Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DIY: zelf fietstassen maken - Forum Wereldfietser

DIY: zelf fietstassen maken

Tot mijn verbazing vond ik op dit forum nog geen topic met deze titel. Wel vond ik een verwijzing naar "extrtemtextil.de" voor geschikte materialen - naar zo'n leverancier was ik al jaren op zoek, welliswaar voor andere doeleinden.

Ik maakte al een stel fietstassen, maar die zijn te klein om als reisfietstas te gaan gebruiken, en hebben ook geen ideale bevestiging (enkel bovenaan dmv riemen met klikgespen).
Ik overweeg nu fietstassen te maken met rolsluiting - dit lijkt me het simpelste en het minste werk. Een drietal stukken aan mekaar naaien, naden waterdicht maken, en de zak is een feit.
Minder eenvoudig wordt de bevestiging. Voor de nieuwe tassen heb ik de onderdeeltjes van Ortlieb gekocht om te proberen. Daarbij enkel de draaghaken (zonder de rail, dus ze zullen niet te verschuiven zijn en dus voorlopig enkel op één fiets gaan) en de ene haak voor onderaan, ook zonder de rail, zodat die maar op één punt kan zitten.

Waarom zonder die glijrails: eigenlijk enkel voor de prijs. Mocht het tegenvallen, kan ik altijd nog de rails gaan bevestigen, en de drie teveel gemaakte gaatjes toestoppen.
Alle bevestigingscomponenten komen op een 22,20 EUR per fietstas.
En dat is een systeem waarvan ik hier al gelezen heb dat de tas soms van de fiets dondert.

Lange inleiding om tot mijn vraag te komen: hebben jullie weet van andere - los te verkrijgen - bevestigingssystemen om (zelfgemaakte) fietstassen aan een fiets te bevestigen?
Ze hebben het wel, en gebruiken het op hun eigen fietstassen, maar volgens hun site is het telkens:
This product is not available separately.
Sorry, niet opgelet.
Wim
Geen reden voor excuses, hoor. Bedankt voor de tip, het is een interessante site daar.

In mijn twijfel tussen zelf maken, of aankopen was ik dit Klickfix systeem al tegengekomen bij de fietstassen van ABUS:
http://www.abus.com/eng/Mobile-Security ... -8515-KF-L

Over deze tassen is hier maar weinig te lezen. Heeft niemand die tassen, worden zo nog niet lang gemaakt? Zijn het tassen van een andere fabrikant met het ABUS-logo erop?

Mijn nieuwe Abus Stuurtas lijkt op het eerste zich heel OK: heel mooi afgewerkt.

Nu ga ik zelf wel wat off-topic, maar vond het niet de moeite om hierover een apart topic te openen. Als ik dat beter wel doe, laat maar weten.
Losse Klickfix-onderdelen, om tassen te bevestigen, heb ik online bij St John Street Cycles gekocht.
ijsbrand schreef:Losse Klickfix-onderdelen, om tassen te bevestigen, heb ik online bij St John Street Cycles gekocht.
Inderdaad. Daar zijn ze beschikbaar. Thx voor de link.

Pfff... Nog duurder dan de Ortlieb-componentjes :shock:
Persoonlijk zou ik voor rvs haken gaan
Nagenoeg onverwoestbaar itt plastics al dan niet abs..

Uit de cat. : KISS (Keep It Simple Stupid)

Iets soortgelijks als onderstaande constructie werd jaren door oa Madden gebruikt en niet voor niets

Al zou je om het goed te doen het stuk elastiek nogmaals terug moeten steken om verschuiven te voorkomen. Iets dat in de bergsport niet ongewoon is

Afbeelding
Je kunt ook voor het systeem van de klassieke krantentas gaan. Ik heb vele vakanties met krantentassen gedaan en dat werkt prima. De laatste keer met een handige innovatie erbij.

Normaal zitten er in het bovenste plankje van zo'n krantentas 4 gaten waar je een touw doorheen kunt doen om hem vast te binden. Dat vastbinden is een heel werk en onhandig. Maar ik had op mijn bagagedrager twee nokjes gebouwd van hout die omhoogsteken, die dan in de gaten van de tas vallen. (tip: de nokjes niet te dik maken, anders krijg je met regen de tas er niet meer goed af)

Dit systeem is veel sneller en handiger dan het ortlieb systeem (heb nu ortliebs). Alleen het dragen van zo'n dubbele krantentas met al je bagage erin is nogal een gekluns.
Ach, vroeger had ik Karrimor tassen met rvs haken, totdat er eentje afbrak. Met Ortlieb is er bij mij nog nooit iets kapot gegaan. Wat wel mooi was van die Karrimors is dat ze misschien maar de helft wogen van een stel Ortliebs.
Wim
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Mijn plan is om deze zomer nieuwe voortassen te maken, maar ik heb nog geen fietstocht gepland en wel een wandelvakantie waarvoor ik nog dingen ga maken.

Het plan was om roltassen te maken met een stevig plaatje er in om te voorkomen dat er dingen tegen mijn spaken komen. Ik heb namelijk een erg oude fiets met een klein, hoog voordragertje waarbij de tassen vrij dicht op het wiel zitten. Mijn huidige Ortlieb frontrollers zijn veel te groot, zowel in verhouding tot mijn drager als voor de hoeveelheid spullen die ik mee wil nemen.

Ik ben nog aan het denken over hoe ik zo min mogelijk naden krijg in mijn tassen. Iedere naad die je niet maakt scheelt er weer een in het sealen.

Welke stof wil je gaan gebruiken? Ik vind het moeilijk in te schatten wat geschikt is.
SanneB schreef:Welke stof wil je gaan gebruiken? Ik vind het moeilijk in te schatten wat geschikt is.
Ik zal morgen eens wat foto's nemen van de fietstassen die ik al gemaakt heb. De stof die ik ervoor gebruikte is zware Cordura die me diverse zaken gecoat is: zowel voor waterdichtheid als voor UV-absorptie. Het is tweedekeuze stof (eigenlijk afgekeurde stof) die normaal gezien voor rug- of andere zakken voor diverse legers gebruikt wordt. En eigenlijk de enige serieuze stof waar ik de laatste jaren kon aangeraken (en dus steeds in de camouflagekleuren van de betreffende strijdmachten) totdat ik vorige week via dit forum het Duitse extremtextil.de leerde kennen. Mijn eerste bestelling van daar is inmiddels binnen (voor andere doeleinden eerder met mijn beroep/firma te maken).
Aangezien mijn tassen toch wel af en toe eens aan takken, struiken, distels, doornen, paaltjes blijven haperen, gaat mijn keuze naar de sterkste stoffen, dus niet de lichtere nylons zoals er op die site voorbeelden van steen.
Je naaimachine moet dan ook wel redelijk krachtig zijn om erdoor te geraken., soms wel door 4 lagen of meer.
totdat ik vorige week via dit forum het Duitse extremtextil.de leerde kennen.
Ken je dees waarschijnlijk ook niet:

https://www.radicaldesign.nl/nl/producten/fournituren

Maakten in den beginne ook tassen a la 'Madden' waaronder ook zg. 'tandemtassen' maar bleek helaas niet rendabel..
Zoals beloofd komen hier wat fotootjes van mijn reeds bestaande fietstassen, maar met enkele nadelen:
- (nog) geen vasthechting onderaan de tas: in putten springen ze dus wat omhoog.
- te klein voor veel bagage.
- ondanks dat ze vrij vlot aan en af te monteren zijn met de clikgespen, is dit niet zo vlot als de courante systemen bij de commerciële merktassen.
- dit type bevestiging laat redelijk wat bewegingsvrijheid toe: nadelig bij schokken, putten in de weg,... Bij mijn nieuwe fiets met verlaagde dragers voor de tassen is het wel (toevallig) ideaal kan ik de gesp om beide horizontale dragers doen (zowel achter de verlaagde als de hoogste drager).

Niettemin heb ik er al veel deugd aan beleefd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die drukknopsluiting onderaan de tas was een poging om die toch aan de onderkant vast te maken, maar die was niet krachtig genoeg.
(nog) geen vasthechting onderaan de tas: in putten springen ze dus wat omhoog.
Elastiek van de rol :idea:

Heb ik laatst gebruikt om elastiek van m'n Madden tassen mee te vervangen.
Haakje onderin en ze zitten 'zo vast als een huis'. Nou ja bijna dan. Verliezen is er in elk geval niet bij.

Wel belangrijkdat je onderaan je tassen een stukje band oid naait met een doorvoer voor het elastiek anders zwabberen ze nogal. (zie foto)
Tassen zijn al wat ouder ('89-'90)


Afbeelding

elastiek is vastgemaakt mbv 1,5 mm2 ijzerdraad vandaar de tape


En nog een tip mbt gespen:
Naai die dingen niet op je tas maar slechts het band. Voor beide delen van de gesp (je hebt één extra 'schuifgesp' nodig per 'steekgesp'; zie foto). Op deze manier kun je onderweg namelijk heel simpel je gesp(en) vervangen in geval van beschadiging..


Afbeelding

foto staat niet ondersteboven. Karton achter gedaan tbv contrast


Je tassen zien er leuk uit maar idd wat klein en 't vergt waarschijnlijk net zoveel tijd om grote(re) te maken.. :wink:
Daarbij zou ik persoonlijk nooit kiezen voor een rits want dat beperkt je flexibiliteit mocht je is iets meer moeten wegstouwen..

Die kleur daar hou ik persoonlijk wel van..

Heb je overigens wel is gedacht aan het gebruik van zwaar kanvas / hennep?
Die vezel trekt namelijk dicht als ze nat wordt en daarbij zijn ze nat een keer zo sterk!

Mijn volgende tassen worden in elk geval tassen van natuurlijke materialen..


Succes met je project(en)


grundig
Ach, vroeger had ik Karrimor tassen met rvs haken, totdat er eentje afbrak.
Die ken ik idd. Waren de helft zo dik als haken die oa door Madden werden gebruikt en daarbij nog een keer extra vervormd om een soort van 'klik-effect' op je drager te bewerkstelligen. Logisch dat die een keer breken.


Afbeelding
Heel interessante tips!

- de gespen vervangbaar maken is inderdaad een pluspunt en het systeem met de rekker onderaan staat me ook wel aan.

- zwaar kanvas/hennep: heb ik nog geen leverancier voor gevonden. 'k Weet ook niet of dit zo interessant zou zijn: als het water opslorpt worden de tassen dus zwaarder. Als ze deze materie op militair vlak vervangen hebben door gecoat cordura, zal daar wellicht een reden voor zijn.
Van die natuurlijke materialen bestaan er inmiddels misschien wel betere versies: ik heb hier enkele National-Geographic tassen en dit gebruikt materiaal lijkt ook wel heel natuurlijk maar is wel waterdicht. Misschien is het helemaal niet natuurlijk...
Ken je voor die natuurlijke materialen leveranciers voor? Misschien wel interessant voor andere projectjes. Voor mijn (high-tec) fiets denk ik dat high-tec materiaal misschien beter past.

- Het maken van grote of kleine tassen, vraagt inderdaad maar evenveel tijd :D

- Ritssluiting: daar heb je zeker gelijk in: zou ik ook niet meer doen. Voordeel is wel dat er dan werkelijk niets kan uitvallen, maar bij een rolsluiting ook niet. Het nadeel dat je opnoemt, heb ik al goed ondervonden. :oops:
De volgende tassen worden er met een rolsluiting: nog eens simpeler om te maken ook. Waarschijnlijk ook zonder de kleine tasjes: als de tassen al groter worden en dieper, wil ik niet nog extra fiets-breedte hebben door aparte tasjes (zoals bij die Vaude-modellen met nog een voortasje eraan). Misschien doe ik wel aanhangtasjes achteraan of zo.
Wat ook een optie zou kunnen zijn is gewoon naar een dum gaan en enkele 'patrol packs' (± 30 L p/st) oid aanschaffen en deze om bouwen tot.. :idea:

Speelde eerder zelf wel es met deze gedachte. Die dingen hebben zijvakken en zijn behoorlijk sterk. Vooral de wat oudere modellen..

Waar je wel op moet letten is dat je voeten vrij blijven van de tassen.
Dat is de reden dat meeste achtertassen aan een zijde zijn afgeschuind.
Een langere bagagedrager kan uiteraard ook..
De RVS haken bovenaan en een omgedraaide haak aan elastiek onderaan is een super eenvoudige goedkope en stevige bevestiging. Ik gok dat het je wel 5 setjes van deze haken kunt halen voor de prijs van 1 setje ortlieb haken
deze zit ook aan mijn Crosso fietstassen en bevalt mij uitstekend.
In dit topic staan een aantal duidelijke foto's van de Crosso bevestigingshaken.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5&start=40

Bij Extremtextil hebben ze ook een aantal natuurlijke materialen. Zoals
http://www.extremtextil.de/catalog/Heav ... :1570.html
en stevig katoenen tentdoek waterdicht en Fluor vrij
http://www.extremtextil.de/catalog/EtaP ... :1440.html
Voor zulke materialen zou ik de eerste de beste uitgebreide camperzaak binnenstappen. Die hebben gewoonlijk een uitgebreide keuze aan doeken en zeilen op de rol. Transparant, PVC, polyester, natuurlijke vezel, dik/dun,...

Ik ben geen camper-mens maar ik denk dat ze dat gebruiken om grondzeilen en voortenten van te maken.

Bij ons in de buurt hebben ze zelfs iets dat 100% op de Ortliebstof/pastiek lijkt.

Ik heb dat destijds dan ook gebruikt om een tas (een frontrollertje) voor de kleine boodschappen van enkele interne vakjes te voorzien (portefeuille, blikken doos met bandenplakspul en gsm/sleutels). Kwestie van niet elke keer aan de kassa ergens op de bodem van de tas naar mijn portefeuille te moeten zoeken/graaien.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16104

Greetz,
Bram