@AB: Bedankt voor de tips ik oefen vrolijk verder.
raymon schreef: Hoelang heb je gefietst, en wat zijn de gemiddelde dagafstanden?
De route is plusminus 1000 kilometer lang, met ongeveer 26000 hoogtemeters. De meeste mensen fietsen hem in 17 etappes, sommige met rustdagen ertussen, anderen zonder. Zelf heb ik er drie weken de tijd voor genomen, voornamelijk om bij slecht weer niet te hoeven fietsen en om af en toe een rustdag te kunnen nemen. Uiteindelijk waren die rustdagen nodig om wat te herstellen, want het is een erg zware tocht. Dus ja, het is in drie weken te fietsen, maar je moet wel een goede conditie hebben en goed kunnen klimmen.
raymon schreef:- Hoe ben je naar startpunt gegaan (trein/fiets)
Met de Thalys en de TGV naar Perpignan en vandaar met een regionale trein naar de Frans-Spaanse grens. Terug vanuit Hendaye met de TGV. In de TGV en de Thalys mag je fiets gratis mee, mits je hem hebt verpakt in een hoes en het voorwiel is gedemonteerd. Officieel mag het pakket niet groter zijn dan 120 bij 90cm, maar in de praktijk wordt daar niet op gelet. De kaartjes gaan 3 maanden voor vertrekdatum in de verkoop en zijn als je er vroeg bij bent erg goedkoop. ik was voor de heen- en terugreis in totaal 130 euro kwijt.[/quote]
raymon schreef:- Ik zie dat je fietst met 2 tassen, heb je lichtgewicht gekampeerd of gebruik gemaakt van overnachtingen? en waar heb je gekampeerd/overnacht?
Ik heb overnacht in hotels en pensions. Lijsten met overnachtingsmogelijkheden en andere zaken zoals fietsenmakers staan op internet:
http://www.transpirinaica.com De foto's op de beginpagina laten goed zien met wat voor fietsen en bepakking de tocht zoal wordt gereden. Ik zie er geen mensen bij met volle kampeeruitrusting, en de mensen die ik onderweg ben tegengekomen die dit wel bij zich hadden, ontweken in de laatste week noodgedwongen de moeilijke (loop)stukken door over de gewone weg te rijden, omdat het anders gewoon veel te zwaar was.
raymon schreef:- Hoe ligt de verhouding vakantiefietsen/mtb? Maw is de route niet te zwaar met bepakking en een aanslag op je materiaal en fiets?
Is daar rekening mee gehouden in deze route? of is de route 1op1 overgenomen van de mtb-route?
Ten eerste: de route is ontworpen om van oost naar west te fietsen. Dan hoef je het minste te lopen. Afdalen recht naar beneden over een skipiste gaat nog wel, maar je fiets met bagage ertegenop slepen is toch wat minder... Uitgangspunt van de bedenker is geweest dat de route over onverharde wegen en paden moest gaan, zonder dat er veel moest worden gelopen. Het gehalte aan single tracks is relatief laag. De route gaat schat ik voor 15% over asfalt en beton, voor 80% over onverharde wegen en voor 5% over overig (skipistes, brandgangen en single tracks) Ik denk dat mijn filmpjes een goede afspiegeling zijn van wat je zoal tegenkomt aan wegdek. In de westelijke helft zit het meeste loopwerk (single tracks) en daar vindt je ook het slechtste wegdek en de steilste hellingen (20% over een paar kilometer was geen uitzondering). Ik moest in Navarra en Baskenland regelmatig alle zeilen bijzetten om te kunnen blijven fietsen, terwijl ik toch goed kan klimmen en niet veel bepakking bij me had. Dus of de route niet te zwaar is, hangt af van je conditie, je klimtalent en het gewicht dat je bij je hebt. Persoonlijk zou ik nooit meer meenemen dan 10kg exclusief voorraden. Dan kun je op de loopstukken een van je tassen met bijna al het gewicht erin op je rug hangen, zodat je je fiets over de rotsen heen kunt tillen. (zie filmpje YouTube "het loopwerk") Een goede fiets moet de tocht wel aankunnen. Zelf zou ik hem niet willen rijden zonder verende voorvork en verende zadelpen. Stevige, brede banden met noppen zijn een must, zeker als het regent. Ik heb overigens de standaard (mountainbike)route gereden, met de variant "Sierra de las Cutas", met uitzondering van de etappe vanuit Pont de Suert. Hier heb ik gekozen voor een etappe uit de Epic Trail, voor de prachtige uitzichten op het Maladetta-massief. Was erg zwaar, met steile klimmen en veel lopen, maar ik had het niet willen missen.
raymon schreef:- last but not least....Waar kan ik de track downloaden? ben wel erg nieuwsgierig naar de details en indien mogelijk met waypoints (campings/overnachtingen/fietswinkels etc.)
Op Wikiloc zijn meerdere tracks van de route te vinden, bijvoorbeeld:
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3072459. Zoek op Transpirenaica
Groeten,
Marc