Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverkoop met ruim 13% gedaald - Forum Wereldfietser

Fietsverkoop met ruim 13% gedaald

Wat leuk zou zijn als er iemand kan achterhalen welke merken hiervan het meest hebben geleden en het meest verlies hebben gedraaid.

Ik heb gehoord dat Batavus een ruime 40% minder omzet heeft gedraaid in 2011.
of was het nou 2012. Ah hoe dan ook. Gazelle is al 4x over genomen.
Sparta enzo weet ik niet. Alleen dat ze dealers naaien met de elektrische fietsen.
Dit jaar een nieuwe fiets gekocht en afgelopen jaar heb ik er 2 tweedehands gekocht, dus aan mij ligt het niet :lol:
cotweetje schreef:Dit jaar mijn nieuwe fiets gekocht en afgelopen jaar heb ik er 2 tweedehands gekocht, dus aan mij ligt het niet :lol:
Ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht, bovendien voor meer dan het gemiddelde bedrag dat aan fietsen werd uitgegeven, dus aan mij heeft het ook niet gelegen. Dit jaar komt er overigens geen nieuwe fiets bij... ;)
Henrie schreef:
cotweetje schreef:Dit jaar mijn nieuwe fiets gekocht en afgelopen jaar heb ik er 2 tweedehands gekocht, dus aan mij ligt het niet :lol:
Ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht, bovendien voor meer dan het gemiddelde bedrag dat aan fietsen werd uitgegeven, dus aan mij heeft het ook niet gelegen. Dit jaar komt er overigens geen nieuwe fiets bij... ;)
We proberen gewoon de economie te boosten :D
Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoe het verdeeld is. Immers, sommige duurdere (vakantie)fietsen zouden wel eens meer verkocht kunnen zijn omdat je er een dure vliegvakantie mee kunt uitsparen, of op de fiets mee naar je werk kunt gaan omdat je de auto laat staan of zelfs de deur uit hebt gedaan. Kortom, er kunnen heel interessante substitutie en inkomenseffecten optreden. Ik ben erg benieuwd hoe de belangstelling op de fiets en wandelbeurs zal zijn. Ik geef daar altijd lezingen over hoe je misschien met je bestaande fiets op pad kunt, maar de meeste bezoekers wilden een voorgaande jaren toch vooral weten welke van de 3000 euro of meer fietsen ze nu eigenlijk moesten kopen. Misschien gaan mensen nu toch meer met hun bestaande fiets, of zoeken ze naar een goede derailleur fiets. Ik ben heel benieuwd.
Wim
Wim schreef:Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoe het verdeeld is. Immers, sommige duurdere (vakantie)fietsen zouden wel eens meer verkocht kunnen zijn omdat je er een dure vliegvakantie mee kunt uitsparen, of op de fiets mee naar je werk kunt gaan omdat je de auto laat staan of zelfs de deur uit hebt gedaan. Kortom, er kunnen heel interessante substitutie en inkomenseffecten optreden. Ik ben erg benieuwd hoe de belangstelling op de fiets en wandelbeurs zal zijn. Ik geef daar altijd lezingen over hoe je misschien met je bestaande fiets op pad kunt, maar de meeste bezoekers wilden een voorgaande jaren toch vooral weten welke van de 3000 euro of meer fietsen ze nu eigenlijk moesten kopen. Misschien gaan mensen nu toch meer met hun bestaande fiets, of zoeken ze naar een goede derailleur fiets. Ik ben heel benieuwd.
Wim
Gemeten aan de naafdynamo's zat er 2012 nog best groei in het hogere segment
Ik word zo moe dat iedereen ons een economische crisis aanpraat. Waar gaat het eigenlijk over? De regering doet met de bezuinigingen ook een duit in het zakje om de economische crisis te stimuleren? Terwijl er zo veel kansen liggen. In Nederland maken zoveel bedrijven winst het afgelopen jaar en dat is dan misschien vijf procent minder dan vorig jaar, terwijl je spreekt over miljoenen. Reden om maar eens wat mensen te ontslaan en de andere mensen harder te laten werken.
Enne weet je hoeveel je kan besparen door geen auto te rijden?
Waarom zou een wereldfietser zich iets aantrekken van statistieken?
:D
Rutger schreef:Enne weet je hoeveel je kan besparen door geen auto te rijden?
Niet zo heel veel, want de vaste lasten (afschrijving, motorrijtuigenbelasting en verzekering) zijn voor veel mensen een veel grotere last, dan een paar liter benzine/diesel. Tenzij je erg veel kilometers rijdt en/of een zuipschuit hebt...

Verder ben ik het overigens met je eens: zolang je gewoon je baan behoudt, is er toch niks aan de hand? Dus waarom iedereen opeens de hand op de knip houdt, is mij ook niet duidelijk...
Ik bak en lees de hele dag statistieken, en daarmee kom je allerlei interessants over de werkelijkheid op het spoor. Voor wat betreft mijn fietshobby vind ik het heel interessant te weten waarom mensen fietsen. Dat kun je met zulke statistieken opsporen. Verder ben ik het net als veel economen zeker met je eens dat teveel bezuinigen gevaarlijk is, en dat vertrouwen in de toekomst de economie een stuk vooruit helpt.
De auto de deur uit doen spaart wel degelijk heel veel. En zo goedkoop is de benzine nu ook weer niet meer. Een keer heen en terug naar de Randstad is bijna een hele tank van 100 euro.
Wim
Wim schreef:Ik bak en lees de hele dag statistieken, en daarmee kom je allerlei interessants over de werkelijkheid op het spoor. Voor wat betreft mijn fietshobby vind ik het heel interessant te weten waarom mensen fietsen. Dat kun je met zulke statistieken opsporen. Verder ben ik het net als veel economen zeker met je eens dat teveel bezuinigen gevaarlijk is, en dat vertrouwen in de toekomst de economie een stuk vooruit helpt.
De auto de deur uit doen spaart wel degelijk heel veel. En zo goedkoop is de benzine nu ook weer niet meer. Een keer heen en terug naar de Randstad is bijna een hele tank van 100 euro.
Wim
Ik kan niet eens tanken voor €100. Zo veel past er niet in... :D :P Dat houdt al snel op bij €65. Toch kom ik makkelijk op en neer naar de Randstad op 1 tank, ondanks dat mijn auto toch ook weer niet zo extreem zuinig is (heeft wellicht ook met mijn rijstijl te maken :roll: ). Maar dat verschilt uiteraard per auto...

Maar als je echt wilt bezuinigen op een auto, dan moet je 'm gewoon weg doen. Een beetje jonge auto schrijft al snel €1500-2000 per jaar af. Daar komt de motorrijtuigenbelasting nog bij. Die is van erg veel factoren afhankelijk, maar laten we uitgaan van een gemiddelde benzineauto (Ford Focus 1.0 EcoBoost?), die kost al €664 per jaar (in Overijssel). Dan nog de verzekering. Ook die is natuurlijk van verschillende factoren afhankelijk, maar laten we zeggen dat die €60 per maand kost. Dan kom je toch al uit op €3384 per jaar. En dan heb je nog geen meter gereden...

Als je zoveel wilt bezuinigen door enkel minder te gaan rijden, dan moet je om te beginnen al wel erg veel rijden. Want voor dat bedrag kun je al snel 33000km rijden, uitgaande van €1,70 per liter benzine (is momenteel lager, maar is ook al wel hoger geweest), en een verbruik van 6 liter per 100km (de opgegeven 5 liter haal je toch niet). Zoveel rijd ik in 3 jaar nauwelijks...
Henrie schreef:Maar als je echt wilt bezuinigen op een auto, dan moet je 'm gewoon weg doen.
Of nooit gehad hebben. Precies wat Rutger bedoelde lijkt mij, toen hij schreef "Enne weet je hoeveel je kan besparen door geen auto te rijden?" en jij antwoordde "Niet zo heel veel, want de vaste lasten (afschrijving, motorrijtuigenbelasting en verzekering) zijn voor veel mensen een veel grotere last, dan een paar liter benzine/diesel". Iemand die geen auto rijdt, heeft doorgaans ook geen vaste lasten; het aantal mensen met een auto waar geen meter in gereden wordt, lijkt me tamelijk klein. Die lui kopen wel een mooie fiets, waarmee die dalende fietsverkoop weer omgezet wordt in een stijgende lijn.

Van mij valt helaas geen bijdrage te verwachten, want ik heb in 2007 (vakantie-) en 2011 (stads-) al een fiets gekocht en dat zou voor de komende 25 jaar weer genoeg moeten zijn. Hoewel, een velomobiel voor woonwerkverkeer... Is weliswaar maar 1 fiets, maar voor een budget waar je er ook een stuk of 10 van kan kopen. Is dat goed voor de omzetcijfers of niet? :)

Groetjes,

Carl
Wim schreef:Ik ben erg benieuwd hoe de belangstelling op de fiets en wandelbeurs zal zijn. Ik geef daar altijd lezingen over hoe je misschien met je bestaande fiets op pad kunt, maar de meeste bezoekers wilden een voorgaande jaren toch vooral weten welke van de 3000 euro of meer fietsen ze nu eigenlijk moesten kopen.
Wim
Ik heb de beurs een paar keer bezocht en opvallend vind ik dan de hoge leeftijd van de bezoekers. Vijftigers en zestigers die goed in de slappe was zitten, is mijn indruk aan de hightech buitensportkleding te zien (maar er zullen ongetwijfeld betrouwbaarder gegevens zijn dan mijn beperkte waarneming). De kinderen zijn de deur uit, en dan is de vraag of je voor een camper gaat ofwel eens flink gek gaat doen en twee Rohloff-tanks (of e-bikes) voor een tochtje langs de schöne blaue Donau aanschaft.
Klopt Peter, dat is het overwegend. Maar er zijn ook andere bezoekers. Maar de WF is ook een club van vooral oudjes. Wie de bekende fietsroutes naar het zuiden fietst komt ook veel 55plussers tegen.
Twintigers gaan ook niet naar beurzen, en worden niet zo gauw lid van een vereniging. Maar goed, ik blijf proberen ook mensen die geen dure fietsen zoeken te interesseren. We gaan dit jaar ook een WF beginners weekend organiseren om al die mensen te ondersteunen.
Wim
Henrie schreef:
Wim schreef:Een keer heen en terug naar de Randstad is bijna een hele tank van 100 euro.
Ik kan niet eens tanken voor €100. Zo veel past er niet in... :D :P Dat houdt al snel op bij €65.
Mijn tankbeurt houdt nog steeds op bij maximaal € 35 en daarmee rijdt ik op en neer naar Amsterdam (450 km).
Leon
Wat ik er, als assistent accountant, aan toe kan voegen is dat bij de fietszaken die ik in mijn pakket heb de omzet nog veel erger omlaag is gegaan. Met name in het 4e kwartaal. Achteruitgang van 30% t.o.v de omzet in het 4e kw 2011.

Voornamelijk in de (electrische) duurdere fietsen is het lastig. de catagorie fietsplan blijft redelijk in tact. Ook de reparaties lopen terug.

Het lijkt er dus op dat de 13% achteruitgang voor de hele branche is dus ook de internet verkopen. De fietsenmakers hebben het dus extra zwaar.
In mijn branche (farmacie) is de totale omzet ook gedaald, maar dat had te maken met een trend naar de goedkoopste behandeling in plaats van de beste behandeling voor de patient. Analoog hieraan vraag ik mij af of het aantal verkochte fietsen gedaald is. Die vraag komt ook voort uit het feit dat ik voor de betere fiets naar Duitsland ga. Mijn laatste in Nederland gekochte fiets is een Rih geweest in 2001. De rest, meestal vanaf 2000 euro, kocht ik in Duitsland. Ik weet dat veel mensen dat doen. Een andere verklaring zou ook kunnen zijn dat er meer fietsen worden gekocht bij mensen die geen lid zijn van brancheverenigingen en waar de verkopen niet van worden geregistreerd, maar die wel de betere fiets verkopen. (Marten?)
Dus, is de markt echt gedaald?
Patria Dublin schreef:Een andere verklaring zou ook kunnen zijn dat er meer fietsen worden gekocht bij mensen die geen lid zijn van brancheverenigingen en waar de verkopen niet van worden geregistreerd, maar die wel de betere fiets verkopen. (Marten?)
Het CBS eist (op straffe van boetes etc) dat ik opgeef hoeveel architekten ik in dienst heb :D
Een zaak blijft echter onbelicht. Getuige het groot aantal gestolen fietsen, dat nog dagelijks wordt gemeld op onder andere mijnfietsterug.nl, lijken de "werkzaamheden" van het het fietsdievengilde een positieve bijdrage te leveren aan de verkoopcijfers van de vakhandel. Immers, veel gedupeerden van een fietsdiefstal zullen noodgedwongen op zoek gaan naar een nieuwe tweewieler. Het aantal teruggevonden fietsen is na jaren inspanning van diverse instanties helaas nog steeds dramatisch laag!