Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplan en zelfbouw - Forum Wereldfietser

Fietsplan en zelfbouw

Beste medefietsers,

Ik zit met een luxeprobleempje. Ik wil deze winter en lente graag zelf mijn eerste echte reisfiets gaan bouwen, door te beginnen met bijvoorbeeld een Surly frame en alle onderdelen los aan te schaffen. Nu komt het toevallig zo uit, dat mijn vader via zijn werk op een fiets tot 750 euro belastingkorting krijgt met het fietsplan. Daar zou ik van hem gebruik van kunnen maken en dat doe ik natuurlijk graag, indien mogelijk!

Alleen: is het mogelijk om de belastingdienst te overtuigen dat een los frame + 2 wielen + onderdelen geldt als een "nieuwe fiets" waarvoor belastingkorting valt te krijgen? Mijn eerste idee was om alles bestellen via internet, maar het zou me verbazen als de belastingdienst dat OK vindt. Dus: kent mijn hier ook dealers in Nederland waar je die onderdelen kan bestellen en die aan het fietsplan doen?

Zijn werkgever is vrij relaxed geloof ik, dus daar zal het probleem waarschijnlijk niet liggen. Of de belastingdienst ook zo relaxed is weet ik niet. Ik vrees het ergste...

Is dit een hopeloze zaak? Een zoektocht op internet leverde niet veel informatie op, hopelijk kan iemand hier me helpen!

Alvast bedankt!
Gijs
Ik denk dat dit alleen gaat lukken als de rekening zelf bij de baas kan worden ingedient en niet via een of andere fietsplan stichting. Mijn fietsenmaker maakte op verzoek een nette rekening in een excel sheet afgedrukt op briefpapier met een logo. Daar kon natuurlijk op gezet worden wat je wilde. Werkgever en belastingdienst kijken hier dan nooit meer naar om, tenzij je echt pech hebt.
Ik zou naar een fietsenhandelaar gaan waar je een goede relatie mee hebt.
Wij kregen ooit ook die regeling aangeboden. Ging om een tijdelijke actie van de werkgever geloof ik. Mijn vader had net 2 maanden ervoor een herenfiets gekocht dus had niks meer nodig. Volgens de regels mochten alleen fietsen die geschikt waren voor de rit naar school welke aanneembaar moest zijn qua uitrusting.
Ik had een nieuwe ATB nodig. Hebben dus een Scott Tampico gekocht.
Een full-wedstrijd ATB toen der tijd. Op de rekening (handgeschreven aangezien dat daar zo gaat) stond echter netjes herenfiets. Is technisch gezien niet eens gelogen aangezien de Tampico een herenmodel is XD

Dus gewoon de onderdelen kopen bij een winkel en vragen of hij hem als complete fiets op de bon wil zetten met de waarde van je onderdelen.
Een vreemde gedachtegang. De uitvoering lijkt op valsheid in geschriften. Niet een onderwerp op dit forum. Wij zijn geen criminele organisatie. :D

Piet.
Kom op zeg dat hele circus waar wij in willen leven moet wel instand worden gehouden. Alles iedereen bijdraagt is er niets aan de hand, toch.
Als de Nederlandse samenleving gaat lijken op een "Grieks" circus, dan ga ik emigreren. Ik verbaas mij over dit onderwerp op het forum De Wereldfietser. Ik doe mee voor mijn plezier. Als ik mij gaat verbazen is de lol weg en stop ik bij deze club.

Piet.
Ik vind het geen rare gedachten gang.
De man stelt drie vragen:
kan het, mag het en hoe dan?
Meer niet.
gijsvs schreef: Alleen: is het mogelijk om de belastingdienst te overtuigen dat een los frame + 2 wielen + onderdelen geldt als een "nieuwe fiets" waarvoor belastingkorting valt te krijgen?
Dan bel je ze toch gewoon even :wink:
Bedankt voor deze tips, ik ben blij om te horen dat het niet helemaal hopeloos is! Ik zal eens kijken bij de fietsenmaker wat 'ie kan regelen!

Tot slot:
PietV schreef:Als de Nederlandse samenleving gaat lijken op een "Grieks" circus, dan ga ik emigreren. Ik verbaas mij over dit onderwerp op het forum De Wereldfietser. Ik doe mee voor mijn plezier. Als ik mij gaat verbazen is de lol weg en stop ik bij deze club.
Beste Piet, ik zal je gerust stellen, ik betaal altijd netjes m'n belasting. Ik vroeg me alleen af of een berg losse onderdelen belastingtechnisch door kan gaan voor "fiets". Je hoeft dus voor mij niet te emigreren!

Hopelijk is daarmee de kous af, met een loos woordgevecht over belastingontduiking schiet niemand wat op, lijkt me...
Reken jezelf niet rijk. De leverancier van de fiets of onderdelen krijgt 85% van de 750 euro. De rest gaat naar Nationale Fiets Projecten. Als je het koopt zonder fietsplan kan je korting bedingen. En of dan het verschil nog de moeite waard is om te frauderen, want dat is het, moet je zelf maar weten.
Laten we even heel eerlijk zijn. Hij gaat gebruik maken van het fietsenplan van ZIJN VADER. En dat mag zo wie zo niet. Hele fiets halve fiets of onderdelen van een fiets. Zijn pa gaat hiermee niet naar zijn werk. En is dus belastingtechnisch niet aftrekbaar / voordelig te kopen.

Maar goed

Terug on topic :lol:
Mijn laatste bericht. Ik heb op de dag dat Rabobank stopte als sponsor van de prof wielersport het besluit genomen afstand te nemen van de drie bovenste berichten. Omdat het open forum deel uit maakt van de vereniging heb ik tevens mijn lidmaatschap opgezegd.

Ik wens de Wereldfietser veel wijsheid en succes. Het was een leuk tijd.

Met groet, Piet.
Ik weet niet wat er zo vreselijk aan de hand is, maar fiets ze!
Laten we het liever over een mooi op te bouwen Surly hebben. :D
PietV schreef:Mijn laatste bericht. Ik heb op de dag dat Rabobank stopte als sponsor van de prof wielersport het besluit genomen afstand te nemen van de drie bovenste berichten.
Ach ja, de belastingmoraal bij die Belgen is altijd al anders geweest dan bij ons Hollanders, zeg maar gerust meer op z' n Grieks :wink:
Wimmert schreef: De man stelt drie vragen:
kan het, mag het en hoe dan?
Meer niet.
Dit lijkt mij een redelijk goede samenvatting en antwoorden op de vragen hebben wij nog niet. De vragen mogen gesteld worden en dat wil nog niet zeggen dat zij ook tot uitvoer worden gebracht.
Door hierover mee te denken, maakt het forum nog niet tot een platform dat tot oplichting aanzet. De starter van dit draadje, zijn vader, de fietsenmaker die eventueel meewerkt en de werkgever die de samengestelde fiets van de zoon voordraagt voor het fietsenplan hebben elk een eigen verantwoordelijkheid in deze.

Ik verbaas mij daarom over jouw reactie Piet, het komt bij mij over alsof je er een persoonlijke strijd van gemaakt hebt. Zeg gewoon dat oplichting niet mag en laat het daarbij. Bovendien is er nog helemaal niets gebeurt en om dan ook een vinger te wijzen naar de vereniging De Wereldfietser gaat mij te ver. Een te voorbarige reactie naar een club die er niets mee te maken heeft. Het is een actie van een individuele schrijver en geen standpunt van de vereniging.

En de vraag of wanneer je de fiets in onderdelen koopt, deze in elkaar schroeft tot een fiets, deze dan ook door de Belastingdienst wordt gezien als fiets, vindt ik een hele goede. Ik hoop dan ook op het vervolg van dit verhaal. En dat wil niet zeggen dat ik de actie van de zoon steun om de fiets via de vader middels het fietsenplan te laten financieren. Foei!

Piet, ik hoop dat je het geheel nog eens in overweging wilt nemen.

Groet,

Arno
Michael W schreef:
PietV schreef:Mijn laatste bericht. Ik heb op de dag dat Rabobank stopte als sponsor van de prof wielersport het besluit genomen afstand te nemen van de drie bovenste berichten.
Ach ja, de belastingmoraal bij die Belgen is altijd al anders geweest dan bij ons Hollanders, zeg maar gerust meer op z' n Grieks :wink:
Piet woont in Nederland. Ik ken hem als Hollander.

Groet,

Arno
Glika schreef:Piet woont in Nederland. Ik ken hem als Hollander.
De drie bovenste berichten zijn blijkbaar van Belgen :wink:
Ik vraag me af of het laten informeren over fraude strafbaar is. Het is geen aanzet om te frauderen. Het is ook de vraag waar de vereniging voor verantwoordelijk gesteld kan worden. Het is wel een situatie waardoor de regels van de regeling nog strikter toegepast gaan worden of mogelijk worden afgeschaft. Dan vervalt de regeling ook voor de echte fietsvakantie-forenzen. De regeling is op dit moment door de hoge handhavings en bewijslast kosten weinig interresant voor de fietsenhandel. Daardoor zijn kortingen etc. niet meer mogelijk. In deze situatie gaat het om fraude. Gijs zijn vader moet een verklaring tekenen dat hij de fiets zelf voor woonwerk gaat gebruiken. Er kan dus een boete en navordering plaatsvinden. Ook de werkgever van gijs zijn vader zal een boete krijgen en een inspectie op de administratie en toepassing van de regels mbt devregeling over de afgelopen 5 jaar. Daar zal de werkgever en de collega's van Gijs zijn vader niet blij mee zijn. De controles hierop worden vaker uitgevoerd dan gedacht. Nationalefietsprojecten heeft er een goede neus voor, en werkt samen met de belastingdienst om fraude te voorkomen. Het is maar dat je het weet. Fraude is overigens ook een reden voor ontslag op staande voet, zonder ontslagvergoeding of ww aanspraak. Misschien kan ik met bovenstaande je keuze beinvloeden