Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Rohloff terug naar ? - Forum Wereldfietser

Van Rohloff terug naar ?

In het kort:

Een kleine 2500km in het bezit van Koga Signature met Rohloff, Kogs Riser stuur, Hs33 Magura, Son, Edelux , kortom alles erop en eraan.
Ervaring met schakelen en stuur tot nu toe niet echt positief. Pijn met schakelen aan de pols, ook op langere stukken doordat op het stuur geen andere greepmogelijkheden zijn. Nu heb ik ook wat problemen met de pompfunctie van mijn hart en vind nadat ik ook vandaag weer eens op een Randonneur met LX van een vriend gefietst heb, dat dit merkbaar lichter fietst.
Vaak denk ik dat ik gewoon een pietlut ben, en overal wellicht teveel op let, maar ervaar het toch echt als "klacht".
Nu denk ik er over om de fiets om te laten bouwen naar een derailleur fiets, met misschien wel iets als een X-Act Hornbar Vario Comfort stuur. En, zorgt een goede trapas, als die van Chris King, voor merkbaar anders fietsen? Of is het verschil alleen in levensduur terug te vinden.

Wat denken jullie ?

Groeten....Willem :wink:
Een paar (lange) barends bieden eenvoudig een reeks extra posities voor de handen.

De geometrie en gebruikte buizen zijn ook van effect op hoe een fiets voelt, dat is niet alleen het gewicht of de efficiëntie van de drivetrain. Dus ik ben niet zeker dat alleen het vervangen van die Rohloff voldoening zou geven. Een tweede, snelle fiets die niet ontworpen is voor veel bagage is misschien een beter idee?
[/quote]
. Een tweede, snelle fiets die niet ontworpen is voor veel bagage is misschien een beter idee?[/quote]

Het gaat me niet zo zeer meer om de snelheid, dat gaat toch niet meer met zo'n hartkwaal, maar meer om de lichte tred !

Groeten....Willem :wink:
Willem Focus schreef: Wat denken jullie ?

Groeten....Willem :wink:
Als het stuur je niet bevalt zet je er een ander stuur op.
Ik denk niet dat een derailleur veel lichter trapt dan een Rohloff, maar met een derailleur heb je wel de mogelijkheid van kleinere gangsprongen.
Verkijk je niet op lucht en rolweerstand: een hoger en breder stuur of ongelukkige banden etc hakt er veel harder in
Willem Focus schreef:Het gaat me niet zo zeer meer om de snelheid, dat gaat toch niet meer met zo'n hartkwaal, maar meer om de lichte tred !
Juist daarom lijkt een fiets ontworpen voor minder gewicht me interessant. Die kan soepeler zijn en daardoor meer meegeven met je beweging, in plaats van over te komen als een massief blok. Ik bedoel geen racefiets, maar eerder een comfortabele, snelle fiets zoals Jan Heine en co. loven. Een fiets die bedoeld is om nauwelijks meer dan uw lichaam te dragen maar wel nog steeds brede banden en spatborden heeft.
m-gineering schreef:
Willem Focus schreef: Wat denken jullie ?

Groeten....Willem :wink:
Als het stuur je niet bevalt zet je er een ander stuur op.
Ik denk niet dat een derailleur veel lichter trapt dan een Rohloff, maar met een derailleur heb je wel de mogelijkheid van kleinere gangsprongen.
Verkijk je niet op lucht en rolweerstand: een hoger en breder stuur of ongelukkige banden etc hakt er veel harder in

Nu heb ik 42 mm Schwalbe Surpreme met dat riser stuur dus, en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !
Willem Focus schreef:en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !
Stap je daar toch gewoon op over; volg je gevoel zou ik zeggen !!

15/20 jaar geleden zou je met hartfalen helemaal niet meer mogen fietsen, nu wordt het juist aangemoedigd, dus geniet ervan zolang het kan :wink:
Willem Focus schreef: Nu heb ik 42 mm Schwalbe Surpreme met dat riser stuur dus, en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !
Banden wisselen, weet je ineens of dat de oorzaak is.

Renaat
Willem Focus schreef:
m-gineering schreef:
Willem Focus schreef: Wat denken jullie ?

Groeten....Willem :wink:
Als het stuur je niet bevalt zet je er een ander stuur op.
Ik denk niet dat een derailleur veel lichter trapt dan een Rohloff, maar met een derailleur heb je wel de mogelijkheid van kleinere gangsprongen.
Verkijk je niet op lucht en rolweerstand: een hoger en breder stuur of ongelukkige banden etc hakt er veel harder in

Nu heb ik 42 mm Schwalbe Surpreme met dat riser stuur dus, en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !

Die Koga Signature wereldtractor wordt natuurljk nooit een lichtvoetige ballerina, hoeveel geld je er ook tegen aangooit. Als je een lichte randonneur wilt moet je gewoon een lichte randonneur kopen (want dat begint met een licht frame en lichte wielen) , maar dan moet je ook geen 30 kilo bagage meer willen meetorsen.

De energieverliezen in lagers zijn heel beperkt, zie bv hier:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=337,0,0,1,0,0
onlangs overgestapt van 60mm Big Apples (versleten vlak) naar nieuwe 50mm Big Apples (mooi rond), barretje extra lucht erbij, scheelde meteen 3kmh. Rohloff zal ongetwijfeld ietsje meer weerstand geven dan een derailleur, maar persoonlijk zou ik eerst maar eens wat bandjes testen.
En schijnt er ook niet winterolie te zijn voor rohloff, olie met een hogere viscositeit bij lagere temperaturen?
AB schreef: En schijnt er ook niet winterolie te zijn voor rohloff, olie met een hogere viscositeit bij lagere temperaturen?
Je mag van Rohloff de olie verdunnen met spoel olie tot 50/50 hierdoor is hij goed tot -30C

http://www.rohloff.de/en/service/faq/fa ... index.html
Willem Focus schreef:Nu heb ik 42 mm Schwalbe Surpreme met dat riser stuur dus, en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !
Dejavu, toen ik mijn Rohloff fiets kocht (in de winter) met ook die banden had ik het zelfde gevoel. Je Rohloff moet ingereden worden, en die Supremes zijn swinters boter traag. Zou er effe snellere banden op zetten (marathon racer of zo) en je gaat weer als een speer. :wink:
DeFietsreiziger schreef:
Willem Focus schreef:Nu heb ik 42 mm Schwalbe Surpreme met dat riser stuur dus, en als ik dus op die Randonneur van die vriend van me stap met LX groep en 37mm vredestein banden en vlinderstuur voel ik gewoon dat het merkbaar lichter trapt !
Dejavu, toen ik mijn Rohloff fiets kocht (in de winter) met ook die banden had ik het zelfde gevoel. Je Rohloff moet ingereden worden, en die Supremes zijn swinters boter traag. Zou er effe snellere banden op zetten (marathon racer of zo) en je gaat weer als een speer. :wink:
Maar voor echte efficientie is een derailleursysteem toch het beste. Wedstrijdsporters fietsen niet met rohloff. Je moet dan niet met je asfaltfiets door de modder rijden, dan heb je kans dat je voorderailleur verstopt raakt.... gelukkig bestaan daar weer 1x11 derailleursystemen voor :).
Maar als je je drivetrain goed schoon houdt, dan is een derailleursysteem het meest strak qua krachtoverdracht. Maar vergelijk winter niet met zomer, dan gaat alles gewoon trager, metname rubber en windweerstand. Probeer eens een ligstuur :).
Die tip van de bandenwisseltest: doen! Kost wat gevloek als je uiteindelijk 8x een band moet omleggen, maar dan weet je het wel. Wissel ze, fiets daar een aantal tochten mee en dan weer terug.
Je gebruikt wel een pomp met manometer hoop ik?
Leon
Op onze stads Koga's verwissel ik de cassette. Zolang wij hier in de buurt fietsen hebben wij een 13/19 pignon. De kransjes lopen per 1 tand op. Dat fietst ontzettend comfortabel.
Tja,

Iedereen bedankt voor alle adviezen. Het vervelende is eigenlijk dat ik voordat ik de fiets aangeschaft heb wel heel erg lang getwijfeld heb tussen derailleur en Rohloff. Uiteindelijk toch voor Rohloff gekozen omdat dit voor mijn vrouw echt DE oplossing was. Vanaf dag 1 heb ik eigenlijk met de gedachte gefietst dat het voor mij niet de juiste keuze was.
Heb nu een mailtje naar mijn FM gestuurd met de vraag om een prijsopgave te doen voor ombouw naar LX of XT met een Dali stuur of Hornbar X-act vario.

Twijfels twijfels, maar als het qua prijs niet teveel tegenvalt......dan

Word vervolgd .....Willem :wink:
Willem Focus schreef:Twijfels twijfels, maar als het qua prijs niet teveel tegenvalt......dan
Eén ding dat in bijna alle adviezen terugkomt, is het vervangen van de banden. Waarom wil je het zo graag op de Rohloff steken?

Renaat
Ik begrijp je wel Willem, heb 2 jaar een travelmaster gehad met Rohloff, kwam er moeizaam mee vooruit, nieuwe banden.., extra tandwieltje...,van alles geprobeerd.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de travelmaster van de hand gedaan, een trekking lite gekocht met derailleur en ik kreeg het plezier in fietsen weer helemaal terug. :D ik fiets vaak weer naast mijn man ipv kilometers achterop..

Succes!
Revanho schreef:
Willem Focus schreef:Twijfels twijfels, maar als het qua prijs niet teveel tegenvalt......dan
Eén ding dat in bijna alle adviezen terugkomt, is het vervangen van de banden. Waarom wil je het zo graag op de Rohloff steken?

Renaat
De Rohloff heeft voor mij een bijkomend probleem, ik heb last van mijn pols met het schakelen.

Gr. Willem :wink:
Het is denk ik voor jou goedkoper / voordeliger om de rohloff fiets te verkopen. En gewoon een nieuwe derailleur fiets te kopen. Ombouwen kost tijd. En bij de fietsenmaker is tijd geld.

Het is helaas nu niet de juiste periode om je fiets te verkopen. Maar als je de plek hebt zou je hem even op kunnen slaan tot de zomer.