Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Rohloff - Forum Wereldfietser

Problemen met Rohloff

Wij maken voor het ogenblik een wereldreis per Koga Twin Six tandem . We hebben reeds in 2007 van Canada tot Argentinie gefietst. Van Argentinie zijn we terug gevlogen naar Spanje om per fiets terug te keren tot in Belgie. Deze reis hebben we gedaan met een Shimano XT groep zonder noemenswaardige problemen.

Dit jaar in maart zijn we opnieuw vertrokken voor het tweede deel van onze wereldreis. Met dezelfde fiets van Nieuw Zeeland naar Belgie terug fietsen. Ik heb me laten overhalen tot aankoop van een Rohloff naaf. Sindsdien hebben we niets dan problemen.
Onze gewichtverdeling is na zo een lange reis onveranderd gebleven. Als ervaren fietsers (met ondertussen al meer dan 33000km) weten we hoe we de fiets het beste moeten beladen. Zelf weeg ik op dit moment 72kg en mijn vriendin 55kg. Het gewicht op onze tandem is aanzienlijk minder dan toen we voor het eerst begonnen op onze trip in Canada met onze Shimano set up ( we zijn veel meer ervaren ) +-50kg bagage. Zelf mail ik al 8 maanden met Rohloff.

Een kort overzicht van onze problemen tot nog toe;

- In Nieuw Zeeland beginnen na 800 km spaken te springen. Ik neem voor het eerst contact op met Rohloff. We beslissen om in Sydney ons wiel te laten hervlechten het probleem ligt volgens Rohloff bij de Sapim spaken.
Het wiel wordt herbouwd met DD swiss spaken in Sydney bij een officiele Rohloff dealer in onze originele Spoetnik Rigide rim.
- De Rohloff hub breekt na 800km en we laten ons wiel met een nieuwe 32 spaken hub herbouwen bij een andere dealer ook met DD swiss spaken.
- In dat wiel breken de spaken opnieuw al na 500km, er wordt ons een heel nieuw wiel opgestuurd in Adelaide, een 32 spaaks Id worx offrohler met DD sapim spaken vanuit Duitsland.
- Na nog geen 1000 km barst ook deze hub ( te midden van de Australische Outback! ) er wordt ons een nieuw wiel opgestuurd naar Alice Springs, een andra 30 rim velg met 36 spaken (dd sapim) speciaal ontworpen voor postbode fietsen.
Al deze wielen werden gebouwd door Rohloff zelf met de specificaties die voldoen om te voorzien om zonder problemen verder te kunnen reizen.
- In Lombok breken ook in de andra 30 rim velg met 36 spaken de spaken, ons laatste wiel van Alice Springs. Rohloff weet zelf geen oplossing meer (dit laatste wiel was het sterkste wiel beschikbaar op de markt volgens hen)
- Ik stel zelf voor een Rohloff te laten maken bij Vittorio in Nederland omdat zei van een 32 spaaks een 48 spaaks kunnen maken. Dit wiel heeft ook Rohloff bekostigd en hebben we nu sinds Kuala Lumpur en na 400km springt de eerste Alpine spaak!
- De spaken springen voor 80 procent aan de hub. 10 procent springt aan de nibbel en de andere 10 procent midden door
Ik weet echt niet meer wat ik naar Rohloff kan sturen. Al de wielen die ze hebben opgestuurd zijn vanuit het fabriek van Rohloff zelf.

Wat ik heb gedaan tot nu toe;

- Wij hebben meer dan 30 fietsenwinkels afgelopen om de juiste spaken te vinden en ons wiel te laten controleren
- Ik heb onze fiets helemaal uitmeten in de Australische outback om te kijken of er misschien iets mis is met ons kader. Ons kader is loodrecht. Uit pure wanhoop heb ik eergisteren (400km boven Kuala Lumpur) opnieuw heel ons kader uitgemeten, maar er is geen enkele afwijking te vinden op onze fiets.
- Ik heb zelf al meer dan 40 gebroken spaken vervangen in de laatste 8 maanden. Ik heb ook regelmatig ons wiel laten uitmeten om te kijken of er de juiste kracht op de spaken was na het vlechten en dit was telkens correct. ( In Darwin heeft zelfs de verantwoordelijke van Rohloff Australie persoonlijk ons wiel gemeten) Alles blijkt steeds correct.
- In Bali heb ik zelfs ons Rohloff wiel herbouwd met 36 nieuwe spaken. Deze spaken sprongen ook, het wiel is teruggezonden in Kuala Lumpur naar Duitsland alles blijkt perfect volgens Rohloff.

Wijzelf zijn de wanhoop nabij en zien geen uitweg meer. Net als Rohloff hebben we al duizenden Euros tegen onze reis aan moeten gooien om verder te kunnen.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met Koga en wacht nog op meer info, maar hun eerste reactie is dat ik via Rohloff het moet regelen. Ze denken dat een 26 inch wiel met Rohloff de krachten van een tandem niet aankan. Ik betwijfel dit ten sterkste, zeker als ik weet dat Santos en al de ander 26inch wereldfietsers dit nog nooit hebben meegemaakt. Koga maakt natuurlijk alleen nog maar de 28inch Twintraveller misschien vandaar hun redenering. Wij zelf zitten nu in een absoluut dieptepunt en weten niet hoe we deze reis nog kunnen afmaken. We hebben zelf heel veel geld verloren en kunnen onmogelijk een nieuwe fiets aanschaffen. Daarinbij is de oorzaak nog steeds onbekend.

Ik heb mijn hoofd al kapot gebroken over de mogelijke oorzaken. Het enige wat ik nog kan verzinnen is;

- Ons Alu frame is moe (lijkt me eigenaardig omdat dit al na 23000km zou zijn in Nieuw Zeeland)
- De Rohloff is gewoon niet compatibel met onze Twin Traveller
- Wij zijn allebei zo een brute krachten dat geen enkel wiel ons aankan ( lijkt me zeer onwaarschijnlijk )
- Rohloff is maar twee maal gevlochten tov Shimano en is daardoor toch een heel pak minder stabiel en sterk desondanks we 48 spaken hebben. ( gaat volledig in tegen wat Rohloff verkondigd )

Ik weet niet wat u voor ons kan doen, maar wij willen niet opgeven.

Groeten Tom en Jemina

http://www.opdentandem.net
Sjonge, wat een problemen zeg. Ik snap dat je daar niet vrolijk van wordt.

De eerste vraag die bij me op komt is waarom je niet terug bent gegaan naar de derailleur versnelling als je denkt dat het aan de Rohloff ligt?
Klinkt wel heel ernstig als pech hebben.

Hoeveel bagage heb je nu? Heb je nu 50 kilo of was dat eerder zo? Waarover is de bagage verdeeld? Voor/achter/aanhanger?
Met alle respect, maar als je in 400 km de spaken uit een 48-spaaks Vittoriorohloffwiel breekt is er iets heel aparts aan de hand.
Ik denk even aan een bijzonder remgedrag of zo. Heeft de fiets een schijfrem achter?
Leon

p.s. oeps, ik zie nu dat dit de setup wel zal zijn: http://www.opdentandem.net/images/DSC00091.jpg

Idee: vraag het eens bij tandemclub.nl
het eerste wat in mijn opkomt zonder enige kennis van zaken:
Ik vind het veel gewicht voor een 28inch wiel. Koga fietsen staan normaal op 140kilo max.(rijder, bagage en frame)

Verder als je met twee man goed synchroon trapt en in een lage versnelling weg fietst dan wordt er veel kracht overgebracht naar de spaken. Wellicht dat daarom ook de kopjes van de spaken afbreken en niet aan de schroefdraad kant.

de schijfrem niet meer gebruiken en eens een poos op de velg remmen(hs33?)

Wellicht dat onze kundige fietsoloog Marten er wat zinnigs over kan zeggen?

heel sneu dit sterkte en houd de moed er in!
Leon schreef: Met alle respect, maar als je in 400 km de spaken uit een 48-spaaks Vittoriorohloffwiel breekt is er iets heel aparts aan de hand.
Inderdaad.
tomina schreef:- Ons Alu frame is moe (lijkt me eigenaardig omdat dit al na 23000km zou zijn in Nieuw Zeeland)
Ik ben geen kenner, maar frames worden volgens mij helemaal niet moe. Ik weet dat in bepaalde kringen (van mountainbikers) die term wel eens wordt gebruikt omdat men na een tijd de indruk heeft dat een fiets minder 'stijf' is. Maar dat ligt dan echt aan de onderdelen (b.v. wielen), niet aan het frame. Zolang er geen echte slijtage optreed, is een frame na 20 jaar voor zover ik weet nog even stijf dan hetzelfde frame was op dag 1. (Als ik mij vergis verbeteren de specialisten mij wel.)

Renaat
ow en koop eens een 2 wielen aanhanger onderweg en gooi daar zoveel mogelijk in!
Bob yak verdeeld gewicht op eigen en je achterwiel ipv dat het hele gewicht wordt gedragen door de kar zoals bij burly nomad en radical cycloon.
We krijgen steeds garantie op de stukken van Rohloff. We hebben veel te lang gewacht en tijd en geld geinvesteerd om terug te kunnen keren naar Shimano. Op een gegeven moment zaten we vast waar geen snellere oplossing mogelijk was. Je hebt gelijk we hadden van in het begin de knoop moeten doorhakken en niet teveel stil blijven staan bij onze dure investering. Never change a winning team. Het is ook nog steeds niet duidelijk wat nu de eigenlijke oorzaak is want Rohloff blijft in alle tonen ontkennen dat het probleem bij hen ligt.

Groetjes Tom en Jemina
Bedankt voor de reacties,
Ter verduidelijking;
We hebben een tandem met 26 inch wielen zonder schijfremmen en remmen van Magura. In de eerste reis (22000km) hebben we nooit problemen gehad (toen nog met Shimano). Wij dachten dat met Rohloff we voor een makkelijke en duurzamere optie kozen vandaar onze investering.
De bagage is als volgt verdeeld
2/3 achteraan
1/3 vooraan
Meer gewicht vooraan is niet mogelijk (te zwaar om beklimmingen te doen)
We zijn ookal mensen tegengekomen die veel meer wegen en bijna evenveel dragen als wij samen op een enkele fiets. We zijn in Canada zo overbeladen vertrokken (toen nog met leesboeken van meer 1000blz :) ) dat zelf onze bagagedrager brak. En toch hadden we geen spaakbreuk.
Dit is heel treurig, en ik zou het ook niet weten. Een beladen tandem is altijd op het randje, maar er zijn velen die het succesvol gedaan hebben met een Rohloff naaf. Een ding wil ik wel zeggen en dat is dat 28 niet degelijker is dan 26 inch. Begrijp ik het goed dat dit een later ingebouwde naaf is?
Wim
https://plus.google.com/photos/10380995 ... 9a3N9LPtFA Wel leuk om te zien hoeveel bidons er op een tandem kunnen worden gemonteerd.
Ik hoop dat een wielenbouwer met heel veel ervaring jouw relaas wil lezen en zijn ervaring via PB berichten met je wil delen. Wat een rampenplan zeg.
Fabrieken, de fout ligt altijd bij een ander en nooit bij hun zelf. Ze zullen elkaar nooit afvallen en zodoende los je dit probleem niet effe op.
Ze willen je best ondersteunen, maar de werkelijke oplossing voor dit probleem zal je zelf moeten uitvinden. Helaas, maar ik hoop dat er toch een oplossing komt.

Het breken van spaken met die naaf is volgens mij al eerder geventileerd hier.
@ Ben het helemaal met de laatste reactie eens.

Probeer weer een Shimano wiel, kost je niet de kop en je kunt verder.

Op mijn wereldreis hadden mijn fietsmaatjes het zelfde probleem met Rohloff, gebroken spaken en een stuk uit de flens gesprongen.
Ik had/heb een Vittorio met die bewuste flens, 48 spaaks en geen problemen. Maar is niet te vergelijken met een tandem en daar heb je nu niks aan.


Henk

kunst en fietswerk
tja, ik ga zeggen: verkeerd beladen!!!!

en waarom: als je de bagage zo hoog opstapel word de belasting van het achterwiel vele malen groter. Lengte van de tandem en hoogte werken door in het achterwiel (torderen)en geeft te grote spanning op de spaken in het achterwiel.
De spaken kunnen vele krachten ( rechtstandig ) aan maar geen gezwabber oftewel kracht vanaf de zijkant.

De flens van Rohloff is wel te iel, (breekt door rechtstandige schokken ook gehad!)gelukkig heb jij de oplossing van Vitorrio en moet ook volgens mij voldoende zijn!

Wij hadden na ongeveer 1400 km de wat lossere spaken, het achterwiel ging zwabberen en daar gingen de eerste spaken. Sindsdien na of tijdens een vakantie met bagage hou ik de spakenspanning beter in de gaten en tot nu toe geen problemen.
Onze vorige Koga twin met shimano XT nooit spaakbreuk gehad.


Wij zijn nu in het bezit van een Koga twin met rohloff, ben er inmiddells wel achter dat het achterwiel meer onderhoud nodig heeft dan ik had gewild!

succes Peter


Het gewicht aan bagage kan je misschien niet veranderen maar wel de belading!
Diagnose op afstand is altijd lastig, en er zijn meer mensen die wielenbouwen die het niet kunnen dan wel ;)

Allereerst, moet al die troep echt mee ;)

Als spaken na 500 km breken doen ze dat op vermoeing, en het meest waarschijnlijke is dan dat ze bij iedere omwenteling even los komen te hangen, want dat is het meest ongunstige belastinggeval. Dat kan door
- te dikke spaken (nee dit is geen tikfout)
- spaken te slap gespannen
- velg te slap (licht)
- spaken met knik gemonteerd (spaakpatroon, ongelukkige nippel-spaakgat combinatie)
- wringende fiets (krom frame, te veel of scheve belasting, slap frame,slecht gecentreerd voor of achterwiel .. )
- spaken passen niet goed in de flens

De meeste reserves heb je vermoedelijk met een 36 gts ( de exta grote Vittorio flenzen helpen niet echt) Rigida Andra 30 (die is loodzwaar en heeft gerichte spaakgaten), 2.0-1.8-2.0 spaken (ik zie liever Sapim dan DT) die echt klem in de flens zitten (Rohloff boorde de gaten in de tandemnaaf altijd groter, dat helpt niet echt) en (had ie maar geen naaf moeten worden) 130 kilo spaakspanning. En dan zorgvuldig gebouwd

Controleer of er nog iets van de spaakspanning over is als de band op spanning staat
Kwam me bekend voor; tandem en spaakbreuk. Dus even gezocht naar het topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... spaakbreuk

Wellicht hebben jullie er iets aan. Succes in elk geval. Hoop dat het probleem snel verholpen is.
Oeps, dit had een pm moeten zijn.
Zoals gezegd hadden wij vorige keer onze fiets slechter beladen en hadden we meer mee dan nu. Toen hadden we geen enkel probleem en we hebben er toch 23 000 km mee gedaan toen. Nu hebben me minder bagage en de belading is zeker niet hoger of slechter. De bagage is niet het probleem. We hebben ook niet te veel mee. In die 45 kg in totaal die we meedragen zit een tent, 2 slaapzakken, 2 thermarestjes, medicatie voor lange tijd, kleding voor -25 (Himalaya) enzovoorts. Het is niet gewoon een reis van drie weken, maar van drie jaar in totaal, opgesplitst in ongeveer tweemaal een jaar en half. We hebben in vergelijking met andere wereldfietsers echt niet veel mee. Misschien is de reactie gebaseerd op de foto op de voorpagina, maar dat is dus de foto die de eerste week getrokken is, toen we nog enorm onervaren waren.

In ieder geval bedankt om mee te denken. We bekijken alles en vinden hopelijk snel een oplossing!
Ookal is de bagage niet de (volledige) oorzaak, zou het zeker geen kwaad kunnen een kar aan te haken. Bijv. de radical met twee wielen.
m-gineering schreef:Als spaken na 500 km breken doen ze dat op vermoeing, en het meest waarschijnlijke is dan dat ze bij iedere omwenteling even los komen te hangen, want dat is het meest ongunstige belastinggeval. Dat kan door
- te dikke spaken (nee dit is geen tikfout)
- spaken te slap gespannen
- velg te slap (licht)
- spaken met knik gemonteerd (spaakpatroon, ongelukkige nippel-spaakgat combinatie)
- wringende fiets (krom frame, te veel of scheve belasting, slap frame,slecht gecentreerd voor of achterwiel .. )
- spaken passen niet goed in de flens
Bij het analyseren grote rampen blijkt per definitie dat er een combinatie van factoren in het spel is die het noodlottige effect veroorzaakt heeft. Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat er hier ook zoiets in het spel is, want in termen van achterwielproblemen heb ik nog niet zo'n ellendig verhaal gelezen :(
Leon
Leon schreef: Bij het analyseren grote rampen blijkt per definitie dat er een combinatie van factoren in het spel is die het noodlottige effect veroorzaakt heeft.
en een daarvan is vaak 'ik weet zeker...'
:D