Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Stad met goed mobiliteitsbeleid. - Forum Wereldfietser

Gezocht: Stad met goed mobiliteitsbeleid.

In het kader van mijn studies Verkeerskunde moet ik de sterke en zwakke punten van het mobiliteitsbeleid van een niet-Belgische stad of gemeente bespreken.

Dit mag een Nederlandse stad of gemeente zijn, maar dat hoeft absoluut niet. Ik moet dus niet ter plaatse (kunnen) gaan om de situatie te beoordelen maar dien dit te doen op basis van de informatie die ik op andere manieren kan krijgen. (Via internet, contact leggen met de stad of gemeente in kwestie, eerdere gedane onderzoeken, ...)

Gezien er op dit forum wel wat mensen actief zijn die heel wat van de wereld hebben gezien, leek me dit wel een goede plaats om de vraag ook hier eens voor te leggen.

Wie kent er steden of (grote) gemeenten met een goed of opvallend mobiliteitsbeleid?

Renaat
Revanho schreef:In het kader van mijn studies Verkeerskunde moet ik de sterke en zwakke punten van een niet-Belgische stad of gemeente bespreken.

Dit mag een Nederlandse stad of gemeente zijn, maar dat hoeft absoluut niet. Ik moet dus niet ter plaatse (kunnen) gaan om de situatie te beoordelen maar dien dit te doen op basis van de informatie die ik op andere manieren kan krijgen. (Via internet, contact leggen met de stad of gemeente in kwestie, eerdere gedane onderzoeken, ...)

Gezien er op dit forum wel wat mensen actief zijn die heel wat van de wereld hebben gezien, leek me dit wel een goede plaats om de vraag ook hier eens voor te leggen.

Wie kent er steden of (grote) gemeenten met een goed of opvallend mobiliteitsbeleid?

Renaat
Portland?
Om de belangen van dit forum een beetje kracht bij te zetten: TILBURG

Waarom? Fiets er maar eens doorheen en je weet waarom.

Succes.....Willem :wink:
Almere! Strikte scheiding tussen fietspaden en autowegen.
Fietspaden hebben zo goed als altijd voorrang op auto's
Plus super mooie paden door de stad en natuur.
Gratis bewaakte fietsen stallingen.
Enz enz.
U bent welkom om eens proef te rijden!
Dan natuurlijk ook 's-Hertogenbosch, fietsstad van het jaar 2012!
Mocht je een logeeradres nodig hebben voor participerend onderzoek ..
Wimmert schreef:Almere! Strikte scheiding tussen fietspaden en autowegen.
met het resultaat dat de lokaal niet bekende fietser over de autowegen moet fietsen om het doolhof te kunnen ontsnappen?
Neen Marten. Perfecte borden en je kan niet zomaar een auto weg op.
Vergeet niet dat almere een redelijk grote stad is.
4 dorpskernen en bijna 200.000 inwoners en iets van 26km lang....
Ik had laatst een stukje om de stadsgrens gefietst was iets rond de 76km

Ow en by the way Almere heeft dan wel een achterlijk imago maar dat is vooral bij mensen die geen idee hebben wat almere is of er ooit geweest zijn.
Laatst nog marktplaats kopers: ow ik dacht dat iedereen in betonnen dozen woonden.
Niet elke Amsterdamer is een metropolitaan en niet elke Groninger is een boer ;)
Dank je allen, ik zal deze voorstellen zeker allemaal bekijken. Nog wat meer - ook niet Nederlandse - mogelijkheden zijn zeker welkom. Waarbij ik overigens zeker niet enkel ga kijken naar het fietsbeleid, maar naar het mobiliteitsbeleid in het algemeen.
Dus ook het beleid omtrent autoverkeer, voetgangers, OV, ... zijn voor mij van belang.

Renaat
Ow in almere veel busbanen en 4 stations.
Zoals marten al aangaf is Portland Oregon een goede optie. deze stad kijkt; net als andere steden; veel naar amsterdam, utrecht, kopenhagen.

Portland stad staat in de USA vrijwel altijd in top 3 qua ( fiets) beleid, infra en 'best bike city' polls. Qua inter-modaal vervoer timmert men ook flink aan de weg. Zo heeft het vliegveld een heus GRATIS 'bike assembly station'! Volgens mij is er nog een foto van op het forum ook....

Als in de artikelen 'PDX' staat dit de volksmond voor Portland (pdx is iata code)

Lokale fietsersver.

http://btaoregon.org/

http://www.washcocbc.org/

Alternatief Can/USA fietsblad met veel over infra en beleid

http://momentummag.com/

Grootste krant met veel mobiliteits items. (let vooral op de discussies tussen Auto en fiets)
http://www.oregonlive.com/oregonian/

Openbaar vrv, deze met link naar eerste park and ride fietsenstalling (waar nog heel veel over te doen was). In de tram mag je je fiets meenemen; is nog gratis ook. In het centrum van portland is de tram uberhaupt gratis.
http://trimet.org/howtoride/bikes/bikeandride.htm

Recent gehouden internat fietsbeleidforum. (is denk ik wel een goudmijntje voor je)

http://www.velo-city2012.com/

dit waren de sites die zo in mijn hoofd opkwamen;
Mocht je meer willen weten inzake portland dan help ik je graag.
Grz;
Walter
Ik zou eens in Bordeaux gaan kijken. Was een beetje een verpauperde stad, maar de fiets en de prachtige tram hebben een belangrijke rol gespeeld in de opleving.
bert sitters schreef:Ik zou eens in Bordeaux gaan kijken. Was een beetje een verpauperde stad, maar de fiets en de prachtige tram hebben een belangrijke rol gespeeld in de opleving.
Zeker ja, waar eerst een lelijke snelweg liep is nu 'n fraaie lange fiets/wandelpromenade langs de Garonne :wink:
Ook in de rest van de stad steeds meer goede fietsverbindingen.

Afbeelding
Bordeaux: eind- of beginpunt van Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne!!
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Ik zou eens in Bordeaux gaan kijken. Was een beetje een verpauperde stad, maar de fiets en de prachtige tram hebben een belangrijke rol gespeeld in de opleving.
Zeker ja, waar eerst een lelijke snelweg liep is nu 'n fraaie lange fiets/wandelpromenade langs de Garonne :wink:
Ook in de rest van de stad steeds meer goede fietsverbindingen.

Afbeelding

Zoals je op de foto ziet heeft de tram in de binnenstad geen bovenleiding. Een schaats onder de tram neemt stroom af uit een nauwe gleuf. Gevaar voor voetgangers die de trambaan kruisen is er niet. Via een ingenieus systeem staat alleen dat deel onder stroom waarboven zich de tram bevindt
David Hembrough, maakte een ietwat monotone, maar wel grondige analyse van het fietsbeleid in nederland vs dat in het VK. Hij is nu gestopt met bloggen, maar zijn blog bestaat nog en biedt massa's info, analyses van kruispunten, ...

http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Hij zelf woont in Assen, de stad waar blijkbaar de hoogste modal split wordt gehaald in NL (in het voordeel van de fietsers). Het is wel geen erg grote stad, dus misschien dat dat de relevantie voor je studie vermindert.
bert sitters schreef:Zoals je op de foto ziet heeft de tram in de binnenstad geen bovenleiding. Een schaats onder de tram neemt stroom af uit een nauwe gleuf. Gevaar voor voetgangers die de trambaan kruisen is er niet. Via een ingenieus systeem staat alleen dat deel onder stroom waarboven zich de tram bevindt
Zo'n tram ziet er leuk uit maar het slokt wel akelig veel ruimte op in de binnenstad. Als je de foto's van Google streetview bekijkt zie je dat er voor fietsers op sommige plaatsen vrijwel geen ruimte meer is. Met de Nederlandse aantallen fietsers lijkt me dat niet alles.
Michael W schreef:waar eerst een lelijke snelweg liep is nu 'n fraaie lange fiets/wandelpromenade langs de Garonne :wink:
Ja, op Google earth kun je duidelijk niet alleen de sneltram zien, maar kun je ook zien dat ze over een kleine afstand die 6-baans snelweg een meter of 50 richting stad verlegd hebben. Maar je weet het leuk te omschijven.
Leon
Misschien overbodig, maar eemh: Kopenhagen? Ik heb nog een verslag van het symposium "Meer fiets, meer ruimte" van vorige week waarbij David Sim van Gehl Architects (Kopenhagen) masterclasses gaf. Dat verslag kan ik je wel sturen bij interesse.
EnriceV schreef: Hij zelf woont in Assen, de stad waar blijkbaar de hoogste modal split wordt gehaald in NL (in het voordeel van de fietsers).
Proest, Assen is zo'n stad waarbij - als je niet lokaal bekend bent- het loont om 10+ kilometers om te fietsen om er maar niet doorheen te hoeven. Je rijdt je gegarandeert vast op een doorgaande ' verboden voor fietsers' weg of doodlopend woonwijkje
m-gineering schreef:
EnriceV schreef: Hij zelf woont in Assen, de stad waar blijkbaar de hoogste modal split wordt gehaald in NL (in het voordeel van de fietsers).
Proest, Assen is zo'n stad waarbij - als je niet lokaal bekend bent- het loont om 10+ kilometers om te fietsen om er maar niet doorheen te hoeven. Je rijdt je gegarandeert vast op een doorgaande ' verboden voor fietsers' weg of doodlopend woonwijkje
Ik ben er nog nooit geweest, dus "don't shoot the messenger". Het kan natuurlijk dat het heel fietsvriendelijk is voor bewoners, maar totaal onoverzichtelijk voor niet-bewoners. (geraakt je gps er dan niet aanuit?)
Even iedereen danken voor de ideeën. Mijn keuze is op Portland gevallen (en goedgekeurd door de docent Verkeersplanning).

Renaat
Ik zeg toegepast veldonderzoek plegen!