Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scheve achtervork, gevolgen? - Forum Wereldfietser

scheve achtervork, gevolgen?

Ooit was het plaatsen van het achterwiel supersimpel. De as aanduwen tot aan het einde van de gleuven op de achtervork en alles zit goed, recht en spoort. Echter, na 12 jaar, fietsvakanties, bobyak en follow me aanhangers, kinderzitjes en talloze keren vallen is het lastiger aan het worden.

Duw ik nu het wiel door naar het einde van de gleuven dan staat het duidelijk scheef. De fiets spoort niet en rijdt voor geen meter. Ik moet dus één kant wat terugnemen en door de kracht van het klemmen van de uitvalas zorgen dat het in de juiste positie blijft.

Vraag: hoe zorgwekkend is dit? Het is een alu-frame, Multicycle. Is het iets wat alle oude fietsen een keer krijgen of toch een voorbode van het einde van het frame? Richten lijkt me bij aluminium een moeilijke, of kan dat toch? Iemand soortgelijke ervaringen?
Bij mij bleek de achterdrager steeds verder in één richting te gaan. In plaats van de zaak te richten (=buigen) bleek uitvijlen van de kant met te veel materiaal ook een oplossing.
Gezien de ervaring (of lijdensweg?) die de fiets al heeft doorstaan lijkt me de werkwijze die je zelf beschrijft ook niet zo vreemd :D
Leon
oude achterwielen willen door onoordeelkundig bijspaken ook nog wel eens aardig asymmetrisch worden
Wat Marten zegt en meten is weten!
een scheve achterbrug is te meten.
Dus daar zou ik eens mee beginnen.
pdf allert! http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4VQXJYxfsQ
Zie onderaan deze pagina voor een methode om te kijken of de achtervork nog recht is.