door
Henrie » zo 20 jan, 2013 17:19
Wim schreef:Ik bak en lees de hele dag statistieken, en daarmee kom je allerlei interessants over de werkelijkheid op het spoor. Voor wat betreft mijn fietshobby vind ik het heel interessant te weten waarom mensen fietsen. Dat kun je met zulke statistieken opsporen. Verder ben ik het net als veel economen zeker met je eens dat teveel bezuinigen gevaarlijk is, en dat vertrouwen in de toekomst de economie een stuk vooruit helpt.
De auto de deur uit doen spaart wel degelijk heel veel. En zo goedkoop is de benzine nu ook weer niet meer. Een keer heen en terug naar de Randstad is bijna een hele tank van 100 euro.
Wim
Ik kan niet eens tanken voor €100. Zo veel past er niet in...
Dat houdt al snel op bij €65. Toch kom ik makkelijk op en neer naar de Randstad op 1 tank, ondanks dat mijn auto toch ook weer niet zo extreem zuinig is (heeft wellicht ook met mijn rijstijl te maken
). Maar dat verschilt uiteraard per auto...
Maar als je echt wilt bezuinigen op een auto, dan moet je 'm gewoon weg doen. Een beetje jonge auto schrijft al snel €1500-2000 per jaar af. Daar komt de motorrijtuigenbelasting nog bij. Die is van erg veel factoren afhankelijk, maar laten we uitgaan van een gemiddelde benzineauto (Ford Focus 1.0 EcoBoost?), die kost al €664 per jaar (in Overijssel). Dan nog de verzekering. Ook die is natuurlijk van verschillende factoren afhankelijk, maar laten we zeggen dat die €60 per maand kost. Dan kom je toch al uit op €3384 per jaar. En dan heb je nog geen meter gereden...
Als je zoveel wilt bezuinigen door enkel minder te gaan rijden, dan moet je om te beginnen al wel erg veel rijden. Want voor dat bedrag kun je al snel 33000km rijden, uitgaande van €1,70 per liter benzine (is momenteel lager, maar is ook al wel hoger geweest), en een verbruik van 6 liter per 100km (de opgegeven 5 liter haal je toch niet). Zoveel rijd ik in 3 jaar nauwelijks...