Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips Zwarte Woud - Forum Wereldfietser

Tips Zwarte Woud

Als hier de Koning(inne)gekte losbarst dan is het de hoogste tijd om al die oranje-idioterie te verlaten, dus lijkt me het Zwarte Woud wel eens een leuke bestemming om te verkennen. Autootje parkeren in Baden-Baden en dan in 4 dagen het nord-und sud Schwarzwald verkennen. Kleine dorpjes, onverharde (auto)wegen en veel hoogtemeters zonder al te moeilijke technische singletrack zijn een pré. s'Avonds overnachten in hotel oder Unterkunft mit Bett und Frühstück.

Iemand leuke suggesties?
Hallo AB, nou komt dat even goed uit; er staat deze maand een artikel in de Op Pad over fietsen in het Zwarte woud.

Meer info:
http://www.oppad.nl/nieuws/nu-in-op-pad-magazine/

Cheers en genieten maar!
DAan
Goed idee van je AB :D

Waarom niet lichtgewicht met een tentje?
Frühstück beim conditorei, und abendessen im biergarten :P

Als de rook opgetrokken is ga ik opweg naar Rome de fiets laten inzegenen door de nieuwe Paus. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
27-28 april is ook de Spezi fietsbeurs in Germersheim, voornamelijk ligfietsen, maar altijd een gezellige fietsdag in de zon
Dus blijf uit de buurt van Germersheim om geen last te hebben van de occulte ligfiets-secte!!! :twisted: :D :wink:

Maareh leuk plan.. hoeveel tijd heb je??
Matthie9000 schreef:Dus blijf uit de buurt van Germersheim om geen last te hebben van de occulte ligfiets-secte!!! :twisted: :D :wink:
Matthie, er zijn inderdaad veel mensen van de secte, Marten gaat er geloof ik ook wel eens naar toe, :wink: Het is echter vooral voor iedereen die van speciale fietsen houdt. Oplossingen waar de gewone industrie nog niet eens over heeft nagedacht zijn hier al te zien. Dus jij zou er met je fixie zo maar tussen passen. Hier zie je iig weinig 13 in een dozijn type fietsen.
Daantje de fietskampioen schreef:Hallo AB, nou komt dat even goed uit; er staat deze maand een artikel in de Op Pad over fietsen in het Zwarte woud.

Meer info:
http://www.oppad.nl/nieuws/nu-in-op-pad-magazine/

Cheers en genieten maar!
DAan
Precies wat ik zoek, perfect, bedankt.
http://www.oppad.nl/?bestemming=fietsen ... -duitsland
henkfietst52 schreef:Goed idee van je AB :D

Waarom niet lichtgewicht met een tentje?
Frühstück beim conditorei, und abendessen im biergarten :P

Als de rook opgetrokken is ga ik opweg naar Rome de fiets laten inzegenen door de nieuwe Paus. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
De lichtgewicht uitrusting gaat mee om te testen (qua volume en fietsgedrag), maar gaat niet mee om te gebruiken (maat van me wil vanwege zijn hernia liever in hotel). Er gaat een lange afritsbroek mee voor in de biergarten!
AB... ik hoor graag over je bevindingen qwa gewicht en fietsgedrag.

Ervaringen uit de biergarten ken ik wel... :oops:

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb afgelopen zomer met veel plezier de Bike Crossing Schwarzwald gereden, van Pforzheim in het noorden naar Bad Säckingen aan de Zwitserse grens. 16.000 hoogtemeters in 450 km. De onverharde stukken gaan voor 99% over de double tracks waar ook de bosbouwers gebruik van maken. De route is helemaal uitgepijld, maar het routeboek is wel handig om te hebben. Heb ik destijds via een reisboekhandel hier in de stad kunnen bestellen. Onderweg kom je genoeg overnachtingsmogelijkheden tegen. Vier dagen is misschien wat kort om de hele route te doen (zie aantal hm), maar meestal zit je hemelsbreed maar een km of 25 van de spoorlijn die langs de Franse grens van noord naar zuid loopt.

http://www.schwarzwald-tourismus.info/E ... chwarzwald
Nu even zonder gekheid, op http://radreise-wiki.de/Schwarzwald-Radweg en de hoofdpagina is veel info te vinden, dus niet alleen specifiek voor het Zwarte Woud maar ook meer algemeen, eigenlijk de tegenhanger van onze wiki. Houdt er wel rekening mee dat het hier wat vaker nat is als gevolg van de heuvels en bossen.
Pedalero schreef:Ik heb afgelopen zomer met veel plezier de Bike Crossing Schwarzwald gereden, van Pforzheim in het noorden naar Bad Säckingen aan de Zwitserse grens. 16.000 hoogtemeters in 450 km. De onverharde stukken gaan voor 99% over de double tracks waar ook de bosbouwers gebruik van maken. De route is helemaal uitgepijld, maar het routeboek is wel handig om te hebben. Heb ik destijds via een reisboekhandel hier in de stad kunnen bestellen. Onderweg kom je genoeg overnachtingsmogelijkheden tegen. Vier dagen is misschien wat kort om de hele route te doen (zie aantal hm), maar meestal zit je hemelsbreed maar een km of 25 van de spoorlijn die langs de Franse grens van noord naar zuid loopt.

http://www.schwarzwald-tourismus.info/E ... chwarzwald
wow, dat klinkt pittig, 4000hm per 112.5km, maar bedankt voor de tip, wie weet blijf ik nog een paar dagen extra ;). Met hoeveel kg bagage heb je die tocht gedaan? En heb je telkens een hostel/b&b/hotel genomen?
Je zou de auto ook kunnen parkeren in de buurt van Pforzheim, vanaf hier fiets je zo de Nord-Schwarzwald in via de Enztalradweg. Verder vindt ik de beklimming van Gernsbach(L76) naar Kaltenbronn(933mtr) altijd heel bijzonder. Ik was hier vorige week nog en de skilift was nog in werking(Pasen 2013!).Op de top krijg je steevast een sms met de tekst: welkom in Frankrijk(!?). Zou je de Enztalradweg volgen dan kom je automatisch door het gehucht Nonnenmiss. Hier ligt op een prachtige locatie, meteen gelegen aan de div. mtb-tracks, Gasthof Berghof(Zie ook mijn beoordeling op Tripadvisor). Prima overnachtingsadres met uitstekende keuken en een wel zeer bijzonder uitgebreid ontbijt!Een echte aanrader. Verder kom je ook door Bad Wildbad, bekend vanwege het Palais Thermal, het oudste thermale-bad van Duitsland geheel gebouwd in Jugendstil.Hier aanvast zit ook een modern saunagedeelte met o.a een panorama-sauna. Erg de moeite waard. Na 4 uurtjes voel je je weer herboren.
Een vraagje over die Bike Crossing Schwarzwald. Is deze route ook te rijden met volledige bepakking (met voortassen enz.) ivm dagelijks de vele hoogtemeters? Ik wil namelijk mn uitrusting testen met veel klimmen. En is deze route in ongeveer een week te fietsen of kan ik beter (en dus iets minder zwaar) voor de Schwarzwald Radweg gaan en nog een paar dagen gaan fietsen in de Vogezen?

Gr. Matthijs
topic kickje, ik lees nu pas wat oude info hierover terwijl ik 'm fiets op de mtb, niet volgepakt, ik maak gebruik van bagage vervoer. weet niet of dat op dit forum hoort, toch fiets ik 'm alleen, dus veel materiaal op de rug voor pech.

flinke hm's, dag 4 vandaag met 2900 was eigenlijk teveel voor mij. toch gehaald. eerste dagen bloedheet en bijna 7 liter water wegdrinken, en nu dauerregen. toch mooi, door lange klimmen snikheet, dun in onderkleren gekleed verdampt het lichaam alle regen en zweet. afdaling gaat met regenjas.

dus, aanrader tot zover, begrijp eigenlijk niet dat er geen of amper fietser zijn te zien opde route. ben niemand tegengekomen tot dusver.
AB schreef: wow, dat klinkt pittig, 4000hm per 112.5km, maar bedankt voor de tip, wie weet blijf ik nog een paar dagen extra ;). Met hoeveel kg bagage heb je die tocht gedaan? En heb je telkens een hostel/b&b/hotel genomen?
Oeps, blijkbaar het topic uit het oog verloren. Zal nu wel mosterd na de maaltijd zijn, maar:
- gekampeerd, 1 keer een hotelletje toen er geen camping was.
- ca. 12 kg.

@Flappie: als je met volledige bepakking 20 kg bedoelt, dan alleen als je een erg goede conditie hebt. Vanuit de dalen/dorpjes omhoog gaat het vaak steil (regelmatig op 22x32) gedurende 1-2 km, daarna vlakt het af, dan berg over, dalen en van voren af aan beginnen.
Pedalero schreef:
AB schreef:
@Flappie: als je met volledige bepakking 20 kg bedoelt, dan alleen als je een erg goede conditie hebt. Vanuit de dalen/dorpjes omhoog gaat het vaak steil (regelmatig op 22x32) gedurende 1-2 km, daarna vlakt het af, dan berg over, dalen en van voren af aan beginnen.
Goede beschrijving idd van de dagelijkse ritjes. Ik vond de route zoals ik 'm eigenlijk niet helemaal had verwacht. Toch de typische Duitse schrotter paden, erg goed te fietsen. Op enkele kleine stukken na; af en toe zit er voor de fun gehalte ws een paar honderd meter lange en flink lastige klim over wortels, stenen die groter zijn of een dergelijke afdaling die voor mij plots ook wel wat te tricky werd. Zo ging het ook over een oud beekje plotseling, terwijl het de dag ervoor flink regende..

Gek, alles zo breed en mooi eigenlijk, en dan plots zo extreem anders een stukje inbouwen, past er eigenlijk niet zo bij vind ik.

Dus, wel een aanrader, zwaar, door hoogtemeters en afstanden, tijdgebrek soms om een dagtrip daadwerkelijk voor de avondval af te ronden. ik kwam GEEN andere fietser tegen die kampeerde of op vakantiefiets of op mtb de route aflegde. In een klein pension in todtnau waar ik zat was ik de derde gast die deze route fietsen in enkele jaren..