Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen: Hulp gevraag mooie plekken, routes en transport. - Forum Wereldfietser

Noorwegen: Hulp gevraag mooie plekken, routes en transport.

Beste allemaal,

Ik ben momenteel rustig bezig mijn eerste fietsvakantie te plannen.
Deze vakantie zal in de zomer naar Noorwegen en Zweden gaan. Ik wil
veel natuur zien, wildkamperen en foto's maken. (hopelijk veel wilde dieren en prachtige landschappen)

De reis zal gemaakt gaan worden op een omgebouwde ATB. (nog te kopen)
Ik ga hierbij uit van een daggemiddelde van 70 kilometer. Ik wil genoeg tijd hebben voor foto's maken en te genieten van de natuur en het reizen. Lijkt dit jullie redelijk? Ik ga uit van 2 dagen fietsen, 1 rust. Het daggemiddelde reken ik alleen over de dagen op de fiets. Ik wil ongeveer 6 weken op pad zijn. Dit geeft 42 dagen, 28 fietsdagen, 12 rustdagen en 1960 rijbare kilometers.

Ik heb nu een aantal plekken welke ik heen wil. Hebben jullie nog tips voor mooie locaties?
De plekken die ik tot nu toe gevonde heb:

- Rjukan
- Hardangerjøkulen
- Rallarvegen

Een leuke mogelijkheid is omhoog naar Trondheim. Heb daar familie wonen. Is echter wel een grote rit. (uit de NL route. Iedere km omhoog moet natuurlijk ook weer terug gereden worden)

De Rallarvegen is eigenlijk een beetje de aanstichter van het plan. Veel over gelezen en de droom gestart om op de fiets een lange tocht daar te maken.

Het gebied waar ik dus omheen zit is het Hardangervidda. Hebben jullie daar dus nog mooie plekken, routes en locaties?

Wat is ook in mijn situatie de beste manier om in Noorwegen/ Zweden te komen? Ik heb niet heel veel zin om door Duitsland en Denemarken te fietsen. Is het dan het makkelijkste (en goedkoopste) om de trein of de boot te nemen? (of een combinatie). Er zijn genoeg prijzen te vinden online maar soms kan de realiteit natuurlijk heel anders uitpakken.

Voor de rest hoor ik natuurlijk graag alle slimme tips, trucs en weetjes die me kunnen helpen!

Groeten,

Lennart
Paar weken geleden in Zurich dit boek gekocht

http://www.capitool.nl/boek/97890410336 ... Noorwegen/

Ga het lekker van de winter doornemen. Maar snel kijkend is er overal wel wat te zien!
Hallo,

In de zomer van 2011 hebben wij met de tandem doorheen Zweden en een stukje van Noorwegen (E12 vanad Zweedse grens - Mo i Rana - poolcirkel - Mo i Rana) gefietst. Als je veel natuur wilt zien, zal 99% van Noorwegen en Zweden je wel bevallen :wink:. Maar hier is wat informatie ivm er te geraken en terug te komen (als je niet alles wilt fietsen natuurlijk).

Wij hebben eerst in Duitsland de trein van Aken naar Puttgarden genomen (in het weekend kost dit maar €40). Vervolgens de boot van Puttgarden naar Rodby (Denemarken). Vandaar, via Kopenhagen, naar Helsingor gefietst en dan opnieuw de veerboot naar Helsingborg in Zweden. We zijn uiteindelijk tot aan de poolcirkel in Noorwegen gefietst. Daar hebben we de trein genomen in Mo i Rana naar Oslo (via Trondheim). Van Oslo ging het dan met de boot naar Kopenhagen. En dan terug doorheen Duitsland met de trein. Noch de treinen noch de boten hadden we op voorhand gereserveerd. Ons motto was: "we zien wel waar we komen en bekijken dan wel wat onze volgende stap zal zijn :) ". Het is wel voordeliger om de trein in Noorwegen op voorhand te reserveren, omdat het dan vaak goedkoper is (minipris). De prijs en dergelijke van de treinen en boten moet je eens opzoeken op dit forum, ik heb deze reeds eerder gepost.

Maar iedere km omhoog moet dus niet noodzakelijk terug gefietst worden. Je kan dus gewoon de trein nemen (Bodo is wel de noordelijkste halte voor de trein in Noorwegen, je kan ook nog in Narvik de trein nemen, maar dan gaat het via en Zweden en ik dacht dat het niet altijd toegestaan is om de fietst mee op de trein te nemen in Zweden).

Veel plezier met het plannen van de reis.

Gregory
Lennart-Tampico schreef:De Rallarvegen is eigenlijk een beetje de aanstichter van het plan. Veel over gelezen en de droom gestart om op de fiets een lange tocht daar te maken.
En dat is nog lang niet de mooiste tocht die je in Noorwegen kunt maken.

Met 42 dagen kom je een heel eind, zeker als je Duitsland en Denemarken overslaat.
Naar Noorwegen kun je eigenlijk alleen nog vliegen. Maar je zou ook een trein kunnen nemen naar een noord-Duitse, of Deense haven en daar de boot pakken, bijvoorbeeld de nachttrein naar Kopenhagen.

Routes? Hiero
De mooiste wegen van Noorwegen. Laat je niet afschrikken door het woord Turist, want zo druk is het daar helemaal niet.
Rustige wegen, want vaak ligt er voor het autoverkeer een tunnel onderin de berg. Vaak goed wegdek, want voormalige (hoofd)verkeerswegen. En mijn persoonlijke interesse: architectonische hoogstandjes op de passen, de uitzichtpunten en de bezoekerscentra.

Je zou de Hardangervidda, Rallarvegen, Aurlandsfjellet, Sognefjellet, Valdresflye en Rondane heen kunnen fietsen naar Trondheim, en via Atlantershavsveien (hier misschien een busje naar Åndelsnes), Trollstigen-Geiranger, Strynefjellsvegen en Gaularfjellet terug.
Moet te doen zijn, als je van klimmen houdt.
Ik was drie en een halve week in het westelijke fjordengebied en heb van deze reeks maar 3 Turistveger gemist. Maar ik ben ook niet zo noordelijk als Trondheim gekomen.

En buiten die toeristenwegen is eigenlijk ook alles mooi.
Kijk dit zijn de antwoorden waar ik op had gehoopt! Hier heb ik echt veel aan.
Ik ben 2 jaar in Zweden geweest en 1 daarvan ook in Noorwegen. Dit was met de caravan met mijn ouders.

De plekken die jullie aandragen en routes gaan bekeken worden en uitgezet op de kaart. Altijd leuk om te zien wat anderen gedaan hebben en ervaren hebben tijdens hun reizen. Veel van de tips en trucs rond de fiets en het rijden kan ik bij mijn oom en tante halen (wereldreizigers te fiets al 6 jaar) maar het noorden zijn ze nooit geweest.

Mijn eerste fiets"vakantie" heeft zich trouwens onverwacht vroeg aangeboden. Moet voor school verplicht naar een kamp 50km van mijn huis. (allemaal experimenten en proeven rond bodemmonsters uitvoeren). Het OV doet er 2,5 tot 3 uur over. Ik ga dus mooi mijn spullen met de middelen die ik heb op de fiets knopen en met de fiets die kant op.

Vandaag langs mijn vaste fietsendealer gegaan. Had nu niks staan maar zal voor me opletten. Weer een stap gemaakt dus.
Kijk ook eens naar waar de buitenlandtocht heen ging in 2010:
kaartje

De route ging over de Rallarvegen, maar ook Aurlandsvegen, Jotunheimen, Tindevegen, Peer Gyntvegen, Nigardsbreen (gletsjer), en je kan nog een stukje wandelen bij de Bessegen.

En qua vervoer: vliegen is én goedkoper én veel sneller dan met de nachttrein naar Kopenhagen en vervolgens de nachtboot naar Oslo. Helaas, maar waar.
Dank je! Deze wegen zijn als ik het zo zie heel erg mooi. Kunnen ook goed aan elkaar geknoopt worden. Dank jullie allemaal al heel erg voor de hulp! Mijn kaart begint al vol te staan met ideëen en mooie locaties. Ik gebruik hier zo'n gratis ANWB kaart voor. Kun je zoveel als je wil op tekenen en krassen zonder een mooie dure kaart te verprutsen. Ben nu eenmaal qua navigatie een ouderwets figuur. (ookal ben ik 20)
Niks lekkerder dan druk met een kaart bezig zijn.
Route begint al een behoorlijk eind te kopen. Nu eerst aan het zoeken naar een goede en niet te dure tent. Binnenkort een week met school op pad naar een boerderij met grote slaapzalen. Je mag ook een tentje neerzetten..... Jullie snappen natuurlijk al wat ik wil doen....