Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 50mm supreme op santos travelmaster 28 inch? - Forum Wereldfietser

50mm supreme op santos travelmaster 28 inch?

Heeft iemand al eens 50mm banden gelegd op een 28 inch travelmaster met spatborden? Lijkt me wel te kunnen?

Heb er nu 42mm supreme op liggen, weliswaar is die nog staalhard opgepompt, bolt lekker maar komende van een oude mtb 26'' met 50mm big apple banden is dit toch een behoorlijk verschil in comfort... iedere bult lijkt een aardbeving!

Of kan ik die 42mm ook gewoon wat zachter zetten? (Is van de fietsenmaker af echt knoerhard... )
ddo schreef:Heeft iemand al eens 50mm banden gelegd op een 28 inch travelmaster met spatborden? Lijkt me wel te kunnen?

Heb er nu 42mm supreme op liggen, weliswaar is die nog staalhard opgepompt, bolt lekker maar komende van een oude mtb 26'' met 50mm big apple banden is dit toch een behoorlijk verschil in comfort... iedere bult lijkt een aardbeving!

Of kan ik die 42mm ook gewoon wat zachter zetten? (Is van de fietsenmaker af echt knoerhard... )
Fietsenmakers hebben een compressor, kunnen ze de banden van hun Volkswagenbus oppompen ;)

Als de banden doorslaan op een wildrooster zijn ze te zacht, maar het klinkt nu alsof je wel een paar bar mag laten ontsnappen.
ddo schreef:Heeft iemand al eens 50mm banden gelegd op een 28 inch travelmaster met spatborden?
Ja. :?
ddo schreef:Lijkt me wel te kunnen?
Nee. :cry:

Santos geeft zelf aan: 42 mm is max. :!:

Peter
Je banden op de atb staan toch ook niet snoeihard? Dan kan een iets smallere band ook zachter worden gezet. Op de wang van de Supremes staat vast minimum en maximum luchtdruk.
ddo schreef:Heb er nu 42mm supreme op liggen, weliswaar is die nog staalhard opgepompt, bolt lekker maar komende van een oude mtb 26'' met 50mm big apple banden is dit toch een behoorlijk verschil in comfort... iedere bult lijkt een aardbeving!
Of kan ik die 42mm ook gewoon wat zachter zetten? (Is van de fietsenmaker af echt knoerhard... )
De op deze band vermelde maximale 6 bar gebruik je voor je achterband als je een zware kerel of dame bent en met aardig wat bagage een asfalttocht gaat maken.
De op http://schwalbe.de/nl/nl/produkte/tour_ ... rodukt=131 vermelde minimale 3,5 is voor als je 60 kilo weegt en zonder bagage lekker wilt fietsen. Al het andere zit er tussenin.
Die 3,5 is overigens een aanbeveling en afhankelijk van het totaalgewicht. De 6 is een verstandig maximum om je gehoor te beschermen :wink:
Het voorwiel maak je altijd iets zachter dan achteren, want er komt minder gewicht op.
Leon
Peter M schreef:
ddo schreef:Heeft iemand al eens 50mm banden gelegd op een 28 inch travelmaster met spatborden?
Ja. :?
ddo schreef:Lijkt me wel te kunnen?
Nee. :cry:

Santos geeft zelf aan: 42 mm is max. :!:

Peter

Hmm, als ik mijn '50mm' big apples bekijk lijkt het toch alsof het moet lukken... die blijken ook effectief iets minder dan 50mm te zijn, misschien dat dit bij supremes niet zo is?
en is er al wat veldwerk gedaan door bredere banden er op te zetten?
Ik heb ook een 2.8 en ben erg benieuwd!
Wimmert schreef:en is er al wat veldwerk gedaan door bredere banden er op te zetten?
Ik heb ook een 2.8 en ben erg benieuwd!
...inderdaad zou je verwachten dat iemand dit al eerder geprobeerd heeft

Leuke vraag aan Santos is of ze de frames hebben aangepast, maar de TM 2.8 bouwjaar (?) die ik zelf heb kan zonder spatborden zeker wél 622-50 mm banden aan, en zelfs met brede kunstof spatborden geef ik de Marathon Supreme, met het lage profiel, een goede kans. In ieder geval Marathon Winter 42 mm, met en redelijk grof profiel én spikes passen daarmee, er is dan zelfs nog wat ruimte over. Hoewel zonder spatborden minder comfort geeft, ik geloof dat de poster dit het belangrijkste vond ;)

Ik zag zojuist dat er nu ook (weer?) en 50-622 (28 x 2.00) Marathon Mondial (opvolger van de XR) gemaakt wordt en verkrijgbaar is (vouw-uitvoeing). Dus wie weet gaan we het antwoord nu snel eens krijgen van iemand.
Bij een 2.8 alu van bouwjaar 2007 past het niet. Proefondervindelijk vastgesteld door de 50mm Supremes van mijn Idworx op de velg van de fiets van m'n vriendin te monteren. Zowel voor als achter was er ruimte te kort.

Maarten
Wimmert schreef:en is er al wat veldwerk gedaan door bredere banden er op te zetten?
Ik heb ook een 2.8 en ben erg benieuwd!
Zie mijn eerder bericht.

Peter
Maarten & Line schreef:Bij een 2.8 alu van bouwjaar 2007 past het niet. Proefondervindelijk vastgesteld door de 50mm ...te monteren. Zowel voor als achter was er ruimte te kort.
Jammer, dat valt mij tegen, hoewel het frame daar idd niet op gespect is. Ik wil binnenkort een 47-622 marathon Mondial op deze fiets zetten, verstandig? Iemand dat al gedaan en getest, voor de zekerheid?
Ik heb een aantal maanden een Santos in de bestelling gehad, onder de voorwaarde dat mijn 50-622 big apples incl spatborden ook zouden passen. De dealer bleef maar zeggen dat het paste, totdat ik van big boss Robbert van Santos een mail kreeg dat het echt niet zou passen.
Ik heb allerlei banden eronder geprobeerd, maar alleen de 42 mm Supreme past probleemloos. Andere iets bredere banden gaan soms maar net, maar dan wordt de ruimte onder het spatbord toch vaak net te krap voor steentjes, zand, etc. En de stangetjes van de spatborden rammelen tegen de band.

Santos komt met een oplossing. De Travelmaster 2.9
Zonder spatborden is de ruimte bij de liggende achtervork 6,8 cm, 42mm Supremes zijn in werkelijkheid 38mm. Zolang je zonder spatborden rijdt is er geen probleem, wil je breder en spatborden moet je dus wachten op de 29-er en de spatborden die daar bij horen los bestellen, of op zoek naar een fabrikant die al wel bredere minder rond lopende spatborden in zijn assortiment heeft zitten.