Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trappers - Forum Wereldfietser

Trappers

Het profiel/grip op mijn huidige trappers is helemaal op, als het wat regent dan schuiven mijn voeten van hier naar daar dus ik wil nieuw trappers.

Wie heeft tips voor een nieuw paar trappers? Het is vooral de grip en de levensduur die ik belangrijk vind. Klikpedalen zijn geen optie en de trappers moet aan beide kanten betrapt kunnen worden.

Daarbij aansluitend:
Veel nieuwe trappers (in de winkel) draaien erg stroef. Ik herinner mij niet dat mijn huidige trappers ooit zo stroef hebben gedraaid. Nu kan ik ze nu in ieder geval met een tik enkele keren rond de eigen as laten draaien, en ik kan niet zeggen dat er speling op zit. De meeste nieuwe trappers draaien echter niet één keer rond. Dat moet toch ook verlies opleveren? Gaat die stroefheid weg na een tijdje, wat is de oorzaak, kan je dat verhelpen ... ?
Wij gebruiken al jaren de platformpedalen van Wellgo. Zitten pinnetjes op, dus schuiven doen we nooit.

Wij vinden ze erg fijn. :)
stef schreef:Veel nieuwe trappers (in de winkel) draaien erg stroef. Ik herinner mij niet dat mijn huidige trappers ooit zo stroef hebben gedraaid. Nu kan ik ze nu in ieder geval met een tik enkele keren rond de eigen as laten draaien, en ik kan niet zeggen dat er speling op zit. De meeste nieuwe trappers draaien echter niet één keer rond. Dat moet toch ook verlies opleveren? Gaat die stroefheid weg na een tijdje, wat is de oorzaak, kan je dat verhelpen ... ?
Dat stroeve draaien komt bij de betere trappers omdat er voldoende vet in de lagers zit en er afdichtingen tegen water in zitten. Trappers draaien zo'n 70x per minuut en de hoveelheid energie die het kost om ze te draaien is heel klein. Feitelijk moet je de 'meting' uitvoeren onder belasting, dus als je er met je voet op duwt, maar dat is erg lastig.
Als jouw trapper een aantal keren rond gaat als je hem een zetje geeft is de smering niet meer erg goed en/of de afdichting weggesleten (of er nooit geweest bij goedkope trappers).
Leon
fietsjunks schreef:Wij gebruiken al jaren de platformpedalen van Wellgo. Zitten pinnetjes op, dus schuiven doen we nooit.

Ben ook een fan van deze trappers!
Tim070 schreef:
fietsjunks schreef:Wij gebruiken al jaren de platformpedalen van Wellgo. Zitten pinnetjes op, dus schuiven doen we nooit.

Ben ook een fan van deze trappers!
Yup, zitten ook op onze santossen en bevallen vooralsnog prima!
Yep, die Wellgo's zitten zowel op m'n heavy duty tractor als op m'n ranke randonneur.
Shimano PD-MX30 van de DX series.
Ik gebruik ze nu al >58.000km en ze hebben nog steeds een goeie grip.
Naast mijn naafdynamo zijn dat de enige dingen van Shimano op m'n fiets, maar ze houden het beiden heel goed uit.
Op mijn huidige fiets gebruik ik ook de welgo pedalen en deze draaien heel vlot en nog niet echt problemen mee gehad, en nu juist nieuwe fiets gekocht met de saint pedalen van shimano, deze lijken iets lichter maar voordeel lijkt dat lagers vervangen kunnen worden.
De saint pedalen kan ik pas later zeggen of deze genoeg grip zouden hebben, maar hoop van wel , de pedalen zagen er zeer degelijk uit.
Ik ben al jaren erg tevreden van de deze:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=805

Redenen:
  • 1) degelijke en eenvoudige constructie
  • 2) ik glijd er met nat weer niet af (niet met laarzen, botinnes, sandalen,...)
  • 3) snel te openen om jaarlijks een nieuwe niet te zuinige lik calciumvet aan te brengen (Onmiddelijk na aankoop van een extra likje voorzien zal zoals met wel meer gelagerde fietsonderdelen de levensduur zeker niet verkorten. :wink: )
  • 4) uitstekende prijs/kwaliteits verhouding!!!
  • 5) mogelijkheid om toe clips te monteren (voor de liefhebbers :wink: )
Voorheen op een van mijn fietsen met een gelijkaardig model, VP-192 dacht ik, van hetzelfde merk (VP-components) gefietst en die hebben probleemloos >50.000km gedraaid. De enige reden dat ik ze met pensioen gestuurd heb is dat ze een stukje rubber hadden dat bij regen glad werd...
Op één van mijn andere fietsen ook ooit van die Shitmano-dingen gehad die aardig meer kostten maar na 1,5 jaar al compleet rot waren.

Ik heb mijn conclusies ondertussen wel getrokken: duur is zeker niet altijd beter...

Greetz,
Bram
Ik ben overgestapt op combi pedalen en heb een paar gloednieuwe zwarte Wellgo B54 platform pedalen over.
In verpakking, met reservepinnetjes en sleuteltje.
Als iemand ze wil overnemen dan graag een Pb sturen, over de prijs worden we het vast wel eens.
Ik heb ook van die Shimano-Saint-pedalen gekocht.

Als je reflectoren erop wilt (wat in België en Nederland blijkbaar moet als je fiets geen MTB of koersfiets is - zou iemand daar ooit al een boete voor gekregen hebben?), moet je ze wel zelf kleven. De optionele reflectoren van Shimano heb ik nergens gevonden.
De pinnetjes heb ik ook wat afgeslepen om mijn schoenzolen niet te beschadigen, maar 'k weet niet zeker of dit echt nodig is.
Zie ook dit topic.

Afbeelding
Xyuny schreef: De pinnetjes heb ik ook wat afgeslepen om mijn schoenzolen niet te beschadigen, maar 'k weet niet zeker of dit echt nodig is.
Je had ook gewoon even aan die schroefjes kunnen draaien zodat ze minder ver uitsteken ..
gartnl schreef:
Xyuny schreef:De pinnetjes heb ik ook wat afgeslepen om mijn schoenzolen niet te beschadigen, maar 'k weet niet zeker of dit echt nodig is.
Je had ook gewoon even aan die schroefjes kunnen draaien zodat ze minder ver uitsteken ..
Volgens mij ging het om de vorm van de pinnetjes. Tegen het ver uitsteken heeft-ie er ringetjes onder geschroefd, zoals op de foto te zien is.

.tsooJ
stef schreef: Veel nieuwe trappers (in de winkel) draaien erg stroef.
Wat ik nog mis bij de antwoorden:

Veel trappers in de winkel hebben echt een waardeloze lagering. Prijs is daarbij niet echt maatgevend, ook sjiek ogende pedalen van 50 euro op een kartonnetje van dat 3-lettermerk voldoen niet. Draai je voorzichtig aan de as en voelt het alsof het met schokjes gaat of hoor je knarsende geluiden dan moet je er nooit aan beginnen. Ook zulke pedalen lopen vanzelf lichter, maar dat is omdat ze dan feitelijk al stuk zijn.
gartnl schreef:
Xyuny schreef: De pinnetjes heb ik ook wat afgeslepen om mijn schoenzolen niet te beschadigen, maar 'k weet niet zeker of dit echt nodig is.
Ja, dat is waar: er is zo'n borglijm aangebracht op de schroefdraad, waardoor ze misschien wel niet lostrillen, maar dat vertrouw ik niet. En zoals al aangehaald, ging het ook om de scherpe buitenrand van het einde van het schroefje (was een beetje hol).
Maar ik weet eigenlijk niet of het schade zou veroorzaakt hebben aan mijn zolen.
Xyuny schreef:Maar ik weet eigenlijk niet of het schade zou veroorzaakt hebben aan mijn zolen.
Anders zouden ze je schenen wel een keer geraakt hebben. :shock:
Leon
Leon schreef:
Xyuny schreef:Maar ik weet eigenlijk niet of het schade zou veroorzaakt hebben aan mijn zolen.
Anders zouden ze je schenen wel een keer geraakt hebben. :shock:
Leon
Juist! :wink:
Dit is inderdaad al gebeurd. Maar ook hier kan ik niet vergelijken met wat het zou geweest zijn bij de oorspronkelijke toestand van de schroefjes. Deze studie laat ik graag aan iemand anders over. 8)
Xyuny schreef: Deze studie laat ik graag aan iemand anders over. 8)
Ik spreek even over eigen ervaring: nog nooit een beschadiging aan een zool vast kunnen stellen, stukje lopen naar terras is erger. En ook nog nooit een stelschroef kwijtgeraakt. Die overigens voor 10 ct gewoon bij de ijzerhandel liggen, dus zo'n ramp is het ook niet.
Wat de schenen betreft: het doel van de pinnetjes is grip, juist om te voorkomen dat je eraf glijdt en je schenen open haalt. Pinnetjes minder grip geven vergroot volgens mij juist de kans op open schenen.
Xyuny schreef:De optionele reflectoren van Shimano heb ik nergens gevonden.
Dit kan je misschien helpen : http://www.bike-components.de/products/ ... MX80-.html
Ik ben een groot fan van de Welgo pedalen (wel elke keer als je opstapt je voeten goed positioneren!) , maar maak dat ook zichtbaar: over het algemeen ben ik herkenbaar aan wondjes op mijn kuiten.