Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weekmakers in Ortlieb? - Forum Wereldfietser

Weekmakers in Ortlieb?

In het verlengde van het onderwerp 'weekmakers in plastic zeil dat slecht is voor het grondzeil van je tent' dat hier af en toe opduikt, vroeg ik me af:

- Weet iemand of de classic-tassen en PD350 bagagetassen van Ortlieb weekmakers bevatten? M.a.w. kan ik er zonder problemen mijn tent in proppen?
- Zijn weekmakers alleen slecht voor het grondzeil van mijn tent of ook voor de buitentent?

De zoekfunctie heeft mijn vraag helaas niet kunnen beantwoorden.
Ik zou mijn natte tent niet graag in zo'n zak vervoeren. De tent is altijd vochtig wanneer deze inpakt, in die ortlieb tas doet ie niet drogen datbzal lekker gaan stinken ma een paar dagen. Dan maar een natte tent als ik hem opzet.
Pedalero schreef:In het verlengde van het onderwerp 'weekmakers in plastic zeil dat slecht is voor het grondzeil van je tent' dat hier af en toe opduikt, vroeg ik me af:

- Weet iemand of de classic-tassen en PD350 bagagetassen van Ortlieb weekmakers bevatten? M.a.w. kan ik er zonder problemen mijn tent in proppen?
- Zijn weekmakers alleen slecht voor het grondzeil van mijn tent of ook voor de buitentent?

De zoekfunctie heeft mijn vraag helaas niet kunnen beantwoorden.
Ik ben nog nooit een gecoat polyesterweefsel tegenkomen zonder weekmakers (wat niet wegneemt dat ze wellicht bestaan).
De meeste coatings zijn niet goed lasbaar zonder weekmakers (ze verbranden dan snel) Soms worden tijdens het productieproces op de plaats van de las extra weekmakers toegevoegd (solvent).

Prop je tent op, doe er een elastiek omheen en sjor hem ergens aan je fiets.
Als het lekker drogend weer is en je fietst niet dan zet je hem op of hang je m op. Is ie zo droog.
HansB schreef:Ik ben nog nooit een gecoat polyesterweefsel tegenkomen zonder weekmakers (wat niet wegneemt dat ze wellicht bestaan).
Is de vraag nu of de tas de tent aantast of andersom :lol:

Als je de tent los op de fiets doet gedurende langere tijd (maanden) zul je wel te maken krijgen met veroudering door de zon van de laagjes die aan de zon blootstaan.

Grondzeiltjes van landbouwplastic bevatten geen weekmakers want weekmakers zijn te duur voor landbouwfolie. Wellicht dat de landbouwfolie wordt aangetast door de weekmakers in de tent.

Mijn vorige tent heeft zo'n 12 jaar in een Ortliebtas gezeten. Het grondzeil was wel poreus, maar of dat van de tas kwam?

Leon
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat buitentent niet wordt aangetast door weekmakers?
Het blijft toch een interessante vraag. Als die tassen weekmakers bevatten, is het dan slecht om ze in de tent (op het grondzeil) te leggen?

Renaat
Dit is behoorlijk ingewikkeld. PVC bevat weel weekmakers. PE bevat deze niet deze kunststof kunnen hard of zacht produceren. Is ook beter bestand tegen UV. Of bepaalde stoffen elkaar beinvloeden spelen een aantal zaken een rol, de temperatuur en de duur dat ze met elkaar in contact komen, je moet dan denken langere tijden.
Heel vroeger bestond het effect met de ramen van je tent. Bij het opvouwen kon je beter iets van katoen tussen leggen zodat het doorzichtige deel het jaar daarop niet aan elkaar zat geplakt. Fabrikanten leren ook. :wink:
Ik zou een tent nooit strak opgerold op zolder leggen. Los opvouwen op een droog en donker plekje.
Het lijkt alsof er op de binnenkant van mijn classic rollers een coating zit? Wellicht dat contact met eventuele schadelijke stoffen dan wordt vermeden?

Ortlieb meldt op zijn site bijvoorbeeld bij de roller plus tassen dat er geen pvc in zit (wat duidt op weekmakers), bij o.a. de classic rollers en pd350 bagagetassen niet, dus zou je denken dat daar wel pvc/weekmakers in zitten.

Heb trouwens Ortlieb gemaild. Ben benieuwd.
Als hun tassen geen PVC bevatten zitten er ook geen weekmakers in, toch. Zover ik weet is PVC nog de enige kunststof met weekmakers. Er zijn volgens mij zat alternatieven om allerlei zaken in kunststof te maken.
Je zou je eigenlijk meer zorg moeten maken wat ze met je tassen kunnen doen einde levensduur. :wink:
Weekmakers is een grove verzamelnaam voor stoffen die gebruikt worden om door andere stoffen te mengen om ze eigenschappen te geven die ze in hun eentje niet hebben. Een van de toepassingen van weekmakers is in kunststoffen. Eén van de kunststoffen waar weekmakers in gebruikt worden is PVC. De voornaamste categorie weekmakers zijn ftalaten. Er zijn veel verschillende ftalaten. Waarschijnlijk wordt er in deze discussie gedoeld op ftalaten.

Gooi PVC niet rechtstreeks in het verdomhoekje zonder te kijken of productie en gebruik van andere kunststoffen en natuurlijke materialen vrij van elk verdacht is; dat is niet zo. Van elk materiaal zijn hosannaverhalen te vinden die vertellen dat het spul zo geweldig is en van elk materiaal en de makers ervan worden ook de schanden breed uitgemeten op internet.

Leon