Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer ervaringen Schotland - Forum Wereldfietser

Weer ervaringen Schotland

Ik zit te denken om van de zomer naar Schotland te gaan, alleen een vraag qua weer, ik heb aardig wat foto's gezien, helft van de foto's was bewolkt en stondt vaak bij dat het winderig was, en s'ochtens koud.

Moet je dan een lange broek dragen omdat een korte broek en een windstopper jack omdat enkel een t-shirt te koud is ?
En staat er vaak wind ? Bedoeling is van new caste naar loch ness te fietsen en terug.
En er zijn stranden bij lochs en langs de kust is dat gewoon te zwemmen qua koudte ?

En is er drijfzand oid bekend in schotland, niet dat je denkt mooi stukje strandt .....Help... en zul je net zien heb je geen bereik of is je mobieltje leeg ?
Het is net Nederland, alleen net effe minder warm moet je maar denken. Alleen zou ik me geen zorgen maken om het weer maar meer om die lieve beestjes die rond je hoofd blijven plakken. :D
is zo'n soort haar netje om je hoofd die je bij bever kan kopen dan een overbodige luxe, en als je aan het fietsen ben op gematigd tempo vliegen ze mee of komen ze enkel als je stopt.
Nee, zeker geen overbodige luxe!

Eenmaal een windje, dan zijn ze weg. Tijdens het fietsen heb ik geen muggennet nodig gehad. Wel bij het opzetten van de tent, koken, naar de douche wandelen... het zijn echt krengen en ze komen in grote getale! :)

Wij hadden overigens alleen maar zonnig weer.. :) Wat op zich wel een beetje de mystiek wegneemt, ach, het is ook nooit goed! :) Prachtig land trouwens!

Hier vind je informatie over de route, de foto's en een reisverhaal: Schotland
Weer ervaringen Schotland
O, ik dacht: weer ervaringen in Schotland.. :)
In het voorjaar van dit jaar heb ik voor de WF een buitenlandtocht in Schotland georganiseerd. We hadden in het algemaan prachtig weer, veel zon en warm. De eerste week was koel met veel wind en de laatste dagen waren regenachtig. Schotland is een prachtig fietsland en als je de rustige weken (sustrains) uitzoekt kan je er fijn fietsen. Tijdens het fietsen hadden we nooit last van de midges (mugjes, knutten) Alleen op de campings met geen wind was het een ramp. Bij sommige tenten is het ventilatiegaas net te grof waardoor ze toch nog in je tent komen.

Voor foto's van onze tocht is er onderstaande link en als je nog vragen hebt stuur je maar een PB

https://picasaweb.google.com/1072565619 ... iv7kmsC0Lw#

Ronald van der Perk
Wij gingen in 2009 in mei en hebben vooral mooi weer gehad en geen last van midgets. De midgets waren ook een reden om al vroeg in het seizoen te gaan. Het klimaat in Schotland -op zeeniveau- zal iets natter en koeler zijn dan Nederland, maar veel zal het niet schelen; dus als je weet hoe je hier moet kleden weet je voldoende :wink:

Reisverslag
Kan me een keer herinneren dat het in juni overdag maar 7 graden boven nul was met aardig wat wind (brrrrr). Boven de 800m was ook sneeuw gevallen die nacht wat voor mooie plaatjes zorgde.

En midges weinig last, behalve in de buurt van Ft. William, daar krioelde het van die dingen. Maar ja, het schijnt dat door klimaat veranderingen de aantallen midges aardig zijn uitgedund.
DeFietsreiziger schreef:Kan me een keer herinneren dat het in juni overdag maar 7 graden boven nul was met aardig wat wind (brrrrr). Boven de 800m was ook sneeuw gevallen die nacht wat voor mooie plaatjes zorgde.
Da's koud! Maar twee jaar gelden was het in mei in Nederland ook 6 graden en in de Ardennen vroor het toen. Extra trui, warme slaapzak en handschoenen mee en hopsakee gaan met die banaan.
geen last van midgets

Afbeelding
ellenvandrunen schreef:Nee, zeker geen overbodige luxe!

Eenmaal een windje, dan zijn ze weg. Tijdens het fietsen heb ik geen muggennet nodig gehad. Wel bij het opzetten van de tent, koken, naar de douche wandelen... het zijn echt krengen en ze komen in grote getale! :)

Wij hadden overigens alleen maar zonnig weer.. :) Wat op zich wel een beetje de mystiek wegneemt, ach, het is ook nooit goed! :) Prachtig land trouwens!

Hier vind je informatie over de route, de foto's en een reisverhaal: Schotland
Ziet er cool uit idd en mooie foto's ook, handig om met een fietsenmaker onderweg te zijn :lol:
Ronald van der Perk schreef:
Voor foto's van onze tocht is er onderstaande link en als je nog vragen hebt stuur je maar een PB

https://picasaweb.google.com/1072565619 ... iv7kmsC0Lw#

Ronald van der Perk

Ook mooie foto's thanks voor de info, zal ik doen als ik nog effe wat te binnen schiet.
willem.m schreef:Wij gingen in 2009 in mei en hebben vooral mooi weer gehad en geen last van midgets. De midgets waren ook een reden om al vroeg in het seizoen te gaan. Het klimaat in Schotland -op zeeniveau- zal iets natter en koeler zijn dan Nederland, maar veel zal het niet schelen; dus als je weet hoe je hier moet kleden weet je voldoende :wink:

Reisverslag
Leuk verslag en rustigere campings die ik langs de moessel ben tegengekomen.
grundig schreef:
Weer ervaringen Schotland
O, ik dacht: weer ervaringen in Schotland.. :)
hhehehhe nu is weer ervaring eigenlijk ook weer ervaringen geworden
cotweetje schreef: alleen een vraag qua weer, ik heb aardig wat foto's gezien, helft van de foto's was bewolkt en stondt vaak bij dat het winderig was, en s'ochtens koud.
En de andere helft van de foto's waren niet genomen omdat het heel nat was en de camera bleef lekker in de fietstassen......
Ik ben in juli 2009 in Schotland geweest en heb heel redelijk weer gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik de gehele dag in een korte broek en t-shirt heb gefietst. En zeker 's avonds koelde het vaak behoorlijk af, dus waarschijnlijk was het 's ochtends ook nog redelijk fris.

Maar zeker over Schotland kan ik mij het weer niet echt meer herinneren dus dat zal wel meegevallen zijn. Ik weet alleen nog dat het in Nederland niet echt warm was toen ik wegging en toen ik aan dek kwam in Hull het warm was, net zoals de rest van de eerste dag, dus ik dacht als het zo van de rest van de vakantie gaat blijven dan kan mijn vakantie niet kapot. Totdat ik op de eerste camping aankwam en dat ook tegen de campingeigenaar zei, die lachte even en zei, wacht maar tot vanavond, dan begint het te regenen en dan houdt het voorlopig niet meer op. En helaas had hij gelijk, 's avonds om acht uur begon het te regenen en het heeft een tijdje geduurd voordat het weer ophield. Na een paar dagen had ik eindelijk weer (voldoende) zon en stalde ik mijn uitrusting dat inmiddels van vochtig (waaronder mijn spiegelreflexcamera) tot nat was geworden uit om te drogen:

Afbeelding

Een andere herinnering aan het weer is later in de vakantie, toen het ook vreselijk slecht weer was en ik dit bordje tegen kwam:

Afbeelding

Maar het lijkt interessanter dan het is, fietsen ging langs een vrij grote weg, waar redelijk veel verkeer langs ging, dus het voelde zeker niet als afgelegen oid, wat dat betreft heb ik gedurende die vakantie voor mijn gevoel meer in 'the middle of nowhere' gefietst dan bij dat stukje.

Maar goed, vraag ging over het weer, ik denk dat als je verwacht iedere dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in een korte broek en t-shirt kunt fietsen/zitten, je beter niet naar Schotland kunt gaan, met een beetje geluk kan dat, maar je kunt er denk ik niet op rekenen. Maar ook het andere uiterste zal niet vaak voorkomen verwacht ik. Reken erop dat je wat minder weer kunt hebben, met wat regen en wind. Tsja, het is lastig te beoordelen wat voor een ander acceptabel is.

Eerder in dit topic ging het over beestjes rond je hoofd, daar heb ik helemaal geen last van gehad in Noord-Engeland en Schotland, dit in tegenstelling tot Ierland. Wat een drama die Midges, slechts één ochtend waren ze er (inderdaad met miljoenen tegelijk), maar nog dagen (weken) lang heb ik er last van gehad.

Ik ben zelf niet iemand die ieder moment van de dag zijn mobiel checkt, maar heb daar nooit meegemaakt dat ik geen bereik had en drijfzand heb ik niet gevonden, wel een prachtig strand:

Afbeelding

Rest van mijn foto's staan hier:
https://picasaweb.google.com/Olav18/Fie ... directlink

PS ook Noord Engeland is prachtig!

PS2: Zie net dat ik sinds 2002 lid ben van dit forum en nu pas mijn eerste bericht post, is dat een record?
grundig schreef:
Weer ervaringen Schotland
O, ik dacht: weer ervaringen in Schotland.. :)
Ha, ik dacht ook dat er iemand tot twee keer toe, of nóg vaker, in Schotland was geweest :D Het schijnt toch over het weer te gaan. Communiceren is best lastig.
Leon
Het ten onrechte splitsen van woorden past heeft een naam die wel bij het onderwerp past:http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_ziekte_%28taal%29 :roll:
Ik zag al een paar mooie campings aan meren in de foto's, maar sprongen er nog een paar uit, waar je mooie herrineringen aan hebt ? Plaatsnamen als je die hebt, gerne, mijn insteek: rust en een prachtig uitzicht ?
cotweetje schreef:Ik zag al een paar mooie campings aan meren in de foto's, maar sprongen er nog een paar uit, waar je mooie herrineringen aan hebt ? Plaatsnamen als je die hebt, gerne, mijn insteek: rust en een prachtig uitzicht ?
Jazeker. Dag 11 in mijn reisverslag:

"...Dan rechtsaf een kleine ongenummerde weg richting Lochinver. Echt een juweeltje. Weliswaar erg heuvelachtig, maar elke kilometer is er weer iets nieuws te zien. De ene keer fiets je bijna bovenaan een heuvel met weids uitzicht, dan fiets je in een Cévennes-vallei, en daarna beland je aan de Côte d’Azur. Zeer markant is de 731 m hoge Suilven, een langgerekte heuvel die aan één zijde abrupt stopt. Aan die zijde lijkt de berg wel een soort Matterhorn, echt heel maf. Er is weinig verkeer. Caravans mogen hier gelukkig niet komen. In Lochinver is toch een goed geoutilleerde Spar, en hebben we onze boodschappen voor niets meegezeuld. Dus kopen we nog maar een fles wijn en andere lekkere dingen.

Vanaf Lochinver is het nog maar 6km tot aan de camping in Achmelvich. Het blijkt een flink heuvelachtige weg die zich aan het eind omlaag stort naar een baai in de woeste kust. Er is een wit zandstrand met groenblauw water. We zetten ons tentje pal aan het water. En dat voor slechts 3 pond per persoon. Beste camping ooit. Naast ons komt een aardige Schot staat die er zichtbaar opgelucht op uit trekt nu zijn vrouw een weekje van huis is met vriendinnen. Hij vertelt over zijn lange afstand fietstocht door Schotland met zijn vader die toen alweer 75 jaar oud was. Die wilde ondanks een stijf lichaam per sé op een herenracefiets fietsen, en ging daarom steeds op een steen of stoep staan om zijn been over het zadel te krijgen. Voor ons jonge goden is er nog toekomst!"

Afbeelding