Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Udom Xai naar LP of naar Nong Kiaw - Forum Wereldfietser

Van Udom Xai naar LP of naar Nong Kiaw

Hallo allemaal,
We zijn op dit moment in Luang Namtha met onze twee kinderen en 2 tandems, op weg naar Nong Khiaw. Daar nemen we de boot op de Nam Ou naar boven en dan fietsen we naar de grens met Vietnam (naar Dien Bien Phu).
We twijfelen nu: of van Udon Xai naar Luang Prabang fietsen en dan daar de fietsen met bus of boot o.i.d. naar Nong Kiaw, of van Udom Xai naar Nong Kiaw fietsen. Welk is het mooiste van deze routes? Kunnen we ergens overnachten tussen Udom Xai en Pak Mong (onze dagafstand is met deze bergen toch max 60 a65 km)?
Mireille
Van Oudomxai naar Pakmong is ruim 80 km. Deze weg klimt en daalt en klimt en daalt flink. Op diverse stukken ontbreekt asfalt. Onderweg slechts kleine dorpjes. Geen borden met guesthouse gezien. In Pakmong zijn zes geusthouses: van slecht tot goed. Je zou ook de bus kunnen nemen. Weg van Pakmong naar Luang Prabang is fraai en veel minder klimmen. Onderweg zijn op diverse plaatsen guesthouses en resorts.
Weg 2E van Oudomxay naar Muang Khoua is goed. Eerste 25 km klimmen over twee waterscheidingen, maar daarna langs rivieren. In Donsaat op 30 km van Oudomxay is een eenvoudig guesthouse.
Bootttocht van Muang Khoua naar Nong Khiao is fraai.
Tussen Oudomxai en Pak Mong is een guesthouse, op 1/3 van de route vantui Oudomxai. In de enige plaats dei daar een stuk groter is dan de andere op die route. Heb ik niet met eigen ogen gezien, want zat op dat moment in een auto.

Maar wel gehoord van locals die er 12 km vandaan woonden, en op crazyguyonabike.com gelezen of het forum van de Lonely Planet.

Verder zijn er op dit stuk zeker geen guesthouses.

Tussen Oudomxai en Muang Kh(o)ua is en guesthouse in Muang Lai/La nog voor de plek op een kruising die met een P begint.

ML staat NIET op de kaart van Reis Know How / Gecko, WEL op de GT Rider kaart.
PS Ik zou in het noorden blijven, gewoon omdat ik het daar het leukst vond, en mooi. Dus niet via Luang Prabang gaan. Maar als je zin en tijd hebt voor Luang Prabang: gewoon gaan.

Trouwens, in Pak Mong zjin 5 guesthouses. Het mooiste (en duurste) kost 80.000 kip en ligt net ten zuiden van de plaats, op ca. 1 km van de grote kruising: Alan's Place. Hartstikke nieuw en schoon.

Ik was in december 2012 in die regio.
Janneke V schreef:PS Ik zou in het noorden blijven, gewoon omdat ik het daar het leukst vond, en mooi. Dus niet via Luang Prabang gaan. Maar als je zin en tijd hebt voor Luang Prabang: gewoon gaan.

Trouwens, in Pak Mong zjin 5 guesthouses. Het mooiste (en duurste) kost 80.000 kip en ligt net ten zuiden van de plaats, op ca. 1 km van de grote kruising: Alan's Place. Hartstikke nieuw en schoon.

Ik was in december 2012 in die regio.
Helaas niet voor armimema, maar wel leuk nieuws voor andere gebruikers van dit forum met belangstelling voor Laos en Vietnam: Janneke geeft een lezing over haar fietstocht door deze landen tijdens de Werelfietsbeurs op 24 Maart in Bussum. Zie nadere informatie op dit forum.
Tijdens haar tocht heeft Janneke een stukkie opgefietst met niemand minder dan Frank van Rijn!
Uiteindelijk zijn we in het noorden gebleven, de weg van Oudomxai naar Mueng Kua gefietst. Heel mooie route, voor ons het mooiste stuk Laos tot nog toe, rustig, niet zwaar. Vanuit Mueng Kua de boot naar beneden genomen zonder fietsen, paar daagjes Luang Prabang, en dan met de bus terug.
Toen we over de weg van Pak Mong naar Oudomxai reden waren we heeeeel blij met onze beslissing van dit stuk niet te fietsen. De weg is in heel slechte conditie, de stukken asfalt van langer dan 500 m zonder gaten waren op 1 hand te tellen, meer dan 50 % van de weg was er geen asfalt te bekennen, en bestond het wegdek vooral uit stenen en putten. Dit combineren met twee zware lange klims als je vanuit Oudomxai richting Pak Mong gaat, was voor ons onbegonnen werk geweest.
Wie zich er aan waagt: veel succes!

Mireille
Uiteindelijk zijn we in het noorden gebleven, de weg van Oudomxai naar Mueng Kua gefietst. Heel mooie route, voor ons het mooiste stuk Laos tot nog toe, rustig, niet zwaar. Vanuit Mueng Kua de boot naar beneden genomen zonder fietsen, paar daagjes Luang Prabang, en dan met de bus terug.
Toen we over de weg van Pak Mong naar Oudomxai reden waren we heeeeel blij met onze beslissing van dit stuk niet te fietsen. De weg is in heel slechte conditie, de stukken asfalt van langer dan 500 m zonder gaten waren op 1 hand te tellen, meer dan 50 % van de weg was er geen asfalt te bekennen, en bestond het wegdek vooral uit stenen en putten. Dit combineren met twee zware lange klims als je vanuit Oudomxai richting Pak Mong gaat, was voor ons op onze tandems met de kinderen onbegonnen werk geweest.
Wie zich er aan waagt: veel succes!

Mireille