Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafolie - Forum Wereldfietser

Naafolie

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot naafolie die ik hier maar bij elkaar dump.
Graag hoor ik jullie ervaringen. Wij hebben zowel een alfine 11 naaf als een Rohloff naaf en die moeten allebei geregeld olieservice hebben.
- Past het vulslangetje van de Rohloff op de shimanonaaf?
- kun je in deze naven ook andere olie gooien? (uiteraard kan dat, maar ik doel op gelijkwaardigheid).

Gr. Hans
HansB schreef:Ik heb een aantal vragen met betrekking tot naafolie die ik hier maar bij elkaar dump.
Graag hoor ik jullie ervaringen. Wij hebben zowel een alfine 11 naaf als een Rohloff naaf en die moeten allebei geregeld olieservice hebben.
- Past het vulslangetje van de Rohloff op de shimanonaaf?
- kun je in deze naven ook andere olie gooien? (uiteraard kan dat, maar ik doel op gelijkwaardigheid).

Gr. Hans
Oh stom, verkeerde categorie!
Is er een moderator die dit kan verslepen danwel deleten?
HansB schreef:Ik heb een aantal vragen met betrekking tot naafolie die ik hier maar bij elkaar dump.
Graag hoor ik jullie ervaringen. Wij hebben zowel een alfine 11 naaf als een Rohloff naaf en die moeten allebei geregeld olieservice hebben.
- Past het vulslangetje van de Rohloff op de shimanonaaf?
- kun je in deze naven ook andere olie gooien? (uiteraard kan dat, maar ik doel op gelijkwaardigheid).

Gr. Hans
het slangetje past
of je er goed aan doet gebruikte rohloff olie te vervangen door iets willekeurigs is zeer de vraag.
Tijdens de eerste vakantie met mijn nieuwe rohloffnaaf, lekte de naaf vanaf het begin behoorlijk.
Onzeker als ik was mijn fietsenmaker gebeld. Die zei: er eventueel andere dan Rohloff-olie in te doen (nu was die vakantie in Oman, dus olie zat)
Terug in Nederland is die naaf teruggestuurd naar Rohloff, maar die deden toen lastig, omdat er andere dan Rohloff-olie ingedaan was (ze dreven het echter niet op de spits, en hebben de naaf gratis opnieuw lekvrij gemaakt)..............na die eerste vakantie neem ik altijd een heel klein beetje Rohloffolie mee.
Waarom wil je de olie van je naaf op dit moment verversen? Heb je last van een ernstige lekkage gehad of is het omdat je aan de 5000km grens zit? In dat laatste geval zou ik de olie niet verversen maar gewoon doorfietsen.
Maarten & Line schreef:Waarom wil je de olie van je naaf op dit moment verversen? Heb je last van een ernstige lekkage gehad of is het omdat je aan de 5000km grens zit? In dat laatste geval zou ik de olie niet verversen maar gewoon doorfietsen.
Nee hoor, ik ben gewoon thuis. Vroeg het me gewoon af. Te meer omdat de shimano kit heel duur is. Het is al heel gunstig wanneer de rohloff olie te gebruiken is voor shimano, ik neem aan dat het geen problemen op moet leveren omdat dat functie van de olie gelijk is.
Jij hebt duidelijk geen verstand van olie ;) Ik zou er vanuit gaan dat de smeerolie gedoped is met allehande toevoegingen om de eigenschappen te verbeteren. Die toevoegingen moet je zo bij elkaar zoeken dat ze niet de kunststof, bronzen etc onderdeeltjes in de naaf aantasten. En de Rohloffnaaf heeft rechte tandwielen, de Shimano scheef vertande, dus ook daarin zijn ze verschillend. Dus zolang Shimano en Rohloff niet de oliespecificatie vrijgeven neem je gewoon een gok.
Nounou, zeg dat niet te hard. Ik heb ooit nog twee jaar hts autotechniek gedaan en mijn geheugen bevat nog een klein beetje olie-kennis. Mijn redenatie was dat ik geen materialen in een alfine11 verwacht die niet in een rohloff zitten. Oftewel de additieven matchen. Daarnaast is de shimano-olie volgens mij op minerale basis en de rohloff-olie biospul, dat betekent ook dat de kunstof en rubber delen in een shimano naaf meer resistent zijn tegen rommel dan die in de rohloff. Wat in dit geval alleen maar gunstig is. De meeste rubbers kunnen namelijk niet tegen minerale olie.

Verder is slechts een deel van tanden in een alfine 11 naaf schuin vertand, wat overigens weinig te maken heeft met de olie-specs. In je auto zitten ook ook rechte en schuine tanden en 1 soort olie. De manier waarop de druk op het grensvlak tussen twee tanden speelt is van groter belang. (resultante van: effectieve straal, tandradius, tandbreedte, moment) op basis hiervan kies je een dynamische viscositeit. Wat dat betreft lijkt me weinig verschil zitten tussen Rohloff en Alfine 11. Maar zeker weten doe ik het niet en ervaringen zijn altijd welkom.
Ik weet ondertussen dat het slangetje van rohloff past op de alfine, dat is al fijn.

Een gok is het, maar wellicht is hier iemand die er mee heeft geexperimenteerd. En daarom zet ik het op een forum.
HansB schreef:Nounou, zeg dat niet te hard. Ik heb ooit nog twee jaar hts autotechniek gedaan en mijn geheugen bevat nog een klein beetje olie-kennis. Mijn redenatie was dat ik geen materialen in een alfine11 verwacht die niet in een rohloff zitten. Oftewel de additieven matchen. Daarnaast is de shimano-olie volgens mij op minerale basis en de rohloff-olie biospul, dat betekent ook dat de kunstof en rubber delen in een shimano naaf meer resistent zijn tegen rommel dan die in de rohloff. Wat in dit geval alleen maar gunstig is. De meeste rubbers kunnen namelijk niet tegen minerale olie.

Verder is slechts een deel van tanden in een alfine 11 naaf schuin vertand, wat overigens weinig te maken heeft met de olie-specs. In je auto zitten ook ook rechte en schuine tanden en 1 soort olie. De manier waarop de druk op het grensvlak tussen twee tanden speelt is van groter belang. (resultante van: effectieve straal, tandradius, tandbreedte, moment) op basis hiervan kies je een dynamische viscositeit. Wat dat betreft lijkt me weinig verschil zitten tussen Rohloff en Alfine 11. Maar zeker weten doe ik het niet en ervaringen zijn altijd welkom.
Ik weet ondertussen dat het slangetje van rohloff past op de alfine, dat is al fijn.

Een gok is het, maar wellicht is hier iemand die er mee heeft geexperimenteerd. En daarom zet ik het op een forum.
Ik weet het ook niet zeker. Maar sinds ik ooit mijn draaibank 5 minuten op de verkeerde olie heb laten draaien*) weet ik ook dat teveel optimisme zeer misplaatst kan zijn. Ik zou geen 1000 euro van me zelf zetten op een weddenschap dat Rohloff en Kluber een gelijksoortige materiaalspec verzinnen als een hele vergadering ja-knikkende Shimano ingenieurs :D

*(liep gelijk vast, is met veel spoelen met de juiste olie weer goed gekomen)
Interressant onderwerp! Ik heb ook een 11 en wil binnenkort de naaf smeren. Ik denk er over om maar meteen een liter te kopen. Misschien een idee om dit met een aantal mensen samen te doen?
Inmiddels beginnen er wat draadjes op internet te verschijnen over onderhoud en olie voor onze naaf, dit zijn twee goede:

- http://groups.yahoo.com/group/Geared_hu ... ssage/5105
- http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f ... 2&start=15

Dat de Rohloff set past op de Shimano naaf is mooi. Ik zag dat die ongeveer 16 euro kost, en dan zit er ook nog 25 ml spoelolie en 25 ml all season olie bij.

Wout
hallo moerman

je kunt het beste 1 liter spoel /naafolie kopen en die in vieren delen ben je zo kwijt
op marktplaats of hier, heb ik laatst ook gedaan, er zijn trouwens ook 250ml.
verpakkingen te koop maar dat is weer duurder 2 liter kosten samen 105 euro
dus goed voor 40 keer verversen.
Pas vroeg hier op dit forum nog iemand om dat samen te doen.
Ik ben dus nog steeds van plan een liter olie voor mijn Alfine 11 te kopen, maar waar koop ik dat spul? Ik zag het nog niet bij Nederlandse webwinkels. Googlen op "SG-S700 olie" leverde ook niets bruikbaars op. Weet een van jullie een goed adresje?
De spuit met slang en nippel koop ik van Rohloff maar ik wil wel de originele Shimano olie gebruiken.

Ik zag overigens dat spoelen en olien met dezelfde vloeistof gebeurt.

En wie een deel van de liter wil overkopen mag zich alvast bij mij melden.
Ik weet het ook niet zeker. Maar sinds ik ooit mijn draaibank 5 minuten op de verkeerde olie heb laten draaien*) weet ik ook dat teveel optimisme zeer misplaatst kan zijn. Ik zou geen 1000 euro van me zelf zetten op een weddenschap dat Rohloff en Kluber een gelijksoortige materiaalspec verzinnen als een hele vergadering ja-knikkende Shimano ingenieurs :D

*(liep gelijk vast, is met veel spoelen met de juiste olie weer goed gekomen)
Daar heb je een punt, voorzichtig zijn dus...

Wat dit in de hand werkt is dat de SG-700 olie beroerd slecht te krijgen en reteduur is.
Daarnaast betaal je je helemaal lens voor een spuit en een plastic potje. Dat vraagt om alternatieven, vandaar deze zoektocht.
Ik heb ooit een Sram I-motion 9 speed naaf gedemonteerd, schoongemaakt en in de motorolie gegoooid. Werkte perfect, de naaf lekte natuurlijk wel wat omdat het geen oliekeerringen heeft (origineel vetgevuld) maar het liep merkbaar soepeler.
Wat mij toen opviel is dat alle rubber en plastic delen in deze naaf na 3 jaar motorolie nog in prima staat waren. Dat hoef je met je fietsband niet te proberen (spreek uit ervaring, die gaat aan gort)
Het ging hier om doodgewone motorolie van de Aldi, ik neem aan de dat bio Rohloff olie minder aggressief is.
ruim 60 euro voor een lege spuit, een slangetje en een plastic potje is inderdaad waanzin. Daarom ben ik blij dat de Rohloff spuit hier op past, en een lege jampot heb ik ook nog wel. Maar nu de olie nog....
HansB schreef:, ik neem aan de dat bio Rohloff olie minder aggressief is.
Zou kunnen, zou ook heel goed het tegendeel kunnen zijn. Biodiesel kun je echt niet in een willekeurige diesel gooien, alle eco toevoegingen in benzine zorgen vooral voor lekke slangen etc ;)
m-gineering schreef:
HansB schreef:, ik neem aan de dat bio Rohloff olie minder aggressief is.
Zou kunnen, zou ook heel goed het tegendeel kunnen zijn. Biodiesel kun je echt niet in een willekeurige diesel gooien, alle eco toevoegingen in benzine zorgen vooral voor lekke slangen etc ;)
Ik ga Rohloff eens mailen, kijken wat ze er van vinden ;)
Ik heb Rose gemailed en kreeg het onderstaande antwoord. Ik ga binnenkort een en ander bij ze bestellen en bestel dit dan meteen mee. Kan ik binnenkort lekker gaan kliederen!

"Beste meneer Moerman,

De olie hebben we in de winkel op voorraad. We kunnen het ook leveren. Een liter kost € 89,00. Laat u ons weten of we de bestelling voor u uit mogen voeren?

Mit freundlichen Grüßen / Met vriendelijke groeten,
Helma Diesfeld
Rose Versand GmbH"


En in een tweede e-mail over de bestelwijze:

"Beste meneer Moerman,

Het is een artikel dat niet rechtstreeks via de webshop te bestellen is maar u kunt in het opmerkingveld in de laatste stap van het bestelproces aangeven:
A.U.B. TOEVOEGEN: 1X OLIE BIKETOWN ART. 1846348 VOOR €89.00.
We voegen dit artikel dan toe. U kunt deze bestelling helaas niet met iDeal of Paypal betalen omdat de olie dan niet afgerekend kan worden. Kies daarom a.u.b. voor betaling met credit card of vooruitbetaling.
Uw bestelling zien we graag tegemoet.
"
moerman schreef: ...
Het is een artikel dat niet rechtstreeks via de webshop te bestellen is maar u kunt in het opmerkingveld in de laatste stap van het bestelproces aangeven:
A.U.B. TOEVOEGEN: 1X OLIE BIKETOWN ART. 1846348 VOOR €89.00.
...
Hoi Moerman, als je olie gaat aanschaffen heb ik wel interesse in 250ml. Is "olie biketown" wel zeker weten SG-700 olie???

Ik heb ondertussen een antwoord van Rohloff:
Hello Hans,

using the wrong oil in a SPEEDHUB can cause excessive friction and bearing wear. It could also reduce the oil change intervals, can react with penetrated moisture leading to expedited corrosion, could cause plastic internal components to swell up reducing the smoothness of the freewheel and the viscosity may be different causing sliding internal elements to be hindered - leading to drive loss. The viscosity of the new oil may also be less stable causing excessive oil leaks in warm weather or a near blockage of the gear-unit in extreme cold climates. I would expect similar issues could occur if using an incorrect oil in the Shimano hub. I cannot be 100% certain.

Unfortunately we cannot be certain as to which materials are used in the Alfine hub, nor what chemical mixture their oil has. As such we are unable to quote whether SPEEDHUB oil will cause problems. I am truly unable to help here. Sorry.


Vriendelijk antwoord maar daar komen we dus eigenlijk niks verder mee, het blijft een gokje om er Rohloff olie in te mikken.

Kwam dit nog tegen: http://www.evanscycles.com/products/shi ... e-ec038912 Het bestaat dus wel in 1l verpakking.
Ook wel een heel logisch antwoord. Als een firma als Rohloff - die toch een naam hoog hebben te houden - ook maar 0,x procent redenen hebben om er vanuit te gaan dat hun olie in een andere naaf problemen zou kunnen geven, dan raden ze het gebruik ervan natuurlijk af.

Renaat