Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat komt uit een fietsdynamo? - Forum Wereldfietser

Wat komt uit een fietsdynamo?

Wat komt uit een fietsdynamo (die er eigenlijk geen is, maar wel een alternator)? Een dynamo levert gelijkspanning/-stroom, een alternator levert wisselspanning en -stroom.

Ik wou deze wijsheid toch eens checken voor de zekerheid, op mijn Shimano naafdynamo DH-3N72. ik liet het voorwiel draaien en zag op mijn snelheidsmetertje ca. 20km/u.

In onbelaste toestand:
Afbeelding

In belasting (voorlicht en achterlicht BUM IQ Fly Daylight+ / Toplight mini+) in vergelijkbare schaal:
Afbeelding

Meer gedetailleerde schaal:
Afbeelding

Wat leert ons dat:
- in onbelaste toestand levert dat piekjes van -32V tot +32V op.
- in belaste toestand zakt dat al gauw naar -8V to +8V
- in de lamp wordt dubbelzijdige gelijkrichting gebruikt (beide alternanties, positieve en negatieve, worden belast)
- Je ziet de zowat lineaire stijging van de spanning over gelijkrichtercondensator (+ spanningsval gelijkrichterdiodes): het ongeveer onder 45° stijgende stukje (en het symmetrische stuk onderaan) . Enkel dan loopt er stroom uit de alternator.
- De spanning op die condensator zal dus een zaagtand zijn tussen ongeveer de 6,5 en de 8,5V verminderd met 2x de diodespanning van de gelijkrichterbrug (2x0,3V à 2x0,7V afhankelijk van het gebruikte type diode)
- Zoals je ziet op o.a. de laatste plot is de frequentie vanzelfsprekend afhankelijk van je snelheid: met het uitbollen van het wiel, worden de 'pulsen' breder.

Voila, weer wat bijgeleerd, of bevestigd. 8)
Hoog nerd gehalte maar goed om te weten!
Liever een nerd die informatief is dan een stelletje betweters die vooral veel tekst produceren :roll: :wink:
Leon
Er zijn allerlei topics over fietsdynamo's maar ik heb nog nooit een duidelijke meting van iemand gezien.
Leuk dat iemand de moeite neemt concreet te meten! Dat geeft inzicht in de werking. En geeft aan waarom je wel iets moet doen aan spanningsbegrenzing als je de dynamo als lader wilt gebruiken.
Ik vind het wel prettig als mensen uitzoeken hoe het echt werkt.
Trekkingpaul schreef:Er zijn allerlei topics over fietsdynamo's maar ik heb nog nooit een duidelijke meting van iemand gezien.

Dan kan ik niet anders concluderen dan dat je ook niet bijzonder gezocht hebt. :roll:

Je zou hier kunnen beginnen
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Bel ... index.html
Trekkingpaul schreef: Leuk dat iemand de moeite neemt concreet te meten! Dat geeft inzicht in de werking. En geeft aan waarom je wel iets moet doen aan spanningsbegrenzing als je de dynamo als lader wilt gebruiken.
Ik vind het wel prettig als mensen uitzoeken hoe het echt werkt.
Bij het bouwen van mijn penlight oplader via de Son dynamo heb ik ook spanningsmetingen verricht in onbelaste toestand en zag ik de spanning bij ruim 30km/uur oplopen tot boven de 60 Volt. Inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij de keuze van je componenten.

Ronald van der Perk
Wimmert schreef:Hoog nerd gehalte maar goed om te weten!
Wat heeft dit nou weer met nerds te maken?
Maar hoeveel weerstand levert dat nou op, zo'n (naaf)dynamo?
En is dat voelbaar?
3 watt ofzo (uit)
Eerder iets van 5 watt, want er zijn ook verliezen: http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
Je merkt het, maar niet erg. Een stugge band is erger. Het loopt veel minder zwaar dan een ouderwetse dynamo. Modellen voor kleine wielen, zoals de SON 20 en de Edelux scoren weer beter (ik voel het verschil), en leveren genoeg voor led verlichting, maar niet echt genoeg als er ook veel opgeladen moet worden. De perpetuum mobile is helaas nog niet uitgevonden.
Wim
Ik voel vooral de trillingen (weliswaar erg licht), ik weet niet of ik puur op weerstand zou voelen of de dynamo aan of uit staat. Voor mij alleszins, zelfs in de goedkoopste versies, de beste en veiligste manier om een fiets te verlichten.

Wat is het verschil tussen de oranje en de gele lijn? Waarom zien we daar trouwens geen sinus maar iets anders? (meer in de buurt van nul en kortere pieken?, is dat typisch voor een klauwpolen rotor?)
Matthie9000 schreef:3 watt ofzo (uit)
ligt nogal aan de dynamo en de rijsnelheid
Afbeelding
EnriceV schreef:Wat is het verschil tussen de oranje en de gele lijn? Waarom zien we daar trouwens geen sinus maar iets anders? (meer in de buurt van nul en kortere pieken?, is dat typisch voor een klauwpolen rotor?)
De donkerste lijn is de recentste meting. De lichtere metingen zijn vorige metingen (toen het wiel nog iets sneller draaide, en de golffrequentie dan evenredig hoger was).

Waarom niet sinusoïdaal: dit ben ik niet zeker. Mogelijks is dit omdat het magnetisch veld niet van die aard is om een sinusoïdaal veld te creëren, daarvoor moet het uniform zijn over de ganse ruimte waarin de geleider beweegt, dacht ik. Ik heb ook ergens gelezen dat deze naafdynamo's een meerpolig magnetisch veld hebben. Men kan de oefening doen door het aantal toeren per seconde van het wiel te meten en dan te gaan kijken hoeveel alternanties de opgewekte golfvorm heeft, om te achterhalen hoeveel polig het magnetisch veld is. Ik weet trouwens ook niet hoe die dynamo gemaakt is. Mogelijks bewegende magneet met statische spoelen?
Om verwarring te voorkomen: Marten en ik interpreteerden Mattie verschillend. Marten als onbelaste weerstand, en dan is het met een goede minder dan 3 watt , en ik als belaste, en dan is het 5 watt of meer voor een netto opbrengst van ongeveer 3 watt.
Wim
[quote="Xyuny"]Wat komt uit een fietsdynamo[?/quote]
Het eerste wat bij me opkwam was GROENE stroom 8) 8)
bergbeklimmer schreef:
Xyuny schreef:Wat komt uit een fietsdynamo[?/quote]
Het eerste wat bij me opkwam was GROENE stroom 8) 8)
:D
Onbelast is 't zelfs maar enkel groene spanning :roll: :wink:
Alleen als je biologische kip eet. Nee eigenlijik alleen als je helemaal geen vlees eet.
Wim
bergbeklimmer schreef:
Xyuny schreef:Wat komt uit een fietsdynamo
Het eerste wat bij me opkwam was GROENE stroom 8) 8)
maar hoeveel moet je wegtrappen voordat je de met de constructie van de dynamo opgebouwde energieschuld hebt afgebouwd?

Ik vrees dat je dan toch creatief moet worden en de energieschuld eerst moet converteren in penlites :D
Eerder iets van 5 watt, want er zijn ook verliezen: http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
Je merkt het, maar niet erg. Een stugge band is erger. Het loopt veel minder zwaar dan een ouderwetse dynamo. Modellen voor kleine wielen, zoals de SON 20 en de Edelux scoren weer beter (ik voel het verschil), en leveren genoeg voor led verlichting, maar niet echt genoeg als er ook veel opgeladen moet worden. De perpetuum mobile is helaas nog niet uitgevonden.
Wim
Ik gebruik nu al een paar jaar een oplader op mijn 20 inch wiel van mijn ligfiets naar volle tevredenheid en lees nu pas dat dat niet kan.....
Nee dus ook de dynamo van SON bedoeld voor een 20 inch wiel kan je gebruiken om apparaten van stroom te voorzien (zei het via een begrenzer/lader)

Mvrgr
Erik
erikheijn schreef:
Eerder iets van 5 watt, want er zijn ook verliezen: http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
Je merkt het, maar niet erg. Een stugge band is erger. Het loopt veel minder zwaar dan een ouderwetse dynamo. Modellen voor kleine wielen, zoals de SON 20 en de Edelux scoren weer beter (ik voel het verschil), en leveren genoeg voor led verlichting, maar niet echt genoeg als er ook veel opgeladen moet worden. De perpetuum mobile is helaas nog niet uitgevonden.
Wim
Ik gebruik nu al een paar jaar een oplader op mijn 20 inch wiel van mijn ligfiets naar volle tevredenheid en lees nu pas dat dat niet kan.....
Nee dus ook de dynamo van SON bedoeld voor een 20 inch wiel kan je gebruiken om apparaten van stroom te voorzien (zei het via een begrenzer/lader)

Mvrgr
Erik
Uiteraard levert een 20" dynamo in een 20" wiel net zo veel stroom als een 28"model in een groot wiel. Gesetz ist Gesetz usw ;) Alleen kun je ook een 20" dynamo in een groot wiel bouwen, dan heb je nog steeds licht met een LED lamp en minder weerstand, maar wel minder laadstroom bij lage snelheid