Additionally, paste this code immediately after the opening tag: licht - Forum Wereldfietser

licht

techniek en onderdelen & uitrusting van het laatste half jaar nageplozen, kon ik toch niets vinden over een goede voorlamp (licht) voor op de fiets
Mijn programma van eisen:
--grote lichtopbrengst
--lange duur (voordat er weer opgeladen moet worden)
--verschillende standen mogelijk
--opladen rechtstreeks via het stopcontact (dus geen batterijen)
--degelijke bevestiging (maar makkelijk van de fiets te halen)

........of iets wat dit benaderd. Ntuurlijk op internet zitten zoeken, maar zag al vlug door de bomen het bos niet meer (onvoldoende licht?).....wie is enthousiast over zijn voorlamp en waarom?
Voor een vakantiefiets vind ik (naaf)dynamoverlichting veel praktischer. Beste acculamp op dit moment is vermoedelijk de Philips Saferide, maar die is al na een uur of twee leeg. Daarmee zie je het dilemma: veel licht en een lange brandtijd gaan niet samen. Een naafdynamo heeft bovendien het voordeel dat je een gps en telefoon kunt opladen.
Wim
Theo B schreef:techniek en onderdelen & uitrusting van het laatste half jaar nageplozen, kon ik toch niets vinden over een goede voorlamp (licht) voor op de fiets
Mijn programma van eisen:
--grote lichtopbrengst
--lange duur (voordat er weer opgeladen moet worden)
--verschillende standen mogelijk
--opladen rechtstreeks via het stopcontact (dus geen batterijen)
--degelijke bevestiging (maar makkelijk van de fiets te halen)
Ik mis een criterium: dat de lamp er goed tegen kan dat hij bij het in of uit de houder prutsen uit je handen valt en om de grond klettert.
Voor een vakantiefiets vindt ik een naafdynamo overbodige ballast. Mijn petzl doet in maanden met een paar batterijen. Mijn telefoon een week. Met electronica spelen doe ik thuis al genoeg.

Een hoofd/koplamp die een felle stand heeft en op het stuur te klikken is zou niet heel gek zijn, maar ik ga jaren achter elkaar op vakantie zonder fietsverlichting nodig te hebben.

Leon
Zoals Wim al aangeeft; langdurig véél licht gaat niet op een accu; je hebt daar echt een continue stroombron voor nodig in de vorm van een goede naafdynamo.

Een goedkope oplossing die goed licht geeft is bijv een Shimano DH-3N72 icm een B&M IQ Fly Senso, een dure oplossing is een SON 28 icm een SON Edelux

Met de eerste combinatie heb ik goede ervaringen; een petzl heb ik ook wel eens als koplamp gebruikt maar die is niet eenvoudig vast te zetten en alleen geschikt voor incidenteel gebruik en daarmee ongeschikt.
Ik ben het met Leon eens dat het voor incidenteel gebruik ook simpeler kan: een batterijachterlicht op de bagagedrager en een Petzl hoofdlamp. Verwacht geen heel grote lichtopbrengst, maar als redding in de nood kan het wel. Een goedkoop alternatief als je al een voorwiel hebt is een goede traditionele dynamo als een B&M Dymotec 6 met een B&M lumotec ronde koplamp. Dat geeft wel flink beter licht dan een hoofdlamp. Als je een B&M Lyt monteert wordt het nog beter, maar wel weer wat duurder.
Kortom, in plaats van een (onmogelijke) specificatie voor een lamp is een lijst van wenselijke toepassingen en budget misschien handiger.
Wim
Matthie9000 schreef: Een goedkope oplossing die goed licht geeft is bijv een Shimano DH-3N72 icm een B&M IQ Fly Senso,
Ik zou nu nooit de volle mep voor een IQ fly neerleggen, iets meer en je hebt een Cyo die 2 x zo veel licht geeft. En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt, ik kwam nog een halve doos tegen maar ik vrees dat ze in de opruiming mogen ;)
Die Philips SafeRide op accu geeft maar 220 lumen (80 lux, het verschil tussen die eenheden weet ik overigens niet). Lezyne maakt voor 100-120 euro lampen die op de hoogste stand 500 lumen uitbraken (2,5 uur) en het op lagere standen veel langer uithouden.

Heb zelf een paar maanden terug van iemand een lamp van Exposure Lights kunnen overnemen. Die geeft op de hoogste stand 720 lumen (fabrieksopgave), bij de volgende twee standen gaat dat steeds door de helft. De brandtijd van de hoogste, middelste en laagste stand is volgens de handleiding respectievelijk 3, 10 en 24 uur. Die waarden zal deze lamp nu wel niet meer halen, maar je komt niet snel zonder licht te zitten. In de praktijk kan ik een hele nacht rijden op één accu, mocht ik dat willen.

Om een indruk te geven: op de hoogste stand (720 lumen) gaan automobilisten knipperen omdat ze worden verblind. Aan de middelste stand heb ik in de meeste omstandigheden genoeg licht (bij ca. 30 km/h). In de bebouwde kom schakel ik altijd naar de laagste stand, omdat je bij het licht van straatlantaarns niets extra's ziet met een hogere stand. De hoogste stand is erg fijn als het even ingewikkeld wordt met bochten en zo.

Voor mij geldt ook dat ik op vakantie niet in het donker rij en in noodgevallen mijn hoofdlamp gebruik (nog nooit gebeurd eigenlijk). Ook heb ik niets op te laden. Voor mij dus geen naafdynamo.

Zitten er op lampen die op een naafdynamo worden aangesloten trouwens ook verschillende standen? Of moet je dan harder trappen als je meer licht nodig hebt?
Pedalero schreef:220 lumen (80 lux, het verschil tussen die eenheden weet ik overigens niet).
1 lux = 1 lumen/m^2.
Kennelijk komt er uit die lamp een lichtstroom van 220 lumen.
Als die 80 lux ook moeten kloppen moet die 220 lumen - gemiddeld, grof berekend - uitgesmeerd worden over een oppervlak van 2,75 m^2 want 220 / 80 = 2,75.
Dan bedraagt de verlichtingssterkte waarmee die 2,75 m^2 worden verlicht 80 lux.
Daarbij hoort natuurlijk wel een gedefinieerde afstand. De zuivere manier om te vertellen hoeveel licht er uit een lamp komt is dus door gebruik te maken van de eenheid Lumen, dat staat gelukkig meestal ook op het doosje :)
Leon
Leon schreef:Voor een vakantiefiets vindt ik een naafdynamo overbodige ballast. Mijn petzl doet in maanden met een paar batterijen. Mijn telefoon een week. Met electronica spelen doe ik thuis al genoeg.

Een hoofd/koplamp die een felle stand heeft en op het stuur te klikken is zou niet heel gek zijn, maar ik ga jaren achter elkaar op vakantie zonder fietsverlichting nodig te hebben.

Leon
Zo dacht ik er ook altijd over. Maar sinds een paar maanden heb ik een edelux naaf+lamp en ben ik wel een beetje bijgedraaid.

Om eerlijk te zijn merk ik het verschil amper tussen licht aan en licht uit, maar de hoeveelheid licht die je krijgt is fenomenaal.
Is ook wel een lekker gevoel als je opeens een tunnel induikt, in een hoosbui terecht komt op een weg met net wat meer auto's dan je verwachtte of je te optimistisch hebt gepland en het laatste stuk door de schemering moet...

Op een vakantiefiets vind ik het beetje extra gewicht niet zo'n bezwaar, die van mij weegt 13kg, vind ik nog steeds okee ;)

Laatst een Luxos geprobeerd: geeft duidelijk meer licht in de breedte en vlak voor de fiets (handig bij krappe bochtjes op slecht wegdek), maar wat is die LELIJK!

Sjors
Lumen vertelt je niet zoveel, zeker niet bij lampen die rotatiesymmetrisch zijn. Die verspillen immers het grootste deel van het licht aan het verlichten van de hemel en het verblinden van tegenliggers. Wat je nodig hebt is een lamp die zoveel mogelijk licht in de verte straalt, en het daar naar boven afschermt. Dat is wat goede Europese lampen als van B&M, Schmidt en Philips doen. Rotatiesymmetrische lampen zijn alleen zinvol bij off road tochten.
Wim
Leon schreef:
Pedalero schreef:220 lumen (80 lux, het verschil tussen die eenheden weet ik overigens niet).
1 lux = 1 lumen/m^2.
Kennelijk komt er uit die lamp een lichtstroom van 220 lumen.
Als die 80 lux ook moeten kloppen moet die 220 lumen - gemiddeld, grof berekend - uitgesmeerd worden over een oppervlak van 2,75 m^2 want 220 / 80 = 2,75.
Dan bedraagt de verlichtingssterkte waarmee die 2,75 m^2 worden verlicht 80 lux.
Daarbij hoort natuurlijk wel een gedefinieerde afstand. De zuivere manier om te vertellen hoeveel licht er uit een lamp komt is dus door gebruik te maken van de eenheid Lumen, dat staat gelukkig meestal ook op het doosje :)
Leon

Een goeie LED levert tegenwoordig ca 100 lumen per Watt electrische energie die je er doorheen stookt. Maar dan straalt die alle kanten op, daar heb je niet zo veel aan. Je moet het dus bundelen met een reflector , en wel op een zodanige manier dat er een redelijk gelijkmatige lichtverdeling op de weg ontstaat. Volgens de StvzO mag die lichtverdeling niet te hard afvallen vanuit het midden (een laserpen doet vast ook wel 80 lux in het puntje, maar je ziet er weinig mee), dus als een Duitse fabrikant het over 40 of 80 lux heeft, dan geldt dat voor het helderste punt recht vooruit in het lichtbeeld, maar weet je ook dat buiten het centrum de lichtsterkte ook nog op diverse punten op niveau is
Leon[/quote]

Zo dacht ik er ook altijd over. Maar sinds een paar maanden heb ik een edelux naaf+lamp en ben ik wel een beetje bijgedraaid.

Om eerlijk te zijn merk ik het verschil amper tussen licht aan en licht uit, maar de hoeveelheid licht die je krijgt is fenomenaal.


Sjors[/quote]

Is het niet zo dat je voortdurend een kleine weerstand hebt, of je lamp nu aan staat of niet?
De weerstand bij licht uit is bij een goede naafdynamo verwaarloosbaar (de minste weerstand bij een SON). Bij licht aan is het een ander verhaal, dan heb je het bij een naafdynamo voor 28 inch wielen over iets van 5 watt. Dat merk je wel, maar het is een stuk beter dan bij banddynamo's. Met een naafdynamo voor 20 inch wielen in een fiets met 26 of 28 inch kun je de weerstand nog wat verminderen. De lagere opbrengst is bij moderne led verlchting niet echt een probleem tenzij je ook nog gadgets wilt opladen. Recente metingen hier: http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
Wim
bert claes schreef:Is het niet zo dat je voortdurend een kleine weerstand hebt, of je lamp nu aan staat of niet?
Jawel, maar dat heeft een gewone naaf ook ;)

Zonder gekheid: met licht uit is de weerstand kleiner, dat is ook duidelijk te zien als je aan het wiel draait en dan het licht aan zet: je ziet het wiel dan sterker vertragen.

Ik stoor me normaal snel als iets aan mijn fiets niet lekker loopt of ik het gevoel dat ik zwaarder moet trappen om wat voor reden dan ook. Maar de SON heeft me nog niet gestoord ;)

Moet er wel bij zeggen dat ik niet in een bestaande fiets alleen de voornaaf heb vervangen, maar opeens meer nieuwe onderdelen tegelijk heb geprobeerd. Het is dan altijd moeilijk om te zeggen wat precies het verschil maakt.

Als test heb ik een paar keer licht aan en licht uit gezet en toen dacht ik wat te voelen; bleek dat ik de schakelaar steeds de verkeerde kant op draaide (van automatisch naar permanent aan i.p.v. uit)... Dat zat dus in mijn hoofd ;)

Sjors
Tot mijn verbazing staat er ook niets over verlichting op de wiki. Mocht er iemand zich geroepen voelen, wees dan niet bevreesd daarvoor een pagina te maken bij de uitrusting en bij de fietstechniek. (Of mail met wiki@wereldfietser.nl, zodat het wiki-team een pagina voor je kan opzetten die je dan kunt invullen.)

Onderwerp verplaatst naar het juiste subforum.
Wim schreef:Lumen vertelt je niet zoveel, zeker niet bij lampen die rotatiesymmetrisch zijn. Die verspillen immers het grootste deel van het licht aan het verlichten van de hemel en het verblinden van tegenliggers. Wat je nodig hebt is een lamp die zoveel mogelijk licht in de verte straalt, en het daar naar boven afschermt. Dat is wat goede Europese lampen als van B&M, Schmidt en Philips doen. Rotatiesymmetrische lampen zijn alleen zinvol bij off road tochten.
Wim
Mijn lamp is inderdaad ontworpen om mee te atb'en.

Mijn punt: er zijn tegenwoordig genoeg acculampen met een lange batterijduur waar je veel bij ziet.
Theo B schreef:techniek en onderdelen & uitrusting van het laatste half jaar nageplozen, kon ik toch niets vinden over een goede voorlamp (licht) voor op de fiets
Mijn programma van eisen:
--grote lichtopbrengst
--lange duur (voordat er weer opgeladen moet worden)
--verschillende standen mogelijk
--opladen rechtstreeks via het stopcontact (dus geen batterijen)
--degelijke bevestiging (maar makkelijk van de fiets te halen)

........of iets wat dit benaderd. Ntuurlijk op internet zitten zoeken, maar zag al vlug door de bomen het bos niet meer (onvoldoende licht?).....wie is enthousiast over zijn voorlamp en waarom?
Ik had enkele jaren geleden een sigma karma evo op mijn mtb toen ik in donker fietstste naar werk, voldoet prima aan je eisen. Misschien te goed want kan me herinneren dat mijn tegenliggers niet altijd zo tevreden waren van de lichtopbrengst...
Theo B schreef:Mijn programma van eisen:
--grote lichtopbrengst
--lange duur (voordat er weer opgeladen moet worden)
--verschillende standen mogelijk
--opladen rechtstreeks via het stopcontact (dus geen batterijen)
--degelijke bevestiging (maar makkelijk van de fiets te halen)
Ik heb 2 reisfietsen: 1 voor het ruigere werk en 1 voor het luxere werk.
Die voor het luxere werk heeft een SON28 i.c.m. een B&M IQ Fly (zonder sensor, want standaard aan). Voordelen zijn: altijd licht, niet opladen, voor mij geen merkbare weerstand.
Die voor het ruigere werk heeft geen verlichting (meer) erop zitten. Die gebruik ik met een eenvoudig batterij-achterlampje van de Halfords i.c.m. een hoofdlamp van Black Diamond, een oud model Icon. Met de hoge stand kan ik over bospaden heen fietsen in het donker, of tot zo'n 40 km/u afdalen in de bergen. Met de lage stand kan ik makkelijk alles zien in de tent. Wel af-en-toe de batterijen opladen. Maar er zijn vast vergelijkbare hoofdlampen (Black Diamond, Petzl, PrincetonTec, etc.) die je kunt opladen aan een stopcontact. Voordeel van een hoofdlamp is dat 'ie een degelijke bevestiging heeft, maar toch makkelijk te verwijderen is. Verder hoef je niet in het pikkedonker op zoek in je bagage naar die zak-/hoofdlamp vóór je je tent op gaat zetten. Gewoon even een knopje indrukken voor de lage stand. En tenslotte heb je ook licht als je in het donker even op de kaart wilt kijken of de route zoekt, want hij schijnt waar jij kijkt.
Ik heb die b&m lumotec iq cyo 60lux
Heerlijk ding ik fiets nog wel eens in de nacht door de polder en het bos.
Icm met een naaf dynamo heb ik nog nooit het verschil tussen aan of uit kunnen voelen.

Ook op mijn stadsfiets rijd ik altijd met licht aan ook daar geen verschil.
Dus voor een vakantie fiets zou ik dat altijd doen.