Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff toer en vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Rohloff toer en vakantiefiets

Beste mensen,

Kenmerken en gebruik nieuwe fiets (deels conform checklist):
* 28 inch
* groot frame (>195 cm lengte en 80 kg, normale verhoudingen been/lichaam)
* Rohloff versnelling
* goede prijs-kwaliteit verhouding
* gebruik op de weg en fietspaden, met name NL, deels onverhard
* zit eerder rechtop
* bagage achterop/voorop dan wel in combinatie met BOB kar er achter en dan minder op de fiets zelf
* km per dag fietsvakantie rond 100 km met de kinderen er bij
* diverse merken al gehad: Giant, Gazelle, Kildemoes (ook MTB)

Zit te denken aan de volgende fietsen:
* Santos Travelmaster 3000 euro
* Santos Trekking 3000 euro
* VSF RX1000 2700 euro
* Poppink T08 2200 euro
* Gudereit LCR Holland 2000 euro (http://www.gudereit.nl/index.php/gudere ... ohloffnaaf)

Tweede hands moeilijk aan deze fietsen te komen. Welke fiets kunnen jullie aanraden/afraden? Wat zijn de belangrijke verschillen? Is Santos zijn geld waard of kan ik beter voor een onbekende merk gaan? Persoonlijke goede/slechte ervaringen?

Thanks
Santos is goed als je van zulke fietsen houdt - maar ook (te?) duur. Zelf heb ik in elk geval liever staal dan alu, maar dat is erg persoonlijk. Santos is ook vaak relatief lang, en dat moet maar passen. Als je graag een racestuur hebt is zo'n lang frame al helemaal niet geschikt. Dit geeft al gelijk aan dat je een fiets moet uitproberen/passen.
Andere nog niet genoemde mogelijkheden zijn de Avaghon Series en de door M-gineering opgebouwde Thorn Raven en Thorn Nomad frames (met 26 inch wielen).
Als budget belangrijk is zou ik kijken naar de Poppink fietsen. Dat zijn goede stalen frames met een veelal no nonsense afmontage. Als je iets heel moois wilt zou ik kijken naar een M-gineering met handgebouwd maatframe en een afmontage helemaal maar dan ook echt helemaal naar wens. Dan kun je een frame krijgen dat perfect past, en met luxe dunwandige comfortable buizen. Tussen die twee uitersten zitten fietsen met fabrieksframes maar keus in afmontage, als van Santos, Thorn en Avaghon.
Ga ook eens hier lezen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Afgezien van de maatkeuze heb je met je lengte een grote fiets nodig. Omdat je kennelijk veel spullen wilt meenemen heb je dan zeker een stijve fiets nodig want grotere maten hebben eerder last van onstijfheid dan kleine. Ik zou dan eerder aan een Santos of een Avaghon denken dan aan VSF of Gudereit. VSF is comfortabel, maar in zo'n grote maat en bagagegewicht als jij nodig hebt misschien niet al te stijf*. Gudereit vind ik er ook 'elegant' uitzien, wel een superaanbieding overigens. Santos travelmaster en Avaghon zijn bewezen bomproof.
Poppink weet ik nog niet, zou best erg goed kunnen zijn.
Leon

*: iemand ervaring hier?
* Avaghon S28 2500 euro. Inderdaad ook mooie optie.

Iemand nog meer ervaringen/meningen?

Thanks
Ik zou met jouw gewicht en als je vrij veel bagage meeneemt bij 28 inch fietsen goed opletten of er wel voldoende brede banden in passen. Ruimte voor 42 mm banden met spatborden is het absolute minimum, maar liefst meer.
Wim
Als je niet veel zorgen maakt dat het frame lichtelijk zal bewegen bij bepakking dan zou een VSF of een Poppink erg goed voor je zijn.
VSF Poppink en Avaghon gebruiken allemaal 25 chromo 4 double butted frames.
2 verschillen met een Avaghon in tegenstelling tot de andere stalen fietsen is dat ze lugs gebruiken en laten de achterbrug door lopen naar de bovenbuis. Dit zou stijver moeten zijn. Zelf geen ervaring met bepakking, maar wel met een VSF en Avaghon framemaat 57 zonder bepakking. Ze voelen het zelfde aan.

De VSF en Poppink heeft wel de beste prijs en kwaliteit verhouding.
De TX-1000 heeft echt de meest luxe afmontage dat je bijna kan wensen.
Poppink is op een aantal punten een stuk goedkoper afgemonteerd, maar de functionaliteit van beiden fietsen is vrijwel het zelfde :) Grootste + punt van de VSF is dan wel dat deze volledig met de Tubus drager is afgemonteerd. Poppink standaard niet.

De Gudereit is ook erg netjes.

Al bij al... Testen en kijk welke eisen je stelt en wat voor gevoel je erbij krijgt ;)
Informeer eens bij bike4travel.nl / avaghon.nl
Daar hadden ze nog een vrijwel nieuw zwart Avaghon S28 stalen frame over, maat 68cm.
Nieuwprijs 900 euro. Ze boden het mij aan 450 euro (waarschijnlijk omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er een klein krasje op zat), maar het was te groot voor mij (1m90).
Misschien kun je in combinatie met een volledige opbouw naar wens er nog wel een grotere korting bedingen.
Als het T08 frame tot je overwegingen behoort kijk dan zeker eens naar de Ready to Ride moddellen van Intec:

http://meilenweit.net/radD/intec/Intec_ ... tung_K.pdf
Intec T08 Rohloff (RTR) Euro 1890,-
Deze zou ook via de Nederlandse dealer van Intec leverbaar moeten zijn(?).

Of

http://meilenweit.net/radD/intec/Intec_ ... ng_622.pdf
de Intec T08 Rohloff opgebouwd door Meilenweit Euro 1995,-

Succes en groeten,

Willem

Ps: zie eerder posting over mijn eigen ervaring met het 26'' Intec M1 frame.
Als er dan toch zoveel modellen zijn om uit te kiezen dan zou ik ook letten op de afstand tussen jou en de fietsenmaker die de fiets gaat leveren. Voor eentje dichtbij zou ik grif een paar honderd euro neertellen. Die verdien je in de loop der tijd zeker terug aan reistijd of wacht-, frustratietijd en kosten op pakketjes.
Leon
Op mijn zoektocht naar een mooie fiets kwam ik deze Duitse site tegen:
http://www.14-gang.de
met een mooi aanbod van de VSF TX-1000 http://www.14-gang.de/Artikel_14-Gang_V ... ziert.html 2200 euro ipv 2700 euro (porto is 50 euro). Ik zie geen verschil tussen model 2012 en 2013 en vind 500 veel geld.

Iemand ervaring met deze leverancier?
Ik heb hier december jl twee VSF TX400 rohloff gekocht, prima winkel. Scheelde ook €500,- per fiets. Ik heb ze van te voren gemaild of ze apart gezet konden worden en dat was geen probleem. Met nederlandse pinpassen / creditcards kan je niet betalen in de winkel en in het buitenland kan je maar max €500,- per dag opnemen. Cash meenemen dus! Het is maar 260 km rijden vanaf Utrecht dus het loont de moeite!

Gr. Mathijs
En onberispelijk afgemonteerd zo te zien.
Wim
Opsturen kan voor 49 euro. Scheelt 400 km en 4 uur rijden.
Kan ook, ik wilde er toch eerst even op fietsen en de fiets goed van dichtbij bekijken.
RealRedHair schreef:Ik zie geen verschil tussen model 2012 en 2013 en vind 500 veel geld.
Als ik kan tellen is het 400 euro verschil (2199 euro t.o.v. 2599 euro ), nog steeds erg leuk, maar toch wel wat minder.

(TX-400 wel met 500 euro korting.)
RealRedHair schreef:Op http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/staat prijs van 2700 euro.
En op de website waar je zelf naar verwees staat de prijs van 2.599 euro. (En kortingen gaan of prijsverminderingen t.o.v. de door een winkel normaal aangerekende prijs, niet t.o.v. de adviesprijs (of door anderen aangerekende prijs).)

Renaat
Revanho schreef:En op de website waar je zelf naar verwees staat de prijs van 2.599 euro. (En kortingen gaan of prijsverminderingen t.o.v. de door een winkel normaal aangerekende prijs, niet t.o.v. de adviesprijs (of door anderen aangerekende prijs).)
De prijs die een winkel noemt als 'normale prijs', zegt mij helemaal niks. En daarmee de (zogenaamde) korting ook niet. Ik zou altijd uitgaan van de adviesprijs die de fabrikant noemt. Alleen dan kun je zien of een winkel daadwerkelijk (veel) korting geeft, of dat ze de 'normale prijs' eerst even (kunstmatig) omhoog hebben gedaan, zodat het lijkt alsof ze een flinke korting geven...
Henrie schreef: De prijs die een winkel noemt als 'normale prijs', zegt mij helemaal niks. En daarmee de (zogenaamde) korting ook niet. Ik zou altijd uitgaan van de adviesprijs die de fabrikant noemt. Alleen dan kun je zien of een winkel daadwerkelijk (veel) korting geeft, of dat ze de 'normale prijs' eerst even (kunstmatig) omhoog hebben gedaan, zodat het lijkt alsof ze een flinke korting geven...
Ja, het is voor discussie vatbaar wat de 'normale' prijs is en er kan met zo'n prijs gespeeld worden om zo nepkortingen toe te kennen. Dat fenomeen is ook bekend en omdat o.a. de overheid bij kortingen wel kijkt naar de 'normaal' in de winkel gehanteerde prijs, worden daar ook controles op uitgevoerd. (In België moet een korting vergeleken worden met de minimumprijs die in de maanden ervoor (ik dacht drie maanden daarvoor) werd gehanteerd.

Ik ben het niet eens met je stelling dat je korting altijd moet beschouwen t.o.v. de (soms heel hoge) adviesprijs van de fabrikant. Het systeem dat jij voorstelt is minstens even absurd en ook niet in overeenstemming met de visie van de meeste consumenten en de visie van controlerende instanties. (Toch niet in België en het zou me verbazen dat het in Nederland anders is.)
Stel: een winkel verkoopt een product altijd aan 1200 euro, maar de adviesprijs is 1400 euro. Op een dag beslist de winkel te adverteren met: 'nu met meer dan 200 euro korting' en die winkel verkoopt het product op dat moment aan 1199 euro. Ga er maar vanuit dat de meerderheid van de (zeker vast klanten) dat toch echt beschouwen als 1 euro korting en niet als 201 euro korting.
Ook het door jou voorgestelde systeem zegt ook weinig. Want dan is het een kwestie van als fabrikant de adviesprijs lekker hoog te leggen en iedereen kan je product opeens met korting verkopen.

En in het voorbeeld hier lijkt me de situatie ook heel duidelijk. De winkel geeft zelf aan dat ze dat product altijd aan 2599 euro verkochten en nu aan 2199 euro, m.a.w. met 400 euro korting, niet met 500 euro korting. Maar bel of mail gerust even naar de winkel met de vraag hoeveel korting ze volgens hunzelf geven op de TX-1000.

Je lijkt in ieder geval te redeneren vanuit het oogpunt van een consument die producten online koopt en dus steeds vergelijkt met de adviesprijs die een fabrikant op de website vermeld. Veel producten worden echter nog steeds niet via internet verkocht en lang niet alle fabrikanten hanteren een (voor de consument zichtbare) adviesvraag. Volgens jou is het dan ook onmogelijk om voor zo'n producten korting te geven.

Renaat
Mooi voorbeeld hoe je dus de consument kunt belazeren met dit soort prijzen.

http://www.matrabike.nl/