Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga miyata explorer - Forum Wereldfietser

koga miyata explorer

bij de zoektocht naar wat fietsen werd mij gratis een koga miyata explorer
aangeboden.
dit is een racefiets met een frame maat van 54 cm en 2 versnellingen voor en stuk of 7 achter denk ik.
2 handeltjes aan het frame voor het schakelen.
shimano 105 oid.
super dunne bandjes van michelin en een stuur waar al wat plakband omheen zit.
moet dus wat aan gebeuren maar zou dat leuk zijn om op te knappen?
de banden staat geen maat op en staat al enige jaren stil.
hoe dat stuur het beste aangepakt moet worden weet ik niet.
maar de fiets is lekker lichtgewicht en shimano 105 is ook niet het minste denk ik.
Dat is oud, en oud is niet verkeerd. Reken wel op kosten voor nieuwe tandwielen en banden. Als je meer wilt weten moet je op de Koga website gaan zoeken in de oude folders die ze daar hebben staan. Het kan misschien een leuke trainingsfiets worden. Geef je op voor de eerstvolgende fietsreparatiecursus van de Wereldfietser.
Wim
Ik denk eerder dat het juist een leuke fiets zou kunnen worden om even een stukje om te gaan. Maar pas op dat je niet meer geld in een oud ding investeert dan het bedrag waarvoor je op marktplaats zonder veel moeite iets beters zou kunnen kopen.
Heb je een goede foto of meerdere foto's van de fiets? Dan zijn er hier vast specialisten die je er alles van kunnen vertellen.
Succes alvast,
Leon
welke prijzen moet ik aanhouden voor een setje banden en ketting/tandwielen?
kan de oude folders op de site niet vinden trouwens.

kleur is roze met een andere kleur,
zal wel lekker oud zijn maar gratis is niet verkeerd.
zal morgen even een foto maken.
ik heb alleen geen idee van onderdeel prijzen.
ook weet ik niet wat de bandenmaat nu moet zijn.
Zoekt en gij zult vinden: http://www.koga.com/koga/mijn-koga/oude-brochures//
Ik neem aan dat er gewone 28 inch wielen in zitten (etrto 622 is dan de officiele maat, soms staat er op oude banden ook 700c of 28 inch - dat is allemaal hetzelfde). Een setje Panaracer Pasela banden in 25 mm, plus binnenbanden, kost iets van 70 euro. Op echt oude racefietsen kan soms ook iets breder omdat de remmen hoger zijn. Als de fiets echt oud is zitten er misschien ook zogeheten 27 inch wielen op (etrto 630). Die zijn groter dan 28 inch, heus. De keus in banden is dan veel kleiner, maar de Pasela is er gelukkig wel in deze maat, hoewel vast nergens op voorraad. Voor 30 euro heb je een nieuwe 7speed cassette (als het een cassettenaaf is), voor 15 euro een goede ketting. Voortandwielen zijn duurder (TA kost iets van 70m euro per stel denk ik) maar hoeven misschien niet vervangen te worden. Verder voor een paar euro allemaal nieuwe kabels en voor 25 euro nieuwe Koolstop remblokjes. Alles bijeen heb je wel wat kennis van zaken nodig (die je fietsenmaker vermoedelijk ook niet heeft). Een plaatje hier doet dan wonderen. Als het hierbij blijft is montage allemaal niet zo moeilijk.
Wim
ik zal hem morgen ophalen en foto,s maken.
er staat wel een sticker op de velgen, maar verder geen info op de banden.
Waar woon je ongeveer? Die paselabanden zijn alleen geschik als je in een regio woont waar de wegen zo schoon zijn als in Zwitserland. (i.e. Groningen dus)
Ze zijn bovendien duur. Voor de helft van het geld heb je ook banden die goed genoeg zijn om te proberen of de fiets de redding waard was.
Dat er helemaal niets op de banden staat is merkwaardig. Kijk naar heel kleine letertjes in het rubber. Anders staat er ook vast wel iets op de velgen, soms ook tamelijk klein.
Leon
Ja de Pasela's zijn fancy banden, voor als je de fiets echt wilt hebben. Lek rijden valt toch wel mee. Ik heb de versie met antilek op mijn stadsfiets, en heb het afgelopen jaar ook in het centrum van studentenstad Groningen nog niet lekgereden. En laatst heb ik met mijn vakantiefiets een tocht door Belgie gemaakt, met een lekke band, van een dikke schroef bij een bouwplaats. Kortom, mij valt dat mee.
Wim
klaas1976 schreef:welke prijzen moet ik aanhouden voor een setje banden en ketting/tandwielen?
kan de oude folders op de site niet vinden trouwens.

kleur is roze met een andere kleur,
zal wel lekker oud zijn maar gratis is niet verkeerd.
zal morgen even een foto maken.
ik heb alleen geen idee van onderdeel prijzen.
ook weet ik niet wat de bandenmaat nu moet zijn.
Roze, 7sp? klinkt als 90-92. Bandenmaat zal wel een toen modieuze 20-622mm zijn, maar een 23-26mm gaat ook passen. Achtertandwielen plus ketting 30-40€, nieuwe kabeltjes en stuurlint 15-20€, bandjes 10-35€.
Klinkt als een prima project
Volgens mij heeft Koga nooit een Racer in het assortiment gehad die "Explorer" heette (klinkt eerder naar een MTB). Wel een Exerciser, en die was in 1991 paars/roze. 14v 105 (Biopace) afgemonteerd.

.tsooJ
Wim schreef:Een setje Panaracer Pasela banden in 25 mm, plus binnenbanden, kost iets van 70 euro. Op echt oude racefietsen kan soms ook iets breder omdat de remmen hoger zijn.
Ah, daar zijn de Pasela's weer. Kiddin'... ;)

Maar waarom zou je eigenlijk nóg bredere banden op een racefiets willen? Ik zou eerder smallere kopen. Ben zelf van 25mm Schwalbe Blizzard (af fabriek gemonteerd) naar 23mm Schwalbe Ultremo ZX gegaan. De Ultremo's lopen wel wat lekkerder. Breder dan 25mm zou ik sowieso niet gaan...

Wat prijs betreft zijn de Ultremo's overigens vergelijkbaar met de Pasela's. Rond de €35 per stuk. De Durano's zijn wat goedkoper, maar hoe die rijden, weet ik niet. Heb er geen ervaring mee...
Henrie schreef: Maar waarom zou je eigenlijk nóg bredere banden op een racefiets willen?
De omgekeerde vraag is eigenlijk minstens zo relevant. Waarom zou je smalle banden op een racefiets willen (als je er geen wedstrijd met wil rijden)?

Renaat
Henrie schreef:
Wim schreef:Een setje Panaracer Pasela banden in 25 mm, plus binnenbanden, kost iets van 70 euro. Op echt oude racefietsen kan soms ook iets breder omdat de remmen hoger zijn.
Ah, daar zijn de Pasela's weer. Kiddin'... ;)

Maar waarom zou je eigenlijk nóg bredere banden op een racefiets willen? Ik zou eerder smallere kopen. Ben zelf van 25mm Schwalbe Blizzard (af fabriek gemonteerd) naar 23mm Schwalbe Ultremo ZX gegaan. De Ultremo's lopen wel wat lekkerder.
Je snapt het al half ;) Die Ultremo's zijn een stuk soepeler dan die Blizzards, en daarmee compenseer je het gemis aan breedte ruimschoots.

Een soepele en brede band loopt echter nog rustiger, en geeft dus meer grip in bochten op slecht wegdek, en heeft minder rolweerstand op een hobbelige weg. Ik heb hier een redelijke keus in fietsen, en moet me zelf dwingen af en toe op een racefiets te klimmen. Fietsen met 28 of 30mm banden zijn comfortabeler en je bent veel flexibeler in je routekeuze, want een bos of schelpepad maakt ook niet meer uit.
m-gineering schreef:Je snapt het al half ;) Die Ultremo's zijn een stuk soepeler dan die Blizzards, en daarmee compenseer je het gemis aan breedte ruimschoots.

Een soepele en brede band loopt echter nog rustiger, en geeft dus meer grip in bochten op slecht wegdek, en heeft minder rolweerstand op een hobbelige weg. Ik heb hier een redelijke keus in fietsen, en moet me zelf dwingen af en toe op een racefiets te klimmen. Fietsen met 28 of 30mm banden zijn comfortabeler en je bent veel flexibeler in je routekeuze, want een bos of schelpepad maakt ook niet meer uit.
Die Ultremo's zullen ongetwijfeld soepeler zijn dan de Blizzards. Maar een bredere band lijkt me, juist om de door jou genoemde redenen, niet zo nuttig op een racefiets. Ja, ik fiets er wel eens mee over een schelpenpaadje, maar ik rijd zoveel mogelijk op asfalt. Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier is het meeste asfalt behoorlijk goed. Ik fiets ook vooral veel rechtdoor. Ik heb dat ding om er snel mee te kunnen fietsen, niet om mooie toeristische routes te rijden over bochtige bospaadjes. Als ik dat wil, pak ik de mountainbike wel. Al gebruik ik die dan weer vooral om over single tracks rond Haaksbergen en Delden te raggen ;) Maar ook dan zie ik nog wel wat van de mooie natuur... :)
Je aanname is dat smaller=sneller. Heb je dat wel eens statistisch onderzocht? Het klopt namelijk niet, of slechts met grote restricties (snelheden >50 km/u, spiegelglad wegdek)
Wim
Henrie schreef:...maar ik rijd zoveel mogelijk op asfalt....
want o wee als het asfalt ophoudt ;)
m-gineering schreef:
Henrie schreef:...maar ik rijd zoveel mogelijk op asfalt....
want o wee als het asfalt ophoudt ;)
Ik rijd rondjes, dus het houdt nooit op. Als je maar weet waar je langs moet... ;)
Wim schreef:Je aanname is dat smaller=sneller. Heb je dat wel eens statistisch onderzocht? Het klopt namelijk niet, of slechts met grote restricties (snelheden >50 km/u, spiegelglad wegdek)
Wim
Bij snelheden >50km/h speelt de luchtweerstand een veel grotere rol dan de bandjes en het wegdek. Zoals gezegd rijd ik eigenlijk alleen over asfalt, dat over het algemeen vrij goed is. Over hobbelig terrein is een brede band zeker sneller (dat heb ik al gezegd)...
Henrie schreef: Bij snelheden >50km/h speelt de luchtweerstand een veel grotere rol dan de bandjes en het wegdek. Zoals gezegd rijd ik eigenlijk alleen over asfalt, dat over het algemeen vrij goed is. Over hobbelig terrein is een brede band zeker sneller (dat heb ik al gezegd)...
Bij lagere snelheden dan 50 km/h ook al hoor. Maar bij snelheden < 30 km/h worden de andere factoren heel relevant.

In ieder geval is dat dan ook de vraag waarom 'profrenners' wel nog op smallere banden rijden. Gezien hun gemiddeld zeer hoge snelheid en de voor de rest geoptimaliseerde fietsen (en lichaam), speelt de rolweerstand een grote rol. En dan zijn smalle banden net iets sneller dan brede banden. Het totale gebrek aan comfort, dat is bij hen niet belangrijk.

Maar voor andere fietsers (de grote meerderheid) is de winst van de verminderde luchtweerstand van smallere bandjes theoretisch en zijn de voordelen van bredere banden wel duidelijk. In veel gevallen zal dit zelf tot hogere snelheden leiden, omdat men veel minder snel in omstandigheden terecht komt waarop men (vanwege comfort, het risico op lek rijden, ...) zich 'in moet houden'.

Wat zijn volgens jou de voordelen van smalle banden en de nadelen van brede banden?

Renaat
Revanho schreef:In ieder geval is dat dan ook de vraag waarom 'profrenners' wel nog op smallere banden rijden.
Misschien omdat die ook wel eens tegenwind hebben? Als luchtweerstand bij 30 km/u relevant wordt is het bij 4 Bft tegen (20 km/u extra) zeker relevant.
Leon