Randonneur?
Nazomer 2012 was ik voor een 5-daags tripje op weg naar Belgie/Noord-Frankrijk.
Niet al te ver van mijn startplaats Rotterdam zag ik een fietser. Zeer lichte bepakking, met een mijn aandacht trekkende batterij lampen op zijn race-stuur bevestigd. En naar later bleek, de nodige navigatiemiddelen. Toen hij me veel later voor de 2e maal inhaalde ben ik er achteraan gegaan en hebben we 35 km samen opgefietst. Hij relaxed pratend, ik op mijn tandvlees naar adem happend. Gelukkig kreeg hij halverwege de 35 km een lekke band, en ik zodoende wat hersteltijd.
Hij bleek bezig te zijn met een tocht van 1425 km (meen dat het de 11-Provinciesteden heette). Achter elkaar, behoudens wat slaap(jes). De verlichting was om 's nachts door te kunnen rijden! Man was de AOW-leeftijd ruim gepasseerd. Hij organiseerde dit evenement, kon zelf daarom alleen maar buiten de 'wedstrijd' om rijden, was nu voor de derde keer een poging aan het wagen, twee eerdere keren wegens materiaalpech gestrand.
Sindsdien als ik het woord randonneur lees, denk ik niet meer aan de Koga Randonneur, maar aan deze held.