Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen zonder binnentent - Forum Wereldfietser

kamperen zonder binnentent

Zijn er hier mensen die wel eens kamperen zonder binnentent?

Voor weekendjes weg, met één of twee overnachtingen lijkt het me handig om de binnentent thuis te laten. Redenen:
- het is maar voor één of twee overnachtingen
- op dergelijke tripjes (Nederland/Duitsland in voorjaar/zomer/herfst) is het 's nachts warm genoeg
- minder bagagevolume, de halve kilo bagagegewicht interesseert me minder
- algehele aanval van post-modern nihilisme :wink:

Ben benieuwd naar de ervaringen. Moet ik rekening houden met meer last van condens, muggen, kou, etc?
Je moet allereerst iets verzinnen voor op de grond, dan scheelt dat je al een hoop qua condensate, vermoed ik. Ik neem tenminste aan dat jouw buitentent geen vast grondzeil heeft?

Als je echt minimalistich wil gaan: ik heb ooit eens wat nachtjes in een puptentje gekampeerd. Had beter in m'n landrover kunnen gaan liggen: net zou koud, meer ruimte:).
Ik zat te denken aan het grondzeiltje (van dat doorzichtige dunne plastic van Bever) dat ik normaal altijd onder de binnentent heb liggen, want ik zou toch niet meer condens moeten hebben dan bij gebruik van een binnentent? Een grondzeiltje dat ook de ruimte van de buitentent bedekt is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Echt minimalistisch is natuurlijk een bivak.
Ik heb wel gekampeerd in alleen de binnentent. Je moet dan wel redelijk zeker zijn van droog weer. De tentconstructie bepaalt trouwens of je alleen de binnentent of alleen de buitentent kunt opzetten.
Ik heb al jarenlang een binnen- en buitentent ineen. Lekker slapen onder een doek. Genoeg ventilatiemogelijkheden. Kosten van het MSR tentje 2,7 kg (2 persoonstentje) was 250 euro. Ik snap niet meer waarom je een aparte binnen- en een buitentent wilt.
Pedalero schreef:Ik zat te denken aan het grondzeiltje (van dat doorzichtige dunne plastic van Bever) dat ik normaal altijd onder de binnentent heb liggen, want ik zou toch niet meer condens moeten hebben dan bij gebruik van een binnentent? Een grondzeiltje dat ook de ruimte van de buitentent bedekt is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Nou, toch wel, want als jij op gras staat, en jouw zeiltje bedelt dat gras niet volledig, gaat het condens neerslaan op... alles, eigenlijk. Dus ook je slaapzak en al je spullen die je erin hebt liggen. Een bivakzak is dan best een optie natuurlijk, maar je hebt vermoedelijk je spullen graag bij je ín een tent.
Aha, dus de binnentent houdt de spullen in de binnentent vrij van condens?

Zonder binnentent dus een zeiltje meenemen dat de hele grond bedekt. De waterdamp die ik zelf uitstoot is niet zo problematisch?
Pedalero schreef:Aha, dus de binnentent houdt de spullen in de binnentent vrij van condens?

Zonder binnentent dus een zeiltje meenemen dat de hele grond bedekt. De waterdamp die ik zelf uitstoot is niet zo problematisch?
Een en ander is nogal afhankelijk van het materiaal van de buitentent. Normaal gesproken ademt je binnentent meer, en die laat het vocht van jouw lichaam door naar de volgende laag: de binnenkant van de buitentent. Als je een katoenen buitentent hebt, heb je daar al veel minder last van. Maar die wil je qua gewicht niet mee.

Ook de buitentemperatuur is nogal bepalend, evenals de ondergrond (gras condenseert enorm, een zandbak weer veel minder). Maar ja, je eigen lichaam stoot inderdaad óók aardig wat uit, ja.
Hmm, gaat dus allemaal wat minder probleemloos dan ik dacht. Bedankt in ieder geval!
Pedalero schreef:Hmm, gaat dus allemaal wat minder probleemloos dan ik dacht. Bedankt in ieder geval!
Waarom zouden de grote meerderheid van de tenten met een binnentent worden uitgerust, als het nauwelijks verschil zou maken?

Ik zou dan eerder kiezen voor een tarp of bij gegarandeerd droog weer enkel voor een binnentent (als die apart kan opgezet worden).

Renaat
Ik vind een gesloten tent wel fijn, met name tegen kruipende, knabbelende, pikkende en kiebelende beesten. Ik heb ze van al die eigenschappen wel genoeg in de voortent gehad.
Leon
Revanho schreef: Waarom zouden de grote meerderheid van de tenten met een binnentent worden uitgerust, als het nauwelijks verschil zou maken?
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Aan de andere kant: op de meeste vakantiefietsen zitten spatborden en daar kun je (in mijn bescheiden mening) ook prima zonder.
Alleen buitentent zie ik wel vaker. In droge gebieden wel te verstaan. Ik vind een buitentent en binnentent ook wel fijn i.v.m. privacy op een camping bijvoorbeeld. Je hoort alles van elkaar maar alles te zien hoeft nu ook weer niet ;-) Heb je als wildkampeerder natuurlijk geen last van.
Loes.
Dat was mijn eerste gedachte ook, ik moet geen beestjes in de tent
Pedalero schreef:
Revanho schreef: Waarom zouden de grote meerderheid van de tenten met een binnentent worden uitgerust, als het nauwelijks verschil zou maken?
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Aan de andere kant: op de meeste vakantiefietsen zitten spatborden en daar kun je (in mijn bescheiden mening) ook prima zonder.
Maar je kan ook prima zonder. Dat betekent echter niet dat het geen verschil maakt. Naargelang de omstandigheden of wat men zelf belangrijk vindt, meer of minder verschil.
Zijn er hier mensen die wel eens kamperen zonder binnentent?
Is prima te doen.
Zou het alleen doen als je tentje gebruikt voor trektochten: Eind van de middag opzetten, 's morgens vroeg weer weg.

Wil je ergens langer staan zou ik persoonlijk liever de binnentent erbij hebben.

Ik had jaren een 'TNF-kloon' van de VE-25 en was een tikkie lastig toentertijd dus heb ik zelf soort van 'spin' (ter vervanging van grondzeil, daar zul je dus ook iets voor moeten verzinnen..) gemaakt :idea: opdat de tent toch opgezet kon worden omdat stokken door de binnentent gingen en die liet ik nu juist thuis.

later heeft TNF zoiets zelf ook bedacht.. :roll:

Als materiaal had ik goedkoopste soort spanband bij een bouwmarkt gekocht en uiteinden gemaakt (voor de stokken) van aanhangerdoek (ortliebachtigmateriaal)
Functioneerde uitstekend. De kruispunten van de stokken zette ik vast mbv - jawel - korte schoenveters.

Kruispunt van de spin zelf kwam iets preciezer en heb ik de naaimachine voor gebruikt.

Succes

grundig
Spanband, goede tip. Ik moet zelf ook zoiets verzinnen omdat de tentstok door de binnentent overeind wordt gehouden.

Verder bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik het t.z.t. eerst maar eens een nachtje in de tuin uitprobeer of zo. Kijken hoe het uitpakt.
@ Pedalero,

Weet niet wat voor tent je hebt maar voor een tunnel lijkt me dit nagenoeg onmogelijk. Geen kruizingen, maw: geen verband!

Onderkant van je binnentent kun je heel goed gebruiken als patroon ;)
Hilleberg heeft stokhouders om de buitentent zonder binnentent op te zetten. Maar veel helpt het niet, want vervolgens heb je dus weer een grondzeil nodig, en dat is nu net het zwaarste deel van de binnentent. En condens in een nylon enkeldaks is niet leuk.
Wim
Eh topic was begonnen met: de halve kilogram interesseert me niet, maar wel het pakvolume??? Ik zou zeggen gewoon meenemen die binnentent. Je kan toch altijd iets op je tassen binden?