Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel(ge)pein(s) - Forum Wereldfietser

Zadel(ge)pein(s)

Afgelopen twee dagen volop kunnen genieten van de Travelkmasters 2.6 alu. Het was in alle opzichten een goed test! Grips afstellen, weten hoe de fiets reageert, schakelen ze goed, hoe zijn die banden op verhard en onverhard, allemaal zaken die je niet op reis pas wil testen...

We zijn vanuit Katwijk via Noordwijk, Zandvoort, IJmuiden, Wijk aan Zee naar Castricum gefietst, op de kop af 70 km. Ik ben dergelijke afstanden wel gewend, maar alleen op racer en mountainbike.

Op die racer en mountainbike kan ik probleemloos uren zónder zadelpijn doorbrengen. Dat lukt me op deze Santos echter niet. Er zit een Terry Liberator op, die op het eerste gevoel best hard is (en dus wel goed voor mij), maar waarbij ik na verloop van tijd het gevoel krijg er steeds verder in weg te zakken met alle vervelende gevolgen van dien: zadelpijn. Dat ben ik niet meer gewend.

Een zadel is erg persoonlijk, maar toch zou ik van jullie wat merken krijgen waar jullie goede ervaringen mee hebben. Ik mag het zadel namelijk omruilen voor een ander, bij Van Herwerden.

Mijn vriendin heeft overigens het omgekeerde: zij vindt het zadel te hard.
BROOKS B17
Bob ten Have schreef:BROOKS B17
Die had ik kunnen verwachten:). Maar goed, we nemen 'm mee!
Travelmaster schreef:Die had ik kunnen verwachten:).
Zeker met de zeer stijve alu Santos 26" en een soft gel zadel. Een Gilles Berthoud Aspin of Mente? Hoe hoog staat het stuur t.o.v. het zadel?
Bob ten Have schreef:BROOKS B17
Special.

.tsooJ
PietV schreef:
Travelmaster schreef:Die had ik kunnen verwachten:).
Zeker met de zeer stijve alu Santos 26" en een soft gel zadel. Een Gilles Berthoud Aspin of Mente? Hoe hoog staat het stuur t.o.v. het zadel?
Mijn vriendin zit wat rechterop de fiets dan ik, maar het stuurstaat bij mij op ongeveer dezelfde hoogte als het zadel.
70 km is toch maar weinig om gelijk de boel om te gooien?
Geef jezelf ook een beetje tijd om te wennen aan je nieuwe fiets. Als je na wat meer kilometers dezelfde klachten houdt kan je altijd nog gaan veranderen. uiteindelijk zal je je zadel vast wel inruilen voor iets van leer, maar een brooks zit ook niet geweldig na een rondje van 70 km :lol:
snowfreakyvon schreef:70 km is toch maar weinig om gelijk de boel om te gooien?
Eens, maar we zijn inmiddels zo'n 200 a 250 km verder (we moesten ook nog terug he, en van tevoren ook al een aantal korte ritjes gedaan). Laat ik het zo zeggen: ik draai genoeg kilometers om te kunnen zeggen dat dít niet is wat ik wil. Misschien moet ik eens een zadel van m'n MTB of racer halen en daar een eind mee fietsen. Maar misschien heeft Van Herwerden zelf nog een goede suggestie.
Is het een zadelprobleem of een houding probleem? Voor wat betreft zadels kan ik alleen maar de lof zingen van leren zadels. Voor iets meer comfort bij grote hobbles is een geveerde uitvoering fijn. Voor nog meer comfort kies ik voor een Thudbuster met ongeveerd leren zadel. In ongeveerd leer is er ook nog Gilles Berthoud voor een betere kwaliteit dan Brooks.
Wim
Wim schreef:Is het een zadelprobleem of een houding probleem? Voor wat betreft zadels kan ik alleen maar de lof zingen van leren zadels. Voor iets meer comfort bij grote hobbles is een geveerde uitvoering fijn. Voor nog meer comfort kies ik voor een Thudbuster met ongeveerd leren zadel. In ongeveerd leer is er ook nog Gilles Berthoud voor een betere kwaliteit dan Brooks.
Wim
Puur een zadelprobleem. De houding op de fietsen is prima, daar heb ik genoeg ervaring mee. Ik denk erover om zadels van m'n andere fietsen te gaan proberen, want daarmee heb ik geen last. Het wordt vervelend als ik meer dan 40 km op de Santos fiets. En meer dan 40 km op de racer of MTB doe ik meerdere keren per week.
Ok, het uitgangspunt is een Terry Liberator. Die had ik ook. Geen idee hoe de zadelpijn zich manifesteert , maar ik had last van twee dingen:
- Het gevoel op twee tennisballen te zitten. Oftewel drukpunten op een niet zo fijne plek.
- Bij lange ritten in de zomer broei. Zodanig dat ik niet alleen op het zadel last had, maar ook van het zadel af in de vorm van een geïrriteerd zitvlak.

Momenteel heb ik een B17 (special ?? ) en dat bevalt mij stukken beter. Maar net als wandelschoenen is ook een zadel heel persoonlijk. Helaas schenken de meeste zaken daar veel te weinig aandacht aan.

Als je een hard zadel gewend bent zou je ook naar een SQlabs kunnen kijken / uitproberen.

Succes
Ruud
ruudvp schreef:Ok, het uitgangspunt is een Terry Liberator. Die had ik ook. Geen idee hoe de zadelpijn zich manifesteert , maar ik had last van twee dingen:
- Het gevoel op twee tennisballen te zitten. Oftewel drukpunten op een niet zo fijne plek.
- Bij lange ritten in de zomer broei. Zodanig dat ik niet alleen op het zadel last had, maar ook van het zadel af in de vorm van een geïrriteerd zitvlak.

Momenteel heb ik een B17 (special ?? ) en dat bevalt mij stukken beter. Maar net als wandelschoenen is ook een zadel heel persoonlijk. Helaas schenken de meeste zaken daar veel te weinig aandacht aan.

Als je een hard zadel gewend bent zou je ook naar een SQlabs kunnen kijken / uitproberen.

Succes
Ruud
Dank voor je reactie Ruud. Mijn gevoel bij het zadel is dat ik in een soort wig lijkt te zitten... ik zak langzaam naar het midden van het zadel en zink weg in het zachte gedeelte. En dat knelt een en ander af. Als ik even van het zadel ga merk ik dat het bloed weer begint te stromen.
Geen wereldfietser maar ik zit lang genoeg op een zadel om mijn ervaring te ventileren. Respiro van Selle Royal. Het beste zadel, tot nu toe, wat ik heb aangeschaft. Dit model heb je in diverse uitvoeringen en ik heb een model voor een sportieve houding.
Travelmaster schreef:
ruudvp schreef:Ok, het uitgangspunt is een Terry Liberator. Die had ik ook. Geen idee hoe de zadelpijn zich manifesteert , maar ik had last van twee dingen:
- Het gevoel op twee tennisballen te zitten. Oftewel drukpunten op een niet zo fijne plek.
- Bij lange ritten in de zomer broei. Zodanig dat ik niet alleen op het zadel last had, maar ook van het zadel af in de vorm van een geïrriteerd zitvlak.
-KNIP-<

Ruud
Dank voor je reactie Ruud. Mijn gevoel bij het zadel is dat ik in een soort wig lijkt te zitten... ik zak langzaam naar het midden van het zadel en zink weg in het zachte gedeelte. En dat knelt een en ander af. Als ik even van het zadel ga merk ik dat het bloed weer begint te stromen.
Ja dat herken ik. Ik gleed van de tennisballen af naar het midden idd. Maar het heeft ook wel degelijk met fietshouding te maken. Bij mij althans. Bij het zetten van kracht op de pedalen zette ik ook kracht in m'n armen. Ik trok mij als het ware naar het stuur toe. BTW ben ook een travelmasterrijder.
Wanneer je op een racefiets rijdt kan het ook dat je kracht zet en je naar het stuur toe trekt, maar het resultaat is dat je dieper komt et zitten, je trekt je door je gebogen houding niet meer naar voren.
Een Travelmaster heeft geometrie waar je in het begin aan moet wennen. Ik moest bv ook enorm wennen aan de langere cranks.

Succes!
Ik kan alleen maar zeggen b17!
Sq lab gehad maar geen succes ik heb een hekel aan harde overgangen lees zijkanten.
Gevolg altijd pijn op naad van zadel.
Met b17 geen probleem, zondag nog de dam tot dam classsic gereden en nafloop terug naar almere buiten ;)
Zonder pijn!

Ow ik heb geen santos, die komt er wel aan( travelmaster 2.8) incl b17 als zadel
Wimmert schreef:Ik kan alleen maar zeggen b17!
Sq lab gehad maar geen succes ik heb een hekel aan harde overgangen lees zijkanten.
Gevolg altijd pijn op naad van zadel.
Met b17 geen probleem, zondag nog de dam tot dam classsic gereden en nafloop terug naar almere buiten ;)
Zonder pijn!

Ow ik heb geen santos, die komt er wel aan( travelmaster 2.8) incl b17 als zadel
Opvallend. Ik heb dezelfde tocht gereden op m'n SQlab. Nergens last van. En dat terwijl drie verschillende Brooksen in successie slechts pijn en ellende veroorzaakten, juist wanneer ze ingereden raakten.
Overigens heeft SQlab nogal wat verchillende maten en modellen. De mijne, type 611, heeft helemaal geen naad, laat staan een harde overgang.

Ik denk dat Travelmaster het best zou beginnen op het zadel dat hij zelf kent van z'n andere fietsen, zoals hij zelf ook aangeeft. Gaat dat pijn doen dan weet hij in elk geval de oorzaak: de veranderde zit. Misschien dat een vergelijkbaar- maar iets breder zadel al wonderen doet. Ik hoop het voor 'm (en z'n vriendin)

Frank
Zo zie je maar weer: geen kont is het zelfde.
Verder zou ik eens een op vizier gesprek houden met je dealer.
Die heeft, mits het een serieus bedrijf is, vast wel wat ter leering en de vermaeck op de plank liggen om je te helpen met je zoek tocht.
Wimmert schreef:Zo zie je maar weer: geen kont is het zelfde.
Verder zou ik eens een op vizier gesprek houden met je dealer.
Die heeft, mits het een serieus bedrijf is, vast wel wat ter leering en de vermaeck op de plank liggen om je te helpen met je zoek tocht.
Dank voor alle reacties tot zover! De dealer is Van Herwerden, die geven me alle tijd om eraan te wennen en als het niet went, een ander zadel te kiezen. Maar ik ga nu eerst nog eens een zadel van mijn andere fietsen proberen.... wie weet maakt dat het verschil wel.
Gisteren teruggeweest naar Van Herwerden. We moesten er toch nog heen voor een extra kettingslot en nog wat andere dingetjes, en toch vast even kijken naar zadels... en daar merk je toch dat het een andere zaak is dan een fietsenmakertje om de hoek. Ze namen er echt alle tijd voor, haalden allemaal nieuwe zadels uit de verpakking, lieten ons overal op rijden, monteerden het, stelden het af, stelden de juiste vragen... perfect.

En waar ging ik mee naar huis? Juist. B17. Tóch.

Vandaag een ritje mee gemaakt, nadat ik gisteren het zadel nog heb ingevet aan de onderkant. Het zadel zal zich nog wel moeten zetten, maar ik heb er alle vertrouwen in. Iemand enig idee hoe vaak je zo'n zadeltje moet spannen met die sleutel? Ik ben namelijk vergeten de verpakking en gebruiksaanwijzing mee te nemen...