Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bert in Nieuwsuur ;-) - Forum Wereldfietser

Bert in Nieuwsuur ;-)

Zit je rustig Nieuwsuur te kijken - zit je ineens oog in oog met Bert Sitters.
Hij vond het maar een puinhoop bij het Rijks :lol:
Allemaal kijken op uitzending gemist zodra hij online staat!

http://nieuwsuur.nl/video/490437-rijksm ... -open.html
Dat duurt even. Morgen denk ik.
Mijn tv staat op de verkeerde zender, anders kon ik terugspoelen.
Leon
K zag het ook langskomen, het ging ook even over een fietsdoorgang van een paar miljoen :oops:
Amsterdammers, kom er maar in.
Ja! Dit stukje (van een seconde of anderhalf, twee) heb ik ooit eerder gezien. Bert is kennelijk geliefd archiefmateriaal :lol:
Reinder schreef:K zag het ook langskomen, het ging ook even over een fietsdoorgang van een paar miljoen :oops:
Hoezo miljoenen! Die fietsonderdoorgang onder het Rijksmuseum is al vele generaties een fietsonderdoorgang en openbare ruimte.
Hoorde bij het ontwerp van Cuypers om de oudee stad te verbinden met de nieuwe ruim opgezette achtertuin: het Museum.
Is verworden tot een belangrijke schakel in het hoofdnet fiets.

Bij de verbouwing heeft het Rijksmuseum ingezet op "inpikken" van deze openbare ruimte.
Spaanse architecten werden niet op de hoogte gesteld van de status van deze ondergang en de status van het bestemmingsplan en gingen aan het werk aan een ontwerp waarbij deze doorgang Museumingang werd. Alle bouwwerkzaamheden werden daarop afgesteld.

De benodigde vergunningen om deze doorgang te onttrekken kwamen er echter niet. Vervolgens werden de plannen met veel moeite aangepast met een ingang naar het museum door middel van een trap in het midden van de doorgang. De fietsers zouden op smalle stroken naar de zijkant moeten. Uit de beelden op de video heeft de Fietsersbond laten zien dat deze situatie met stromen fietsers en voetgangers op een te krappe ruimte gevaarlijk is.

Er kwam een compromis waarmee iedereen leek te leven.

Maar een aantal maanden geleden kwam er weer iets nieuws uit de hoge hoed. Het Rijksmuseum had een onderzoeksbureau opdracht gegeven een aantal aannames in een rekenmodel te stopen. De conclusie van het bureau was dat het toch wel erg gevaarlijk zou worden met al die fietsers en museumbezoekers.
Als je dat rekenmodel echter zou loslaten op andere punten in Amsterdam, dan zouden grote delen van de binnenstad te gevaarlijk zijn om fietsers toe te laten.
Het museum presenteerde een inrichting zonder fietspad, maar met en soort evenementenruimte voor modeschows etc.
Helaas bleken een aantal politici nu ineens gevoelig voor die onveiligheid. Uiteindelijk heeft de gemeente Amsterdam haar poot stijf gehouden.

De Fietsersbond krijgt van het Rijksmuseum het verwijst dat zij gezorgd heeft voor langdurige vertraging en miljoenen aan extra kosten.
Als het Rijksmuseum bij die opdracht aan die Spaanse architecten had meegegeven wat de geschiedenis, de functie en status van de onderdoorgang (vast gelegd in het bestemmingsplan) is en hun ontwerp daar op aan te passen, dan had het verbouwde museum al jaren open kunnen zijn.

Binnenkort kan de hele wereld op de fiets genieten van het mooiste fietspad te wereld!
Leon schreef:Ja! Dit stukje (van een seconde of anderhalf, twee) heb ik ooit eerder gezien. Bert is kennelijk geliefd archiefmateriaal :lol:
En ik krijg er geen geld voor! :wink:
bert sitters schreef:
Reinder schreef:K zag het ook langskomen, het ging ook even over een fietsdoorgang van een paar miljoen :oops:
Hoezo miljoenen! Die fietsonderdoorgang onder het Rijksmuseum is al vele generaties een fietsonderdoorgang en openbare ruimte.
Hoorde bij het ontwerp van Cuypers om de oudee stad te verbinden met de nieuwe ruim opgezette achtertuin: het Museum.
Is verworden tot een belangrijke schakel in het hoofdnet fiets.

Bij de verbouwing heeft het Rijksmuseum ingezet op "inpikken" van deze openbare ruimte.
Spaanse architecten werden niet op de hoogte gesteld van de status van deze ondergang en de status van het bestemmingsplan en gingen aan het werk aan een ontwerp waarbij deze doorgang Museumingang werd. Alle bouwwerkzaamheden werden daarop afgesteld.

De benodigde vergunningen om deze doorgang te onttrekken kwamen er echter niet. Vervolgens werden de plannen met veel moeite aangepast met een ingang naar het museum door middel van een trap in het midden van de doorgang. De fietsers zouden op smalle stroken naar de zijkant moeten. Uit de beelden op de video heeft de Fietsersbond laten zien dat deze situatie met stromen fietsers en voetgangers op een te krappe ruimte gevaarlijk is.

Er kwam een compromis waarmee iedereen leek te leven.

Maar een aantal maanden geleden kwam er weer iets nieuws uit de hoge hoed. Het Rijksmuseum had een onderzoeksbureau opdracht gegeven een aantal aannames in een rekenmodel te stopen. De conclusie van het bureau was dat het toch wel erg gevaarlijk zou worden met al die fietsers en museumbezoekers.
Als je dat rekenmodel echter zou loslaten op andere punten in Amsterdam, dan zouden grote delen van de binnenstad te gevaarlijk zijn om fietsers toe te laten.
Het museum presenteerde een inrichting zonder fietspad, maar met en soort evenementenruimte voor modeschows etc.
Helaas bleken een aantal politici nu ineens gevoelig voor die onveiligheid. Uiteindelijk heeft de gemeente Amsterdam haar poot stijf gehouden.

De Fietsersbond krijgt van het Rijksmuseum het verwijst dat zij gezorgd heeft voor langdurige vertraging en miljoenen aan extra kosten.
Als het Rijksmuseum bij die opdracht aan die Spaanse architecten had meegegeven wat de geschiedenis, de functie en status van de onderdoorgang (vast gelegd in het bestemmingsplan) is en hun ontwerp daar op aan te passen, dan had het verbouwde museum al jaren open kunnen zijn.

Binnenkort kan de hele wereld op de fiets genieten van het mooiste fietspad te wereld!
En binnen de kortste keren fietst er een kluit MacBikes de trap af het museum in, wordt er een buslading verdwaasd om zich heen kijkende Chinezen omver gefietst, verklaart men de fietsdoorgang voor te gevaarlijk en mogen fietsen er niet meer langs: mission accomplished.

De gemeente heeft zich laten piepelen: nu zijn we voor een fait accompli gesteld. Men had de poot stijf moeten houden en de fietsdoorgang ongemoeid moeten laten.

Het museum weet allang dat ze op korte termijn hun zin hebben: de hekken zitten er al.

.tsooJ
bert sitters schreef:{tragisch relaas}
Troost je. Amsterdam is niet de enige plaats in de wereld waar miljoenen worden uitgegeven om goede fietsvoorzieningen te vernaggelen.
Leon
bert sitters schreef:
Reinder schreef:...heel betoog.......
De Fietsersbond krijgt van het Rijksmuseum het verwijst dat zij gezorgd heeft voor langdurige vertraging en miljoenen aan extra kosten.....
En dat is niet dat ik dit voor het eerst hoor. Ik deed vorig jaar een cursus Prince2, een methodiek voor project aanpak. De docent gaf oa aan het niet moest. Het rijksmuseum was daar een mooi voorbeeld van. Ook hij gaf aan dat de fietserbond een van de parijen was die behoorlijk dwars heeft gelegen. De houding van de fietserbond inzake dit fietspad heeft ze in mijn ogen weinig goed gedaan. Opkomen voor fietsers is goed maar ik vermoed dat ze hier zijn doorgeschoten.
bergbeklimmer schreef:
bert sitters schreef:
Reinder schreef:...heel betoog.......
De Fietsersbond krijgt van het Rijksmuseum het verwijst dat zij gezorgd heeft voor langdurige vertraging en miljoenen aan extra kosten.....
En dat is niet dat ik dit voor het eerst hoor. Ik deed vorig jaar een cursus Prince2, een methodiek voor project aanpak. De docent gaf oa aan het niet moest. Het rijksmuseum was daar een mooi voorbeeld van. Ook hij gaf aan dat de fietserbond een van de parijen was die behoorlijk dwars heeft gelegen. De houding van de fietserbond inzake dit fietspad heeft ze in mijn ogen weinig goed gedaan. Opkomen voor fietsers is goed maar ik vermoed dat ze hier zijn doorgeschoten.

Het is niet zomaar "'n fietspad", maar een onmiskenbare schakel in het hoofdnet fiets. De zwarte piet hoort thuis bij de verantwoordelijken van het Rijksmuseum, die echt als een kip zonder kop aan de slag zijn gegaan. Zie ook de documentaire. "Komt het echt goed, zonder die duidelijkheid aan coördinatie," aldus de voormalige rijksbouwmeester. De Fietsersbond verdiend alleen maar hulde, dat zij zich niet heeft laten inpakken en volgehouden heeft!
Jij zegt: "als een kip zonder kop" elders lees ik dat ze het einddoel waarschijnlijk gan bereiken, ondanks/door de vertraging: over enige tijd geen fietsers meer onder het RM. Ik vraag me dan af wat het doel was waar ze naartoe wilden...
Polling schreef:Jij zegt: "als een kip zonder kop" elders lees ik dat ze het einddoel waarschijnlijk gan bereiken, ondanks/door de vertraging: over enige tijd geen fietsers meer onder het RM. Ik vraag me dan af wat het doel was waar ze naartoe wilden...
Kip zonder kop slaat op het gehele proces voor en tijdens de bouw. Betreft niet alleen de fietsonderdoorgang. Vele jaren onnodige vertraging. Luister echt eens naar het verhaal van de voormalige rijksbouwmeester. Over enige tijd géén fietsers meer door de onderdoorgang? Dat zal niet zomaar gebeuren!
Wie nu werkelijk allemaal de schuld heeft in het falen van een snelle restauratie van het rijks wil ik hier niet beginnen. Ik vind wel in deze kwestie dat de fietsersbond er niet goed uitkomt. Volgens mij is het maar een kleine groep die de onderdoorgang onder het rijks echt belangrijk vind. Een andere grote groep fietsers vind het allemaal niet zo'n punt om een stukkie om te fietsen. En dan dat is er nog een heeeel grote groep museum bezoekers die met busladingen tegelijk worden aangeleverd. Denk je nou echt dat de mening van die groep er niet toe doet? Amsterdam heeft met het rijksmuseum een top attractie voor buitenlandse bezoekers. En dan gaan een paar fanatiekelingen van een of ander fietsersbondje daar hun gelijk proberen te halen.

Ik denk de dat de fietsersbond de verhoudingen niet goed heeft ingeschat. De groep die de onderdoorgang niet zo belangrijk vonden was gewoon veeeeel groter. Ze hadden er dus goed aan gedaan wat eerder in te binden. Bij mij is daardoor de fietsersbond nogal gezakt in waardering.
bergbeklimmer schreef:Wie nu werkelijk allemaal de schuld heeft in het falen van een snelle restauratie van het rijks wil ik hier niet beginnen. Ik vind wel in deze kwestie dat de fietsersbond er niet goed uitkomt. Volgens mij is het maar een kleine groep die de onderdoorgang onder het rijks echt belangrijk vind. Een andere grote groep fietsers vind het allemaal niet zo'n punt om een stukkie om te fietsen. En dan dat is er nog een heeeel grote groep museum bezoekers die met busladingen tegelijk worden aangeleverd. Denk je nou echt dat de mening van die groep er niet toe doet? Amsterdam heeft met het rijksmuseum een top attractie voor buitenlandse bezoekers. En dan gaan een paar fanatiekelingen van een of ander fietsersbondje daar hun gelijk proberen te halen.

Ik denk de dat de fietsersbond de verhoudingen niet goed heeft ingeschat. De groep die de onderdoorgang niet zo belangrijk vonden was gewoon veeeeel groter. Ze hadden er dus goed aan gedaan wat eerder in te binden. Bij mij is daardoor de fietsersbond nogal gezakt in waardering.
Dat is nu precies het vertekende beeld dat de verantwoordelijken van het Rijksmuseum weten te schapen. Waarschijnlijk stond in een cursus van die bouwjongens van het Rijksmuseum, dat je tegenstanders op deze wijze als een nietszeggend clubje lastposten moeten neertzetten. En je ziet het resultaat: die docent van die persoon achter de schuilnaam "Bergbeklimmer" neemt dat zomaar over.
Klein groepje? Kijk straks eens naar die grote groep fietsers die dankbaar gebruikmaken van deze onderdoorgang. Is het Rijkmuseum mét onderdoorgang voor fietsers géén topattractie meer? Volkomen onzin natuurlijk! Als de verantwoordelijken van het Rijksmuseum echt aandacht hadden gehad voor die topattractie, dan had die verbouwing nooooooit zooooo lang hoeven duren.
Als er ergens de verhoudingen verkeerd zijn ingeschat, dan is het wel bij de verantwoordelijken van het Rijksmuseum. Zij hadden op hun klompen kunnen aanvoelen, dat het gemeentebestuur géén toestemming zou geven voor hun snode plannen.

Het "stukkie omfietsen" zou de zoveelste onnodige extra lus zijn naast die slingers die al zijn aangebracht in de hoofdfietsroute van Amsterdam Centrum naar Zuid en Amstelveen.
Zo is op het Museumpein een paar jaar geleden een gestrekte fietsroute vervangen door een lus. Bovendien is fietsen langs de vieze verkeersriolen (echt gemeten!) Hobbemakade en Stadhouderskade géén pretje en dat met ook nog een extra oversteek over een drukke weg.

Wil je het fietsgebruik écht stimuleren, dan moet je zorgen voor zo kort mogelijke en aantrekkelijke routes.

Overigens is door het museum fietsen over het mooiste fietspad van de wereld met inkijk in het Rijkmuseum óók een topattractie!

De Fietersbond wilde niet inbinden? De Fietsersbond had een compromis aanvaard, maar de verantwoordelijken van het Rijksmuseum kwamen daarna weer met een trucendoos uit de kast.

Lang leve de Fietsersbond! Wordt nu lid: http://www.fietsersbond.nl
Leon schreef:
bert sitters schreef:{tragisch relaas}
Troost je. Amsterdam is niet de enige plaats in de wereld waar miljoenen worden uitgegeven om goede fietsvoorzieningen te vernaggelen.
"Elders is het ook rot" is geen troost.

.tsooJ
Afbeelding
Nou Bert, je deed het prima: korter kan een soundbite bijna niet :)

Ik fiets al jaren om het museum heen, net als vele anderen. Ik vind het geen enkel punt.

Zo, zie ik je morgen, Bert? We hebben gespreksstof :)
Alien schreef:
En binnen de kortste keren fietst er een kluit MacBikes de trap af het museum in, wordt er een buslading verdwaasd om zich heen kijkende Chinezen omver gefietst, verklaart men de fietsdoorgang voor te gevaarlijk en mogen fietsen er niet meer langs: mission accomplished.

.tsooJ
Ach, dat zal wel meevallen, die Chinezen zijn wel wat gewend... 8)
Afbeelding
(Ik moest er even diep voor in m'n archief duiken, maar dit beeld komt uit Chengdu (1995). Tegenwoordig rijden er waarschijnlijk wat minder fietsen en meer auto's.)
Moet je eens aan een automobilist vragen een stukkie om te rijden!? :| :evil:

Henk

kunst en fietswerk