Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scheur in marathon-band, ouderdom of fabrieksfoutje - Forum Wereldfietser

scheur in marathon-band, ouderdom of fabrieksfoutje

Na ~ 7000km (wv een kwart met volle bepakking) vertoont mijn achterband, marathon supreme een scheur van ~5 cm parallel aan het wiel waar de band het wiel raakt.
Natuurlijk heb ik de band opgepompt tot ~ 4 bar maar dat moet toch geen probleem zijn?

Ouderdom of fabrieksfoutje?

Peter
Hou oud is de band? Ook bij dure banden krijg je na verloop van tijd droogte scheuren, dan zijn ze aan vervanging toe.

Ronald van der Perk
Ik heb wel eens gelezen dat de levensduur van de Marathon Supremes ca 7500km is, natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik.
Bob ten Have schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de levensduur van de Marathon Supremes ca 7500km is, natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik.
Er schijnt een verschil in duurzaamheid te zijn tussen de draadversie en de vouwversie. De vouwversie schijnt sterkere wanden te hebben. Ooit eens ergens gelezen. Ikzelf heb daarom destijds voor de vouwversie gekozen. Tot op heden nog geen enkel probleem gehad (~ 4500 km).

Groet,

Arno
steenbok65 schreef:Na ~ 7000km (wv een kwart met volle bepakking) vertoont mijn achterband, marathon supreme een scheur van ~5 cm parallel aan het wiel waar de band het wiel raakt.
Natuurlijk heb ik de band opgepompt tot ~ 4 bar maar dat moet toch geen probleem zijn?

Ouderdom of fabrieksfoutje?

Peter
slordig afgesteld remblokje. of een tijdje rondgreden met een wiel wat een beetje scheef zat??
Ik had al kleine scheurtjes in mijn supremes na 8600 km ww verkeer.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 02&start=0

Nu heb ik al 10.000 km duremes, die gaan wel langer mee precies.
steenbok65 schreef:~ 4 bar
Als je hem steeds opgepompt hebt tot ongeveer(!) 4 bar, dan heb je misschien uiteindelijk gemiddeld rondgereden met ongeveer 3,5 bar, wat na betere meting ook 3,2 zou kunnen zijn. Als het geen brede band is en je hebt een flink gewicht, dan is dit toch weinig.
Als het een 50 mm brede band is, je hebt echt 4 bar gehad en je weegt maar 50 kilo, dan is 4 bar meer dan voldoende.
Leon
Leon schreef:
steenbok65 schreef:~ 4 bar
Als je hem steeds opgepompt hebt tot ongeveer(!) 4 bar, dan heb je misschien uiteindelijk gemiddeld rondgereden met ongeveer 3,5 bar, wat na betere meting ook 3,2 zou kunnen zijn. Als het geen brede band is en je hebt een flink gewicht, dan is dit toch weinig.
Als het een 50 mm brede band is, je hebt echt 4 bar gehad en je weegt maar 50 kilo, dan is 4 bar meer dan voldoende.
Leon
Een foto van de scheur in kwestie kan helpen.
Als ik alle berichten van de afgelopen jaren over de levensduur van de Supremes op een rij zet is dit een heel normale levensduur voor deze banden. Een Big Apple is goedkoper en gaat langer mee (en is misschien wel sneller), een Marathon nog weer langer, maar is langzaam en oncomfortabel.
Wim