Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke band - Forum Wereldfietser

Lekke band

Ja hoor!! Wil je juist een lekker stukje gaan fietsen, krijg ik op de Van Brienenoordbrug een lekke achterband :o :(
Met een slakkengangetje weer naar huis gefietst

Nu moet ik jullie iets toegeven.... dit fietsgroentje heeft nog nooit een band geplakt *schaam schaam*. Ik heb dus werkelijk geen flauw idee hoe ik dit moet doen, wat te doen om het te voorkomen en hoe ik dit onderweg kan verhelpen.

Voordat ik nu bij de fietsenmaker aanklop, wil ik eerst zelf proberen om de achterband te plakken. Echter wil ik weten of m'n Schwalbe fietsband niet anders te plakken is, dan een gewone fietsband!!

Wie o wie helpt dit roze fietsgroentje.
Nieuwe binnenband erin is het simpelste.
Wim
Fietsband is fietsband!

Ga je nu weer hulpeloos knipperen bij Bike4Travel met die puppyogen, groen/roze applemeisje? Ze verkopen ook een video met fietsreparatietips :wink:
Goed... first of all, achter dat "fietsgroentje" kun je je eigenlijk niet langer verschuilen :wink: . Een band plakken is echt wel heel basic, en ik denk dat je met een simpele google-actie al een hele hoop weet.

Ik beperk me nu even tot een aantal aandachtspunten, maar ik ben gek dat ik het doe:

Heb je een wiel met een quick-release zodat het wiel er makkelijk uit kan? Mooi, haal je wiel eruit, draai je ventiel ringetjes en dopjes los en draai het ventiel los. Zorg dat de lucht eruit is. Als je buitenband strak zit, steek er een bandenlichter onder en haal deze langs de velg. Liever geen metaal gebruiken. Duw het ventiel door de velg en haal de biba eruit. Pomp 'm een beetje op en luister waar het sist, of hou 'm onder water. Belletjes laten dan je lek zien. Markeren met een stift of tussen twee wasknijpers, opruwen, solutie aanbrengen volgens de gebruiksaanwijzing en een plakker erop. Laten drogen en oppompen, checken of je lek weg is.

Dan de binnenkant van je buitenband controleren op doorns, steentjes, glas etc. Monteren in omgekeerde volgorde, begin bij ventiel in de velg steken en het kan helpen dat je een beetje lucht in je biba hebt.

In het vervolg altijd een nieuwe biba bij je steken. Die kun je dan snel wisselen en thuis repareer je de lekke biba.

Maare, kom op... hoe deed je dat vroeger dan?
Gat in je opvoeding :shock:

Zoek een bevriende fiets(t)er in de omgeving die het wel kan en laat die je het een keer voordoen. Of vraag de fietsenmaker of je een keer mee mag kijken.

Tips:
Nooit doorfietsen met een lege band. Daarmee maak je meer stuk dan je lief is.
Onderweg plakken is hetzelfde als thuis plakken, maar thuis is comfortabeler.
Ik vermoed dat Schwalbe je buitenband is. Die plak je iha niet. Je plakt de binnenband.
Als een meer visuele instructie wilt:
http://www.youtube.com/results?search_q ... DZ3Ys-vh54

YouTube is zoooo gemakkelijk. Ik leer daar van alles.
Google vind ik ook erg handig :wink: Zo heeft deze vrouw al heel veel geleerd. Lang leve het web!
Beetje self supporting worden, applemeisje!
Kijk op Youtube, schaf het boekje Fietspech van Eric Schuyt aan (zonder kaft gemaKkelijk mee te nemen) en geef je op voor de fietsreparatie cursus van Marten Gerritsen. Erg leerzaam en je leert gelijk andere fietsers kennen.
Verder een plaksetje, een reserveband en een goed pompje aanschaffen en altijd meenemen als je gaat fietsen.
Succes :D
> schaf het boekje Fietspech van Eric Schuyt aan
Hoeft niet: Eric heeft er een - erg goed vind ik - filmpje van:
http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... nd-plakken
Leon
Wim schreef:Nieuwe binnenband erin is het simpelste.
Wim
Onderweg wel. (Of toch op voorwaarde dat je geen lekke achterband hebt in een fiets met ingewikkelde toestanden als een kettingkast, naafversnelling en trommelremmen, want dan kan je vaak beter proberen de band te plakken zonder het wiel uit te nemen. Dat gaat in veel gevallen behoorlijk goed.)

Maar sowieso moet je daarna toch nog kleven? Je werpt een band toch niet weg bij een lekje?

Renaat
De band later thuis plakken of op de camping is relaxter. Dus wij gooien er ook altijd een nieuwe binnenband in.
Ik heb zelden lekke banden, en eerlijk gezegd gooi ik die bij voorkeur weg (op reis niet gelijk). Plakkers hebben de onaangename gewoonte los te laten als de velg/band heet wordt in een lange afdaling. Ik heb dat met de tandem een paar keer gehad, en het heeft me genezen. Ik ben bij het onderhoud niet zo zuinig - en ik geloof dat dat op de lange duur betrouwbaarder en goedkoper is.
Wim
Wim schreef:Ik heb zelden lekke banden, en eerlijk gezegd gooi ik die bij voorkeur weg (op reis niet gelijk). Plakkers hebben de onaangename gewoonte los te laten als de velg/band heet wordt in een lange afdaling. Ik heb dat met de tandem een paar keer gehad, en het heeft me genezen. Ik ben bij het onderhoud niet zo zuinig - en ik geloof dat dat op de lange duur betrouwbaarder en goedkoper is.
Ik begrijp dat zulke ervaringen je handelen beïnvloeden. Maar ik heb een hekel aan wegwerpen wat nog prima te herstellen is. En gezien het probleem dat je omschrijft volgens mij toch niet algemeen is (anders zullen de ervaren vakantiefietsers mij wel verbeteren) heb ik daar geen schrik voor. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat er kwaliteitsverschillen zitten tussen diverse bandenplakkertjes.

Het blijft me trouwens verbazen dat blijkbaar nog steeds een pak mensen naar een bak water grijpen om een lek te vinden. Ik heb nog nooit water nodig gehad om een lek (zelf hele kleintjes) in een fietsband te vinden.

Renaat
Revanho schreef:Het blijft me trouwens verbazen dat blijkbaar nog steeds een pak mensen naar een bak water grijpen om een lek te vinden. Ik heb nog nooit water nodig gehad om een lek (zelf hele kleintjes) in een fietsband te vinden.
Dat met dat water is bij mij ook voorbehouden aan de héél kleine gaatjes bij winderig weer; lang geleden alweer.
Je kunt een binnenband namelijk ook een stukje dikker opblazen dan hij in de buitenband is. Als hij daar niet tegen kan werd het toch al tijd voor een nieuwe.
Wim: kun je die banden met een gaatje niet uitdelen aan onze wereldfietservrienden met schijfremmem? Bij mij komen ze ook altij dwel van pas, want losgaande plakkertjes zijn mij ook vreemd. (harder schuren dan de meesten denken + simson + simson + langer drogen dan de meesten denken)
Leon
Ik ben het met Renaat eens. Ik heb niet vaak een lekke band, maar dan plak ik meestal wel. Afgelopen zomer nog onderweg een band geplakt. Als je dat goed doet dan kan zo'n band nog prima mee. Pas bij meerdere plakkers overweeg ik om hem weg te gooien.

Overigens heb ik natuurlijk wel een reserve biba mee voor het geval de plakomstandigheden slecht zijn (regen, drukke weg) of als het lek lastig te vinden is. Voor het opzoeken van het lek heb ik overigens een lekzoeker (niet mee op fietsreis):

Afbeelding
Goed, ik verdien het om de wind van voren te krijgen :-). Tja, ik heb 3 broers die vaak mijn band plakte. Vond het toen niet nodig om op te letten HOE ze dat deden!! Nu piep ik wel anders :-(

Ik ben wat onzeker met m'n fiets en alles wat erbij komt kijken. Als ik er al naar kijk ben ik bang dat deze bij wijze van spreken spontaan van kleur verandert :-) :-D. Echter is "zelf doen" de beste remedie om je fiets te leren kennen. Dus.....Pink Lady On Wheels gaat maar eens een achterband plakken!!

V.w.b. de fiets-reparatiecursus...... het is altijd handig om nieuwe dingen te leren.

Jongens, bedankt voor de tips & trics :-)
Misschien doe ik het niet goed genoeg, en moet ik ook op cursus. :D
Wim schreef:Misschien doe ik het niet goed genoeg, en moet ik ook op cursus. :D
Daarom ben ik regelmatig de koffieschenker bij de fietsreparatie cursus. Kan ik stiekem nog even over de schouder meekijken en zo mijn kennis op peil houden :wink:

Banden plakken zit trouwens niet in deze cursus. Dat nivo moet je al hebben als je meedoet.
applemeisje schreef:Goed, ik verdien het om de wind van voren te krijgen :-). Tja, ik heb 3 broers die vaak mijn band plakte. Vond het toen niet nodig om op te letten HOE ze dat deden!! Nu piep ik wel anders :-(
Dan heb je niets te vrezen. Mocht je er écht niet uitkomen, kun je altijd nog één van je broers om hulp vragen. Of een buurman. Of een buurvrouw. Of een collega (m/v).
Ik ben wat onzeker met m'n fiets en alles wat erbij komt kijken. Als ik er al naar kijk ben ik bang dat deze bij wijze van spreken spontaan van kleur verandert :-) :-D.
Nou, én? Dan is-ie ineens roze… kan me niet voorstellen dat je dat erg zou vinden. Nee, dit is een mooie gelegenheid om je fiets wat beter te leren kennen.
Echter is "zelf doen" de beste remedie om je fiets te leren kennen. Dus.....Pink Lady On Wheels gaat maar eens een achterband plakken!!
Heel goed. Gewoon doen, je zult zien dat het meevalt.

Kleine tip: je hebt een Koga, die hebben een nokje aan de binnenkant van de rechter staande achtervork. Handig om je ketting in het gareel te houden als je het wiel eruit hebt (daar is het ook voor).

.tsooJ
Ik vind het wel top van je dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen, dat is niet een ieder gegeven... ;) Zelf sta ik onderweg regelmatig banden van anderen te plakken, bij mezelf prop ik er ff een verse bb in om thuis de gaatjes af te plakken...

mvg