. Op je treinkaartje staat dat je een fiets bij je hebt en het nummer van de fietsplaats die je hebt gereserveerd. Er wordt een stoel voor je gereserveerd vlakbij bij je fiets.
Als je treinkaartje en het nummer van de plaats voor je fiets klopt, dan is er écht geen conducteur die het in zijn hoofd durft te halen om je de trein uit te zetten.

Op de treinplanner van de SNCF kun je aan het fietspicogrammetje zien in welke TGV ongedemonteerde en onverpakte fietsen (na reservering) meekunnen. http://www.voyages-sncf.com/billet-train/horaires
Ik ben enkele wegen geleden met de trein teruggekomen uit Nice. We hadden helemaal niets gepland en zijn gewoon een station binnen gestapt en het uiterst vriendelijke personeel van de SNCF heeft dat toen ter plekke voor ons uitgezocht:

Vrijdag: 13u30: Nice - Marseille
Vrijdag: 19u00- : Marseille - Lyon
Vrijdag: 22u00: Lyon - Dijon
(dan even wildgekampeerd op de een lege camping, op 2km van het station)
Zaterdag: 07u00: Dijon - Parijs Bercy
Zaterdag: 10u00: even fietsen naar Parijs Noord
Zaterdag: 13u30: Parijs-Noord Lille Europ
en dan met de fiets tot Gent.

Dat was allemaal op regionale treinen waar je de trein gratis (!) op kan meenemen. Enkel de laatste trein was een TGV waar je mits €10 euro de fiets wel op kon meenemen.

Ik denk dat de hele rit bijna €200 heeft gekost.



*** of jawel, we hadden gepland om terug te fietsen naar België vanaf de Mont Ventoux, maar zijn dan wat beginnen freewheelen met trein en fiets. Eerst de Alpen, dan Italië, dan Nice. :-)
Je kunt de SNCF ook bellen op het moment dat je wat beter weet op welke datum je terug wilt. In het keuzemenu kun je kiezen voor een callcentermedewerker die Engels spreekt. Je kunt dan een reservering plaatsen en later op je vertrekstation de kaartjes ophalen.

Ik heb geen ervaring met hoe lang van tevoren je precies moet boeken in juli.
Mensen,

Bedankt voor jullie input. Ben een stuk wijzer geworden en ga toch maar van te voren reserveren.
Groet Mars