Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bouwproject: 2x8 - Forum Wereldfietser

Bouwproject: 2x8

Allereerst; even voorstellen. Tim, 20jaar, woonachtig in Arnhem en fietsenmaker en verkoper van beroep. (of nouja, in opleiding :roll: )

Wat betreft fietsen zit het wel snor, korte periode op de MTB, vervolgens over op de racefiets en voor in de stad een baanfiets.

Voor mijn vakantie heb ik een "klein" tochtje gepland. Florence-Rome.
Omdat ik altijd dingen wil die niet bestaan, of wel bestaan maar niet volgens mijn visie, ben ik min of meer genoodzaakt dit zelf op te bouwen.

vandaar dan ook dit topic. het word een vakantiefiets.

allereerst een verklaring van de titel.
Een naafversnelling achter met twee kettingbladen voor! In mijn ogen: de zekerheid en betrouwbaarheid van een naaf, met de extra optie om eens bij te schakelen met je voorbladen.

de uitwerking hoefde ik ook niet al te lang over na te denken.
onderdelenlijst:

Frame (onbekende fabrikant, gekocht bij CNC-Bike)
Een Alfine naafdynamo ingespaakt met
DT Swiss Alpine III spaken in een
Mavic A319 36gaats velg en
een Continental Touring Plus eromheen om het af te maken.

een stalen starre voorvork met een
Pro M11 balhoofd en een
nog onbekende stuurpen om deze vork op zijn plek te houden.

Een set SKS Bleumels tegen viezigheid met daarboven prijkend een
B&M Lumotec IQ Cyo Senso Plus van 60 Lux.

Voor de aandrijving word er gebruik gemaakt van een
Shimano Alfine hollowtec II crankstel met daarop
TweeFSA bladen van 42 en 39 tands hieroverheen ligt een
Ultegra/XT 8sp ketting die heen en weer word bewogen door een
Shimano FD-440 voorderraileur aangestuurd door
een Alfine 2sp shifter

om de ketting op spanning te houden is er ook een Alfine kettingspanner aanwezig.

Achter vind men een Alfine 8speed naaf
op de zelfde manier gespaakt en berubberd als het voorwiel.

Een Tubus cargo achterdrager
met daarop een B&M Toplight mini

Het zadel is nog onbekend maar word o pzijn plek gehouden door een PRO LT 27.2*400mm zadelpen en een
X-treme zadelpenklem met dubbele inbusbout

Het stuur is een WCW Hornbar vlinderstuur met daaromheen een Schuimding.

om dit geheel tot stilstand te brengen word er een setje Magura HS33tevoorschijn getoverd.

als gadget word er een Female USB in de stuurpen gefreesd met in de stuurpen zelf een omvormer van naafdynamo naar USB dit om de telefoon in leven te houden mocht ik geen stopcontacten tegenkomen.

qua kleurstelling is het eenvoudig.
Alles is zwart, met uitzondering van het frame.
deze is geborsteld aluminium zilver.

Afbeelding
stuur met voorvork. voorvork gaat weg, komt een kortere voor in de plaats, een gat van 10cm tussen band en kroon (en daarmee spatbord, is niet echt mooi). stuurpen gaat er uiteraard ook nog af.

Afbeelding
op een vork die ik nog had liggen, komt een mooie zwarte voor in de plaats.

Afbeelding
Afbeelding

en zoals hij er as we speak bij staat:
Afbeelding
Dinsdag even langs de werkplaats om een balhoofd te persen, kan ik daarna mooi alle leidingen en kabels aan gaan leggen.

Kritiek? Vragen? Verwensingen?
Ik hoor het graag! :D
TTB1992 schreef:Allereerst; even voorstellen. Tim, 20jaar, woonachtig in Arnhem en fietsenmaker en verkoper van beroep. (of nouja, in opleiding :roll: )

Wat betreft fietsen zit het wel snor, korte periode op de MTB, vervolgens over op de racefiets en voor in de stad een baanfiets.

Voor mijn vakantie heb ik een "klein" tochtje gepland. Florence-Rome.
Omdat ik altijd dingen wil die niet bestaan, of wel bestaan maar niet volgens mijn visie, ben ik min of meer genoodzaakt dit zelf op te bouwen.

vandaar dan ook dit topic. het word een vakantiefiets.

allereerst een verklaring van de titel.
Een naafversnelling achter met twee kettingbladen voor! In mijn ogen: de zekerheid en betrouwbaarheid van een naaf, met de extra optie om eens bij te schakelen met je voorbladen.

de uitwerking hoefde ik ook niet al te lang over na te denken.
onderdelenlijst:

Frame (onbekende fabrikant, gekocht bij CNC-Bike)
Een Alfine naafdynamo ingespaakt met
DT Swiss Alpine III spaken in een
Mavic A319 39gaats velg en
een Continental Touring Plus eromheen om het af te maken.

een stalen starre voorvork met een
Pro M11 balhoofd en een
nog onbekende stuurpen om deze vork op zijn plek te houden.

Een set SKS Bleumels tegen viezigheid met daarboven prijkend een
B&M Lumotec IQ Cyo Senso Plus van 60 Lux.

Voor de aandrijving word er gebruik gemaakt van een
Shimano Alfine hollowtec II crankstel met daarop
TweeFSA bladen van 42 en 39 tands hieroverheen ligt een
Ultegra/XT 8sp ketting die heen en weer word bewogen door een
Shimano FD-440 voorderraileur aangestuurd door
een Alfine 2sp shifter

Achter vind men een Alfine 8speed naaf
op de zelfde manier gespaakt en berubberd als het voorwiel.

Een Tubus cargo achterdrager
met daarop een B&M Toplight mini

Het zadel is nog onbekend maar word o pzijn plek gehouden door een PRO LT 27.2*400mm zadelpen en een
X-treme zadelpenklem met dubbele inbusbout

Het stuur is een WCW Hornbar vlinderstuur met daaromheen een Schuimding.

om dit geheel tot stilstand te brengen word er een setje Magura HS33tevoorschijn getoverd.

als gadget word er een Female USB in de stuurpen gefreesd met in de stuurpen zelf een omvormer van naafdynamo naar USB dit om de telefoon in leven te houden mocht ik geen stopcontacten tegenkomen.

qua kleurstelling is het eenvoudig.
Alles is zwart, met uitzondering van het frame.
deze is geborsteld aluminium zilver.

Foto's volgen ZSM

Kritiek? Vragen? Verwensingen?
Ik hoor het graag! :D
Altijd mooi die zelfbouwprojecten, benieuwd naar de foto's.

Uiteraard een paar opmerkingen, doe ermee wat je wilt:

Je zult nog iets moeten hebben (als een (veer)kettingspanner) om de ketting op spanning te houden als je van 42 naar 39 schakelt. En vanwaar een voorderailleur icm een alfine-naaf, vind je de tussenstappen te groot?
Hornbar stuur (dat is toch zo'n scharnierbaar stuur?): als je eenmaal een prettige positie hebt gevonden ga je waarschijnlijk niet meer sleutelen, weet je zeker dat je zoiets wilt? Ergotec heeft ook multipositie sturen die een stuk goedkoper zijn en waarschijnlijk ook wat stijver vanwege het ontbreken van de scharnieren.
39-spaaks wiel, da's nieuw voor me, maar zal een tiepvaud zijn?
Frezen in de stuurpen? Is dat niet link ivm breuk?
Verschil in voorbladen is niet erg groot. Wil je niet een groter bereik? Steile bergjes hoor tussen Florence en Rome!
gios schreef:Verschil in voorbladen is niet erg groot.
Dat is een understatement. het is nog geen 8%. Van je 8 speed naaf maak je dus in vakantietermen met de vele moeite een 8-en-een-half-speed, of inderdaad een 16-speed, maar dan alleen in voor het vlakke land.

Ik heb bij mijn 8-speed derailleurkransjes ook een voorblad 42, maar gelukkig wel in combinatie met een voorblad 32 én 22.

Leon
AB schreef: Je zult nog iets moeten hebben (als een (veer)kettingspanner) om de ketting op spanning te houden als je van 42 naar 39 schakelt. En vanwaar een voorderailleur icm een alfine-naaf, vind je de tussenstappen te groot?
Hornbar stuur (dat is toch zo'n scharnierbaar stuur?)
Helemaal vergeten te vermelden, ja, er is uiteraard ook een kettingspanner van de partij!
vanwaar de combinatie, tja, ik denk dat dat een creatie is van nieuwsgierigheid en spielerij. de stappen zijn redelijk grof (maarja, net wat je gewend bent op de racefiets met steeds 1 of twee tandjes verschil). Nu word elke stap in tweeën gedeeld.
ik heb ik heb dus versnelling 0.5-1-1.5-2 enzovoort tot en met 8.

overigens, het stuur is gewoon een vast vlinderstuur van Rose, geen scharnierpunt te bekennen (gelukkig)
gios schreef:39-spaaks wiel, da's nieuw voor me, maar zal een tiepvaud zijn?
Frezen in de stuurpen? Is dat niet link ivm breuk?
Verschil in voorbladen is niet erg groot. Wil je niet een groter bereik? Steile bergjes hoor tussen Florence en Rome!
klopt, dat moet natuurlijk 36 zijn...
frezen, mits goed gedaan houd je de risico's wel beperkt denk ik, als test: eerst even op de mountainbike van een vriend van me zetten en hem een middagje flink laten raggen... :lol:
Leon schreef:
gios schreef:Verschil in voorbladen is niet erg groot.
Dat is een understatement. het is nog geen 8%. Van je 8 speed naaf maak je dus in vakantietermen met de vele moeite een 8-en-een-half-speed, of inderdaad een 16-speed, maar dan alleen in voor het vlakke land.

Ik heb bij mijn 8-speed derailleurkransjes ook een voorblad 42, maar gelukkig wel in combinatie met een voorblad 32 én 22.

Leon
het verschil is inderdaad erg groot, ik weet dan ook niet zeker of dit verzet zo blijft. hiervoor heb ik gelukkig nog enige tijd om te testen.
het is alleen wel veel puzzelen en grafiekjes maken, wat ik natuurlijk niet wil is overlap in mijn versnellingen. als ik 16speed creëer, moeten het er ook 16 zijn, niet 13.
Dat is namelijk in mijn ogen een erg groot nadeel van een 3*8 derrailleur setup.
TTB1992 schreef:... wat ik natuurlijk niet wil is overlap in mijn versnellingen. als ik 16speed creëer, moeten het er ook 16 zijn, niet 13.
Dat is namelijk in mijn ogen een erg groot nadeel van een 3*8 derrailleur setup.
Dan moet de lichtste op de 42 aansluiten op de zwaarste op het kleine blad.
Aangezien het bereik van de Alfine 8 306% is kom ik dan op 42 / 3,06 / 1,08 = een voorblad van 13 tandjes :shock:
Leon
TTB1992 schreef: frezen, mits goed gedaan houd je de risico's wel beperkt denk ik, als test: eerst even op de mountainbike van een vriend van me zetten en hem een middagje flink laten raggen... :lol:
middagje raggen, wat zou dat zijn? 10000 seconden? Stel dat voor het gemak gelijk aan 10000 spanningswisselingen, en het stelt nog steeds weinig voor om uitspraak te kunnen doen of de pen op termijn ook heel blijft
Leon schreef:
TTB1992 schreef:... wat ik natuurlijk niet wil is overlap in mijn versnellingen. als ik 16speed creëer, moeten het er ook 16 zijn, niet 13.
Dat is namelijk in mijn ogen een erg groot nadeel van een 3*8 derrailleur setup.
Dan moet de lichtste op de 42 aansluiten op de zwaarste op het kleine blad.
Aangezien het bereik van de Alfine 8 306% is kom ik dan op 42 / 3,06 / 1,08 = een voorblad van 13 tandjes :shock:
Leon
Ha, kijk aan, dat gaat hem dus niet helemaal worden... :roll:
met een trialcrank zou het kunnen, maar door de "over-torque" trek je de naaf naar de gallemiezen...

36*19 met een een 8naaf is al redelijk licht. (per omwenteling 2.3meter vooruitgang, of 11km/h op 80rpm)
52dr bij:?: dan is dat ding de bult af gigantisch snel,(9.6meter per omwenteling, of 46km/h op 80rpm) maar dat krijg je verder niet rond op het vlakke.

overweging waard. Of heeft iemand nog betere ideeën?
m-gineering schreef:
TTB1992 schreef: frezen, mits goed gedaan houd je de risico's wel beperkt denk ik, als test: eerst even op de mountainbike van een vriend van me zetten en hem een middagje flink laten raggen... :lol:
middagje raggen, wat zou dat zijn? 10000 seconden? Stel dat voor het gemak gelijk aan 10000 spanningswisselingen, en het stelt nog steeds weinig voor om uitspraak te kunnen doen of de pen op termijn ook heel blijft
jij raadt frezen in een stuurpen dus ernstig af?
niet heel verrassend, dat spul is ontworpen om heel te blijven, niet om in te zagen. :P
TTB1992 schreef:
Leon schreef:
TTB1992 schreef:... wat ik natuurlijk niet wil is overlap in mijn versnellingen. als ik 16speed creëer, moeten het er ook 16 zijn, niet 13.
Dat is namelijk in mijn ogen een erg groot nadeel van een 3*8 derrailleur setup.
Dan moet de lichtste op de 42 aansluiten op de zwaarste op het kleine blad.
Aangezien het bereik van de Alfine 8 306% is kom ik dan op 42 / 3,06 / 1,08 = een voorblad van 13 tandjes :shock:
Leon
Ha, kijk aan, dat gaat hem dus niet helemaal worden... :roll:
met een trialcrank zou het kunnen, maar door de "over-torque" trek je de naaf naar de gallemiezen...

36*19 met een een 8naaf is al redelijk licht. (per omwenteling 2.3meter vooruitgang, of 11km/h op 80rpm)
52dr bij:?: dan is dat ding de bult af gigantisch snel,(9.6meter per omwenteling, of 46km/h op 80rpm) maar dat krijg je verder niet rond op het vlakke.

overweging waard. Of heeft iemand nog betere ideeën?
IMHO kun je beter aan de onderkant van het bereik wat reserve kweken. Wellicht een 20T sprocket achter icm met een 34/48 of 30/42. Afdalen lukt zonder trappen ook wel, maar klimmen met bagage als je aan het eind van de dag moe bent is een ander verhaal.
Komen er ook pedalen op je fiets, spd met een paar prettige schoenen oid? Wat wordt je tassenset?
volgens mij zitten er 37 gaten in een 36 spaaks velg :D!! snap die 2 voorbladen niet zo maar ben benieuwd naar je ervaringen
TTB1992 schreef:
jij raadt frezen in een stuurpen dus ernstig af?
Een afbrekend stuur, stuurpen of voorvork is vrij dramatisch. Kom je er af met slechts een week soep eten dan heb je het goed gedaan! :twisted: Gaten graven in stuurpennen is voorbehouden aan hen die minstens evenveel kennis van de materie hebben als de originele constructeur!
AB schreef: IMHO kun je beter aan de onderkant van het bereik wat reserve kweken. Wellicht een 20T sprocket achter icm met een 34/48 of 30/42. Afdalen lukt zonder trappen ook wel, maar klimmen met bagage als je aan het eind van de dag moe bent is een ander verhaal.
Komen er ook pedalen op je fiets, spd met een paar prettige schoenen oid? Wat wordt je tassenset?
daar heb je helemaal gelijk in.
Ik heb een paar SPD combi's in gedachten, heb een paar 661 Filter schoenen. deze zijn ontzettend fijn. Met een paar schoenen zonder spd als ik daar geen zin in heb moet ik een aardig eind komen.

tassenset had ik al bedacht voor de fiets, haha. ik ben helemaal weg van de Vaude Karakorum.

een set van twee zijtassen die bovenlangs aan elkar gemaakt kunnen worden met nog een tas. het mooie van deze tas is dat er in een verstopt vak een paar banden zitten om een rugtas van te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=WEdAlNIbiNU
m-gineering schreef:
TTB1992 schreef:
jij raadt frezen in een stuurpen dus ernstig af?
Een afbrekend stuur, stuurpen of voorvork is vrij dramatisch. Kom je er af met slechts een week soep eten dan heb je het goed gedaan! :twisted: Gaten graven in stuurpennen is voorbehouden aan hen die minstens evenveel kennis van de materie hebben als de originele constructeur!
duidelijk! :D plan is van de kaart, ik frees die usb poort wel in mijn bovenbuis! :wink:
TTB1992 schreef:tassenset had ik al bedacht voor de fiets, haha. ik ben helemaal weg van de Vaude Karakorum.

een set van twee zijtassen die bovenlangs aan elkar gemaakt kunnen worden met nog een tas. het mooie van deze tas is dat er in een verstopt vak een paar banden zitten om een rugtas van te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=WEdAlNIbiNU
Niet waterdicht, en met een heleboel ritsen die stuk kunnen? Ik zou dat filmpje wel eens willen zien, maar dan met volle tassen, op de fiets.

Als je per se een rugzak voor onderweg wilt heeft Vaude wel iets beters, weegt een paar ons: http://www.vaude.com/de-DE/Produkte/Aus ... -oxid.html
TTB1992 schreef:duidelijk! :D plan is van de kaart, ik frees die usb poort wel in mijn bovenbuis! :wink:
Hou op met frezen in de belaste constructie van je fiets, en zet er gewoon zoeen op.

.tsooJ
Alien schreef:
TTB1992 schreef:duidelijk! :D plan is van de kaart, ik frees die usb poort wel in mijn bovenbuis! :wink:
Hou op met frezen in de belaste constructie van je fiets, en zet er gewoon zoeen op.

.tsooJ
sarcasme is moeilijk om te zetten in tekst. :wink: my bad.
ik weet heus wel dat frezen in een frame een nog slechter plan is dan in een (eenvoudig) vervangbaar onderdeel.

the plug is inderdaad erg vet, maar vond ik wel zeer prijzig. zelfs met mijn personeelskorting...

staat desalniettemin nog wel op mijn "overweeg dit" lijstje :D
Wel veel goesting voor 1 zo,n ritje :wink:
Heb je al een kostenplaatje gemaakt :?:
Wel veel succes toegewenst
Na nog een middagje in de werkplaats:

Afbeelding
nokje voor de kabel zat eigenlijk op precies de verkeerde plaats. dit was gelukkig subtiel op te lossen.

Afbeelding

Afbeelding
werk nog te verrichten: ander zadel, stuurfoam, andere voorbouw, achterlicht. en tot slot: andere voorbladen.

het verschil (zoals al eerder voorgerekend) gaat nergens over, zo weinig dat het niet eens voelbaar is.
Ziet er strak uit, maar wat doe je met die uit stekende stuurpin ? :) :?:
USB-hub?

.tsooJ
dik5 schreef:Ziet er strak uit, maar wat doe je met die uit stekende stuurpin ? :) :?:
ik twijfel nog welke vork ik er in ga zetten.
een kortere, die er beter uitziet maar de geometrie mogelijk veranderd, een verende (waar ik uit principe tegen ben) en die extra gewicht oplevert, maar ook wel weer comfort met zich mee brengt, of deze.

zodra ik alles af heb gezaagd heb ik mijn keuze gemaakt (een van te voren afgezaagde vork is moeilijk doorverkopen...)

totdat ik de keuze heb gemaakt blijft dat lelijke ding daar dus nog even zitten.
Alien schreef:USB-hub?

.tsooJ
net nu ik er van overtuigd ben dat ik nergens in ga frezen/zagen.
zou het kwaad kunnen om boven de bevestiging van mijn stuurpen een gaatje te maken?

in theorie word het stukje tussen de topcap en stuurpen alleen maar gebruikt om de speling uit het balhoofd te draaien, en word dit stukkie verder niet belast...