Hoi Shane,
op een zweeds fietsforum wordt er nu door iemand uit U.K advies gevraagd over een wintertocht in noord Zweden. In het zweeds maar je kunt 't misschien vertalen of nog beter: stel je vraag in het engels want ze willen je graag helpen!
De reacties waren niet echt enthousiast, werd nogal afgeraden en typisch zweeds: "Måste man så måste man." (als 't moet, dan moet 't)
Maar ik geef ze eigenlijk wel gelijk.
In Norrland rijden ze in de winter als woestelingen (snel en duivels) en het laatste wat ze verwachten is een slingerend fietsertje. Mijn auto heeft naast de twee gewone grootlicht ook 4 x 100 watt schijnwerpers. Dat is vrij normaal hier, je ziet anders geen f*ck, het zijn ver- en breedstralers dus daardoor zie je beter de zijkanten van de weg en daardoor ook eerder die overstekende eland. En soms, héééél soms, kom je een vreemd dansend klein lichtje tegen. Huh, wat is dat, denk je. Je ziet pas het reflexvest, de reflexbroek, de hoofdlamp en de zaklamp als je er al voorbij bent geraasd. Dat was dus een wandelaar die zijn hond uitliet en die je net met volle schijnwerpers hebt verblind.
Tja, het gaat te snel, je bent er niet op verdacht, dus levensgevaarlijk voor een fietser!
De wegen zitten hier vol bochten en zijn door het sneeuwruimen ook nog eens erg smal geworden (naast de weg liggen de hoge sneeuwdijken). Daarin uitwijken kan niet, als automobilist sla je meteen om en als fietser word je gelijk naar voren gelanceerd. Ook heb je als fietser meer ruimte nodig want je moet een weg zien te vinden tussen al die ijsribbels en sneeuwplakken, uitglijden voor een auto is het laatste wat je wilt.
En dan heb je de stuifsneeuw die achter een auto/vrachtwagen blijft hangen. Hier heet dat snörök, een berucht verschijnsel want je ziet helemaal niets. Je lampen weerkaatsen tegen de sneeuw, een soort dichte mist die de hele weg bedekt. Erg knudde om dan te fietsen want welke kant ging je ook al weer op?
Nog even in het kort wat er nog meer werd gezegd:
- Hier is men dus in de winter absoluut geen fietsers gewend en je wordt constant verblind door de extra lampen.
- In Norrland schommelt de temp. vaak tussen -20 en -40 (soms nog kouder) en dan hebben we het niet over de gevoelstemperatuur die verdubbelt bij wind of fietssnelheid. Fietstassen met plastic haken kunnen afbreken, eigenlijk alles wat van plastic is, dus je materiaal moet goed zijn, pech bij deze temperaturen kun je echt NIET hebben.
- Aan de kant van de weg, onder de sneeuw kunnen voor een fietser gemene obstakels liggen, zoals een simpele stoeprand.
- Het is erg donker. Nu in november gaat bv in Jokkmokk de zon op om 9.30 en om 13.30 is het alweer donker, dus maar 4 uurtjes licht. In Kiruna is er op 9 dec nog maar 40 minuten zon (als er geen wolken zijn) en daarna is het lang en erg donker.
Zelf fiets ik in de winter nooit in het donker (woon ver van de stad) en overdag alleen maar over de weg naar het dichtsbijzijnde dorp, op schoongeploegde gravelweggetjes en op sneeuwscooterpaden in het bos. Zal nooit in de winter een lange tocht over de normale weg maken, is mij veel te gevaarlijk! En daarbij hou ik het trouwens door de kou nooit langer dan een paar uurtjes vol.
En kijk uit voor die greppels langs de weg die nu vol met sneeuw zijn geschoven. Ik ben er een keer tot aan m'n nek in gezakt. Moest plassen (zowiezo een hele opgave met al die zooi aan) en dacht even aan de kant, er is toch niemand te zien maar vergat dat daar altijd zo'n greppel zit. Was nog een heel geworstel om er weer uit te komen.
Dit is de link naar het fietsforum, misschien kun je er wat mee?:
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=17
en hier nog een winterse fietsreis:
http://www.tim.hi-ho.ne.jp/andow/fareas ... eport.html
http://www.tim.hi-ho.ne.jp/andow/siberi ... port6.html
Grtjes en sorry voor m'n lange verhaal
Yopie