Henrie schreef:Anywho, ik zou het als volgt uitrekenen:
De definitie van een ampere-uur is gebaseerd op een laadtijd van 10 uur. Dus, om 4 penlites van in totaal 8,4Ah op te laden, moet je minimaal 10 uur lang 0,84A leveren. De werkspanning van penlites is 1,5V. De laadspanning is dan een stukje hoger (geen idee hoeveel precies, maar laten we zeggen 1,8V). Dat komt dus neer op een vermogen van 1,8x0,84 = 1,512W...
Als je iets meer vermogen uit je naafdynamo kan trappen, dan moet het iets sneller kunnen. Maar niet recht evenredig veel sneller, want bij een hogere stroom zijn de verliezen hoger. Dus als je de penlites in 4 uur zou willen laden, moet je (ruim) meer dan 2,5x zoveel stroom genereren, dus >2,1A (bij 1,8V is dat dus >3,78W). Gaat dat nog lukken met een naafdynamo? Geen idee hoeveel vermogen die kunnen leveren, maar het klinkt mij wel realistisch in de oren (maar goed, ik ben dan ook gewend om met MW's te werken

)...
Je berekeningswijze is grotendeels goed, maar:
De werkspanning van NiMH of NiCd is 1,2V. Opladen doe je met 1,5V (zie je hier al een vermogensverlies van 25% ontstaan bij deze energieopslag?)
Ik hou altijd rekening met 14 uur laden aan 10% van de capaciteit (en dus weer een kleine 30% verlies bij de scheikundige omzetting in de accu).
Hernemen we de berekening: ik gebruik meestal cellen met lage lek met capaciteit van 2300mAh. Vier van deze cellen in serie aan de 10%-stroom is 0,92A totaalstroom die we 14uur lang moeten leveren terwijl we 1,5V over de cellen zetten. Komen we zo aan 1,38W, 14uur lang.
Het rendement van de lader: hier moeten we een gok in doen: bij de goedkopere zal dat niet veel meer dan 60% zijn, bij de beste een 85%-90%.
Wat komt er uit een fiets-dynamo? Een fietsdynamo is geen dynamo, maar een alternator (dynamo levert gelijkspanning/stroom, een alternator wisselstroom). Dus moet dat nog eerst gelijkgericht worden. Het rendement van de gelijkrichting zal niet hoger liggen dan 93%.
Rendement van de totale omzetting (lader+gelijkrichting) zal dus ergens tussen de 55% en de 84% liggen.
Onze nodige 1,38W, 14uur lang wordt nu dus rekening houdend met de laderverliezen ergens iets tussen de 1,64W en de 2,5W, 14uur lang.
Willen we sneller laden, in pakweg een derde van die 14u, hebben we (minstens) drie keer zoveel vermogen nodig.
De scheikundige verliezen in de accu's zelf, hoeven we niet mee te rekenen hier: het gaat om het opladen van de AA-celletjes. Dat er maar de helft energie uitkomt als we erin stoppen is hier het probleem niet, en is trouwens ook maar een ruwe schatting.