door
Wim » di 26 okt, 2004 10:02
Kettingkasten dienen twee doelen: de ketting schoon houden en je broek en of been schoonhouden. Om de ketting echt schoon te houden heb je een gesloten kettingkast nodig, maar dat past alleen als je een naafversneling hebt. Dit is een van de charmes van een Rohloff naaf. De slijtege is zo veel minder. Bij een fiets met derailleur wordt alles gewoon vies, en slijt dus hard. Wel maakt het vaak flink uit of je spatborden hebt. Zonder spatborden wordt veel vuil opgeworpen om te eindigen op je voorderailleur en ketting.
Om je broek of been vrij van smeer te houden kun je zo'n open kettingkastje (een randje langs de bovenkant en een circel rond het voortandwiel) gebruiken zoals op veel stadsfietsen met derailleur zit. Je ketting zal het niet schoon houden, maar jou wel. Het probleem is dat die dingen erg breed zijn, en dus ruimte vragen tussen je voortandwielen en crank. Ze passen dus alleen op van die brede cranksets waarbij je als een eend op de fiets zit, met je benen wijd. Een mooiere oplossing, en bijna net zo effectief, is een beschermring op het buitenste tandwiel. Dat past op vrijwel iedere crankset, ook op prachtig smalle met een lage Q factor (de 'quack factor', ofwel de mate waarin je breed als een eend op je trappers zit). Die ringen zijn er in alle soorten en maten, van foeilelijke plastic schijven tot prachtige en peperdure alu ringen van Specialites TA. Overigens helpt het ook als je ouderwetse broekveren gebruikt, of - nog ouderwetser - je pantalon in je sokken stopt. Een tweedjasje aan en je ziet er net uit als een Engelse heer op leeftijd (daar zijn gesloten kettingkasten nog nauwelijks ontdekt, ook niet voor fietsen met naafversnelling). Zeker de combinatie van een beschermingsring en broek in de sokken is behoorlijk effectief.
hartelijke groeten,
Wim