Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Degelijke carbon voorvork - Forum Wereldfietser

Degelijke carbon voorvork

Hallo,
Ik ben Gijsbert, en sinds enkele maanden volg ik nauwlettend dit forum. Ik heb vorig jaar het fietsen en met name de langere en meerdaagse tochten (her)ontdekt.
Vorig jaar heb ik bij de lokale fietsenmaker een, toen in mijn ogen, degelijke kale hybride gekocht van het merk ‘Hekker’. ‘Hekker’ fietsen is een zelfbouwfiets van een kleine fietsenmaker in Voorhout (ZH).
Omdat ik bijzonder tevreden ben met mijn huidige fiets, behalve dat hij wat ouder is ik mezelf een nieuwe fiets wil gunnen, ben ik gaan buurten bij ‘Hekker’ in Voorhout. Behalve dat hier werd bevestigd dat deze fietsen meer in hun mars hebben dan alleen een simpele hybride (er zijn en worden vele fiets reizen naar verre oorden mee gemaakt), werd mij ook het vernieuwde en verder ontwikkelde model van mijn fiets getoond.
Ik ben hier erg weg van en overweeg hem te kopen, ware het niet dat ik een paar minpuntjes zie en een behoorlijk punt waarin ik graag jullie mening lees. Het is nl. zo, deze fiets is enkel leverbaar met een carbon voorvork, omdat de eigenaar volledig overtuigd is van de degelijkheid van dit product.

Enige discussie met de eigenaar leerde mij dat deze vork net zo sterk is als de stalen die ik nu heb, en zeker een beter alternatief is dan aluminium. De vork heeft zich naar ik begrijp al op vele bewuste momenten (tests en proeven) als onbewuste momenten (ongeluk/aanrijdingen) bewezen met in nog geen enkel geval breuk of schade tot gevolg.
Wat verder getoond werd is dat het hier niet om een full-carbon vork gaat zoals vaak in de wielrennerij te vinden. Alle sterke punten zoals vorkbuis, nokken voor spatbord, lowriders en magura-remmen en ook de einder waar de vooras in valt (ken de naam niet, sorry) zijn wel van aluminium of staal en zitten tot ver in de vorkbuizen gelamineerd.

Graag hoor ik jullie mening over beschreven carbon voorvork. Ik lees heel veel negatieve verhalen, maar ook minder negatieve verhalen over carbon. Zeker nu ook mijn vrouw zich oriënteert op een fiets en bij bv. Jan Janssen ook de keuze heeft voor een carbon vork te kiezen.
Is het niet zo dat ook dit een ontwikkeling is, zoals bv. ook de carbon belt bij de beltdrive? Verder is voor mij van belang dat ik de fiets koop voor tochten in de buurt, Benelux en misschien een in het verdere buitenland. Geen verre oorden of maandenlange tochten dus. Verder is de sportiviteit van deze fiets ook een positief argument.

Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.
Ik kan (en ga me dus ook niet) uitspreken over de kwaliteit van de voorvork. Maar het klinkt in mijn oren wel als een soort 'carbonsnobisme'. M.a.w. men gebruikt carbon omdat dat mooi oogt goed verkoopt, maar zonder dat dit enig voordeel biedt.

Renaat
De vraagt dringt zich op wat deze vork weegt. Dat zou toch het grootste voordeel moeten zijn, want de prijs zal dat vast niet zijn.
Leon
De uitleg die ik kreeg kwam inderdaad neer op het voordeel van carbon wat betreft het gewicht. Daarnaast is deze man overtuigd van de kwaliteit en vooral sterkte van de carbon vork (iig deze vork) tov staal en aluminium en heeft er daarom gekozen deze te leveren is 'zijn' aangeboden semi-custombuild fiets.
Gijsbert Visser schreef:De uitleg die ik kreeg kwam inderdaad neer op het voordeel van carbon wat betreft het gewicht.
Maar dan is de vraag van Leon helemaal terecht. Over welk gewicht spreken we. Als alle delen die zwaar belast worden gemaakt zijn van aluminium of staal, dan zou het me verbazen als er veel gewichtsvoordeel te halen valt.
Gijsbert Visser schreef:Daarnaast is deze man overtuigd van de kwaliteit en vooral sterkte van de carbon vork (iig deze vork) tov staal en aluminium
Vreemd, hij beweert dus dat een carbon vork (of toch die vork) sterker is dan een stalen of aluminium vork?

Ik sluit dus niet uit dat die vork van prima kwaliteit is (kan ik niet over oordelen), maar het blijft ruiken naar carbonsnobisme.

Renaat
Gijsbert Visser schreef:De uitleg die ik kreeg kwam inderdaad neer op het voordeel van carbon wat betreft het gewicht. Daarnaast is deze man overtuigd van de kwaliteit en vooral sterkte van de carbon vork (iig deze vork) tov staal en aluminium en heeft er daarom gekozen deze te leveren is 'zijn' aangeboden semi-custombuild fiets.
carbon is heel sterk, MITS je het belast zoals de ontwerper voor ogen had. Maar die belasting is een onzekerheid, metalen vorken zijn wat mishandeling (vliegreis?) betreft een stuk vergevingsgezinder. Ook is het lijmen van carbon aan aluminium op termijn niet gegarandeerd

En alle 800 miljoen Chinezen maken tegenwoordig carbonvorken, dus is het erg makkelijk om als je een frame laat komen er ook zo'n vork bij uit te zoeken ;)
Er zijn 2 hoofdredenen waarom je voor carbon kiest: voorliefde voor carbon en/of gewicht. Ik heb de afgelopen maanden hetzelfde traject doorlopen, op zoek naar een andere voorvork. Mijn criteria: gewicht, gewenste inbouwhoogte, gewenste naloop (of is het voorloop?) en prijs. Carbon, alu of staal vond ik minder belangrijk. Uiteindelijk is het een aluminium voorvork geworden (780 gr., Euro 99,50, 42,5cm inbouwhoogte, 50mm voorloop). Een stalen voorvork die aan deze eisen voldeed was zwaarder en duurder, dus geen optie. Carbon voorvorken beginnen bij 450/500g (26 inch) en zijn veel duurder. De vork die jij op het oog hebt heeft ook nog eens veel alu/staal erin verwerkt dus zal niet heel licht zijn. Staal en carbon rijden wel iets comfortabeler dan alu maar dat vind ik zelf minder belangrijk. De vering haal ik voornamelijk uit de banden. Wat mij betreft is een carbon voorvork in jouw geval niet de beste keuze: waarschijnlijk duurder dan alu of staal en niet veel lichter dan alu of staal. Dus weinig reden om voor carbon te gaan. Tenzij je natuurlijk perse carbon wilt (soms zijn de minst rationele keuzes de leukste keuzes).
@Marten, hartelijk dank voor de reactie. Wat betreft het vliegen; dit zal niet gaan voorkomen. Maar ik snap het punt en kan ook wel situaties bedenken waarbij het fijn is een voor te hebben die vergevingsgezind is. Wat betreft je argument over de aanhechting van metaal-carbon op termijn, vind evenmin een goed argument waar ik niet aan gedacht had.

@Robbert10, ook jij bedankt voor de reactie. Lastig is dat ik wel of niet voor een fiets kies die dus alleen nog met deze vork leverbaar is. Wil ik dit niet dan zal het een andere fiets moeten worden. Om deze reden is de prijs van de vork ook niet een issue.
Overigens is het gewicht van deze vork mij niet bekend. Heb hem gevoeld en het verschil met staal is uiteraard wel aanzienlijk.
Als die fiets alleen met die voorvork wordt geleverd en die fiets wil je graag hebben en de prijs is goed, dan moet je die gewoon kopen. Leverancier/fietsenmaker op de hoek is soms ook wel handig. Over de sterkte van de voorvork zou ik me niet druk malen. Waarschijnlijk zal je er jarenlang plezier van hebben en zal de vork nog heel veel fietsvakanties overleven. De discussies over de sterkte van carbon zijn voornamelijk theoretisch. Afgezien van hele lichte carbon voorvorken (gemaakt voor races) heb ik nog geen kapotte carbon voorvorken gezien (ook geen kapotte stalen of alu voorvorken overigens). Zelfs bij frontale aanrijdingen met bomen waren carbon voorvorken wel krom, maar niet gescheurd. Stalen of alu voorvorken zouden in die gevallen ook niet recht gebleven zijn. En die hele lichte racevorken zijn ook niet gemaakt om heel lang mee te gaan, wel om races te winnen. De voorvork is een van de meest betrouwbare onderdelen van een fiets. Er zullen waarschijnlijk heel veel andere onderdelen eerder dan de voorvork aan je fiets kapot gaan. Als je er een goed gevoel bij hebt dan kopen dat ding en lekker gaan fietsen. Je kunt alles nog veranderen aan de fiets als je dat in de loop van de tijd zou willen. Alleen het frame kun je niet aanpassen dus hij moet wel lekker zitten/rijden.
Op racefietsen (ook aluminium racefietsen) worden vaak carbon voorvorken gerbruiken, omdat die wat comfortabeler (schijnen te) zijn dan aluminium voorvorken (van dezelfde vorm, grootte, enz.) en omdat ze (waarschijnlijk) wat lichter zijn. Voor een vakantiefiets kan dat laatste wel een voordeel zijn natuurlijk (je sleept immers al voldoende mee onderweg), maar het voordeel in comfort is denk ik wat minder groot. Bij vakantiefietsen worden vaak dikke banden gebruikt, die al vrij veel demping/comfort geven. Bij racefietsen is uiteraard weinig comfort te verwachten van de banden, dus dan zal een wat comfortabelere voorvork wat groter verschil maken, verwacht ik. Nadeel van carbon is natuurlijk dat het moeilijk/niet te repareren is onderweg. Maar ja, dat is met aluminium ook wel een beetje zo, en ik zou toch niet bang zijn om met een aluminium fiets op vakantie te gaan...
Robbert10 schreef: Afgezien van hele lichte carbon voorvorken (gemaakt voor races) heb ik nog geen kapotte carbon voorvorken gezien (ook geen kapotte stalen of alu voorvorken overigens). Zelfs bij frontale aanrijdingen met bomen waren carbon voorvorken wel krom, maar niet gescheurd.
dat was dan een hele bijzondere carbon constructie, want carbon rekt niet. Je trekt of de vezels los van de lijm of vezels doormidden.
Temidden van alle evidente voordelen is en bliijft het grote nadeel van carbon dat het kapot kan op onverspelbare en onverwachte manier. Je vork krijgt een keer een tik terwijl je net in een winkel stond, er is niets aan te zien, maar binnenin is de structuur fataal verzwakt. Daarom geef ik de voorkeur aan klassieke stalen vorken, en dan vanwege het comfort met dunne vorkpoten en een klassieke gegoten kroon. Is deze fiets werkelijk zo aantrekkelijk?
Wim
Heeft de carbon voorvork de mogelijkheid om een (tubes)drager te monteren? Om een toekomst bestendige fiets te kopen lijkt het me van belang dat je eventueel met voortassen op vakantie kunt.
Je hebt geen voortassen nodig tenzij je zwaar beladen / ver weg gaat, en dan is een carbon voorvork sowieso niet handig.

En als het mooi moet zijn: staal, en heel veel chroom!
Robbert10 schreef:Afgezien van hele lichte carbon voorvorken (gemaakt voor races) heb ik nog geen kapotte carbon voorvorken gezien (ook geen kapotte stalen of alu voorvorken overigens).
Ik heb ze niet voor je bewaard, maar ik heb wel wat stalen vorken door ongelukjes iets sportiever gemaakt of door vermoeienis uit de kroon gekregen. Meestal kwam ik dan nog op één vorkpoot al fietsend thuis, al werd ik met remmen dan knap zuinig. :shock:
Leon
Door ongelukjes krijg je alles kapot. Marten, aangezien je alles hier op technische juistheid wilt checken: carbon voorvorken die gemaakt zijn met aluminium versterkte delen hebben wel degelijk een zekere flex. Als je met 2 man aan de poten van de vork gaat trekken krijg je ze zo scheef dat het voorwiel er niet meer recht in staat voordat het carbon breekt.
Robbert10 schreef:Marten, aangezien je alles hier op technische juistheid wilt checken: carbon voorvorken die gemaakt zijn met aluminium versterkte delen hebben wel degelijk een zekere flex.
tja, ik hou er niet van als iemand een vraag stelt en allerlei roeptoeters weer halve waarheden beginnen te spuien. :cry:
Carbon deformeert niet blijvend, tenzij je de lijm zacht maakt (zon, kofferbak) Dat je een aluminium onderdeel waar wat carbon poten aan vast zitten kunt verbuigen zonder dat de poten stuk gaan is een kwestie van dimensionering. Maar dat lukt ook met poten van glas, beton, bevroren water.... . Maar dan is de aluminium insert verbogen, en niet het carbon.
Het orakel uit Windeveer heeft gesproken.
Volgens mij wordt het minder resoneren van de carbon voorvork door sommigen als comfortabel ervaren.
@Eric, voor de duidelijkheid; er kunnen gewoon lowriders op de vork. Ook de metalen 'busjes' met schroefdraad zitten er keurig in gelamineerd.