Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring aanvraag 2-3 maanden visum China? - Forum Wereldfietser

Ervaring aanvraag 2-3 maanden visum China?

Wie heeft recent een visum voor 2-3 maanden aangevraagd voor China?

- Wat zijn de do's en dont's?
- We zullen via Mongolië binnen komen maar een vliegticket China uit, komt er niet. Heb je altijd een uitreis bewijs nodig?

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!
Ik heb in 2010 een visum voor China aangevraagd, enkele tips:

- Wanneer je zelf het visum gaan aanvragen, ga er dan zo vroeg als mogelijk. Er staat bijna altijd een lange rij en ze blijven geen minuut langer open. Neem ook een reisschema mee (had ik niet en mocht gelukkig een overzichtje neerpennen maar dat was eigenlijk niet de bedoeling) een getypt overzicht van waar en hoe lang je ergens verblijft. (Ik heb maar wat opgeschreven en ben uiteindelijk heel anders gereisd).
- Ga je vanuit China naar Hong Kong en vervolgens weer terug China in zorg dan voor een double entry visum
- Je uitreisbewijs moet je bij je houden (in paspoort ofzo). Bij de grens kijken ze hiernaar. In het vliegtuig moet je die papieren al invullen.
- je moet ook je tickets kunnen tonen.

Volgens mij kan je ook een visum regelen via de ANWB, je betaalt dan wel meer maar het scheelt in de rij staan (ik moest 2 x die kant op, de eerste keer twee uur in de rij gestaan en toen gingen ze dicht)

http://www.geledraak.nl/html/showarticle.asp?id=4017
http://www.visaforchina.org/HAG_EN/
https://www.visumonline.nl/visum/affiliate/Anwb/


Op deze websites staat veel informatie! Succes!

Gr. Mathijs
Dank Mathijs - het ding is dat we geen uitreis bewijs zullen hebben in de vorm van een ticket - we gaan nl over land China weer uit.
Een visumbemiddelaar kan voor fictieve uitreis bewijzen zorgen, busticket oid. Werkt een beetje hetzelfde als de uitnodiging welke je nodig hebt om Rusland binnen te komen. Je zou ze kunnen mailen. Ik doelde met uitreisbewijs in mijn 1e reactie op het formulier wat je in moet vullen voordat je China ingaat, 1 deel hiervan lever je dan in en het andere deel dien je weer te laten zien wanneer je de grens weer over gaat.

Gr. Mathijs
Bedankt Mathijs! - ik heb inmiddels al een bureau dezelfde vragen voorgelegd.
Iemand goede ervaringen met een visumbureau? Is de ANWB goed - wel een betrouwbare naam ... ?
Ik heb destijds goede ervaringen gehad met de visumwinkel in Den Haag. Goed geregeld en goed gecommuniceerd.

Dat uitreisdocument was ik kwijt. Geluk was er bij de grensovergang in Boten naar Laos een automaat die dat ding sneller uitspuugde dan je het zelf zou kunnen zoeken in je tas. China is af en toe moeilijk maar vaak ook niet. Zo was de beste plek om je visum te verlengen Shangri-La, binnen 20 minuten stond je weer buiten. In Xining duurde het twee dagen....

Kun je geen vlucht boeken en annuleren na de aanvraag?

Sjirk
De mensen van het visabureau (2x) adviseren om uit te leggen waarom we geen uitreisstukken hebben. En voegen dan een disclamer toe dat het aan de consul zal liggen of we een visum krijgen voor maar 30 dagen. We moeten dan ter plekke verlengen. Tja ik had iets meer verwacht van een visum bureau.... :roll:
met 30 dagen lukt het ook wel. Het meest spannende stuk is dan door Sishuan. In het oostelijk deel kun je nergens verlengen.

In Tashkent heb ik destijds de balie medewerkster van de Chinese ambassade weten te overtuigen dat 2 maanden beter is voor een fietser om alle mooie dingen in China te zien.

En ach, je kunt altijd een minibreak nemen door een stedentrip naar Hongkong te boeken;-)
Destijds vloog ik naar Chengdu en verliet China via Hong Kong/Taipei. De baliemedewerkers in Den Haag deden niet moeilijk toen ik aangaf dat ik twee maanden in China fietste. Ik heb ze mijn reisplannen voorgelegd. Bij de visumaanvraag aan de balie zal je in ieder geval je e-tickets moeten aantonen. Hotelreserveringen bij aankomst en verlaten van China heb ik ook gemeld. Van belang is dat je een geloofwaardig fietsreis kunt voorleggen. Bel de chinese visa application centre in Den Haag en leg je fietsplannen eens voor aan een van de medewerkers.
Hoi Blanche,

Nog even een aanvulling op wat we eerder besproken hebben. Natuurlijk duurt eerlijkheid het langst maar wanneer je bij je visumaanvraag aangeeft dat je wil gaan fietsen in bijvoorbeeld de provincie Xinjiang (uiterste westen met Oeigoerse gemeenschap) is de kans dat je daadwerkelijk een visum krijgt naar mijn mening nul. Daarnaast heb ik uit eerste hand gehoord dat visa geweigerd werden bij mensen die zeiden dat ze op de fiets China in wilden aan de westgrens. Dit was bij de ambassade in Tashkent. (Daar is aan ons niet gevraagd naar een vertrekbewijs in de vorm van een vliegticket.)

Aan de andere kant wisselt het beleid tussen ambassades onderling en ken ik jullie route niet goed genoeg om te kunnen beoordelen hoe de situatie is in de provincies die jullie willen doorfietsen.

Ben benieuwd wat jullie aan recente informatie vinden en hoe de aanvraag verloopt.
Een tijdje terug had ik een website gevonden met de meest recente tips per land voor de Zijderoute. Op bais van ervaringen van diverse fietsers. Kan hem helaas niet terugvinden. Enne Maarten - had ik je die route niet gemaild :wink:
Hoi blanche,
Wij zijn China in gefietst zonder uitreisticket. Geen enkel probleem. Werd niet naar gevraagd. We fietsen China in vanuit Kirgizië en China uit naar Laos. No problem.
Sterker nog: deze regel geldt in heel veel landen en in de 86 landen waar we gefietst hebben en over land binnen kwamen is er nog nooit naar gevraagd.
Groet,
Marco
Marco Meijerink schreef:Hoi blanche,
Wij zijn China in gefietst zonder uitreisticket. Geen enkel probleem. Werd niet naar gevraagd. We fietsen China in vanuit Kirgizië en China uit naar Laos. No problem.
Sterker nog: deze regel geldt in heel veel landen en in de 86 landen waar we gefietst hebben en over land binnen kwamen is er nog nooit naar gevraagd.
Groet,
Marco
Marco, heb jij toevallig ook een globaal kaartje van je route? En heb jij je visum gewoon bij de ambassade hier in NL aangevraagd?
De grensovergangen in de route waren van Kirgisie de route naar Kashgar en van China naar Laos de grensovergang bij Mengla.
Het Chinese visum hadden we in NL aangevraagd. In China zelf hebben we het twee keer verlengd zonder problemen.....binnen een dag. Enige punt is dat je pas een visum kunt verlengen aan het einde van de periode van je huidige visum. En dan moet je dus wel in een districtshoofdstad uitkomen. Beetje puzzelen dus maar wel goed te doen.
Marco,

Dat betekend dat jullie de Torugart Pass hebben overgestoken van Kirgizië naar China. Dit blijkt een heel moeilijke grensovergang te zijn, klopt dit? Kan je het met deze grensovergang met de fiets doen of moet je dit nog steeds met geörganiseerd vervoer doen?

Wij zouden de Torugart Pass willen overstekken van Kashgar naar Bishkek maar door dat dit niet evident is overwegen we om onze plannen toch maar te wijzigen.

Alvast bedankt,

Karel
Karel_M schreef:Marco,

Dat betekend dat jullie de Torugart Pass hebben overgestoken van Kirgizië naar China. Dit blijkt een heel moeilijke grensovergang te zijn, klopt dit? Kan je het met deze grensovergang met de fiets doen of moet je dit nog steeds met geörganiseerd vervoer doen?

Wij zouden de Torugart Pass willen overstekken van Kashgar naar Bishkek maar door dat dit niet evident is overwegen we om onze plannen toch maar te wijzigen.

Alvast bedankt,

Karel
Beste Karel,

Waarschijnlijk hebben Marco & Lisette niet de Torugart Pass genomen. Dat is inderdaad nog steeds een hele moeilijke grensovergang waarbij je alleen met georganiseerd vervoer kan passeren. Ik denk dat ze, net zo als wij gebruik hebben gemaakt van de Irkeshtam Pass. Waarschijnlijk zijn de wegwerkzaamheden aan Chinese zijde al lang klaar dus ligt er prachtig asfalt voor je klaar. Je gaat dan via Sary Tash (ga niet bij de zusters slapen!) en Osh.

Tijdens onze reis vonden we de meest actuele informatie over grensovergangen e.d. in die regio op Pamirs.org

Wil je meer weten stuur dan even een pb, dan hoeven we niet verder off topic te gaan hier.
Maarten & Line schreef:
Karel_M schreef:Marco,

Dat betekend dat jullie de Torugart Pass hebben overgestoken van Kirgizië naar China. Dit blijkt een heel moeilijke grensovergang te zijn, klopt dit? Kan je het met deze grensovergang met de fiets doen of moet je dit nog steeds met geörganiseerd vervoer doen?

Wij zouden de Torugart Pass willen overstekken van Kashgar naar Bishkek maar door dat dit niet evident is overwegen we om onze plannen toch maar te wijzigen.

Alvast bedankt,

Karel
Beste Karel,

Waarschijnlijk hebben Marco & Lisette niet de Torugart Pass genomen. Dat is inderdaad nog steeds een hele moeilijke grensovergang waarbij je alleen met georganiseerd vervoer kan passeren. Ik denk dat ze, net zo als wij gebruik hebben gemaakt van de Irkeshtam Pass. Waarschijnlijk zijn de wegwerkzaamheden aan Chinese zijde al lang klaar dus ligt er prachtig asfalt voor je klaar. Je gaat dan via Sary Tash (ga niet bij de zusters slapen!) en Osh.

Tijdens onze reis vonden we de meest actuele informatie over grensovergangen e.d. in die regio op Pamirs.org

Wil je meer weten stuur dan even een pb, dan hoeven we niet verder off topic te gaan hier.
Vanaf de grens was het in het in 2011 al asfalt. Ondertussen zal het vanaf Sary Tash al asfalt zijn. Het eten is erg karig bij de zusters en op de vloer is het comfortabler dan in de bedden. Ach, het maakt het contrast met China alleen veel groter. Na Sary Tash was China het paradijs. Drie maanden later dacht ik bij het verlaten van China dat Laos het paradijs was (en dat is niet minder gedevalueerd).

oh ja, Blance en Douwe hebben nog steeds een vraag....... ;-)
SjirkM schreef: Vanaf de grens was het in het in 2011 al asfalt. Ondertussen zal het vanaf Sary Tash al asfalt zijn...
Ha die Sjirk,

Klopt, vanaf Sary Tash naar de grens ligt prachtig asfalt. Ze hebben de weg zo verlegd dat je nu wel ca. 300 extra hoogtemeters mag maken. Toen wij er in rond oktober 2011 waren waren ze aan de Chinese zijde bezig met wegwerkzaamheden. Blijkbaar was het asfalt daar niet goed genoeg meer ;)
Afbeelding

PS: Eet smakelijk ;)
Blanche schreef:Wie heeft recent een visum voor 2-3 maanden aangevraagd voor China?

- Wat zijn de do's en dont's?
- We zullen via Mongolië binnen komen maar een vliegticket China uit, komt er niet. Heb je altijd een uitreis bewijs nodig?

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!
Wij hebben in den Haag bij het visum bureau van de Chinese ambassade vlak bij Hollands spoor een gedetailleerde route ingeleverd die niet door de 'gevoelige gebieden' zoals voormalig Tibet en bij Kashkar ging. Beschrijf grofweg wat je daar wil doen.Daarna kan je nog altijd bedenken en dat deden we dan ook :wink: .Zeg niet dat je op de fiets bent maar met een rugzak. In het verleden zijn er namelijk fietsers geweigerd. Zorg ervoor dat er niets op het internet staat wat de Chinese regering niet leuk vind - ze checken het. Wij hadden via Booking.com een aantal hotels gereserveerd die we weer konden afzeggen - we hadden namelijk een last minute brainwave over een andere route toch. De eerste keer werden we teruggestuurd want er waren meer reserveringen nodig. We hadden ongeveer om de 5 dagen een ander hotel gereserveerd voor een periode van 2 maanden. Ook hadden we beide een werkgeversverklaring toegevoegd. Dit alles leverde ons een visum van 3 maanden op in de zomer 2013. De periode waarin er enkel nog maar 1-maands visa werden afgegeven dus.