Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportful regenjas - Forum Wereldfietser

Sportful regenjas

Zou dit: http://www.futurumshop.nl/sportful-hot- ... it-l.phtml een goede regenjas zijn? Ik zal 'm voornamelijk gebruiken voor woon-werkritjes en evt. op de racefiets.

Elders lees ik dit:

Sportful Hot Pack No-Rain Stretch Jacket: Regen/windjack 100% No-Rain + stretch

Het Sportful Hot Pack No-Rain Stretch jacket is een stukje technisch vernuft voor totale regenbescherming. Het superlichte jack heeft een minimaal gewicht van 130 gram, is 8.000 mm waterproof en heeft zelfs een 20.000 mpv ademend vermogen. Door toepassing van de No-Rain Nanotechnologie rollen de regendruppels zo van het jack af, zonder door te lekken. Dit jack zal je tot zeker 60 minuten regen helemaal droog houden.
Die laatste claim vind ik een gevaarlijke... bij welk inspanningsniveau? Stilstaand onder de douche? Of op hoge inspanning door de regen over een MTB-parcours?
Standaard jackje, zo te lezen aan de waarden.
MVTR-test 20.000 is redelijk standaard tegenwoordig, maar ik heb geen idee wat "mpv" is... Alles wat daaronder zit is niet serieus te nemen voor flinke inspanningen als fietsen.
De waterkolom is echter niet indrukwekkend. Kan een paar jaar goed gaan, maar dat ligt er maar net aan.
In deze gewichten zijn het Marmot Essence Jacket, het Montane Minimus Jacket en de Patagonia Light Flyer Jacket betere keuzen.

Voor flinke transpireerders, zoals ik, is 20.000g/24u (MVTR) te weinig. Dan kan kijken naar een 25.000 of 30.000 echt lonen. In eVent houd ik me in de regen tot zo'n 15ºC nog droog (met de juiste kleding eronder), als het warmer wordt hindert ieder regenjack teveel (dan kan het proces van "diffusie" te langzaam plaatsvinden). Gore-Tex Active Shell (niet Gore WindStopper Active Shell, want dat is niet waterdicht) schijnt tegenwoordig ongeveer net zo goed te kunnen zijn als eVent in de praktijk, al heb ik nog niemand daar nog echt uitspraken over horen doen. ("Seems" en "about the same" is de tendens.)

Verkooppraatjes van producenten (en (online) shops) moet je voorzichtig mee zijn. Als voorbeeld: Gore verkocht jarenlang hun XCR-stoffen als "best ademende stof" omdat het 25% beter ademde dan gewoon Gore-Tex. De marketingafdeling was alleen even vergeten dat hun Paclite stoffen "40% beter ademden dan gewoon Gore-Tex"... :lol:
Johojo schreef:Het superlichte jack heeft een minimaal gewicht van 130 gram
minimaal 130 gram, dus 2 kilo kan ook?
:D
m-gineering schreef:
Johojo schreef:Het superlichte jack heeft een minimaal gewicht van 130 gram
minimaal 130 gram, dus 2 kilo kan ook?
:D
http://xkcd.com/870/
(eerste plaatje)

W.
Robertjan schreef: In deze gewichten zijn het Marmot Essence Jacket, het Montane Minimus Jacket en de Patagonia Light Flyer Jacket betere keuzen.
Marmot jasje ziet er kek uit. Maar valt-ie wel smal genoeg voor op de fiets?
Robertjan schreef:.....
In deze gewichten zijn het Marmot Essence Jacket, het Montane Minimus Jacket en de Patagonia Light Flyer Jacket betere keuzen.

.......
Houdt zo'n jack je nou ook droog als de luchtvochtigheid bijvoorbeeld 100% is?
Minder goed dan een paraplu.
Robertjan schreef:In deze gewichten zijn het Marmot Essence Jacket, het Montane Minimus Jacket
Thanks voor de tip, ik ben nu aan het kijken voor de montane minimus jacket ik ben niet zo groot meestal heb ik maat 52 voor jas alleen als ik hun matentabel moet geloven zou ik maat xl moeten nemen voor mijn chest en zelfs xxl voor mijn waist, is dat normaal dat ze klein vallen en enig idee of ze ook worden verkocht in een winkel in Rotterdam ?
Geen idee.
Voor 60,00 euro meer heb je een goretex performance jas of een gtx pro shell maar wat mij opvalt is dat er niet meer wordt gepraat over ademend vermogen in ...g/24u, ook in een stukje over de verbeterde pro shell staat er enkel dat het 25% meer ademend is dan de vorige pro shell maar niet hoeveel ..000g/24u het nu bedraagt.
De Montane komt met 25.000gr/m2/24u uit de MVTR-test. Redelijk standaard is tegenwoordig 20.000 (de stoffen die lagere waardes hebben, zou ik überhaupt links laten liggen). Wa Gore momenteel doet weet ik niet. Bij winkeliersinfo wil er nog weleens meer bekend worden, maar ik heb m'n Pro-Fit's al enige jaren geleden behaald. Die zijn dus niet meer actueel. (Toen was Lowe Alpine's Triplepoint Ceramic nog de heilige graal.)
HIER nog een leuke vergelijk van lichtgewicht jacks (tot 375 gram). Gore lijkt wel oververtegenwoordigd, maar zoals gezegd concurreert het direct met eVent. Die Mammut lijkt wel erg mooi en door de okselritsen is er zelfs nog extra te ventileren.
rugwind schreef:Houdt zo'n jack je nou ook droog als de luchtvochtigheid bijvoorbeeld 100% is?
Met de juiste kleding eronder, inderdaad. Al verschilt iedereen qua transpireren, waardoor bij eenieder bij andere omstandigheden het verzadigingspunt is bereikt. Met een slim geconstrueerd eVent-jack en de juiste kleding eronder, ligt dat punt bij mij bij ongeveer 15ºC in de stromende regen. Wel de juiste kleding-combinaties dus.
Dat betekent zo min mogelijk wol (ook topkwaliteit kan de hele nacht klam blijven in je tent, als het buiten rond het vriespunt is maar wel waait) en niet te warm kleden. Bij wegrijden zou je het eigenlijk net wat fris moeten hebben, zodat je na zo'n 10 min. lekker op temperatuur bent. Er zijn ook mensen die zich lekker op temperatuur kleden en altijd na 10 min. moeten stoppen om de te warme lagen uit te trekken. :roll:
willem.m schreef:Marmot jasje ziet er kek uit. Maar valt-ie wel smal genoeg voor op de fiets?
Ik heb 'm zelf nooit aangehad. Vanaf het plaatje gezien lijkt het niet echt baggy, maar ook geen race-snit. 20.000/20.000 kunnen de meesten zich ook niet snel een buil aan vallen (behalve heftige transpireerders als ik dus).